Avatar

مقایسه بازی های انحصاری پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری در سال 2021

محمد مهدی شفیعی راد 11 تیر 1400 1 دیدگاه
6,351 بازدید

بازی های انحصاری اهمیت بسیار زیادی برای کنسول‌های بازی دارند و در نسل هشتم کنسول‌ها، به‌عنوان یک برگ برنده مطرح شدند و موفق به تغییر میدان رقابت به نفع سونی شدند. بازی های انحصاری باعث افزایش رشد فروش کنسول‌ها شدند و بحث کیفیت و کمیت این بازی‌ها بیش‌ازپیش اهمیت پیدا کرد. با معرفی کنسول‌های نسل جدید و خرید شرکت بتسدا توسط مایکروسافت، وزنه‌ی رقابت بار دیگر به تعادلی نسبی رسید اما آیا این ادعا واقعاً صحیح است و می‌توانیم به این سادگی بگوییم که بازی های انحصاری ایکس باکس به کیفیت موردنظر رسیده‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال بیایید بازی های انحصاری ایکس ‌باکس سری ‌ایکس و پلی ‌استیشن 5 را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم چه کنسولی می‌تواند برند‌ه‌ی بازی های انحصاری سال 2021 باشد.

اگر بخواهیم درست و منطقی به قضیه نگاه کنیم، شرکت سونی در نسل هشتم بازی های انحصاری بیش‌تری داشته و آن بازی‌ها از عناوین ایکس باکس کیفیت بیشتری داشتند؛ اما این رقابت در نسل نهم به یک تعادل خوبی از سوی هر دو شرکت رسیده است. در حال حاضر ایکس ‌باکس با خرید شرکت Bethesda، بیش از 23 استودیو انحصاری در مالکیت خود دارد و دیگر نمی‌توان گفت که کنسول ایکس باکس بازی انحصاری ندارد اما در حال حاضر پلی‌استیشن 5 در انتشار این مدل از بازی‌ها بهتر عمل کرده است.

بازی های انحصاری، گوهر یک کنسول بازی

کامپیوترهای شخصی با حمایت بی‌حد و شمار مایکروسافت و افزودن ویژگی‌های مخصوص گیم برای کاربران ویندوز، ارزش بالایی پیداکرده و دیگر زمانی که همه‌ی گیمرها کنسول تهیه می‌کردند، گذشته است. این باعث شده تا ارزش بازی های انحصاری اهمیت بسیار زیادی پیدا کند و هر دو شرکت یک راه چاره پیدا کنند. پلی استیشن به ساخت بازی های انحصاری مانند Ghost of Tsushima رو آورده و ایکس باکس هم به دنبال یک مجموعه‌ بازی های جذاب پیرامون سرویس باارزشی مانند ایکس باکس گیم پس.

هنگامی‌که حرف از خرید یک کنسول بازی می‌زنیم، در درجه‌ی اول ملاک‌ ما بازی های انحصاری و کیفیت آن‌ها است. پس باید توجه کنیم که چه کنسولی در کل، بازی های بهتری را دارد. کیفیت، گرافیک، گیم پلی، تصویرسازی و موسیقی بازی های انحصاری هر کنسول اگر به‌خوبی نمایش داده شود، ارزش آن بازی به‌مراتب بالاتر از بقیه بازی‌ها می‌برد. درواقع ما باید این نکات را به‌دقت بررسی کنیم تا بفهمیم کدام کنسول، بازی های انحصاری بهتری دارد. بیایید باهم نگاهی به لیست بازی های انحصاری ایکس باکس سری ایکس و اس و پلی‌استیشن 5 در سال 2021 بیندازیم.

Final Fantasy 7 Remake Intergradeلیست بازی های انحصاری پلی‌استیشن 5 در سال 2021

  1. Deathloop
  2. Death Stranding: Director’s Cut
  3. Destruction All-Stars
  4. Final Fantasy 7 Remake: Intergrade
  5. Ghostwire Tokyo
  6. Horizon Forbidden West
  7. Jett The Far Shore
  8. Kena: Bridge of Spirits
  9. Oddworld Soulstorm
  10. Ratchet And Clank: Rift Apart
  11. Returnal
  12. Solar Ash
  13. Stray

سونی درزمینه‌ی انتشار بازی های انحصاری یک‌روند منظم پیداکرده و توانسته چند بازی انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 منتشر کند. اگر به بازی های لیست شده در بالا نگاه کنیم، خواهیم دید که Returnal و Ratchet and Clank Rift Apart در ماه‌های پیشین منتشرشده و توانسته با تحسین منتقدان و طرفداران روبه‌رو شود. درواقع هر دو عنوان از بهترین بازی های سال 2021 هستند و هر دو انحصاری کامل برای پلی ‌استیشن 5 که نظر همگان را به خود جلب کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال اگر بازی Rift apart از سری Ratchet and Clank را بازی کنید، در همان یک ساعت اول، متوجه کیفیت بسیار خوب این بازی می‌شوید. بازی ازنظر بصری فوق‌العاده چشم‌نواز است و از آن مهم‌تر موسیقی بازی است که بسیار به گیم پلی و فضای بازی می‌نشیند. از سوی دیگر بازی Returnal قرار دارد که ترکیبی از چند سبک مهیج است و به شما اجازه‌ی نفس کشیدن نمی‌دهد و به‌خوبی از المان غافل‌گیری دربازی‌ها استفاده می‌کند.

یکی دیگر از خبرهای مهم برای این کنسول، نمایش گیم پلی طولانی از بازی Horizon Forbidden West است. نمایشی که به ما ثابت کرد که سونی هنوز هم در ساخت بازی انحصاری استاد است. اگرچه تاریخ دقیق انتشار دنباله‌ی Horizon را نمی‌دانیم اما خوشبختانه بازی در مراحل خوبی قرار دارد و احتمال انتشار آن در اواخر 2021 بسیار زیاد است. در مورد بقیه‌ی بازی‌ها، به‌جز چند نمایش کوتاه خبری در دست نیست و ممکن است سال 2021 با تعداد بازی های انحصاری کمتری برای پلی استیشن 5 همراه باشد. اما آیا ایکس ‌باکس هم در نقطه‌ی مقابل، چنین عملکردی داشته است؟

Forza Horizon 5

لیست بازی های ایکس باکس سری در سال 2021

  1. Adios
  2. CrossfireX
  3. Dead Static Drive
  4. Echo Generation
  5. Exo One
  6. ExoMecha
  7. Forza Horizon 5
  8. Halo Infinite
  9. Lake
  10. Microsoft Flight Simulator
  11. Sable
  12. Scorn
  13. Shredders
  14. The Anacrusis
  15. The Artful Escape
  16. The Ascent
  17. The Big Con
  18. The Gunk
  19. The Wild at Heart
  20. Tunic
  21. Twelve minutes
  22. Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy
  23. Warhammer 40K: Darktide

اگر بخواهیم صادقانه به قضیه نگاه کنیم دست ایکس ‌باکس دربازی های انحصاری بازتر است. سؤال اصلی این است که آیا تمامی بازی های معرفی‌شده ایکس باکس کیفیت مناسب را به‌منظور رقابت با عناوین ثابت‌شده‌ی پلی استیشن خواهند داشت؟ شاید بتوانیم بگوییم که تنها دو بازی از لیست بالا به‌طورقطع روی نظر خریداران دو کنسول تأثیر خواهند گذاشت و آن دو بازی هم، Forza Horizon 5 و Halo Infinite خواهند بود. البته باید گفت که ایکس ‌باکس در مراسم E3 امسال هم بسیار خوب عمل کرد و ما از بیش‌تر بازی‌ها ‌گیم پلی مشاهده کردیم و همچنین تاریخ عرضه بسیاری از آن‌ها به‌جز سه الی چهار بازی که هنوز نهایی نشده‌اند، اعلام شد پس جواب سؤال مشخص است؛ مایکروسافت ازنظر کمیت و کیفیت، دست بازتری در شروع نسل نهم دارد و می‌تواند به بازی های انحصاری خود ببالد.

اگر به سال‌ اول عرضه‌ی کنسول ایکس باکس وان برگردیم، خواهیم دید که تفاوت از زمین تا آسمان است. مایکروسافت آن زمان به کینکت فکر می‌کرد و بازی های انحصاری را رها کرده بود اما فیل اسپنسر به‌خوبی از پس چالش‌های مدیریتی ایکس باکس برآمده و یک محصول باارزش تولید کرده، نه کنسول بلکه ایکس باکس گیم پس!‍ بله سرویس مبتنی بر حق اشتراک مایکروسافت اهمیت بسیار زیادی در نسل حاضر ایفا می‌کند و سیاست ایکس باکس مبتنی بر انتشار بازی های باکیفیت برای اعضای این سرویس است. درنتیجه هر دو شرکت یک شیوه‌ی متفاوت پیش‌گرفته‌اند و مقایسه‌ی بازی های انحصاری ایکس باکس سری و پلی استیشن 5 شاید ابتدا هم رویکرد درستی نباشد.

Starfield

بتسدا ناجی ایکس باکس سری؟

اگر بخواهم عادلانه به این رقابت کنسول‌ها نگاه کنم، باید بگوییم که سونی چندان قوی به نمایش بازی های انحصاری جدید نپرداخته است. ما یک تیزر کوتاه از بازی God of War جدید دریافت کرده‌ایم و حتی اسم نهایی آن را هم نمی‌دانیم اما در سوی دیگر نمایش خوبی از بازی Horizon Zero Dawn دیدیم. به‌طور کل،اما سونی همچنان به روند باکیفیت خود ادامه داده و درراه درستی قدم می‌گذارد و باید منتظر معرفی و انتشار بازی های جدید بنشینیم.

اما از طرف مقابل ایکس ‌باکس هم با دست‌پر وارد میدان رقابت شده و دیگر اشتباه‌های نسل پیشین را تکرار نخواهد کرد، و از سمت این کنسول با توجه به شرکت عظیمی مانند بتسدا، آینده‌ی درخشانی خواهد داشت. مایکروسافت در حال حاضر 23 استودیو بازی‌سازی در دست دارد که می‌تواند عناوین دیوانه‌ کننده‌ای با آن‌ها بسازد. یکی از همین عناوین، بازی Starfield است که کیفیت خیره‌کننده‌ای دارد. اما اگر این مسئله‌ها را کنار گذاریم و به آینده نگاه کنیم، می‌توان بگوییم که ایکس ‌باکس کمی از رقیبش جلوتر است. البته برای این حرف دو دلیل داریم!

دلیل اول استودیوهای بیشتر مایکروسافت نسبت به سونی است. دلیل دوم هم وجود سرویس باارزش گیم پس است. مایکروسافت در نمایشگاه E3 2021 نشان داد که از 30 بازی معرفی‌شده، 27 بازی در روز انتشار در دست کاربران گیم پس خواهد بود. این حرکتی است که در ابتدا چندان مورد اعتماد ناشران بازی نبود اما پایبندی مایکروسافت باعث شد تا نتیجه‌ای بی‌نظیر به دست آید و سونی فعلاً هیچ سرویس مشابهی برای رقابت با این ویژگی گیم پس ندارد. بازی های پلی استیشن 5 باقیمت 70 دلار به فروش می‌رسند و این رویکرد با بازی های Returnal‌ و Ratchet and Clank‌ تثبیت‌شده و مشخص است که سونی تنها به دنبال کسب سود از بازی های انحصاری و سخت‌افزار است.

نتیجه‌گیری

پلی‌استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس، هر دو کنسول‌های قدرتمند و عالی‌ هستند. از سوی سونی با بازی های انحصاری نام‌آشنا پا به میدان گذاشته و با خرید چند استودیو خلاق مانند Insomniac Games، برای حریف خط‌ونشان کشیده اما اگر به آینده توجه کنیم، ممکن است ایکس باکس بتواند ازنظر کیفیت ساخت بازی‌ها با توجه به تصاحب شرکت بتسدا، با سونی در یک سطح قرار گیرد یا حتی از آن جلو بزند.

به نظر شما کدام شرکت برنده نسل نهم می‌شود؟ نظرهایتان را با ما در اشتراک بگذارید.

منبع: DenofGeek

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کنسول ایکس باکس بازی انحصاری بهتری دارد یا پلی استیشن 5 ؟

نمی‌توان به سادگی گفت که کدام یک بازی انحصاری بهتری دارد. از سویی پلی استیشن 5 عناوین با کیفیتی دارد و ایکس باکس هم از بازی‌های مهمی در نمایشگاه E3 2021 رونمایی کرده است. برنده این نسل در سال‌های آخر مشخص خواهد شد.

۱
سونی چه بازی‌های انحصاری برای پلی استیشن 5 در دست دارد؟

سونی بازی‌های جذابی مانند Horizon Forbidden West را در دست توسعه دارد و خبرهایی در مورد ساخت بازی God of War هم منتشر شده است.

۲
ایکس باکس سری ایکس چه بازی‌های انحصاری دارد؟

کنسول ایکس باکس سری دارای بازی‌های انحصاری جذابی مانند Forza Horizon 5 و Halo Infinite است که کیفیت بسیار بالایی دارند.

۳
آیا بازی‌های انحصاری همچنان اهمیت دارند؟

بله بازی‌های انحصاری آنقدر اهمیت داشته که ایکس باکس شرکت بتسدا را خریداری کرده تا کلکسیون بازی‌های خود را تامین کند و به همین دلیل، بازی‌های انحصاری اهمیت بسیار بالایی دارند.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    علی

    مهمان

    خیلی انتخاب سختیه نه میشه از ریتورنال و رچت و کلنک گذشت نه از هیلو و موتور اسپرت.فقط ممنون میشیم اگر بخش بازی های انحصاری اینده را اپدیت کنید.

    پاسخ دهید