علی ناجی مقدم

10 بازی برتر مجموعه Call of Duty

علی ناجی مقدم 15 مرداد 1400 3 دیدگاه
10,611 بازدید

سری بازی‌های Call of Duty یا همان «ندای وظیفه» را می‌توان یکی از پیشگامان در سبک شوتر اول‌شخص دانست. این سری بازی‌ها اولین بار در سال 2003 وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شد و محوریتش نبردهای جنگ جهانی دوم بود. محبوبیت این سری به‌سرعت به سطح بالایی رسید و با گذشت زمان، شماره‌های بسیاری از آن با محتوای متفاوت منتشر شد. این مسیر برای این سری محبوب، فراز و نشیب‌های زیادی داشت. در این مقاله با توجه به‌تمامی جوانب پیرامون این بازی‌ها، قصد داریم 10 شماره برتر این سری را به ترتیب موفقیت معرفی کنیم. انتخاب این لیست بر اساس فاکتورهای زیادی ازجمله نمرات منتقدین، نظرات بازیکنان، میزان فروش و مدت‌زمانی که بازی در اوج باقی ماند انجام‌شده است.

Call of Duty WW2

10- Call of Duty: WW2

یادمان نرود که شروع این سری با محوریت جنگ جهانی دوم بود و حجم زیادی از محبوبیتش را از سه شماره اول بازی که در این جنگ تاریخی جریان داشت به دست آورد. با گذشت زمان و فاصله گرفتن سری از این سوژه، بسیاری از طرفداران از سبک و سیاق مدرن و آینده‌گرایانه بازی خسته شدند و تقاضای بازگشت به دوران خوب جنگ جهانی دوم را داشتند. Call of Duty: WW 2 پاسخی به این تقاضای طرفداران بود که در سال 2017 میلادی منتشر شد.

هرچند کوتاه بودن بخش داستانی بازی بسیاری را آزرده کرد اما از طرفی بخش چندنفره آنلاین و زامبی‌ها در کنار گرافیک امروزی و زیبایی که داشت، بهترین بازی شوتر اول‌شخص نسل جدید را در دوره جنگ جهانی دوم در اختیار بازیکنان قرار داد.بااین‌حال بسیاری از بازیکنان چندان از این بازی راضی نبودند و انتقادهای زیادی به کوتاه بودن بخش داستانی و همچنین بخش آنلاین بازی که تأکید در خریدن جعبه‌های Loot داشت وارد کردند.

Call of Duty Advanced Warfare

9- Call of Duty: Advanced Warfare

این بازی که شماره یازدهم سری محسوب می‌شد در سال 2014 منتشرشده و ورود این سری به دنیای آینده‌گرایانه و علمی تخیلی بود. اینجا دیگر واقعیت معنایی نداشت و همه‌چیز وارد دنیای تخیلی آینده شده بود. سلاح‌های پیشرفته، سفینه‌های فضایی جنگی و مهم‌تر از همه لباس‌های مخصوصی که قابلیت حرکت کردن سریع و دویدن روی دیوار را به بازیکن می‌داد.

جدای از بخش داستانی، این قابلیت‌های جدید تغییرات گسترده‌ای در سبک بازی کردن در بخش آنلاین چندنفره ایجاد کرد که نقدهای ضدونقیضی به آن وارد شد، برخی از این قابلیت‌های جدید لذت بردند و برخی دیگر آن‌ها را کپی‌برداری ناقصی از بازی Titanfall می‌دانستند؛ اما به هر صورت ورود این سری به دنیای آینده چندان ‌هم ناامیدکننده نبود.پس‌ازاین شماره، مسیر این سری از دنیای آینده جدا شد و سعی کرد بیشتر به سمت دنیای مدرن امروزی برگردد تا از سیل این انتقادات بی‌شمار در امان بماند و طرفدارانش را به خود علاقه‌مند نگه دارد.

Call of Duty Modern Warfare 3

8- Call of Duty: Modern Warfare 3

این شماره از بازی که داستان دو شماره قبل را ادامه می‌داد، مسیر این داستان جذاب را به پایان خودش رساند. اینکه در یک بازی شوتر اول‌شخص داستانی جذاب وجود داشته باشد که تکمیل آن در سه شماره مجزا انجام شود امری شایان تقدیر است. به‌جز بخش داستانی مهیج، تغییراتی جزئی در بخش چندنفره آنلاین به‌خصوص مواردی مربوط به شخصی‌سازی سلاح‌ها روح تازه‌ای به آن بخشید. Modern Warfare 3 به اصول خودش پایبند ماند و مسیری را که این سری به‌خوبی طی کرده بود را با قدم‌های محکمی پشت سر گذاشت.بسیاری این بازی را پایان مناسبی برای داستان مهیج و نفس‌گیر جنگ جهانی سوم خیالی می‌دانستند و از روندی که داستان طی کرد راضی بودند. وجود بخش داستانی قوی آن هم در یک عنوان Call of Duty امری نادر بود که سری اول Modern Warfare توانست به‌خوبی آن را ارائه دهد و همین موضوع شایان تقدیرش می‌کند.

بازی Call of Duty World at War

7 – Call of Duty World at War

این بازی یک سال پس از انتشار شماره اول در سه‌گانه Modern Warfare در سال 2008 منتشر شد تا بار دیگر به ریشه‌های Call of Duty که جنگ جهانی دوم بود برگردد. فقط این بار داستانی متفاوت و ناگفته‌ای از این جنگ بزرگ را بیان کرد تا از کلیشه‌ها فرار کند و در این امر هم بسیار موفق بود. در World at War بازیکن به جبهه‌های نبرد با نیروهای ژاپنی در جزایر مختلف می‌رود و صحنه‌های جدید را مشاهده می‌کند.

نیروهای ژاپنی موجود در این بازی، سبک مبارزه‌ای متفاوت دارند و این موضوع به‌خوبی داخل بازی پیاده‌سازی شده است. همچنین قابلیت Co-op در بخش داستانی بازی اضافه شد تا 4 نفر به‌طور هم‌زمان بتوانند مراحل آن را پشت سر بگذارند.این شماره از بازی را می‌توان فرار از کلیشه‌ها در سوژه‌ی آشنای جنگ جهانی دوم دانست زیرا تا قبل از آن، هیچ بازی ویدیویی‌ای به جبهه‌های شرقی این نبرد بزرگ در جزایر ژاپن نپرداخته بود.

بازی Call of Duty 2

6 – Call of Duty 2

اگر شروع سری Call of Duty را با شماره اول بشناسیم، اوج گرفتن و محبوبیتش در گذشته را حتماً باید مدیون شماره دوم بازی بدانیم. حتی تا به امروز هم کمتر بازی‌ای ساخته می‌شود که بخش داستانی‌ای به عمق و وسعت Call of Duty 2 داشته باشد. شما از جبهه‌های یخ‌زده و برفی در مسکو و نیروهای شوروی، به جبهه‌های صحرایی نیروهای انگلستان رفته، یا در نبرد مشهور D-Day شرکت می‌کنید.

شماره دوم این سری یادآور زمانی است که به بخش داستانی بازی‌های ویدیویی توجه بیشتری می‌شد. طولانی بودن این بخش و تنوع مأموریت‌های آن در کنار گرافیک انقلابی در زمان انتشار، این شماره از بازی را به یکی از به‌یادماندنی‌تری شماره‌هایش تبدیل کرده و مستحق چنین چیزی نیز هست.همین طولانی بودن بخش داستانی در کنار تنوع بسیار بالای مراحل بازی و سبک پیشروی در آن‌ها باعث شد تا بسیاری حسرت این را بخورند که چرا سازندگان دیگر به بخش‌های طولانی داستانی در بازی‌های ویدیویی کمتر توجه می‌کنند و بیشتر بخش آنلاین و چندنفره تمرکز آن‌ها است.

بازی Call of Duty Black Ops 2

5 – Call of Duty: Black Ops 2

سری Black Ops مسیری جداگانه از بخش کلاسیک این بازی‌های داشت و شماره اول آن نیز به دلیل بخش داستانی عمیق و اولین شماره که در آن زامبی‌ها معرفی شدند، به موفقیت بالایی رسید. شماره دوم Black Ops باوجوداینکه دنباله داستان را طی کرد، نوآوری‌های زیادی در گیم پلی و بخش آنلاین چندنفره ارائه داد و همچنین با فراز و نشیب‌هایی که در داستان ایجاد کرد، مسیرش را برای ورود به آینده و سبک علمی تخیلی در آینده هموارتر کرد.یکی از نقاط قوت این سری مانند Modern Warfare، داستان قوی و عمیقش بود که علاوه بر داشتن عمق مناسب، کاراکترهای به‌یادماندنی و جالبی را نیز به بازیکن معرفی کرد که لحظات در کنار آن‌ها برای بسیاری از بازیکنان خاطره‌ای شیرین است.

بازی Call of Duty Modern Warfare

4- Call of Duty: Modern Warfare

بازسازی شماره چهارم این سری که یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها بود موفق ظاهر شد. ملاقات دوباره با کاراکترهای آشنا، آن ‌هم با گرافیکی امروزی با سخت‌افزارهای نسل جدید تجربه‌ای لذت‌بخش برای بسیاری از بازیکنان بود. از طرفی فاصله گرفتن از دنیای آینده و واقع‌گرایانه‌تر شدن دنیای بازی تقاضای بسیاری از طرفداران این سری بود که در این بازی محقق شد.

بااین‌حال باز هم کوتاه بودن بیش‌ازحد بخش داستانی آزاردهنده بود. همچنین در سایه این عنوان، بخش مستقل بتل رویال بازی با نام Warzone هم جان گرفت که تا به امروز یکی از پرطرفدارترین بتل رویال‌های بازار است.این بازی را می‌توان برگشت به مسیر درست در سری Call of Duty بعد از فرورفتن در باتلاق انتقادات فراوان دانست. درواقع سازندگان با این شماره، توانستند تا حدی رستگاری را برای خود کسب کنند اما هنوز هم کوتاه بودن بخش داستانی بازی امری بود که به چشم بسیاری آمد و از تبدیل شدن آن به یک شاهکار جلوگیری کرد.

بازی Call of Duty Black Ops

3- Call of Duty: Black Ops

این شماره از بازی را که در آینده خودش مسیری جداگانه طی کرد، می‌توان به هیولایی سه سر تشبیه کرد که برای طیف گسترده‌ای از بازیکنان مناسب است. اگر تجربه بازی شوتر اول‌شخص با بخش داستانی قوی می‌خواهید، یا دنبال یک بازی با بخش آنلاین چندنفره قوی هستید و یا دوست دارید در فضای پرتنش زامبی بکشید، Black Ops برای همه این سلایق حرف زیادی برای گفتن دارد. همچنین بخش چندنفره بازی دو عدد از بهتری نقشه‌ها را به بازی اضافه کرد که تا به امروز هم محبوبیتش را حفظ کرده و در سایر شماره‌ها ظاهر می‌شود، نقشه‌های Nucktown و Firing Range.همچنین بخش داستانی بازی به‌شدت قوی ظاهر شد و مسیر را بسیار برای ساختن دنباله سری Black Ops هموار کرد.

بازی Call of Duty 4 Modern Warfare

2- Call of Duty 4: Modern Warfare

شماره چهارم سری، ورود آن به دنیای جنگ‌های مدرن و امروزی بود و استانداردهای جدیدی را برای خودش تعریف کرد و تقریباً بنیان جدید و محکمی را بنا کرد. به‌جز بخش داستانی جذاب که مسیر را برای ساخت دو شماره بعد هموار کرد، بخش آنلاین چندنفره با اضافه شدن سیستم پیشروی در بازی، Level، باز کردن سلاح‌های جدید و قابلیت‌هایی در قالب Perk که عملکرد شما را تغییر می‌دادند این بخش را به یکی از اصیل‌ترین تجربه‌های آنلاین چندنفره تبدیل کرد.این شماره از بازی شروع یک داستان جذاب و مهیج در دنیای امروزی بود که درنهایت به شکل گرفتن جنگ جهانی سوم منجر شد و به‌نوعی اولین عنوان در سری Call of Duty بود که در کنار گیم پلی مهیج و نفس‌گیر، داستان قوی‌ای را نیز به خورد بازیکن داد.

بازی Call of Duty Modern Warfare 2

1- Call of Duty: Modern Warfare 2

ورود سری Call of Duty به دنیای جنگ‌های مدرن با شماره چهارم موفقیت چشمگیری داشت که سازندگان را برای ساخت دنباله‌ای برای آن ترغیب کرد. همین موضوع که بخش داستانی قوی‌ای در شماره چهارم شکل گرفت، مسیر را برای ادامه دادن داستان ‌هموار کرد. در این بازی با آغاز جنگ میان دو ابرقدرت که منشأ آن یک توطئه بود، جنگ جهانی سوم شکل گرفت.در Modern Warfare 2 یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌ها را در بخش داستانی مشاهده کردیم، صحنه‌هایی که گاهی سرشار از احساس و غم بودند.

به‌جز بخش داستانی که به‌جرئت قوی‌ترین داستان را در این سری ارائه می‌دهد، تغییرات گسترده‌ای در بخش چندنفره آنلاین و سیستم باز کردن سلاح‌ها اعمال شد تا در تمامی محورها با یک بازی کامل روبه‌رو باشیم. بدون شک شماره دوم در سری Modern Warfare هم در شخصیت‌پردازی، هم در بخش داستانی و هم بخش چندنفره آنلاین، چند سر و گردن از سایر عناوین بالاتر بود و مستحق اول بودن در این لیست است.

سری Call of Duty را باید یکی از عناوین پیشگام در بازی‌های ویدیویی در سبک شوتر اول‌شخص دانست. باید دید در آینده این سری کدام مسیر را طی می‌کند و چه سبک و سیاقی را محور کار خودش قرار می‌دهد. این لیستی بود که در آن بر اساس فاکتورهای مختلفی، 10 شماره برتر این سری جذاب را رتبه‌بندی کردیم. شاید شما نظری متفاوت داشته باشید و ترتیب این لیست برایتان جالب نباشد.نظر شما چقدر با این لیست همخوانی دارد و کدام شماره Call of Duty را برترین آن می‌دانید؟

منبع: IGN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اولین شماره در سری Call of Duty در چه سالی منتشر شد؟

شماره اول بازی در سال 2003 منتشر شد.

۱
سبک و سیاق بازی‌های Call of Duty تا کدام شماره به‌طور مداوم بر محور جنگ جهانی دوم بود؟

این بازی تا شماره سوم خودش به‌طور مداوم به جنگ جهانی دوم پرداخت

۲
ورود Call of Duty به دنیای آینده با کدام عنوان بود؟

بازی Call of Duty: Advanced Warfare برای اولین بار وارد دنیای آینده شد.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    Alireza

    مهمان

    بنظرم Call of duty black ops 3 هم میتوانست در این لیست باشه تجربه جالب و جذابی به شما خواهد داد.

    پاسخ دهید
    • Avatar

      دانیال در پاسخ به Alireza

      مهمان

      داستان جالبی نداشت آدم گیج میکنه

  • Avatar

    sina_b

    مهمان

    سلام. در بخش سوالات متداول در رابطه با این محتوا، سوال سوم نوشتید که adanced warfare برای اولین بار وارد دنیای آینده شد، ولی برای اولین بار black ops 2 وارد دنیای آینده شد(بازی در سال 2012 منتشر شده ولی داستان بازی در 2025 روایت شده. درش هم از تجهیزات آینده مثل سگ های رباتی، لباس هایی که انسان را نامرعی میکنند، سلاح های پیشرفته و … استفاده شده).
    در بخش بازی black ops2 گفته اید که برای اولین بار زامبی ها در شماره نخست سری بلک آپس حضور داشتند. ولی بخش زامبی برای اولین بار در کالاف دیوتی، در world at war ظاهر شده است.

    پاسخ دهید