راهنمای بازی Valorant
سحر حق پرست

راهنمای بازی Valorant: آموزش های مقدماتی برای مبتدیان

سحر حق پرست 25 مرداد 1400 بدون دیدگاه
3,219 بازدید

بازی ولورانت، پاسخ شرکت Riot Games به بازی اکشن شوتر اول‌شخص کانتر استرایک است که موردتوجه تعدادی از بزرگ‌ترین بازدیدکنندگان و اینفلوئنسرهای eSport قرار گرفت. الهام گرفتن این بازی از تیراندازی قهرمانان Overwatch و Apex Legends و ترکیب با گیم پلی تاکتیکی و سریع Counter-Strike باعث شده تا کمی برای بازیکنان تازه‌وارد دلهره‌آور به نظر برسد.

در حال حاضر، 17 مأمور یا Agent در Valorant وجود دارند که اخیراً یک مأمور دیگر به نام Kay/o یک روبات قاتل که می‌تواند توانایی‌های دشمن را خنثی کند نیز به این لیست اضافه‌شده است. در زمان نگارش این مقاله، شش نقشه در بازی وجود دارد که شامل Haven، Breeze و Bind می‌شود. در راهنمای بازی Valorant اطلاعات مفیدی در مورد مأمورهای مختلف، نقشه‌ها، سلاح‌ها، و نحوه انجام این بازی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

راهنما و آموزش بازی Valorant

راهنمای بازی Valorant

مأمورها

مأمورها، مهم‌ترین عنصر Valorant هستند. بدون آن‌ها، این بازی هیچ فرقی با سایر بازی‌های تیراندازی ندارد. توانایی‌ها و استراتژی‌های مختلفی که با این مأمورها همراه است، باعث می‌شود که کنترل آن‌ها برای مبتدیان امری کاملاً پیچیده به نظر برسد. البته این پیچیدگی در مقایسه با لیست 141 نفره قهرمانان League Of Legends چیزی نیست اما همچنان موارد زیادی برای یادگیری وجود دارد.

هر یک از مأمورها ترکیبی از توانایی‌های مختلف دارند که شامل توانایی Ultimate نیز می‌شوند. این توانایی‌های مختلف، مأمورهای بازی را در دسته‌های مختلفی ازجمله: Controller (کنترل‌کننده)، Sentinel (دفاع‌کننده)، Duelist (دوئل‌کننده)، و Initiator (آغازگر) قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، Jett یک دوئل‌کننده است، زیرا او در از بین بردن دشمنان و اجرای حرکات منحصربه‌فرد تخصص دارد اما توانایی حمایت از تیم و کنترل را ندارد؛.در اینجا لیست کاملی از مأمورهای Valorant را می‌بینیم:

  1. Brimstone
  2. Omen
  3. Killjoy
  4. Viper (همچنین بانام Sabine نیز شناخته می‌شود)
  5. Cypher
  6. Sova
  7. Sage
  8. Phoenix
  9. Jett
  10. Reyna
  11. Raze
  12. Breach
  13. Skye
  14. Yoru
  15. Astra
  16. Kay/o
  17. Sprinter leaks

نحوه باز کردن قفل مأمورها در Valorant

بازیکنان تازه‌وارد، به تعداد کمی از مأمورهای رایگان درمجموع پنج شخصیت دسترسی دارند: Brimstone، Jett، Phoenix، Sage، و Sova. سایر مأمورها هم با انجام بازی و به دست آوردن XP باز می‌شوند، و هم قابل خریداری با استفاده از پول درون بازی هستند. دو مأمور اول شما یکی در سطح پنج و دیگری در سطح ده باز می‌شوند.

بهترین مأمور برای مبتدیان

از بین پنج مأمور موجود در ابتدای بازی، Sage و Sova بهترین مأمور برای شروع هستند. Sova باقابلیت Recon Bolt می‌تواند با پرتاب تیر مخصوصی از کمان خود به‌طرف دشمنان، اطلاعاتی در مورد موقعیت قرارگیری و استراتژی‌ آن‌ها دریافت کند، این قابلیت، کار را برای مبتدیان بسیار آسان‌تر می‌کند. از دیگر قابلیت‌های شگفت‌انگیز او می‌توان به Shock Bolt اشاره کرد، تیری که از کمان Sova به سمت دشمنان پرتاب می‌شود، خاصیت الکتریکی دارد و با برخورد به هر سطحی منفجرشده و به دشمنان اطراف خود صدمه می‌زند.

Sage باقابلیت Resurrection، که یکی از قوی‌ترین توانایی‌های بازی است، می‌تواند به هم‌تیمی خود جان دوباره‌ای بدهد. این شخصیت برای آن دسته از افرادی که تمایل به حمایت از تیم خوددارند، بسیار مناسب است. البته این قابلیت، در دسته قابلیت‌های Ultimate قرار می‌گیرد (یعنی در تمام راندهای بازی به آن دسترسی نخواهید داشت)، اما توانایی‌های کنترل و حمایت Sage، مانند Healing Orb (برای جبران جان ازدست‌رفته خود یا هم‌تیمی‌ها) و Slow Orb (ایجاد یک محدوده یخی بر روی زمین که در صورت حرکت بر روی آن، سرعت بازیکنان آهسته‌تر شده و صدایی منتشر می‌شود که موقعیت بازیکن را لو می‌دهد) همچنان او را به‌عنوان یک گزینه ایدئال حفظ می‌کند.

نکاتی در رابطه با انتخاب مأمور:

  1. بدون شک، سبک بازی هرکس متفاوت است. تا زمانی که بازی با تمام مأمورها را تجربه نکنید، نمی‌توانید به‌درستی تصمیم بگیرید که کدام سبک موردعلاقه شماست.
  2. از قابلیت‌ها استفاده کنید، ولی هدف خود را فراموش نکنید. قابلیت‌ها می‌توانند برای کشتن دشمنان مورداستفاده قرار بگیرند، اما در اصل این سلاح‌ها هستند که بیشترین کار را انجام می‌دهند.
  3. ممکن است همیشه پول کافی برای خرید سلاح‌ و قابلیت‌ها نداشته باشید. ولی بعضی از قابلیت‌ها مانند Healing Orb، رایگان هستند.

آموزش بازی Valorant

نقشه‌ها

در حال حاضر شش نقشه در Valorant وجود دارد. ممکن است این موضوع باعث شود که Valorant کمی عقب‌تر از سایر رقبای خود قرار بگیرد، ولی این تعداد نقشه به نفع مبتدیانی است که می‌خواهند سریع‌تر با فضای بازی آشنا شوند.این شش نقشه عبارت‌اند از:

  1. Ascent
  2. Bind
  3. Haven
  4. Split
  5. Icebox
  6. Breeze

هر نقشه، دارای چندین خطوط حمله و محل بمب‌گذاری است. بعضی از نقشه‌ها، مانند Bind، روش‌های مختلفی برای جابجایی (مثل Teleporter) دارند. بیشتر نقشه‌ها از اعتدال خوبی برخوردارند؛ این نقشه‌ها را بازیکنان حرفه‌ای سابق Counter-Strike طراحی کرده‌اند. اما بعضی از آن‌ها، مانند Ascent، بیشتر به نفع تیم مهاجم طراحی‌شده است. البته ممکن است تیم سازنده تغییراتی در نقشه‌ها ایجاد کند، به همین خاطر بهتر است حواستان به آپدیت‌های جدید بازی باشد.

از بین تمام نقشه‌های Valorant، نقشه Bind طرفداران بیشتری به دست آورده و اکثر بازی‌های رقابتی در این نقشه انجام می‌شوند. جدیدترین نقشه این بازی، یعنی Breeze، در تورنمنت اخیر Reyjakivik نمایش داده نشد، ولی اکنون برای بازی در مسابقات عمومی در دسترس است.

بازی Valorant

گیم پلی

در حالت اصلی این بازی، دو گروه پنج‌نفره در نقش مهاجم و مدافع مقابل هم قرار می‌گیرند. این دو گروه علاوه بر قتل‌عام تیم مقابل، می‌توانند از راه دیگری نیز به پیروزی برسند. وظیفه گروه مهاجم این است که بمب بازی (Spike) را دریکی از محل‌های تعیین‌شده کار بگذارد و وظیفه گروه مدافع، جلوگیری از این بمب‌گذاری و خنثی کردن به‌موقع بمب است. شاید قبلاً چنین فرمولی را در حالت خرابکاری یا رقابتی بازی زولا، Search and Destroy بازی Call of Duty، یا فرمت کلاسیک Counter-Strike دیده باشید.

این حالت بانام Plant/Defuse در بازی Valorant شناخته می‌شود. در این حالت، 12راند حمله یا دفاع وجود دارد، سپس نقش دو تیم تعویض (تیم مهاجم تبدیل به تیم مدافع و بالعکس) خواهد شد. اولین تیمی که بتواند 13 دور برنده بازی باشد، پیروز مسابقه خواهد بود. اگر بازی با نتیجه 12-12 به پایان برسد، راند Sudden Death (زمان اضافی که در آن به‌محض کسب امتیاز از سوی یکی از طرفین خاتمه می‌یابد) را به دنبال خواهد داشت. شما می‌توانید هم در بخش رقابتی / Competitive بازی کنید و رتبه خود را افزایش دهید، و هم نسخه بدون رتبه‌بندی / Unrated این حالت را تجربه کنید.

  1. در هر راند، امتیازاتی کسب می‌شوند، از این امتیازها می‌توانید در خرید سلاح‌ها و توانایی‌ها استفاده کنید.
  2. امتیازهای به‌دست‌آمده، بین راندها حفظ می‌شوند، به همین خاطر با ابداع راند «اقتصادی / Economy»، بازیکنان می‌توانند برای خرید سلاح / توانایی‌های بهتر در راند بعدی امتیاز ذخیره کنند.
  3. بمبی که مهاجمان کار می‌گذارند (که در این بازی Spike نام دارد) دارای یک تایمر است. مدافعان باید این بمب را در محدوده زمانی تعیین‌شده خنثی کنند، در غیر این صورت، حتی با کشتن تمام افراد تیم مهاجم، آن دور از بازی را خواهند باخت.

حالت های مختلف در بازی Valorant

  1. Replication: این حالت نیز از همان قوانین Plant/Defuse پیروی می‌کند، با این تفاوت که هر تیم با پنج مأمور یکسان بازی می‌کنند که این مأمورها پیش از شروع بازی بارأی اکثریت بازیکنان انتخاب خواهند شد.
  2. Spike Rush: در این حالت، تمام بازیکنان با یک اسلحه که به‌صورت رندوم انتخاب می‌شود، بازی را شروع می‌کنند (تمام بازیکنان یک نوع اسلحه‌دارند). گوی‌هایی در اطراف نقشه پراکنده‌اند که برداشتن آن‌ها می‌تواند به نفع یا ضرر شما باشد.
  3. Deathmatch: بهترین مکان برای بازیکنان تازه‌وارد است. در این بازی 14 نفره رایگان می‌توانید از تمام سلاح‌ها و مأمورهای مختلف استفاده کنید و آمادگی بیشتری برای ورود به مسابقه Plant/Defuse به دست آورید.

بازی Valorant

سلاح‌ها

سلاح‌های مختلفی در Valorant وجود دارد که از ساختار و عملکرد متفاوتی برخوردارند. این سلاح‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند: Sidearm (سلاح‌های کمری)، SMG (مسلسل‌هایی که معمولاً برای بردهای نزدیک استفاده می‌شوند)، Rifle (سلاح‌های تهاجمی که دربردهای دور و نزدیک به‌خوبی عمل می‌کنند و بسیار قوی هستند)، Shotgun (سلاح‌های ساچمه‌ای)، Machine Gun (تیربارها)، و Sniper Rifle (تک‌تیراندازهایی که سرعت شلیک پایین ولی قدرت بالایی دارند) – شناسایی بهترین سلاح‌های Valorant، مزایای زیادی برای بازیکنان مبتدی به همراه دارد.

به تمام مأمورها یک سلاح گرم کمری و یک چاقو به‌صورت رایگان تعلق می‌گیرد. این دو سلاح در تمام راندها همراه شما هستند. برای دستیابی به سلاح قوی‌تر، باید از اعتبار خود پرداخت کنید.

بهترین سلاح‌های Valorant

Operator این سلاح در اصل همانAWP است که با نام Operator در این بازی شناخته می‌شود. یک تک‌تیرانداز فوق‌العاده قوی که قادر به کشتن دشمنان تمام زرهی در هر فاصله‌ای است. Operator بهترین سلاحی است که برای مخفی شدن در یک‌گوشه‌ و زیر نظر داشتن دشمنان در نقاط دور و نزدیک مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌جرئت می‌توان گفت که هر تیمی دستیابی سریع به این سلاح را در اولویت خود قرار می‌دهد. قفل این سلاح با پرداخت 5000 Creds بازخواهد شد.

  1. Phantom: این سلاح تهاجمی، در رقابتی نزدیک با یکی دیگر از سلاح‌های محبوب این بازی به نام Vandal است. رقابتی که تا حدودی به انتخاب میان M4 و AK در بازی کانتر استرایک شباهت دارد. Phantom دارای سرعت و دقت شلیک بالایی است و باقیمت معقول 2900 Creds در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  2. Vandal: اصلی‌ترین تفاوت میان Phantom و Vandal میزان خسارتی است که وارد می‌کنند. این اسلحه در مقایسه با Phantom برای کشتن دشمنان با شلیک تنها یک گلوله به سر عالی عمل می‌کند.

سلاح‌های برد متوسط در Valorant

  1. Spectre: این سلاح یکی از بهترین مسلسل‌های بازی برای داشتن یک شلیک ناب است. Spectre قبل از انتخاب سلاح‌های همه‌کاره Vandal و Phantom گزینه متوسط خوبی است و در درگیری‌های نزدیک بسیار عالی عمل می‌کند.
  2. Sherriff: با استفاده از این سلاح کمری قدرتمند، می‌توانید با شلیک یک گلوله به سر دشمنان، آن‌ها را از پا درآورید (البته اگر از فاصله مشخصی شلیک کنید).
  3. Judge: سلاح‌های ساچمه‌ای در Valorant آن‌قدرها هم بی‌فایده نیستند. از میان تمام آن‌ها، می‌توانید به Judge کاملاً اعتماد کنید. قابلیت تمام اتوماتیک این اسلحه بدان معنا است که شما می‌توانید به‌راحتی از سایر سلاح‌ها در فاصله نزدیک پیشی بگیرید. در صورت قرارگیری در موقعیت مناسب، آسیب بسیار زیادی به دشمن وارد خواهید کرد.

سلاح‌هایی که در نسخه فعلی Valorant بهتر است از آن‌ها دوری‌کنید

اگرچه سلاح‌های خوبی در Valorant قرارگرفته و این بازی اغلب در حال آپدیت و ایجاد تغییرات است، اما هنوز چند اسلحه وجود دارد که بهتر است فعلاً سمت آن‌ها نروید.

  1. Guardian: تنها اسلحه نیمه اتوماتیک بازی که چندان با آن برخورد نخواهید کرد. این سلاح آسیب چشمگیری وارد می‌کند، اما سایز محدود خشاب آن باعث شده که تسلط یافتن بر آن مخصوصاً برای بازیکنان مبتدی دشوار شود.
  2. Shorty: این شات‌گان، کاملاً بی‌ارزش نیست. قیمت ارزانی دارد (تنها 300 Creds) و در راندهای اقتصادی می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد. Shorty تنها دو گلوله در خشاب خود دارد و این موضوع در برخورد با بیش از یک دشمن، دردسرساز خواهد شد.

چگونه در Valorant پیشرفت کنیم

چگونه در Valorant پیشرفت کنیم

مانند تمام بازی‌ها در این سبک، پیشرفت در Valorant کار ساده‌ای نیست. از انتشار این بازی تنها یک سال می‌گذرد، و این یعنی در سطوح بالاتر، با افرادی روبرو می‌شوید که هزاران ساعت خود را به بازی اختصاص داده‌اند.

اگر قصد پیشرفت در گیم پلی خوددارید، بهتر است این چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  1. ارتباطات: حتی در صورت بازی با گروهی که به‌صورت رندوم انتخاب می‌شوند، برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق میکروفون، امری بسیار مهم و ضروری است. شما در صورت مشاهده دشمنان با استفاده از Callout می‌توانید موقعیت فعلی آن‌ها را به سایر بازیکنان اطلاع دهید. این موقعیت‌های مکانی، نام‌ها مختلفی مانند «A Showers» و «Top Sight» دارند که بسته به نوع نقشه متفاوت هستند.
  2. برای زنده ماندن بازی کنید: بااینکه Valorant یک بازی تیمی است، ولی در درجه اول باید بر روی زنده ماندن خودتان تمرکز داشته باشید. کشتن دشمنان و سایر استراتژی‌ها بعدازاین هدف قرار می‌گیرند. اگر بخواهید بدون هیچ فکری در اطراف نقشه پرسه بزنید و پیش از شلیک به دشمن جای مناسبی برای مخفی شدن در نظر نگیرید، تیم خود را به‌جایی نمی‌رسانید. به‌آرامی و با دقت بازی کنید وزنده بمانید.
  3. هدف‌گیری: این‌یک مورد کاملاً واضح است. دربازی‌هایی مانند Valorant شلیک به هدف بسیار مهم است. بعضی از بازیکنان برای دست‌گرمی، پیش از ورود به مسابقه‌های Unrated و Competitive، چندین بار Deathmatch انجام می‌دهند. علاوه بر این، می‌توانید از تمرینات هدف‌گیری و تغییر تنظیمات مربوط به تیراندازی در Settings بازی، برای بهبود مهارت خود استفاده کنید.

مأمورها را بشناسید؛ هر مأمور سبک منحصربه‌فردی دارد. ممکن است به‌عنوان یک مبتدی کمی سردرگم شوید، ولی منابع اینترنتی زیادی وجود دارند که در مورد هر یک از این مأمورها و توانایی‌هایشان به‌تفصیل صحبت کرده‌اند، با داشتن یک پیش‌زمینه قبلی در مورد این مأمورها می‌توانید راحت‌تر انتخاب کنید. چه در نقش مهاجم و چه در نقش حمایت‌کننده تیم قرار بگیرید، روش‌های مختلفی برای انجام این بازی وجود دارد.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چگونه می‌توان برای کسی در Valorant آیتم بخرید؟

شما در طول Buy Phase (مرحله‌ آماده‌سازی پیش از شروع مسابقه) می‌توانید مواردی که هم‌تیمی‌هایتان تقاضا کرده‌اند را بخرید. برای انجام این کار، کافی است بر روی آیتم موردنظر کلیک راست کرده و با فشردن گزینه Buy در سمت چپ صفحه نزدیک به اسم آن‌ها، عمل خرید را انجام دهید. شما نیز برای درخواست آیتم از هم‌تیمی‌های خود می‌توانید بر روی آن کلیک راست کنید.

۱
در Valorant چه مقدار پول از کشتن دشمنان و کاشت بمب به دست می‌آید؟

در این بازی کشتن هر دشمن 200 دلار و کاشت بمب 300 دلار ارزش دارد.

۲
میانگین رتبه در Valorant چقدر است؟

با توجه به اطلاعاتی که در اختیارداریم، متوسط بازیکنان در رتبه 1 الی 2 Gold قرار دارند. Radiant مختص افراد حرفه‌ای است و تعداد بسیار کمی از بازیکنان در Diamond و Immortal هستند.

۳
کدام مأمور Valorant بیشتر از سایرین مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

Jett یکی از محبوب‌ترین و درخشان‌ترین مأمورهای Valorant است.

۴
قوی‌ترین مأمور Valorant کدام است؟

Astra یکی از قوی‌ترین مأموران Valorant است. ولی تسلط بر او فوق‌العاده دشوار است، به همین خاطر عده کمی به سراغ باز کردن قفل این مأمور می‌روند.

۵
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.