قیمت کارت گرافیک
یحیی رحیمی

سقوط ارزش رمز ارزها باعث کاهش شدید قیمت کارت گرافیک در چین شد

یحیی رحیمی 1 تیر 1400 بدون دیدگاه
446 بازدید

با افزایش قیمت رمز ارزها و یورش مردم برای خرید کوین‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، قیمت کارت گرافیک به‌یک‌باره سر به فلک کشید. صعود باورنکردنی قیمت ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه‌ی خاصی، ماینرها را به فکر انداخت که تمامی کارت گرافیک‌های موجود در بازار را خریداری کنند و به استخراج بپردازند. این امر باعث شد تا بازار سخت‌افزار با مشکل عرضه و تقاضا مواجه شود و قیمت‌ها به‌یک‌باره پرواز کند. با افت ارزش بازار ارزهای دیجیتال، قیمت سخت‌افزار در چین با کاهش شدیدی مواجه شده است.

قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین با منع خریدوفروش آنها توسط دولت چین، به‌یک‌باره سقوط شدیدی را تجربه کرد. سقوط قیمت‌ها باعث نگرانی افراد زیادی شد اما از سویی گیمرها اظهار خوشحالی کردند که بالاخره می‌توانند کارت گرافیکی که باهدف بازی ساخته‌شده را خریداری کنند و دست ماینرها از این قطعات باارزش کوتاه شود. خوشبختانه ماینرهای چینی از روند سابق فاصله گرفته و میزان عرضه و تقاضا به حالت اولیه بازگشته است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از بازار کارت گرافیک کشور چین، قیمت‌ها تا 45 درصد کاهش‌یافته است. کارت گرافیک‌های گران‌قیمت و قدرتمند همچنان قیمت خود را حفظ کرده و تغییر زیادی در مورد آن‌ها دیده نمی‌شود اما سخت‌افزارهای میان رده و ارزان‌قیمت، بین 25 تا 45 درصد کاهش قیمت داشته‌اند. این رقم بسیار بزرگی است که تماماً به کاهش ارزش بیت کوین برمی‌گردد. این ارز دیجیتال در کشور چین طرفداران بسیار زیادی دارد و منع خریدوفروش و استخراج آن‌ توسط دولت چین، باعث شد تا در طی چند ساعت، شاهد ریختن بازار باشیم و یکی از ناخوشایندترین روزهای ارز دیجیتال در طی چند سال اخیر رقم بخورد.

RTX-3080

قیمت کارت گرافیک در چین

کارت گرافیکقیمت ماه گذشتهقیمت فعلیافت قیمت
MSI GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio$2,273$2,1655%
MSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio$1,624$1,23724%
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3060 OC Edition$1,531$83545%
Colorful iGame GeForce RTX 3060 Ultra OC$1,121$71133%

با توجه به ارزان بودن قیمت برق در کشور چین، بسیاری از شهروندان به استخراج ارزهای دیجیتال رو آورده‌اند. بر اساس مؤلفه‌ی مصرف برق کمبریج، چینی‌ها 65 درصد از بازار استخراج بیت کوین را در دست دارند و ممنوعیت استخراج آن از سوی دولت چین، باعث سقوط آزاد قیمت این ارز مهم در بازار جهانی شد. بسیاری از تحلیل گران باور دارند که کشور چین به دنبال معرفی ارز دیجیتال دولتی است و آینده‌ی این بازار را دولت‌ها رقم خواهند زد.

دولت چین باور دارد که مزارع استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال باعث افزایش میزان انتشار کربن در جو خواهد شد و این کاملاً مخالف با قوانین زیست‌محیطی این کشور است. چین نه‌تنها استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال را ممنوع کرده، بلکه به نیروگاه‌ها و منابع تأمین برق هم دستور داده تا میزان مصرف غیرعادی شهروندان به‌صورت مداوم کنترل شود تا متخلفان شناسایی شوند و جلوی مصرف بی‌رویه‌ی برق گرفته شود.

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، قیمت کارت گرافیک‌های جدید مانند RTX 3060 با 45 درصد کاهش مواجه شده و این می‌تواند خبر خوبی برای افرادی باشد که به دنبال خرید جدیدترین کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا هستند. باید دید این کاهش قیمت در چین، چه تأثیری روی بازار جهانی خواهد گذاشت.

منبع:‌PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.