کمپانی مایکروسافت که در سال‌های اخیر علاقه فراوانی به تولید سخت افزار از خود نشان داده، در حال حاضر خط تولید کنسول‌های جدید خود به نام XBOX Series S و XBOX Series X را به عنوان جانشین خانواده ایکس باکس وان راه اندازی و محصولات خود را به سراسر جهان ارسال کرده است. کنسول‌های جدید مایکروسافت از ظاهر متفاوتی نسبت به نسل گذشته برخوردار بوده و از نظر سخت افزاری و امکانات جانبی نیز دچار تحولات قابل توجهی شده است. در این مطلب جامع به معرفی دو کنسول بازی جدید مایکروسافت خواهیم پرداخت که هم اکنون با قیمت بسیار مناسبی در مقایسه PS5 سونی در بازار داخلی به فروش می‌رسند.

دو کنسول جدید مایکروسافت به نام XBOX Series S و XBOX Series X را در تاریخ 10 نوامبر 2020 به صورت رسمی رونمایی کرد. پیش از این مدیران کمپانی آمریکایی قصد داشتند تا محصولات جدید خود را در نمایشگاه E3 2020 رونمایی کنند که این رویداد به دلیل شیوع ویروس کرونا، به طور کامل لغو گردید. شرایط به وجود آمده در سراسر جهان و تعطیلی گسترده در بسیاری از کشورها سبب شد تا مایکروسافت نیز همانند سونی به لغو مراسم رونمایی وادار شود و به این ترتیب گیمرهای مشتاق، چند ماه بیشتر در انتظار کنسول های جدید بمانند. آن‌ها به منظور حمایت از کنسول های بازی نسل جدید و برای تمرکز بیشتر روی تولید آن‌ها، در تاریخ 16 جولای 2020 خبر از اتمام تولید کنسول های سری XBOX One دادند تا پرونده آن‌ها پس از 7 سال به طور کامل بسته شود.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

طراحی ظاهری ایکس باکس سری ایکس و اس

در بحث طراحی ظاهری با دو محصول و دو پلتفرم بسیار متفاوت مواجه هستیم و ابتدا قصد داریم تا به بررسی طراحی ظاهری XBOX Series S بپردازیم. لقب کوچک‌ترین ایکس باکس تاریخ در اختیار این محصول با ابعاد 27.5×15.1×6.5 سانتی متر و وزن فقط 2 کیلوگرم قرار دارد. فرم طراحی مستطیل شکل و قرار گیری سیستم خنک‌کننده به صورت مدور در قسمت بالای بدنه، به کاربران اجازه قرار دادن آن را به صورت ایستاده یا خوابیده روی سطوح را می‌دهد. برای مقایسه بهتر می‌توان به این نکته اشاره کرد که ابعاد Series S بیش از 3 برابر کوچک‌تر از Series X است و کنسول به شدت کوچکی به شمار می‌رود. ابعاد آن حتی کوچک‌تر از کنسول نسل هشتم مایکروسافت یعنی XBOX One S بوده و این کمپانی با هوشمندی هر چه تمام اقدام به تولید یک ایکس باکس جدید کرده است. حفره‌های تهویه هوا علاوه بر بخش بالایی سیستم خنک کننده در نواحی کناری دستگاه در دو سمت آن مشاهده می شود و دو سمت دیگر توسط پورت‌ها احاطه شده‌اند. پنل جلوی کنسول ایکس باکس سری اس فقط از کلید پاور و یک پورت USB تشکیل شده و باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این محصول فاقد درایو بلوری است. به این ترتیب می توان آن را به‌عنوان رقیب PS5 Digital در نظر گرفت. هر چند از نظر قدرت پردازشی نمی‌توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد، اما به هر حال از نظر عدم تجهیز به درایو بلوری در یک سطح قرار می‌گیرند. کل اجزای بدنه به رنگ سفید طراحی شده و فقط بخش حفره تهویه هوای نصب شده روی سیستم خنک کننده به رنگ مشکی در نظر گرفته شده است. در پنل پشت دستگاه می‌توانید دو پورت USB 3.2، یک عدد HDMI 2.1، پورت شبکه LAN، پورت توسعه ذخیره‌سازی (که در خصوص آن در بخش سخت افزاری توضیح خواهیم داد) و در نهایت ورودی AC را مشاهده کنید. کنسول کوچک مایکروسافت همچنین فاقد پورت مخصوص Kinect بوده و به این ترتیب امکان اتصال آن به کنسول Series S وجود ندارد.

اکنون زمان آن فرا رسیده تا به معرفی طراحی کنسول XBOX Series X بپردازیم که سبک طراحی آن بسیار جنجالی بوده و واکنش کاربران را در پی داشته است. فرم کلی دستگاه به گونه ایست که در نگاه اول شباهت فراوانی به کامپیوترهای دسکتاپ آماده دارد و ابعاد 30.1×15×15.1 سانتی متری و وزن 4.45 کیلوگرمی آن نیز این شباهت را بیشتر می کند. بدنه تمام مشکی مات که از به جای ماندن اثر انگشت جلوگیری می‌کند، حس بسیار خوبی به کاربران می دهد. پنل جلوی کنسول شامل کلیدهای پاور و اجکت، یک پورت USB و درایو بلوری می شود و در بخش بالای آن نیز لوگوی نورانی XBOX به چشم می‌خورد. پنل پشت دستگاه نیز محل قرار گیری دو پورت USB 3.2، یک پورت HDMI 2.1، یک پورت شبکه LAN، کارت توسعه ذخیره‌سازی و ورودی AC است. نواحی کناری کنسول فاقد حفره‌های تهویه هوا بوده و فضای مخصوصی که در سقف بدنه به چشم می‌خورد، وظیفه خروج هوای گرم را بر عهده دارد. درون بدنه نیز دیود های نوری زیبایی به کار رفتند که نمای بسیار جذابی را در محیط‌های تاریک و کم نور به وجود می آورند. جنس بدنه هر دو کنسول جدید مایکروسافت که از پلاستیک فشرده تشکیل شده، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طول عمر بالای آن‌ها از تست‌های عجیب منتشر شده در یوتیوب مشهود است.

سخت افزار ایکس باکس سری ایکس

سخت افزار ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

در بخش سخت افزاری نیز ابتدا از معرفی XBOX Series S آغاز می کنیم که سخت‌افزار متفاوتی نسبت به Series X دارد و مایکروسافت رویه متفاوتی را نسبت به رقیب خود یعنی سونی در پیش‌گرفته است. هر دو محصول از پردازنده 8 هسته ای سفارشی AMD بهره می برند، با این تفاوت که نمونه به کار رفته در نسخه X دارای فرکانس کاری بالاتر است. همچنین در بخش حافظه نیز سری S به 10 گیگابایت و سری X به 16 گیگابایت حافظه مجهز شده تا تفاوت‌های موجود میان این دو به مرور نمایان شود. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کلی سخت افزار دو کنسول جدید مایکروسافت را مشاهده کنید و در ادامه نیز در خصوص هر کدام از آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

مشخصاتایکس باکس سری اسایکس باکس سری ایکس
پردازنده8 هسته ای AMD Zen 2 فرکانس بوست 3.8 گیگاهرتز

8 هسته ای AMD Zen 2 فرکانس بوست 3.6 گیگاهرتز

گرافیکقدرت 12 ترافلاپ فرکانس 1.825 گیگاهرتز

قدرت 4 ترافلاپ فرکانس 1.565 گیگاهرتز

حافظه10 گیگابایت GDDR6

16 گیگابایت GDDR6 رابط 320 بیت بر ثانیه

ذخیره سازی512 گیگابایت NVMe SSD1 ترابایت NVMe SSD
درایو نوریندارد4K UHD Blu-Ray Drive
توسعه ذخیره سازی1 ترابایت کارت حافظه اختصاصی به همراه پشتیبانی از هارد پرتابل USB 3.21 ترابایت کارت حافظه اختصاصی به همراه پشتیبانی از هارد پرتابل USB 3.2
عملکرد در اجرای بازی120 فریم در وضوح 1440P
پشتیبانی از 4K Upscaling
60 فریم در وضوح 4K
و پشتیبانی از حداکثر 120 فریم
قیمت300 دلار500 دلار

کنسول‌های بازی مایکروسافت نیز همانند دشمنان ژاپنی خود از پردازنده مرکزی 8 هسته ای AMD Zen 2 با لیتوگرافی 7 نانومتری که به صورت سفارشی تولید شدند، بهره می برد و تفاوت میان دو نسخه S و X در فرکانس پایه و بوست است. این تفاوت به فقط 200 مگاهرتز فرکانس بیشتر برای Series X خلاصه می شود، اما همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، اختلاف قدرت پردازشی آن‌ها برابر با 8 ترافلاپ است. دلیل این امر به تفاوت‌های آشکار در زمینه حافظه و پردازنده گرافیکی مرتبط بوده و همان‌طور که پیش بینی می شود، کنسول بازی مایکروسافت XBOX Series X دارای حافظه بیشتر و پردازنده گرافیکی قدرتمندتر است. واحد گرافیکی به کار رفته در Series S با فرکانس 1.565 گیگاهرتز و بر پایه معماری AMD RDNA 2 فعالیت می کند، با این حال تفاوت‌های بسیاری در تعداد هسته‌های پردازشی به چشم می‌خورد. همین موارد در کنار تفاوت 6 گیگابایتی در حجم حافظه GDDR6 سبب می‌شود تا دو کنسول مایکروسافت از نظر قدرت پردازشی به میزان 8 ترافلاپ با یکدیگر اختلاف پیدا کنند. واحد گرافیکی به کار رفته در کنسول سری ایکس دارای 52 واحد محاسباتی مجزا بوده و با فرکانس کاری 1.825 گیگاهرتز خود قدرت بسیار بالایی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. در بخش حافظه نیز همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، اختلاف 6 گیگابایتی بین دو کنسول بازی مایکروسافت مشاهده می‌شود. در کنسول Series S یک چیپ ست 10 گیگابایتی به کار رفته، اما در کنسول Series X شاهد استفاده از یک چیپ ست 6 گیگابایتی در کنار آن هستیم که حجم حافظه را به 16 گیگابایت از نوع GDDR6 افزایش می‌دهد. چیپ ست 6 گیگابایتی می‌تواند پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه و چیپ ست 10 گیگابایتی نیز با استفاده از رابط 320 بیتی می‌تواند پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد.

در بخش ذخیره سازی همانند پلی استیشن 5 شاهد به کارگیری درایوهای بسیار سریع NVMe SSD در هر دو نسخه از کنسول‌های بازی کمپانی آمریکایی هستیم و تفاوت میان آن‌ها در میزان حافظه است. کاربران در سری اس به یک درایو 512 گیگابایتی و در سری ایکس نیز به یک درایو 1 ترابایتی دسترسی دارند. درایو 1 ترابایتی به کار رفته در Series X قادر به ارائه 802 گیگابایت فضای خالی با توجه به حجم اشغال شده توسط سیستم عامل و نرم‌افزارهای نصب شده روی کنسول (198 گیگابایت از درایو سالید توسط این مجموعه نرم افزاری اشغال شده) بوده و این حجم برای Series S فقط 364 گیگابایت است. به این ترتیب پر شدن سریع فضای ذخیره سازی به خصوص در کنسول سری اس دور از ذهن نیست و کاربران برای نصب بازی‌های بیشتر باید از کارت توسعه 1 ترابایتی مایکروسافت یا هارددیسک پرتابل از برند های موجود در بازار استفاده کنند. حافظه داخلی ایکس باکس سری ایکس دارای حجم بیشتری نسبت به رقیب مستقیم خود یعنی پلی استیشن 5 بوده، اما از نظر سرعت و عملکرد باید برتری را از آن نماینده سونی دانست. طبق بررسی انجام شده، می تواند حدود 19 بازی در ژانرهای مختلف و با حجم متوسط را روی درایو سالید Series X نصب کرد و این تعداد برای Series S به مراتب کمتر است. سرعت اجرای بازی Sea of Thieves در کنسول ایکس باکس وان ایکس در حدود 100 ثانیه به ثبت رسیده، این در حالی است که زمان اجرای این بازی در کنسول ایکس باکس سری ایکس در حدود 35 ثانیه ثبت شده است. همین مثال برای اثبات عملکرد بسیار سریع NVMe SSD به کار رفته توسط مایکروسافت کافی است، اما هر چه حجم داده‌های مربوط به بازی بیشتر باشد، سرعت درایو سالید کنسول می تواند بیش از پیش تأثیر خود را نشان دهد. در صورتی که به افزایش فضای ذخیره سازی علاقه دارید، می توانید با پرداخت مبلغ 219 دلار، نسبت به خریداری کارت توسعه اختصاصی ساخت کمپانی Seagate اقدام کنید.

مایکروسافت پیشنهاد می کند که برای دریافت بهترین خروجی تصویر و عملکرد از تلویزیون‌هایی با وضوح 4K استفاده کنید، اما به لطف فناوری Super Sampling می‌توانید از کنسول‌های نسل نهم ایکس باکس به همراه تلویزیون‌های Full HD استفاده کنید. فناوری ذکر شده در ابتدا بازی‌ها را در وضوح بالاتر پردازش کرده و پس از آن ابعاد تصویر با استفاده از فناوری Downscale با وضوح تصویر تلویزیون هماهنگ می‌شود. خروجی کار به عملکرد خیره کننده در پردازش تصاویر بسیار طبیعی، افزایش محسوس وضوح تصویر و حذف لبه‌های دندانه دار و پیکسلی منجر می شود. در چنین شرایطی حتی اگر از صفحه نمایش یا تلویزیون با کیفیت تصویر 2K یا 4K استفاده نکنید، اما همچنان به کیفیت تصویر بهبود یافته XBOX دسترسی خواهید داشت. طبق اعلام مایکروسافت، کاربران می توانند با استفاده از کنسول کوچک نسل جدید این کمپانی می توانند از نرخ تازه سازی 120 هرتز در کنار تلویزیون‌های 4K بهره‌مند شوند، اما بسیاری از محصولات موجود در بازار فقط از نرخ تازه سازی 60 هرتز در وضوح تصویر 4K پشتیبانی می کنند. با توجه به اینکه دو کمپانی سونی و مایکروسافت در بازه زمانی هر 7 سال اقدام به عرضه کنسول بازی می کنند، این مورد به عنوان یک اقدام آینده‌نگرانه تلقی می‌شود. به عنوان مثال در بازی انحصاری Gears 5 در حالت Multi Player که روی کنسول ایکس باکس Series X اجرا شد، به نرخ بی نظیر 120 فریم بر ثانیه در وضوح تصویر 4K دست یافته و این کمپانی نقش خود را در بهینه سازی بازی انحصاری خود به رخ کمپانی رقیب کشیده است. در حال حاضر تعداد بازی‌های موجود برای کنسول‌های جدید به شدت محدود بوده و برای درک بهتر عملکرد آن‌ها باید در انتظار عناوین جدیدتر و البته بهینه تر در سال میلادی جاری بمانیم. سیستم خنک کننده هر دو کنسول جدید با بهره گیری از یک فن 130 میلی متری با طراحی ظاهری متفاوت از یکدیگر، هیت سینک آلومینیومی و لوله‌های انتقال حرارت به عملکرد بسیار خنک و البته بی سر و صدا روی آورده‌اند. میزان نویز فن به کار رفته در Series X در حالت استفاده عادی در حدود 30 دسی بل و در حالت اجرای بازی در حدود 45 دسی بل به ثبت رسیده که اعدادی بسیار عالی به شمار می روند. به طور کلی کاربران ایکس باکس از نظر سیستم خنک کننده دچار مشکل نبوده و در نسل جدید نیز این رویه به نحو احسن تکامل یافته است.

Xbox Wireless Controller

کنترلر جدید XBOX

مایکروسافت با اندکی بهینه سازی در کنترلر نسل پیشین خود اقدام به عرضه کنترلر جدید برای کنسول‌های نسل نهم خود کرده است. افزودن کلید Share در وسط کنترلر که جای خالی آن در کنترلر نسل گذشته انتقادات شدیدی را در پی داشته و تغییر در فرم طراحی کلیدهای جهت‌نما (D-Pad) از جمله مهم‌ترین تغییرات کنترلر جدید مایکروسافت به شمار می روند. کمپانی آمریکایی به جای صرف وقت برای طراحی 0 تا 100 یک کنترلر جدید، تمرکز خود را روی بهینه سازی صرف کرده و علاوه بر موارد ذکر شده، به کوتاه کردن کلیدهای L و R نیز اقدام کرده است. از نظر ابعاد باید به این نکته اشاره کنیم که کنترلر جدید اندکی کوچک‌تر از نسل پیشین بوده و به همین دلیل در دست گرفتن و ارگونومی آن به مراتب بهتر شده است. قابلیت ویژه ای که مایکروسافت برای گیمرها و استودیوهای بازی سازی در نظر گرفته، به نام Dynamic Latency Input شناخته می‌شود و با استفاده از آن، کنسول بازی در بازه زمانی هر 8 میلی ثانیه اقدام به بررسی ارسال داده از سوی کنترلر می‌کند. به این ترتیب زمان تأخیر ارسال داده از طریق کنترلر و به واسطه رابط بی سیم 2.4 گیگاهرتزی کاهش می یابد. طبق اعلام کمپانی سازنده، این قابلیت توسط ارائه به روز رسانی به کنسول‌های سری ایکس باکس وان نیز اضافه خواهد شد.

نکته قابل تقدیر در خصوص کنترلر جدید ایکس باکس، قابلیت استفاده از آن در کنسول‌های نسل هشتم و حتی در سیستم عامل ویندوز است. با تمام نکات مثبتی که بیان شد، اما کنترلر جدید ایکس باکس، همچنان از باتری‌های قابل شارژ سایز AA برای فعالیت بهره می برد و برای شارژ شدن آن‌ها نیز باید از کابل USB Type-C استفاده کنید. در حالی که سونی در کنترلر های DualShock و DualSense از باتری‌های داخلی قابل شارژ در فرم شکلی اختصاصی بهره می برد، اما مایکروسافت همچنان به اصول قدیمی خود پایبند است. فیل اسپنسر در اظهار نظری عجیب عنوان کرده که بسیاری از کاربران، باتری‌های سایز AA را ترجیح می‌دهند! البته این ویژگی نیز برای برخی از کاربران جذاب بوده و زمانی که برای مدت طولانی قصد اجرای یک بازی را دارید، می‌توانید از باتری‌های قابل شارژ یا معمولی اضافی و حتی کابل Type-C برای شارژ کردن مداوم باتری‌ها استفاده کنید. وجود بافت های ریز روی کلیدهای آنالوگ و کلیدهای L و R به استفاده آسان کاربران و جلوگیری از تعریق دست کمک می‌کند. هر چند اثری از ریزه کاری های خاص سونی در محصول مشابه از Microsoft مشاهده نمی‌شود، اما کنترلر جدید کمپانی آمریکایی که در سه رنگ سفید، مشکی و آبی تولید می شود، بسیار زیبا و چشم نواز است. جک صوتی 3.5 میلی‌متری برای اتصال هدست به کنترلر نیز همانند نسل گذشته پابرجا مانده است.

ویژگی‌های خاص XBOX Series S/X

کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت به قابلیت‌های جالب توجهی مجهز شدند که در ادامه قصد معرفی آن‌ها را داریم. مهم‌ترین ویژگی به کار رفته در کنسول‌های جدید از سری ایکس باکس، قابلیت Quick Resume است که به لطف بهینه‌سازی نرم‌افزاری و وجود SSD پدیدار شده است. با بهره‌مندی از این ویژگی می‌توانید بدون بستن کامل بازی‌ها به اجرای یک بازی از همان قسمتی که در حال انجام آن بودید، بپردازید. حتی می‌توانید این ویژگی را برای چند بازی نیز به کار گرفته و بدون مشاهده صفحات بارگیری که زمان آن‌ها در مقایسه با نسل گذشته به شدت کاهش یافته، وارد آخرین بخش در حال اجرای یک یا چند بازی شوید. قابلیت پرش یا سوییچ میان چند بازی نیز به لطف فناوری Quick Resume به شدت کارآمدتر شده و در سریع‌ترین زمان ممکن قادر به از سر گیری بازی نیمه کاره خود خواهید بود. برای درک بهتر این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که به منظور جابجا شدن از بازی محبوب Alan Wake به بازی Tell Me Why فقط به 11.11 ثانیه زمان نیاز داشته و در شرایطی که بخواهید از صفحه اصلی XBOX به ادامه بازی Tell Me Why بپردازید، به زمان ناچیز و شگفت انگیز 2.7 ثانیه نیاز دارید. مایکروسافت در خصوص محدودیت در تعداد بازی قابل پشتیبانی توسط ویژگی Quick Resume سخنی به میان نیاورده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که 4 عنوان می‌توانند در صف انتظار برای بارگیری سریع قرار گیرند. در صورتی که این تعداد به بیش از 4 افزایش یابد، برخی از عناوین به بارگیری مجدد از ابتدا و طی کردن صفحه‌های اولیه تا رسیدن به گیم پلی نیاز دارند. اگر از بازیکنان آنلاین هستید، نمی‌توانید از ویژگی Quick Resume بهره‌مند شوید و امکان تعلیق یک بازی آنلاین در کنسول‌های جدید Series X و Series S وجود ندارد. به عنوان مثال اگر قصد سوییچ کردن از بازی Sea of Thieves به یک عنوان دیگر را دارید، به طور کامل از بازی خارج می‌شوید، اما امکان بازگشت سریع به آن از صفحه اصلی داشبورد XBOX وجود دارد.

ایکس باکس‌های جدید مایکروسافت از نظر سازگاری با نسخه‌های پیشین در بهترین شرایط ممکن قرار دارند و بیش از 1000 عنوان که برای نسل‌های گذشته ارائه شدند، در کنسول‌های جدید قابل اجرا هستند. به لطف استفاده از سخت افزار بهینه و به کارگیری SSD می توانید اجرای سریع تر بازی‌ها را تجربه کرده و حتی شرایط گرافیکی عناوین قدیمی نیز بهبود یافته‌اند. به لطف بهینه سازی نرم افزاری و سخت افزاری مایکروسافت، اثری از افت فریم یا لگ در اجرای بازی‌های قدیمی مشاهده نمی‌شود. سازگاری با محصولات جانبی گذشته از جمله کنترلر بی سیم ایکس باکس، کنترلر Xbox Elite Series 2 و حتی هدست های مایکروسافت نیز در کمال تعجب مورد بررسی و تائید قرار گرفتند. در حالی که سونی برای برخی از این موارد، محدودیت‌هایی در نظر گرفته و کاربران ناچار به پرداخت هزینه اضافی برای خریداری تجهیزات جانبی سازگار با پلی استیشن 5 هستند، اما کاربران ایکس باکس های جدید از این قاعده مستثنا هستند. به‌طورکلی تمامی تجهیزات سیمی و بی سیم که مورد تائید مایکروسافت هستند، توسط کنسول‌های نسل نهم از جمله XBOX Series S و XBOX Series X پشتیبانی می‌شوند و فقط محدودیت‌هایی در استفاده از دستگاه‌های نیازمند به پورت نوری مشاهده می‌شود. این مورد نیز به احتمال فراوان در آپدیت‌های بعدی سیستم عامل XBOX برطرف خواهد شد.

قابلیت بعدی کنسول‌های جدید کمپانی آمریکایی به نام XBOX Smart Delivery شناخته می‌شود و به کاربران امکان اجرای بهترین حالت از هر بازی با در نظر گرفتن مشخصات سخت افزاری کنسول را می‌دهد. به این ترتیب بدون نیاز به خرید جداگانه عناوین برای هر کنسول، می توانید از یک عنوان روی کنسول‌های جدید استفاده کنید. به عنوان مثال عنوان Falconeer روی Series X با وجود قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری آن قابل اجرا بوده و همین عنوان بدون بهره‌مندی از بهینه‌سازی‌ها، روی Series S نیز قابل اجرا خواهد بود. همچنین بازی‌های XBOX One روی نسل جدید قابل دسترسی بوده و برای آن مواردی که دارای فایل بهینه‌سازی مانند Gears 5 و Gears Tactics هستند، بسته به‌روزرسانی و بهینه سازی اختصاصی برای XBOX Series X ارائه می‌شود.

در کنسول Series X می‌توانید برای اولین در تاریخ ساخت ایکس باکس به درایو 4K Blu-Ray دسترسی پیدا کنید و سرویس‌های چندرسانه‌ای محبوبی مانند Netflix، Amazon Prime Video و Disney Plus برای مشاهده محتویات چندرسانه‌ای وجود دارد. برخی از ویژگی‌های نرم افزاری چندرسانه‌ای نیز به صورت منطقه ای ارائه می‌شوند، به عنوان مثال می توان به Apple TV و Hulu در آمریکا و سرویس Sky Go در انگلستان اشاره کرد. تمام این موارد از قابلیت‌های پخش در وضوح 4K UHD روی کنسول‌های بازی جدید ایکس باکس بهره می‌برند و برخی از آن‌ها نیز برای راه‌اندازی به اینترنت با پهنای باند مناسب نیاز دارند. هر چند پیش‌بینی می‌شد که برخی از ویژگی‌های چندرسانه‌ای مانند ITV Hub و All 4 در انگلستان در دسترس کاربران قرار گیرند، اما در حال حاضر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و احتمال عرضه آن‌ها به صورت یک به‌روزرسانی وجود دارد.

مایکروسافت تنها تولید کننده کنسول جدید به شمار می‌رود که از ویژگی Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که کمپانی سونی از فناوری مشابه و متفاوتی بهره می برد. این ویژگی به ارائه قالب دقیق تر HDR، کنترل کنتراست و دقت رنگ بهینه منجر شده و امکان نمایش فیلم در سرویس Netflix با استفاده از فناوری Dolby Vision فراهم است. البته بهره‌مندی از آن نیازمند خریداری اشتراک ویژه Netflix بوده و حتی فناوری Dolby Vision 4K Blu-ray در برخی از بازی‌ها مانند Ori، Will of the Wisps و Gears 5 نیز در دسترس گیمرها قرار دارند. یکی از مزایای Dolby Vision در مقایسه با HDR10، پشتیبانی از رنگ 12 بیتی است که به پردازش و نمایش رنگ‌های جذاب و طبیعی منجر می‌شوند. به این ترتیب کنسول Series X قادر به نمایش 68.7 میلیارد رنگ بوده که این تعداد بسیار بیشتر از محدوده رنگ قابل نمایش توسط HDR10 است. بهره‌مندی از محدوده رنگ ذکر شده به تلویزیون یا صفحه نمایش شما نیز ارتباط دارد و در صورتی که تجهیزات شما از این فناوری پشتیبانی نکند، نمی‌توانید روی آن حساب کنید.

پشتیبانی از DTS و Dolby Atoms بخش دیگری از ویژگی‌های چندرسانه‌ای کنسول جدید مایکروسافت به شمار می‌رود که بهره‌مندی از آن‌ها نیازمند خریداری هدست های مورد تائید این کمپانی است. هرچند هدست های مورد تائید معمولی و ارزان قیمت نیز می تواند شما را در اجرای بازی‌ها و گوش دادن به صدای محیط یاری کنند، اما برای آنکه از موقعیت دقیق دشمن مطلع شوید یا بهترین تجربه صوتی عمرتان را به دست آورید، به طور حتم به هدست های سازگار با فناوری‌های DTS و Dolby Atoms نیاز دارید. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مهم تر از هدست، عنوان بازی مورد نظر شماست که از فناوری‌های ذکر شده پشتیبانی کنند. به عنوان مثال می‌توان به بازی‌های Gear 5، Forza Horizon 4 و Rise of the Tomb Raider اشاره کرد که از فناوری‌های صوتی موردنظر به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

مایکروسافت هم‌زمان با عرضه XBOX Series S و XBOX Series X اقدام به عرضه نسخه جدیدی از اپلیکیشن موبایل خود در دو پلتفرم iOS و Android کرده که در مقایسه با نسخه‌های پیشین، امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. هم‌اکنون با استفاده از XBOX App می‌توانید فضای ذخیره سازی کنسول و گفتگوی صوتی با دوستان خود را مدیریت کرده و عکس‌ها یا کلیپ‌های ضبط شده روی کنسول را از طریق موبایل به اشتراک بگذارید. کنترل کنسول از راه دور برای مدیریت سرویس های چند رسانه ای به عنوان یک ویژگی بسیار مفید شناخته می شود. با توجه به بازخوردهای دریافت شده و بررسی‌هایی صورت گرفته، نسخه جدید اپلیکیشن XBOX App قابلیت‌های بسیار مفیدی نسبت به نسخه‌های پیشین دارد که از این حیث می تواند رضایت بیشتر کاربران را جلب کند.

بازی های XBOX Series X

بازی های XBOX Series S/X

با توجه به قابلیت سازگاری کنسول نسل نهم با نسل‌های گذشته، می‌توانید به بیش از 1000 بازی در ژانرهای مختلف دسترسی پیدا کنید و این تجربه ای شگفت‌انگیز برای یک گیمر به شمار می رود تا به صورت آزادانه نسبت به انتخاب بازی مورد نظر خود اقدام کند. با این وجود در حال حاضر بازی‌های جدید زیادی برای کنسول‌های جدید مایکروسافت وجود ندارد و فقط می‌توان به عناوینی مانند Assassin’s Creed Valhalla، Watch Dogs: Legion، Dirt 5 و Yakuza: like a Dragon اشاره کرد که هیچ کدام از آن‌ها، عنوان انحصاری ایکس باکس نیستند. فقط می توان به عنوان Yakuza: like a Dragon اشاره کرد که ابتدا برای ایکس باکس های جدید عرضه شده و در سال 2021، نسخه PS5 آن نیز به بازار عرضه می شود. به این ترتیب مایکروسافت هیچ بازی اختصاصی و انحصاری برای کنسول‌های نسل نهم خود عرضه نکرده و این نکته با شعار عرضه بازی های انحصاری بیشتر در مقایسه با نسل های گذشته مغایرت دارد. غول آمریکایی فقط در یک صورت می تواند به رقابت جدی با پلی استیشن 5 بپردازد و آن در صورتی است که اقدام به بازی‌های انحصاری بیشتر در مقایسه با کمپانی رقیب کند. در حال حاضر بازی‌های دو کنسول جدید مایکروسافت، پیش از این برای کنسول‌های سری XBOX One نیز عرضه شده بودند و از این حیث نمی توانید به تجربه انحصاری و متفاوت دست پیدا کنید.

در حقیقت عناوین موجود، برای اجرا روی کنسول‌های نسل نهم و در راس آن‌ها XBOX Series X بهینه سازی شده‌اند و به طور حتم این کار نمی تواند گیمرها را شگفت زده کند. هر چند مایکروسافت بهینه سازی های خود و همچنین به روز رسانی هایی برای دریافت کارایی بهتر را برای محصولات جدید خود ارائه کرده، اما سطح بهینه سازی ها به هیچ وجه نمی‌توانند شما را شگفت زده کرده و حس خوشایندی نسبت به خرید کنسول‌های نسل نهم را منتقل نمی‌کنند. هر چند بهینه سازی های صورت گرفته در دو عنوان Gears 5 و Gears Tactics تجربه ای مناسب را ارائه می دهند، اما نمی توان انتظار معجزه از آن‌ها داشت. برخی از عناوین مورد انتظار مانند Halo Infinite نیز به تعویق افتادند که مشکلی مشابه مانند آنچه برای پلی استیشن 5 رخ داده، به شمار می‌رود. به نظر می رسد که هر دو کمپانی برای عرضه کنسول‌های نسل نهم خود تعجیل کرده و هنوز هیچ عنوان در خور شایسته ای برای قدرت نمایی سخت افزار و قابلیت‌های نرم افزاری آن‌ها وجود ندارد. کاربران ایکس باکس‌های جدید می توانند با خریداری اشتراک XBOX Game Pass به مجموعه عظیمی از بازی های عرضه شده برای نسل گذشته دسترسی پیدا کنند و به این ترتیب تا زمان عرضه بازی های بهینه سازی شده جدید به اجرای بازی های قدیمی بپردازند. به طور حتم این ویژگی برای کاربرانی که به تازگی یک کنسول بازی مایکروسافت از نسل جدید خریداری کرده‌اند، رضایت بخش توصیف می شود، اما برای آن دسته از کاربرانی که پیش از این کنسولی مانند ایکس باکس وان ایکس را در اختیار داشتند، شبیه به یک شکست غیر منتظره است.

XBOX Series S

3 دلیل برای خرید XBOX Series S

  1. بودجه محدودی دارید، اما به کنسول بازی نسل جدید علاقه دارید: برای کاربرانی که در حال حاضر کنسول XBOX One در اختیار دارند، خریداری نسل جدید از جمله Series S یک پیشنهاد مناسب است تا بتوانند با عرضه بازی‌های جدید و انحصاری، از تجربه ای شگفت انگیز لذت ببرند. قابلیت اجرای بازی‌ها با نرخ 120 فریم بر ثانیه در وضوح تصویر 1440 پیکسل می تواند هر گیمری را هیجان زده کند.
  2. قصد دریافت بازی ها از سرویس های XBOX Game Pass و XBOX Live Gold دارید: همان‌طور که پیشتر اشاره شد، کنسول ایکس باکس سری اس فاقد درایو بلوری بوده و فقط قادر به نصب بازی‌های نسخه دیجیتال روی آن خواهید بود، از این رو کاربرانی که امکان خریداری و دسترسی به سرویس‌های ذکر شده را دارند، می توانند روی کنسول Series S حساب ویژه ای باز کنند. تمام بازی های جدید، ابتدا در سرویس های آنلاین مایکروسافت منتشر شده و حتی با استفاده از سرویس XBOB Live Gold می توانید هر ماه به دو بازی رایگان دسترسی پیدا کنید.
  3. از انتظار کشیدن در صفحات بارگیری طولانی مدت خسته شده‌اید: کنسول XBOX Series S به دلیل برخورداری از NVMe SSD دارای سرعت بسیار بالایی در بارگیری بازی ها و دسترسی به گیم پلی دارد. از این رو اگر از انتظار کشیدن در صفحات بارگیری طولانی مدت خسته شده‌اید، خریداری این کنسول می تواند شما را سر زنده کند. زمان بارگیری بازی ها در کنسول نسل جدید مایکروسافت به طور متوسط دو تا سه برابر سریع تر از نسل گذشته است.

Xbox Series X

4 دلیل برای خرید XBOX Series X

  1. شما حداقل زمان بارگیری و گیم پلی روان می خواهید: سخت افزار بسیار قدرتمند کنسول XBOX Series X به خصوص با برخورداری از درایو سالید 1 ترابایتی می تواند زمان بارگیری بازی‌ها را به شدت کاهش داده و مجموعه پردازنده مرکزی مبتنی بر معماری AMD Zen 2، پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 و 16 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 به کار رفته در آن، تجربه گیم پلی روان در وضوح تصویر 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم می‌سازد.
  2. شما یک تجربه صوتی و تصویری عالی می‌خواهید: وجود پخش کننده داخلی 4K Blu-Ray، دسترسی به خدمات آنلاین فراوان و پشتیبانی از فناوری‌های صوتی و تصویری متعدد از جمله Dolby Atoms و Dolby Vision برای افرادی که از کنسول بازی خود به عنوان یک ابزار سرگرمی و پخش کننده چند رسانه ای استفاده می کنند، گزینه ای عالی است.
  3. شما می خواهید از بازی‌ها و تجهیزات جانبی نسل گذشته استفاده کنید: کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت و در رأس آن‌ها کنسول XBOX Series X در زمینه سازگاری با نسل گذشته در زمینه اجرای بازی‌ها و پشتیبانی از تجهیزات جانبی قدیمی به عنوان یک گزینه بی نظیر شناخته می شوند. وجود بیش از 1000 عنوان بازی مشترک با نسل هشتم و وجود قابلیت Smart Delivery برای برقراری ارتباط میان کنسول قدیمی و جدید به دید ویژگی‌های تحسین‌برانگیز مشاهده می‌شوند.
  4. شما کنترل بیشتری روی فضای ذخیره سازی می‌خواهید: با قابلیت مدیریت در نصب بخش‌های مختلف یک بازی از طریق کنسول یا اپلیکیشن XBOX App، می توانید کنترل بی نظیری روی فضای ذخیره سازی کنسول خود اعمال کنید. قابلیت ارتقای بخش ذخیره سازی از طریق نصب درایو اختصاصی ساخت کمپانی Seagate با ظرفیت 1 ترابایت و قابلیت نصب انواع هارددیسک پرتابل بر بستر پورت USB 3.2 برای کاربران فراهم شده است.

لیست قیمت ایکس باکس سری ایکس و اس

کنسولفضاتعداد دستهتوضیحاتقیمت (تومان)
Xbox Series X1 ترابایت1بدنه مشکی – بدون بازی و گارانتی19,000,000
Xbox Series X1 ترابایت1بدنه مشکی – بدون بازی، به همراه یک سال گارانتی21,000,000
Xbox Series S512 گیگابایت1بدنه سفید – بدون بازی و گارانتی8,900,000
Xbox Series S512 گیگابایت1بدنه سفید – به همراه یک سال گارانتی9,200,000
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در تیرماه 1401 ثبت شده است.