یحیی رحیمی

با کنسول Steam Deck آشنا شوید: اولین کامپیوتر دستی قدرتمندتر از پلی استیشن 4

یحیی رحیمی 25 تیر 1400 1 دیدگاه
1,389 بازدید

شرکت Valve با رونمایی از کامپیوتر دستی Steam Deck به جمع تولید‌کننده‌های کنسول بازی پیوست و برای رقیبان خود شاخ‌وشانه کشید. کنسول استیم دک با پشتیبانی از تمامی بازی‌های کامپیوتر و موجود روی شبکه استیم، پیشنهاد جذابی برای کاربران کامپیوتر است که علاقه‌مند به داشتن یک کنسول بازی هم هستند. از آذرماه امسال قادر به خرید کنسول باقیمت 400 دلار خواهید بود.

کنسول Steam Deck اگرچه به‌ظاهر کوچک و قابل‌حمل است اما قدرت پردازشی بالایی دارد. درواقع این‌یک کنسول بازی نیست و بلکه یک کامپیوتر کوچک است که امکان اتصال به مانیتور و تلویزیون را می‌دهد و می‌توانید فیلم‌ها و ویدیوهای موردعلاقه خود را هم تماشا کنید. بر اساس گفته‌ی شرکت ولو، کنسول دستی استیم دک از سیستم‌عامل SteamOS استفاده می‌کند که نشئت‌گرفته از لینوکس است اما قادر به تجربه‌ی بازی‌های ویندوز خواهید بود. کنسول امکان حذف سیستم‌عامل فعلی و نصب ویندوز را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مشخصات سخت‌افزاری Steam Deck

کنسول استیم دک از یک پردازنده AMD Zen 2 با فرکانس 2.4 تا 3.5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. قدرت پردازشی کارت گرافیک آن حدود 8 واحد RDNA 2 است که درنهایت 1.6 ترافلاپس قدرت پردازشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. می‌توان گفت کارت گرافیک این کامپیوتر کوچک از کنسول‌های نسل هشتم قدرتمند‌تر است. در مورد حافظه رم اما شاهد 16 گیگابایت حافظه از نوع DDR5 هستیم که برای اجرای تمامی بازی‌های جدید کفایت می‌کند. استیم تصمیم گرفته تا کنسول را در چندین مدل با حافظه‌های داخلی متفاوت ازجمله 64، 256 و 512 گیگابایت عرضه کند؛ البته امکان استفاده از میکرو‌ اس‌دی هم وجود دارد.

  1. پردازنده : AMD Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz (up to 448 GFlops FP32)
  2. کارت گرافیک : هشت واحد RDNA 2 با فرکانس 1 تا 1.6 گیگاهرتز
  3. حافظه رم: شانزده گیگابایت  DDR5
  4. حافظه داخلی : 64GB, 256GB, 512GB
  5. صفحه نمایش : هفت اینچ با رزولوشن 1280×800 و تاچ‌اسکرین LCD
  6. صدا : اسپیکر استریو با جک هدفون و میکروفون دوگانه
  7. کنترلر: دو دسته آنالوگ با دکمه‌های مخصوص
  8. اتصال بی‌سیم : وای‌فای و بلوتوث
  9. اتصال با سیم : USB-C with DisplayPort 1.4 Alt-mode support; up to 8K @60Hz or 4K @120Hz, USB 3.2 Gen
  10. باتری  40Whr, 2-8 hours of gameplay
  11. اندازه :  (298mm x 117mm x 49mm)
  12. وزن:  669 گرم

شاید تنها نقطه‌ی ضعف کنسول Steam Deck، صفحه‌نمایش LCD هفت اینچی با رزولوشن 1280×800 باشد. شرکت Valve دو پورت USB-C‌ و DisplayPort 1.4 را در نظر گرفت که امکان انتقال اطلاعات بصری تا رزولوشن 8K‌ را دارد. باتری این کنسول هم امکان 3 ساعت بازی به‌طور متوسط را فراهم می‌کند که موردانتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرارگرفته است.

کنسول Steam Deck

کنترلرهای گوناگون

یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته‌ی کنسول استیم دک، کنترلرهای حرفه‌ای است که امکان تجربه‌ی تمامی بازی‌ها را فراهم می‌کند. دو دسته آنالوگ وجود دارد که مانند دسته بازی ایکس باکس شمارا دربازی‌ها همراهی خواهند کرد؛ نکته‌ی مهم وجود یک ترک‌پد است که مانند موس عمل می‌کند. فکر کنید که می‌خواهید کانتر بازی کنید و به آنالوگ‌های کنسول عادت ندارید، کافی است ترک‌پد را فعال کنید و با دقت بیشتری بازی را ادامه دهید.

ظاهر کنسول Steam Deck‌ به لطف کنترلرهای چند‌گانه کمی شلوغ به نظر می‌رسد و ممکن است عادت گرفتن به جایگاه آنالوگ و دکمه‌های اندکی سخت باشد، به‌خصوص آنکه دکمه‌های اصلی در سمت راست و بالا قرار دارند و Valve می‌توانست اندکی این دکمه‌ها را پایین‌تر بیاورد و آن را به مرکز منتقل کند. استیم از یک داک مخصوص به‌منظور اتصال کنسول به مانیتور و تلویزیون رونمایی کرده که همراه کنسول عرضه نخواهد شد و باید آن را جداگانه خریداری کنید.

قیمت و تاریخ عرضه Steam Deck

گیب نیوئل، مؤسس شرکت Valve در مصاحبه با رسانه‌ی خبری IGN از سیاست قیمت‌گذاری این کنسول رونمایی کرد. وی اذعان کرده که فرایند قیمت‌گذاری بسیار سخت و دردناک بوده اما اعلام چنین قیمتی به‌منظور سودآوری، امری حیاتی است. او باور دارد که باید درزمینه‌ی قیمت‌گذاری «کمی سلطه‌جویانه‌ عمل کرد و این فاکتور مهمی در بازار موبایل است»

Gabe Newellمن دوست دارم کنسول را بردارم و بگویم که خب همه‌چیز کار می‌کند و عملکرد آن سریع است اما قیمت هم نکته‌ی بعدی و دردناک ماجرا است و مشخص است که یک جنبه‌ی حیاتی برای کنسول است. این کارایی و تجربه‌ی کاربری بود که مهم‌ترین محدودیت را برای قیمت پیش آورد.

  1. $399 برای مدل 64 گیگابایتی
  2. $529 برای مدل 256 گیگابایتی
  3. $649 برای مدل 512 گیگابایتی

مهندس طراح کنسول به نام Shreya Liu در مصاحبه‌ای جداگانه از قیمت 400‌ دلاری کنسول دفاع کرده و باور دارد که آن‌ها از ابتدای تولید، این قیمت را در نظر داشتند. به‌هرحال نسخه استاندارد کنسول Steam Deck باقیمت 400 دلار از آذرماه امسال به بازار عرضه خواهد شد. قیمت نسخه 512 گیگابایتی کنسول هم 649 دلار است که برای یک کامپیوتر کوچک اندکی بالا به نظر می‌رسد و به‌خصوص آنکه می‌توان با پرداخت چنین مبلغی، یک سیستم مناسب تهیه کرد.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

مشخصات سخت افزاری کنسول Steam Deck چیست؟

کنسول استیم دک از یک پردازنده AMD Zen 2 با فرکانس 2.4 تا 3.5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. قدرت پردازشی کارت گرافیک آن حدود 8 واحد RDNA 2 است که درنهایت 1.6 ترافلاپس قدرت پردازشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. می‌توان گفت کارت گرافیک این کامپیوتر کوچک از کنسول‌های نسل هشتم قدرتمند‌تر است. در مورد حافظه رم اما شاهد 16 گیگابایت حافظه از نوع DDR5 هستیم که برای اجرای تمامی بازی‌های جدید کفایت می‌کند.

۱
قیمت کنسول Steam Deck چقدر است؟

این کنسول در سه مدل مختلف و با قیمت‌های 400 تا 650‌ دلار عرضه خواهد شد.

۲
کنسول استیم دک چه زمانی عرضه می‌شود؟

اواخر آذرماه 1400‌به عنوان زمان عرضه کنسول استیم دک اعلام شده است.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    امیر حسین

    مهمان

    سلام ببخشید دوتا سوال داشتم اول اینکه استیم دک امکان ارتقا سخت افزار داره؟ چون شنیدم گفتن داره فقط بخش هایی از دیوایس رو نمیشه ارتقا داد یعنی با گذر زمان وقتی ضعیف شد مثل پی سی خانگی میشه ارتقا داد؟ سوال دومم اینه که قدرت گرافیکی و پردازنده از ps4 قوی تره؟ خودتون پاسخ این سوال رو دادید من فقط میخواستم مطمئن بشم اگه این دو سوال رو پاسخ بدید خیلی خیلی ممنون میشم??

    پاسخ دهید