بازی GTA V
یحیی رحیمی

هوش مصنوعی انویدیا موفق به ساخت یک GTA V جدید شد

یحیی رحیمی 2 تیر 1400 بدون دیدگاه
11,545 بازدید

هوش مصنوعی اهمیت بسیاری زیادی در بازی‌های ویدیویی مدرن دارد و از رفتار شخصیت‌ها گرفته تا نحوه‌ی مبارزه و… توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین کنترل می‌شود. توسعه‌دهندگان در این چند سال نشان دادند که هوش مصنوعی قادر به انجام کارهای مهم‌تری است و همین باعث شد تا مسیر این فناوری برای همیشه تغییر کند. تعدادی از پژوهش‌گران حوزه‌ی هوش مصنوعی موفق به تغییر شبکه‌ی عصبی خلق‌شده توسط شرکت انویدیا شدند و یک نسخه‌ی کاملاً جدید از بازی GTA V را که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود را ایجاد کردند. نتیجه‌ی این کار فوق‌العاده بوده است!

پژوهش‌گران موفق به ایجاد یک دمو کوتاه از بازی GTA V شده‌اند که تنها چند دقیقه از حرکت خودرو داخل بزرگ‌راه را نشان می‌دهد. اگر به چشم یک بازی مدرن به آن نگاه کنیم، این دمو واقعاً ناامیدکننده است و به‌خصوص آنکه تصویر کاملاً پیکسلی است و حتی پس از افزایش گرافیک هم مشکلاتی مانند تار بودن تصویر وجود دارد؛ انگار که داخل خواب GTA V بازی می‌کنید؛ اما هدف پژوهش‌گران، پرداختن به جزئیات دیگری بوده است.

اگر به دمو منتشرشده خوب نگاه کنیم، جزئیات جالبی را خواهیم دید؛ برای نمونه سایه‌ی زیر اتومبیل دقیقاً با جهت آفتاب مطابقت دارد و با حرکت به سمت جلو هم تغییر پیدا می‌کند. این نکته‌ای است که در بازی GTA V دیده نمی‌شود و معمولاً بازی‌های مسابقه‌ای مانند Forza Horizon به چنین جزئیات گرافیکی می‌پردازند. اما دستیابی به چنین هوش مصنوعی چطور ممکن شده است؟‌

شبکه GameGan

شبکه GameGAN چیست؟

GameGAN یک شبکه‌ی عصبی پیچیده است که توسط شرکت انویدیا خلق‌شده است. GAN معمولاً از دو شبکه‌ی عصبی پیچیده و ضد هم تشکیل یافته است؛ درواقع یکی از آن‌ها نقش ژنراتور یا مولد را داد. شبکه‌ی مولد توسط اطلاعات ویژه‌ای تمرین داده می‌شود تا به سطح آگاهی بالایی از محیط دست پیدا کند. قطعاً همه‌‌ی شما ویدیوهای دیپ فیک را دیده‌اید که چطور با استفاده از تصاویر مختلف یک فرد خاص، ویدیویی باورنکردنی تولید می‌شود.

اما دومین شبکه‌ی موجود، تفکیک‌کننده نام دارد که دقیقاً بر ضد شبکه‌ی مولد کار می‌کند و وظیفه‌ی آن، سنجش اطلاعاتی است که توسط شبکه‌ی دیگر تولید می‌شود. در واقع این شبکه‌ی تفکیک‌کننده است که تصاویر خروجی را بررسی می‌کند و صحت‌وسقم آن‌ها را تشخیص می‌دهد. این شبکه‌ها می‌توانند تصاویری از صورت انسان بسازند که شباهتی به هیچ انسان دیگری ندارد و این اندازه از واقعیت‌گرایی، تنها به لطف یک شبکه‌ی تفکیک‌کننده مهیا شده که یک خروجی مناسب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. درواقع شبکه‌ی مولد به دنبال فریب است و دیگر شبکه هم به دنبال‌رو کردن اعمال دیگری. این ضدیت باعث پیشرفت سریع‌تر یادگیری می‌شود.

GameGAN اولین شبکه‌ی عصبی است که یک موتور گرافیکی بازی را دریافت می‌کند و به مطالعه‌ی آن می‌پردازد. GTA V اولین بازی نیست که توسط چنین هوش مصنوعی مورد تغییر قرارگرفته و یک نسخه‌ی جالب از بازی Pac-Man هم توسط آن تولیدشده است.

GTA-V-Gamegan-AI

دمو بازی GTA V چطور تولیدشده است؟‌

تفاوت اساسی دمو بازی GTA V با دیگر پروژه‌ها آن است که با یک محیط منطقی روبه‌رو هستیم که بازی‌کننده می‌تواند در آن حرکت کند. این دمو توسط هریسون کینزلی و همکارش، دنیل کوکیلا ساخته‌شده و آن‌ها به‌منظور پردازش چنین اطلاعات سنگینی، رایانه مخصوص هوش مصنوعی شرکت انویدیا به نام DGX Station A100 را قرض گرفته‌اند. این رایانه دارای 64 هسته‌ی پردازشی است و قدرت گرافیکی بسیار بالایی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

فرایند کار به این شکل بوده که صحنه‌های حرکت داخل بزرگ‌راه به هوش مصنوعی داده‌شده و این شبکه، نحوه‌ی حرکت خودرو و کنترل آن را تنها از روی تصاویر یاد گرفته است. سیستم GameGAN ابتدا نمی‌توانسته خطوط کنار جاده را درک کند اما به‌مرورزمان، به فهم کامل محیط دست پیداکرده است. نکته‌ی شگفت‌انگیز آن است که دمو بازی از روی ویدیو و توسط هوش مصنوعی ایجادشده و هیچ مداخله‌ای در این فرایند ایجاد نشده است.

مشخص است که نتیجه‌ی نهایی ازلحاظ گرافیکی چنگی به دل نمی‌زند اما دقت کنید که این دمو با تغییر بازی GTA V ایجاد نشده و بلکه هوش مصنوعی، از روی تصاویر یک بازی جدید بر اساس GTA ایجاد کرده است. شبکه GameGAN می‌تواند صنعت بازی‌های ویدیویی را تغییر دهد و فرایند ساخت بازی را آسان کند. اگر به دنبال تجربه‌ی این دمو هستید، لینک زیر را از دست ندهید.

منبع:‌PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.