کنسول Xbox Series S
یحیی رحیمی

هزینه ساخت یک سیستم گیمینگ با مشخصات Xbox Series S چقدر است؟

یحیی رحیمی 16 مرداد 1400 8 دیدگاه
7,234 بازدید

مایکروسافت نسل نهم کنسول‌ها را با دو دستگاه کاملاً متفاوت شروع کرد. از سویی Xbox Series X به‌عنوان پرچم‌دار مایکروسافت و با قیمت 500 دلاری راهی بازار شد و از سوی دیگر، با کوچک‌ترین کنسول بازی این شرکت به نام Xbox Series S مواجه شدیم که قیمت و وزن پایین آن، موردتوجه افراد زیادی قرار گرفت. کنسول ایکس باکس سری اس، برعکس ظاهر و قیمت پایینش، بسیار پرقدرت است و امکان اجرای بازی‌ها با 120‌ فریم در ثانیه را دارد. بیایید ببینیم اگر یک سیستم گیمینگ باقدرت کنسول سری اس مایکروسافت بسازیم، چقدر برای ما هزینه برمی‌دارد؟

بیشتر قدرت کنسول Xbox Series S به سرویس گیم پس برمی‌گردد که حدود 200‌ بازی جذاب را به مخاطب ارائه می‌دهد؛ جدا از آن، فناوری‌های جالب ایکس‌باکس مانند Quick Resume که امکان جابه‌جایی سریع میان بازی‌ها را فراهم می‌کند، ارزش خرید این کنسول را بالابرده است. استفاده از پردازنده‌ی جدید AMD و حافظه SSD بسیار سریع، از دیگر ویژگی‌های مهم کنسول به‌حساب می‌آید. مطمئنم هنگامی‌که به آخر مطلب و جمع‌بندی نهایی قیمت سیستم می‌رسیم، از قدرت این کنسول شگفت‌زده خواهید شد!

پردازنده Ryzen 5 3600

پردازنده

کنسول Xbox Series S از چیپ Zen 2 استفاده می‌کند که در برادر بزرگ‌تر: Xbox Series X هم استفاده‌شده؛ گفتنی است پردازنده هر دو کنسول دارای 8 هسته و 16 رشته است اما مدل استفاده‌شده در سری اس، اندکی کندتر است و سرعت کلاک آن 3.6 گیگاهرتز اعلام‌شده که نسبت به مدل گران‌تر، 0.2 کمتر است. با توجه به اختلاف قیمت 200 دلاری، استفاده از چنین پردازنده‌ای باورنکردنی نیست.

برای اینکه بتوانید سیستم گیمینگ مشابه Xbox Series S داشته باشید، باید از پردازنده‌ی نسل Zen 2 استفاده کنید. پیشنهاد ما مدل Ryzen 5 3600 با 6 هسته و 12 رشته و فرکانس 3.6 گیگاهرتز است. البته این پردازنده در عمل از مدل استفاده‌شده در سری اس، کندتر است و همان‌طور که می‌بینید، 2 هسته کمتر دارد. شاید بتوان مدل Ryzen 7 3700X را هم پیشنهاد کرد اما این پردازنده، از مدل استفاده‌شده در ایکس باکس سری اس قوی‌تر است.

  1. قیمت پردازنده Ryzen 5 3600 در ایران:‌ 6 میلیون و 400 هزار تومان

سیستم گیمینگ مشابه Xbox Series S

کارت گرافیک

اگرچه پردازنده کنسول Xbox Series S فوق‌العاده است اما هنگامی‌که صحبت به کارت گرافیک می‌رسد، تفاوت زیادی میان این مدل با سری ایکس می‌بینیم. مایکروسافت از یک کارت گرافیک با معماری RDNA 2 با 20 واحد پردازشی و 4 ترافلاپس قدرت استفاده کرده که روی کاغذ از مدل سری ایکس ضعیف‌تر است و خبری هم از ویژگی‌هایی مانند ری‌ترسینگ و حافظه‌ی بالا نیست.

با توجه به توضیحات داده‌شده، کارت گرافیک انویدیا  GTX 1660 Super می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای چنین سیستم گیمینگ باشد. این کارت گرافیک از خانواده‌ی Turing باوجود 6 گیگابایت حافظه GDDR6 زبانزد خاص و عام است و تقریباً با مدل استفاده‌شده در کنسول سری اس برابری می‌کند؛ البته این کارت گرافیک از قابلیت ری‌ترسینگ پشتیبانی می‌کند. ازآنجایی‌که قدرت کارت گرافیک هنگام ری‌ترسینگ چنگی به دل نمی‌زند، به همین دلیل انتخاب آن برای برابری با کارت گرافیک استفاده‌شده در Xbox Series S منطقی به نظر می‌رسد.

  1. قیمت کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Super به همراه گارانتی آواژنگ : 15 میلیون تومان

رم مشابه Xbox Series S

حافظه رم

کنسول Xbox Series S از حافظه رم 10 گیگابایتی از مدل GDDR6 استفاده می‌کند. 8 گیگابایت این رم دارای پهنای باند 224 GB/s است و دو گیگابایت دیگر هم دارای پهنای باند 56 GB/s؛ توسعه‌دهندگان امکان به اشتراک‌گذاری پردازنده و رم رادارند و کنسول می‌تواند بهینه‌ترین حالت ممکن را هنگام پردازش بازی ارائه دهد. پیشنهاد ما آن است که از حافظه رم شانزده گیگابایت TEAMGROUP T-Force Vulcan Z استفاده شود که فرکانس آن 3200 مگاهرتز است.

واضح است که حافظه رم کنسول با مدل معرفی‌شده تفاوت دارد اما ازآنجایی‌که 8 گیگابایت رم مناسب اجرای بازی‌های نسل جدید نیست و از سوی دیگر، حافظه رم استفاده‌شده در کنسول ایکس باکس سری اس هم سرعت بالایی دارد، همین مدل 16 گیگابایتی مناسب خواهد بود.

  1. قیمت حافظه رم TEAMGROUP T-Force Vulcan Z در ایران: 3 میلیون و 100 هزار تومان

حافظه ADATA SU800

حافظه داخلی

مایکروسافت کنسول Xbox Series S را با حافظه اس اس دی و درگاه PCI-e 4.0 عرضه کرده که درمجموع 512 گیگابایت فضای ارائه می‌دهد؛ اما تنها 368 گیگابایت از حافظه در دسترس کاربر قرار دارد که با توجه به حجم بالای بازی‌های جدید، فضای کمی به‌حساب می‌آید. مهم‌ترین ویژگی حافظه SSD کنسول ایکس باکس سری اس، سرعت بسیار بالای آن است که نسبت به نمونه‌های بازار، کارایی بهتری از خود نشان می‌دهد.

برای سیستم گیمینگ مشابه Xbox Series S، پیشنهاد می‌کنیم از حافظه SSD‌ با درگاه PCI-e 3.0 استفاده کنید، زیرا که این حافظه با مادربردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد هم‌خوانی دارد و مدل‌بالاتر را نمی‌توان به مادربرد وصل کرد. به همین دلیل، بهتر است از حافظه ADATA SU800 استفاده شود که مدل‌های مختلفی ازنظر حجمی دارد اما مدل 512 گیگابایتی آن حدود 70‌ دلار در آمازون قیمت دارد.

  1. قیمت حافظه ADATA SU800 ‌ در ایران: 1 میلیون و 900 هزار تومان

ایکس باکس سری اس

مادربرد

بهترین انتخاب برای سیستم گیمینگ مشابه ایکس باکس سری اس، ASRock B450M Pro4 است که از پردازنده Zen 2 پشتیبانی می‌کند و مشکلات پردازنده‌های قدیمی‌تر را حل می‌کند. همچنین دارای 4 اسلات رم است که امکان ارتقاء را هم فراهم می‌کند. تنها مشکل پشتیبانی از درگاه PCI-e 3.0 است که آن را هم در قسمت حافظه‌ی داخلی شرح دادیم. افرادی که دنبال یک مادربرد بهتر می‌گردند، می‌توانند مدل‌های B550‌ یا X570 را هم خریداری کنند.

  1. قیمت مادربرد ASRock B450M Pro4  در ایران: 4 میلیون تومان

سیستم گیمینگ مشابه Xbox Series S

پاور و کیس

استفاده از پاور EVGA 650 می‌تواند جوابگوی چنین سیستمی باشد و به‌خصوص آنکه این پاور ساخته‌ی برند مشهوری است و از اتمامی استانداردهای موجود هم پشتیبانی می‌کند. خرید این پاور می‌تواند سیستم گیمینگ مشابه Xbox Series S را هر نظری تأمین کند و سخت‌افزار مشکلی با این پاور پیدا نمی‌کند. در مورد کیس باید بگوییم که گزینه‌های زیادی وجود دارد اما مدل AeroCool Cyclon RGB Mid Tower به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبایش پیشنهاد می‌شود. نمی‌گوییم کیفیت این کیس عالی است، بلکه مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کیسی است که می‌توانید پیدا کنید.

کیس AEROCOOL

  1. قیمت پاور EVGA 650 در ایران: 3 میلیون تومان
  2. قیمت کیس AeroCool Cyclon RGB Mid Tower – پنجاه دلار (دو میلیون تومان)

قیمت نهایی

اگر قیمت تمامی قطعات اعلام‌شده را جمع بزنیم، باید 35 میلیون تومان یا 750‌ دلار به قیمت آمازون، برای سیستم گیمینگ مشابه ایکس باکس سری اس هزینه کنید؛ این در حالی است که کنسول با قیمت 300‌ دلار به همراه یک دسته بازی معرکه و کابل HDMI 2.1 به فروش می‌رسد. با توجه به قیمت‌های اعلام‌شده، می‌بینید که سری اس مقرون به‌صرفه‌ترین انتخاب برای ورود به نسل نهم است و نه‌تنها می‌تواند از پس بازی‌های روز بربیاید، بلکه اندازه آن بسیار کوچک‌تر از یک سیستم گیمینگ است و فناوری مخصوص بازی هم، باعث شده تا تجربه‌ی کاربری بسیار روانی داشته باشد.

منبع:‌GamingBolt

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا کنسول Xbox Series S ارزش خرید دارد؟

برای فردی که دنبال یک دستگاه گیمینگ با توانایی اجرای تمامی بازی‌های روز و استفاده از سرویس آنلاین ایکس باکس گیم پس است، خرید کنسول Xbox Series S گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

۱
قیمت کنسول Xbox Series S چقدر است؟

قیمت این کنسول در ایران حدود 10‌ میلیون تومان است که نسبت به سیستم گیمینگ معرفی شده، قیمت بسیار پایین‌تری دارد.

۲
کیفیت گرافیکی کنسول Xbox Series S چطور است؟

کنسول Xbox Series S قادر به اجرای تمامی بازی‌ها با رزولوشن 1440p و فریم ریت 120‌ فریم در ثانیه است. این کنسول همچنین از رزولوشن 4K هم پشتیبانی می‌کند.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 8 دیدگاه
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    سلام
    بعد بنظرتون این سیستم تا چه سالی بازی ها رو ساپورت میکنه

    پاسخ دهید
    • Avatar

      امیر در پاسخ به محمد

      مهمان

      تقریبا تا اوایل نسل دهم یعنی نسل بعدی کنسول ها

  • Avatar

    MoBin_3090ti

    مهمان

    سلام. xbox 360 با چه برابری میکند؟ ||:

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Godfather

    مهمان

    پس سیستم مشابه کنسول قدرتمند سری ایکس چقدر فی میخوره؟! یا ابوالفضل

    پاسخ دهید
  • Avatar

    عرفان نیک خواه

    مهمان

    باسلام و خسته نباشید باید بگم اگر سی پی یوی در نظر گرفته می شد که قدرتی برابر یا بیشتر از سی پی یو کنسول داشته باشه و با توجه به قیمت بالای سی پی یو های ای ام دی بهتر بود سیستم رو اینتل در نظر میگرفتید چون هم قدرت بیشتری داشت و با همون خرج یا حتی کمتر مثلا اگر سی پی یو i 7 نسل 9 اینتل در نظر گرفته می شد قیمتش تقریبا برابر با 3600 AMD هست و قدرت بیشتری رو هم داره و یا i 5 نسل 9 یا حتی 10 که قیمت کمتری رو هم دارن و با 4 میل هم میشه تری خرید و قدرت سی پی یو ی سیستم برابر و حتی بیشتر بود و اینم بگم که دوستان توی اکثر بازی ها عملکرد تک هسته ای زیاد اهمیت داره وبرخی از بازی ها عملکرد مولتی پروسسی میخوان منظورم اینه که برخی از گیم ها هستن پردازش چند هسته ای سی پی یو می خوان و بیشترشون از تک هسته سی پی یو کار زیادتری میکشن (منظورم این نیست که هسته های دیگر کار نمی کنند کار می کنندولی هسته مادر زیاد کار میکنه) که توی این زمینه اینتل قویه ولی توی چند هسته ای AMD واقعا قوی هست و حتی سی پی یو های 64 هسته هم داره که غول هستن وباید بگم AMD هم سی پی یو های قوی برای بازی زیاد داره که الان با این وضعیت قیمت ها اصلا باصرفه نیست (چون بیشتر دلال ها دارن با قیمت کمتری از خارج میارن و با قیمت خیلی زیادی میفروشن ) و توصیه می کنم اگر می خواهید سیستم ببیندید برید سراخ اینتل چون قیمت مناسب تری دارن و با 8 میل میشه i 9 نسل 9 رو خرید 9900 k خرید که خیلی قدرت بهتون میده ولی اگر بودجتون محدوده بهرینش همین کنسول سری S هست با یک گیم پس که خیلی خوبه و بیشتر گیم های جدید رو میزاره و قراره بازی ها زیادی بیاد مثلا bak4blood یا بازی استالکر 2و … درکل با این قیمت 35 میلونی میشه سیستم خیلی قوی برای گیم بست و اگر برید سراغ گرافیک های AMD خیلی هم باصرفه تر میشه و با 15 میلیون میشه rx 590 خرید که به نظرم قوی تر از 1660 سوپر باشه ورم 8 گیگ میشه ولی خب ریتریسینگ نداره
    ممنون بابت وقت گذاشتنتون

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به عرفان نیک خواه

      نویسنده

      ممنون بابت نظر کاملتون. بله دقیقا درسته و امکان بستن انواع سیستم وجود داره اما از آنجایی که منبع تونسته بود سخت‌افزاری کاملا مشابه با کنسول سری اس پیدا کنه، به همین دلیل همون قطعات منبع معرفی شد.

  • Avatar

    امین

    مهمان

    عالی بود برادر. بهترین تحلیل و بررسی رو برای XBOX Series S کردی.

    پاسخ دهید
    • Avatar

      Sadra در پاسخ به امین

      مهمان

      سلام من دقیقا همین سیستمو دارم فقط پردازندش ryzen 5 pro 4650g هست و حالا می خوام کنسول بخرم بنظرتون این کارت گرافیک رو بخرم یا کنسول؟