طرح صیانت از کاربران اینترنت
یحیی رحیمی

متن نسخه جدید طرح صیانت اینترنت توسط وزارت ارتباطات پیشنهاد شد

یحیی رحیمی 8 دی 1400 3 دیدگاه
577 بازدید

طرح صیانت از کاربران اینترنت مدتی پیش در صحن علنی مجلس بر اساس اصل 85 به رأی‌گیری گذاشته شد و نمایندگان مجلس با رد طرح، آن را به کمیسیون مربوطه بازگرداندند. این طرح که چندین ماه در دست بررسی بود، با اعمال اصلاحات توسط وزارت ارتباطات، بار دیگر برای کمیسیون ارسال شده است. متن نسخه جدید طرح صیانت اینترنت با نام «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» معرفی شده و اصلاحات تقاضا شده توسط نمایندگان مجلس اعمال شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طرح نظام « تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» تلفیق نسخه مشترک بین طرح صیانت مجلس و طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات است. در این طرح هرگونه استفاده و به کار‌گیری دستگاه‌های اجرایی از خدمات فضای مجازی خارجی و تبلیغ آن‌ها ممنوع اعلام شده است؛ مگر در مواردی که به موجب قانون یا مصوبه کمیسیون عالی مجاز شمرده شود. این طرح همچنین درآمد کسب شده از فضای مجازی خارجی را مشمول مالیات دانسته و فردی که از پلتفرم‌های خارجی در ایران درآمد کسب می‌کند؛ باید صورت وضعیت مالیاتی تحویل دهد و تکلیف درآمد کسب شده را روشن کند.

طرح صیانت جدید

تغییرات نسخه جدید طرح صیانت

فصل اول نسخه جدید طرح صیانت اینترنت به تعریف «خدمات فضای مجازی داخلی» می‌پردازد و طبق ماده یک، خدماتی که بیش از 50 درصد مالکیت آن متعلق به اشخاص ایرانی باشد، داخلی حساب می‌شوند و آن دسته که داخلی نیستند به عنوان خدمات فضای مجازی خارجی در نظر گرفته خواهند شد. تعدادی از اصطلاح‌های پیشین در فصل اول تغییر کرده و اصلاح شده‌اند. به باور بسیاری تنها با کلمات بازی شده است و تغییرات اساسی دیده نمی‌شود.

فصل دوم از متن طرح صیانت به وظایف و اختیارات شورا می‌پردازد و تکلیف قانون‌گذاران را برای تصویب قوانین جدید در مورد فضای مجازی و اینترنت روشن می‌کند. وزیر ارتباطات دو روز پیش در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه تلکام با اشاره به انتقادات گفته بود که وزارت، نگرانی‌های متخصصین و کسب و کارها را برطرف کرده و در عین حال چارچوب‌های لازم برای شفاف شدن فضا را پیش‌بینی کرده است. به باور او، طرح جدید مناسب‌تر است و در نهایت باید نمایندگان مجلس در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

یکی از بخش‌های متن نسخه جدید طرح صیانت به فراهم کردن تمهیدات لازم برای حمایت از برنامه‌های آموزش سواد و فرهنگ‌سازی بومی مبتنی فرهنگ ایرانی اسلامی است و خدمات سالم برای کودکان و نوجوانان باید از سوی تولیدکنندگان محتوا ارائه شود. در نتیجه تولید‌کننده محتوا نیاز به مجوز فعالیت خواهد داشت و تمامی محتوا نیز طبق قانون، قابل‌بررسی و شکایت خواهد بود. بنابر ماده 8 فصل سوم نیز هیچ‌کدام از دستگاه‌های اجرایی، اجازه استفاده از خدمات فضای مجازی خارجی و تبلیغ آن‌ها را ندارد. در واقع هر ارگان دولتی و رسانه‌ای که بخواهد این نوع محتوا را ترویج کند، باید مجوز صدا و سیما را داشته باشد.

نسخه جدید طرح صیانت

گذرگاه مرزی طرح صیانت

اگرچه انتقادات زیادی نسبت به تعریف گذرگاه مرزی در طرح صیانت وجود داشت، اما تغییری در متن نسخه جدید اعمال نشده است. گروهی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی و نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سپاه، مسئول تأمین امنیت ارتباطات و اطلاعات و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاه‌های امن خواهد بود. این گروه در مورد قطع دسترسی به اینترنت بین‌الملل تصمیم خواهند گرفت.

بارها در ماه‌های پیشین گفته شد که طرح مسدودسازی و اعمال محدودیت ترافیک از طرح صیانت حذف شده؛ اما این طرح با عبارت تازه «اعمال خط‌مشی ترافیک» وارد نسخه جدید شده است و به نظر می‌رسد که برنامه برای محدود کردن ترافیک شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار دارد. طبق ماده 19 طرح نیز توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهای دسترسی بدون پالایش (گذر از تحریم و فیلتر) ممنوع بوده و فرد خاطی به حبس و جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شود. مشخص نیست آیا اینترنت بین‌الملل طبق نسخه جدید قطع می‌شود یا اینکه محدودیتی روی آن اعمال می‌شود؛ اما این گزینه در متن با عبارت تازه‌ای به کار رفته است. همچنین فروش هر گونه ابزار دور زدن تحریم جرم محسوب می‌شود و به زودی دسترسی به آنها محدود خواهد شد.

منبع: تسنیم

Youtube Par30Game

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

نسخه جدید طرح صیانت چه تغییری داشته است؟

اگرچه انتقادات زیادی نسبت به تعریف گذرگاه مرزی در طرح صیانت وجود داشت، اما تغییری در متن نسخه جدید اعمال نشده است. گروهی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی و نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سپاه، مسئول تأمین امنیت ارتباطات و اطلاعات و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاه‌های امن خواهد بود. این گروه در مورد قطع دسترسی به اینترنت بین‌الملل تصمیم خواهد گرفت.

۱
طرح صیانت جدید تصویب شده است؟

خیر این طرح پیشنهادی وزارات ارتباطات به مجلس ارائه شده است و قرار است در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    hasan

    مهمان

    خدا لعنتشون کنه دارن مردم رو بدبخت تر میکنن این کار رو بکنن یعنی استیم بر ابیگ گیمز بر باید با اینا خداحافظی کنیم تا دیر نشده این طرح مسخره رو فراموش کنید

    پاسخ دهید
    • Avatar

      reza در پاسخ به hasan

      مهمان

      همین جوریش هم استیم و اپیک و یوپلی و اورجینز تحریمیم باید با … شکن باهاشون کار کنیم. ):

  • makan_art

    makan_art

    مهمان

    خوب سرراست بدون حاشیه بگین اینترنت تعطیل دیگه……….
    واقعا این نمونه طرح ها توهین به حقوق انسانی ساده و پیش پا افتاده آدمهاست.
    خدا عاقبتمونو به خیر کنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!…………………………………

    پاسخ دهید