راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ – زمستان 99 – قسمت اول

حسام شالیکاریان 18 بهمن 1399 3 دیدگاه
5,133 بازدید

در مقاله جدید وب سایت پارسی گیم به راهنمای خرید کارت گرافیک بر اساس کاربرد و بودجه‌های مختلف می‌پردازیم. در بخش اول از این راهنمای خرید کاربردی به معرفی 5 کارت گرافیک برتر بازار در بازه قیمتی مختلف و همچنین کاربردهای متنوع خواهیم پرداخت که هر کدام از آن‌ها بر اساس پارامترهای ذکر شده، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. در بخش دوم از راهنمای خرید کارت گرافیک که به‌زودی منتشر خواهد شد، به معرفی محصولاتی با قیمت بالاتر از محدوده مقاله اول خواهیم پرداخت.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید کامپیوتر همراه پارسی گیم باشید.

کامپیوترهایی که به دلیل وجود منبع تغذیه با توان محدود و عدم وجود کانکتور PCI قابلیت نصب کارت گرافیک حرفه‌ای ندارند، همواره در راهنمای خرید سایر وب‌سایت‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته‌اند، اما در راهنمای خرید کارت گرافیک وب‌سایت پارسی گیم، حتی به این نوع از کامپیوترها نیز توجه کرده‌ایم. محصولاتی که در ادامه معرفی می‌شوند، بر اساس بازه قیمتی زیر دسته‌بندی‌شده و در هر دسته‌بندی نیز بهترین گزینه از نظر عملکرد، امکانات، طراحی، سیستم خنک‌کننده و مواردی از این قبیل انتخاب‌شده است:

  1. بازه قیمت 3 میلیون تومان
  2. بازه قیمت 3 تا 6 میلیون تومان
  3. بازه قیمت 6 تا 10 میلیون تومان
  4. بازه قیمت 10 تا 20 میلیون تومان
  5. بازه قیمت 20 تا 35 میلیون تومان

پارامترهای مهم در انتخاب کارت گرافیک

برای آنکه بهترین کارت گرافیک را بر اساس بودجه و کاربرد خود انتخاب کنید، باید به مواردی بسیار مهم دقت کنید. اصطلاحی رایج که به اشتباه در میان کاربران مورداستفاده قرار می‌گیرد، این است که یک کارت گرافیک دارای حافظه بیشتر، تحت هر شرایطی از یک کارت گرافیک با حافظه کمتر، قدرت بالاتری ارائه می‌دهد.

درحالی‌که در بسیاری از موارد یک کارت گرافیک دارای حافظه کمتر، حتی در یک مدل مشابه نسبت به نسخه دارای حافظه گرافیکی بیشتر، دارای عملکرد به نسبت مشابه بوده و اختلاف عملکرد آن‌ها در حد چند فریم ناقابل بوده است. به‌عنوان مثال کارت گرافیک GTX 730 حتی با در اختیار داشتن 4 گیگابایت حافظه نیز نسبت به کارت گرافیک GT 1030 با دو گیگابایت حافظه گرافیکی، عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش می‌گذارد.

دلیل این امر، تعدد پارامترهای مهم در انتخاب یک کارت گرافیک مناسب است که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

معماری و فناوری ساخت: هر کارت گرافیک از چندین بخش و قطعه تشکیل‌شده که مهم‌ترین آن‌ها، پردازنده گرافیکی یا همان GPU است. پردازنده گرافیکی بر اساس یک معماری و فناوری ساخت خاص که توسط تولید کننده آن مشخص می‌شود، توسعه یافته و در نهایت به عنوان یک محصول نهایی وارد بازار می‌شود. در حال حاضر کمپانی AMD به تولید کارت گرافیک‌هایی با معماری RDNA نسل اول و فناوری ساخت یا لیتوگرافی 7 نانومتری می‌پردازد که در بالاترین سطح این خانواده می‌توان به کارت Radeon RX 5700XT اشاره کرد. هر چند معماری RDNA 2 به عنوان نسل دوم این معماری توسط AMD معرفی شده، اما تاکنون هیچ محصولی از این خانواده به صورت رسمی رونمایی و به بازار عرضه نشده است. در محصولات مبتنی بر پردازنده گرافیکی انویدیا نیز در حال حاضر معماری Turing بر پایه فناوری ساخت 12 نانومتری در بازار به فروش می‌رسند. بااین‌وجود در ماه‌های آینده شاهد عرضه محصولاتی مبتنی بر معماری Ampere و لیتوگرافی 7 نانومتری از سوی NVIDIA خواهیم بود. توجه کنید که هر چه عدد مربوط به فناوری ساخت یا لیتوگرافی کمتر باشد، نشان دهنده پیشرفته‌تر بودن GPU خواهد بود.

حافظه گرافیکی: در بخش حافظه گرافیکی باید به نکات متعددی از جمله نوع چیپ ست ها، حجم حافظه، رابط حافظه، فرکانس کاری چیپ ست ها و پهنای باند حافظه توجه کنید که هر کدام از آن‌ها تأثیرگذار هستند. چیپ ست های حافظه HBM 2 و GDDR6 از جمله بهترین و جدیدترین فناوری‌های به کار رفته به شمار می‌روند و مواردی از جمله رابط، فرکانس کاری و پهنای باند نیز بر اساس نوع چیپ ست ها متغیر است. به عنوان مثال چیپ ست های حافظه HBM 2 که بیشتر در پردازنده‌های گرافیکی AMD مورداستفاده قرار می‌گیرند، دارای رابط حافظه و پهنای باند بیشتری نسبت به انواع دیگر هستند. با این وجود چیپ ست های GDDR6 و کمتر بودن رقم مربوط به رابط و پهنای باند که بیشتر در پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA به کار می‌روند، عملکرد ضعیفی از خود به نمایش نمی‌گذارند. در حقیقت محدودیت‌هایی برای استفاده از حداکثر راندمان در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد و با قطعیت نمی‌توان در خصوص پارامترهای حافظه اظهارنظر کرد.

فرکانس کاری: در خصوص این پارامتر باید کارت گرافیک‌های هم رده را با یکدیگر مقایسه کرد و ممکن است که یک محصول دارای فرکانس کاری بالاتر در مقایسه با محصول دارای فرکانس پایین‌تر دارای قدرت پردازشی کمتری باشد. به همین دلیل باید کارت‌های هم رده از یک مدل و دارای پردازنده گرافیکی یکسان را از نظر فرکانس کاری مورد بررسی قرار داد. شرکت‌های تولیدکننده کارت گرافیک بر اساس قدرت خنک‌کننده و مدار تغذیه مورداستفاده، قادر به اعمال فرکانس بالاتر هستند و کاربران نیز می‌توانند با اورکلاک نسبت به افزایش این پارامتر در سطح استاندارد اقدام کنند.

هسته‌های پردازشی: درون یک GPU تعدادی هسته پردازشی به کار رفته که بالاتر بودن این تعداد نشان‌دهنده قدرت بیشتر کارت گرافیک است. در حقیقت شرکت‌های تولیدکننده پردازنده گرافیکی از جمله انویدیا و AMD به نسبت کاربرد، قیمت و نوع GPU از تعداد مشخصی هسته پردازشی استفاده می‌کنند و هر چه محصول شما قدرتمندتر باشد، دارای واحد پردازشی بیشتری خواهد بود. به‌عنوان مثال می‌توان به کارت گرافیک RTX 2080 Ti انویدیا اشاره کرد که دارای 4352 هسته پردازشی CUDA است. در کارت گرافیک‌های مبتنی بر پردازنده گرافیکی AMD نیز هسته‌های پردازشی به نام واحدهای سایه زن یا Shading Unit شناخته می‌شوند و به‌عنوان مثال کارت گرافیک RX 5700XT دارای 2560 واحد سایه زن است. هر چند نام برخی از پارامترها در محصولات NVIDIA و AMD متفاوت بوده، اما کاربرد آن‌ها به طور کامل مشابه است. به این ترتیب نتیجه می‌گیریم که بالاتر بودن تعداد هسته‌های پردازشی به افزایش قدرت کارت گرافیک منجر خواهد شد.

درگاه ارتباطی: جدیدترین درگاه ارتباطی که در حال حاضر محصولات مبتنی بر آن در بازار به فروش می‌رسند، از نوع PCI 3.0 هستند و با وجود معرفی اسلات PCI 4.0 به زودی شاهد عرضه کارت گرافیک بر پایه این رابط نخواهیم بود. از این رو باید توجه خود را روی رابط PCI 3.0 متمرکز کنید که تمامی کارت گرافیک‌های فعلی نیز از آن بهره می‌برند.

توان مصرفی و کانکتور PCI: هر پردازنده گرافیکی دارای توان مصرفی مختص به خود است و در هنگام انتخاب کارت گرافیک باید به این مورد و تناسب آن با منبع تغذیه خود توجه کنید. تعداد کانکتور تامین توان PCI و حتی نوع آن (6 پین یا 8 پین) و وجود نوع و تعداد متناسب با آن در منبع تغذیه نیز از موارد مهمی به شمار می‌رود که باید به آن‌ها توجه کنید.

بازه قیمت 3 میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس Phoenix GT 1030 OC 2GB

کارت گرافیک ایسوس Phoenix GT 1030 OC 2GB: قیمت 2.600.000 تومان

بازه قیمت ذکر شده دارای محصولات متنوعی است، اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای اجرای بازی‌ها با کیفیت Full HD مناسب نیستند، اما کاربرانی که در دو بخش بودجه و توان منبع تغذیه دچار محدودیت هستند، چاره ای به جز انتخاب یک محصول مناسب در این دسته بندی ندارند. کارت گرافیک ASUS Phoenix GT 1030 OC 2GB یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو برای کاربرانی با بودجه 3 میلیون تومان به شمار می‌رود که دارای توان حرارتی 30 وات است و برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ با استفاده از آن باید یک منبع تغذیه 250 واتی در اختیار داشته باشید.

کارت گرافیک ایسوس مدل GT 1030 OC 2GB به دو گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 مجهز شده که با فرکانس کاری 1502 مگاهرتز و رابط 64 بیتی، قادر به ارائه پهنای باند 112.1 گیگابایت بر ثانیه است. برای تأمین توان موردنیاز آن به کانکتور PCI نیاز ندارید و توان مصرفی آن توسط اسلات PCI مادربرد ارائه می‌شود. وظیفه خنک‌سازی کارت گرافیک نیز بر عهده یک عدد فن و هیت سینک آلومینیومی است.

کارت گرافیک GT 1030 از معماری ریز پردازنده پاسکال انویدیا و لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد و تعداد 384 واحد پردازشی CUDA را در خود جای‌داده است. در بخش فرکانس کاری دو پروفایل گیمینگ دارای فرکانس پایه 1252 مگاهرتز و فرکانس بوست 1506 مگاهرتز و پروفایل اورکلاک دارای فرکانس پایه 1278 مگاهرتز و فرکانس بوست 1531 مگاهرتز در نظر گرفته شده است. با توجه به مشخصات این محصول می‌توان پیش‌بینی کرد که قدرت مناسبی برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ با حداقل بودجه، برخورداری از پردازنده گرافیکی جدید و عملکرد بسیار خوب ارائه می‌دهد.

ابعاد کلی کارت گرافیک برابر با 36×111×184 میلی‌متر بوده و دو اسلات از شکاف‌های توسعه مادربرد و کیس را اشغال می‌کند. کارت گرافیک ایسوس مدل GT 1030 OC 2GB در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز کلی 2618 شده که در مقایسه با کارت گرافیک‌های موجود در بازه قیمت 2 تا 3 میلیون تومان، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. برای بررسی عملکرد این محصول که هم‌اکنون با قیمت 2 میلیون و 600 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، نرخ فریم آن را در بازی‌های مختلف و در وضوح 720×1280 پیکسل به اشتراک می‌گذاریم.

قابلیت اجرای بازی ها با کیفیت HD 720P – Medium
بازینرخ فریم بر ثانیه
Doom Ethernal38
Red Dead Redemption 236
Need for Speed Heat49
Call of Duty Modern Warfare 201939
GRID 201970
FIFA 2020167
F1 201982
DIRT Rally 2.087
Far Cry New Dawn48
Apex Legends63
Battlefield V71
Assassin`s Creed Odyssey41
Forza Horizon 455
Fortnite162

 بازه قیمت 3 تا 6 میلیون تومان

کارت گرافیک زوتک GTX 1650 AMP Core Gaming 4GB

کارت گرافیک زوتک GTX 1650 AMP Core Gaming 4GB: قیمت 5.730.000 تومان

در میان گزینه‌های متعدد از نسل‌های گذشته و جدید در بازه قیمتی 3 تا 6 میلیون تومان، در نهایت کارت گرافیک زوتک مدل GTX 1650 AMP Core Gaming 4GB را انتخاب کردیم. یک محصول شناخته شده و بسیار با کیفیت دارای کارایی قابل توجه که با گارانتی معتبر در بازار داخلی به فروش می‌رسد. در این محصول از پردازنده گرافیکی انویدیا مدل TU117 استفاده شده که به تعداد 896 هسته پردازشی CUDA مجهز شده و با فرکانس کاری بوست برابر با 1650 مگاهرتز فعالیت می‌کند. چهار گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با فرکانس 2001 مگاهرتز فعالیت می‌کنند و با بهره‌گیری از رابط 128 بیتی قادر به ارائه پهنای باند 128.1 گیگابایت بر ثانیه هستند. وجود چنین مجموعه‌ای در کنار هم می‌تواند قدرت قابل قبولی را برای اجرای بازی‌ها در وضوح تصویر Full HD ارائه دهد که متناسب با نیاز بسیاری از گیمرها است. توان مصرفی این کارت برابر با 75 وات بوده و برای راه اندازی آن به یک کانکتور 6 پین PCI نیاز دارید. راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ مجهز به کارت گرافیک زوتک مدل GTX 1650 AMP Core Gaming 4GB به منبع تغذیه 350 واتی نیاز دارید که به سادگی در دسترس کاربران قرار دارد. خنک‌سازی کارت توسط یک هیت سینک آلومینیومی بزرگ به همراه دو عدد فن 70 میلی‌متری صورت می‌گیرد و اثری از لوله‌های انتقال حرارت مشاهده نمی‌شود. برای مدیریت فرکانس، سیستم خنک‌کننده و اورکلاک کارت می‌توانید از نرم افزار انحصاری زوتک به نام FireStorm Utility استفاده کنید که کار کردن با آن بسیار ساده و لذت بخش است. ابعاد کارت گرافیک ZOTAC برابر با 35.3×115.2×162.4 میلی‌متر بوده و دو اسلات از شکاف‌های توسعه مادربرد و کیس را اشغال می‌کند. عدم پشتیبانی از فناوری SLI قرار دادن دو عدد از این محصول در کنار هم را غیرممکن سازد. کارت گرافیک GTX 1650 در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز 7741 گردیده که آن را بالاتر از HD 7970 و R9 280X قرار می‌دهد. طراحی ظاهری زیبا و جذاب در کنار مشخصات قابل قبول و عملکرد بی‌نظیر که با بودجه مناسب حدود 6 میلیون تومان در دسترس شما قرار می‌گیرد، کارت گرافیک GTX 1650 AMP Core Gaming 4GB را به یک گزینه استثنایی تبدیل می‌کند. در جدول زیر می‌توانید نرخ فریم ثبت شده برای این محصول را در وضوح تصویر Full HD با جزییات گرافیکی High مشاهده کنید.

قابلیت اجرای بازی ها با کیفیت Full HD 1080P – High
بازینرخ فریم بر ثانیه
Doom Ethernal77
Red Dead Redemption 234
Need for Speed Heat57
Call of Duty Modern Warfare 201965
GRID 201970
FIFA 2021206
F1 202086
DIRT 5 202087
Far Cry New Dawn42
Apex Legends76
Battlefield V53
Assassin`s Creed Valhalla35
Forza Horizon 483
Fortnite85

بازه قیمت 6 تا 10 میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX 1650 SUPER OC Gaming 4GB

کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX 1650 SUPER OC Gaming 4GB: قیمت 9.280.000 تومان

کمپانی انویدیا مدتی پس از عرضه GTX 1650 و برای رقابت بهتر با محصولات جدید AMD، نسخه بهینه شده و ارتقا یافته از آن را با پسوند SUPER روانه بازار کرد. در این کارت از پردازنده گرافیکی TU116 به همراه 1280 هسته پردازشی CUDA و فرکانس بوست 1815 مگاهرتز استفاده شده که قدرت بسیار مناسبی را برای اجرای بازی‌ها در وضوح Full HD ارائه می‌دهد. فرکانس پایه پردازنده گرافیکی در کارت ایسوس برابر با 1530 مگاهرتز و فرکانس بوست پروفایل گیمینگ نیز برابر با 1785 مگاهرتز در نظر گرفته شده است. چهار گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با فرکانس 1500 مگاهرتز فعالیت می‌کنند و با بهره‌گیری از رابط 128 بیتی می‌توانند پهنای باند 192 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهند. خنک‌سازی پردازنده و سایر تجهیزات این محصول مانند چیپ ست های حافظه و مدار تغذیه بر عهده یک خنک‌کننده شامل لوله‌های انتقال حرارت، هیت سینک آلومینیومی و دو عدد فن قرار دارد. لوله‌های انتقال حرارت در کارت گرافیک ایسوس از مس خالص تشکیل شدند که یک روکش نیکل، سطح آن‌ها را پوشش داده است. سیستم خنک‌کننده مجهز به سیستم نورپردازی RGB بوده که توسط نرم‌افزار انحصاری ایسوس، قابلیت شخصی‌سازی را به آن اعطا کرده است. به این ترتیب کاربران می‌توانند بر اساس سلیقه شخصی خود نسبت به تعیین رنگ‌ها و افکت‌های قابل‌نمایش اقدام کنند. توان مصرفی کارت طبق اعلام کمپانی سازنده برابر با 100 وات بوده که توسط یک کانکتور 6 پین PCI از منبع تغذیه دریافت می‌شود.

برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ مجهز به این محصول، به یک منبع تغذیه با حداقل توان 350 وات نیاز دارید که از کانکتور 6 پین PCI برخوردار باشد. پورت های کارت شامل دو عدد HDMI و دو عدد Display Port می‌شود که امکان اتصال انواع مانیتورها در وضوح تصویر Full HD تا 4K را فراهم می‌سازند. کارت گرافیک ایسوس مدل ROG STRIX GTX 1650 SUPER OC Gaming علاوه بر مشخصات فنی بسیار مناسب خود، از طراحی ظاهری جذابی بهره می برد که با به‌کارگیری دیودهای نوری RGB به زیبایی آن افزوده شده است. به‌طورکلی کاربرانی که نرخ فریم بسیار بالا در وضوح تصویر Full HD را مدنظر دارند، می‌توانند روی این محصول حساب ویژه‌ای باز کنند. ابعاد نماینده ایسوس برابر با 48×129×243 میلی‌متر بوده و به‌این‌ترتیب در بسیاری از کیس های موجود در بازار قابل نصب است. کارت GTX 1650 SUPER در بنچمارک Passmark به امتیاز قابل توجه 9825 دست یافته که اندکی بالاتر از امتیاز RX 580 به شمار می‌رود. در ادامه می‌توانید نرخ فریم این کارت را در وضوح Full HD با تنظیمات گرافیکی High مشاهده کنید.

قابلیت اجرای بازی ها با کیفیت Full HD 1080P – High
بازینرخ فریم بر ثانیه
Doom Ethernal96
Red Dead Redemption 245
Cyberpunk 207736
Call of Duty Modern Warfare 201965
Anno 180060
FIFA 2021180
F1 2020108
DIRT 5 202054
Far Cry New Dawn78
Apex Legends82
Battlefield V58
MAFIA Definitive Edition58
Call Of Duty Black Ops Cold War56
Fortnite85

 بازه قیمت 10 تا 20 میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX 2060 EVO GAMING 6GB

کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX 2060 EVO GAMING 6GB: قیمت 17 میلیون تومان

در محدوده قیمت 10 تا 20 میلیون تومان، گزینه‌های چندان زیادی با توجه به موجودی بازار برای عرضه به کاربران وجود ندارد، اما این سطح بودجه برای بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای قابل پرداخت بوده و آن‌ها می‌توانند سیستم گیمینگ قابل‌توجهی از نظر عملکرد را تشکیل دهند. پس از بررسی گزینه‌های موجود، در نهایت کارت گرافیک ایسوس مدل ROG STRIX RTX 2060 EVO GAMING مجهز به 6 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 را با قیمت حدود 17 میلیون تومان را انتخاب کردیم که از نسل کارت‌های سری RTX 20 انویدیا است.

معماری ریزپردازنده Turing انویدیا و فناوری ساخت 12 نانومتری از جمله ویژگی‌های کلیدی پردازنده گرافیکی TU106 به شمار می‌روند که منجر به تولید کارت گرافیک RTX 2060 شده‌اند. انویدیا در این پردازنده گرافیکی تعداد 10 میلیارد و 800 میلیون ترانزیستور و تعداد 1920 هسته پردازشی را قرار داده که در مقایسه با رقبای هم رده خود از نظر قیمت، شرایط بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. کارت گرافیک ایسوس دارای دو پروفایل گیمینگ با فرکانس پایه 1365 مگاهرتز و فرکانس بوست 1830 مگاهرتز و پروفایل اورکلاک با فرکانس بوست 1860 مگاهرتز است.

کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX 2060 EVO GAMING 6GB

شش گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 که با فرکانس 1750 مگاهرتز فعالیت می‌کنند، پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه را از طریق رابط 192 بیتی در اختیار نرم‌افزارها و بازی‌های مختلف قرار می‌دهند. به‌طور حتم وجود 6 گیگابایت حافظه گرافیکی می‌تواند شما را در بازی‌های مختلف، به‌خصوص در انواع جهان باز در ارائه نرخ فریم مناسب سربلند کند. ایسوس سه عدد فن و لوله‌های انتقال حرارت را به همراه هیت سینک آلومینیومی در سیستم خنک‌کننده سه اسلاتی خود نصب کرده و دیودهای نوری RGB نیز در این مجموعه به چشم می‌خورد.

توان مصرفی کارت گرافیک برابر با 160 وات بوده که توسط یک کانکتور 8 پین PCI تأمین می‌شود و برای راه‌اندازی سیستم گیمینگ مجهز به ROG STRIX RTX 2060 EVO GAMING به یک منبع تغذیه با توان واقعی 500 وات نیاز دارید. ابعاد کارت گرافیک ایسوس برابر با 50×132×300 میلی‌متر بوده و به این ترتیب در بیشتر کیس های میان رده و حرفه‌ای موجود در بازار قابل نصب است. محصول قدرتمند ایسوس در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز قابل‌توجه 13958 شده و از این حیث عملکرد بهتری نسبت به GTX 1070 ارائه می‌دهد. در ادامه می‌توانید نرخ فریم ثبت شده توسط این محصول در بازی‌های مختلف در وضوح تصویر 2K را مشاهده کنید.

قابلیت اجرای بازی ها با کیفیت 2K – High
بازینرخ فریم بر ثانیه
Doom Ethernal102
Red Dead Redemption 235
Need for Speed Heat64
Call of Duty Black Ops Cold War47
Dirt 5 202035
FIFA 2021236
F1 202089
Anno 180035
Far Cry New Dawn76
Apex Legends98
Battlefield V119
Assassin`s Creed Valhalla42
Forza Horizon 4105
Fortnite141

بازه قیمت 20 تا 35 میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس TUF RTX 3060 Ti OC Gaming 8GB

کارت گرافیک ایسوس TUF RTX 3060 Ti OC Gaming 8GB: قیمت 35 میلیون تومان

با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت انواع کارت گرافیک وادار به انتخاب بازه قیمت گسترده شده و به همین دلیل بازه قیمت بعدی ما در محدوده 20 تا 35 میلیون تومان انتخاب گردیده است. کمپانی انویدیا به تازگی نسل بهینه‌سازی شده‌ای از کارت‌های سری RTX 30 را روانه بازارهای جهانی کرده که کارت گرافیک RTX 3060 Ti یکی از بهترین نمونه‌ها به شمار می‌رود. انویدیا در محصول جدید خود از پردازنده گرافیکی GP104 با معماری 8 نانومتری Ampere استفاده کرده که با وجود 17 میلیارد و 400 میلیون ترانزیستور و تعداد شگفت‌انگیز 4864 هسته پردازشی CUDA دست‌کمی از یک کارت پرچم‌دار ندارد. فرکانس بوست در پروفایل گیمینگ برابر با 1755 مگاهرتز و فرکانس بوست در پروفایل اورکلاکینگ برابر با 1785 مگاهرتز تعیین شده است. فرکانس کاری هشت گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 برابر با 1750 مگاهرتز بوده که پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه را توسط رابط 256 بیتی در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

کارت گرافیک ایسوس TUF RTX 3060 Ti OC Gaming 8GB

سیستم خنک‌کننده نسل جدید سری TUF به سه عدد فن، لوله‌های انتقال حرارت و هیت سینک سه تکه مجهز شده که به مراتب عملکرد بهتری نسبت به نسل گذشته ارائه می‌دهد. کارت‌های گرافیک ایسوس در سری TUF همواره به دلیل سیستم خنک‌کننده نه چندان کارآمد مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، اما در نسل جدید با یک محصول تمام عیار سروکار داریم. فن وسط برای بهبود عملکرد خنک‌سازی و خارج کردن گردوغبار هنگام آغاز فعالیت به جهت مخالف حرکت می‌کند و دیودهای نوری نیز در قسمت بالای سیستم خنک‌کننده قرار گرفته است. اجزای سیستم خنک‌کننده به وضوح اعلام می‌کنند که همه‌چیز حین اجرای بازی‌ها تحت کنترل خواهد بود و هیچ نگرانی بابت افزایش دما وجود نخواهد داشت. کارت گرافیک RTX 3060 Ti در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز 19732 گردیده که از این حیث بالاتر از محصولاتی مانند RTX 2070 SUPER و RX 5700 XT قرار می‌گیرد.

یکی از دغدغه‌های مهم گیمرها در خصوص کارت گرافیک ایسوس مدل TUF RTX 3060 Ti OC Gaming 8GB ابعاد 54×143×301 میلی‌متری آن است که محدودیت‌هایی برای نصب در برخی از کیس های موجود در بازار به وجود می‌آورد. به همین توصیه می‌شود که پیش از خرید کارت به مشخصات کیس موردنظر خود و ابعاد قابل پشتیبانی برای بخش Graphic Card توجه کنید. در ادامه می‌توانید نرخ فریم کسب‌شده توسط RTX 3060 Ti را در بازی‌های مختلف در وضوح 4K مشاهده کنید.

قابلیت اجرای بازی ها با کیفیت 4K – High
بازینرخ فریم بر ثانیه
Doom Ethernal109
Red Dead Redemption 239
Death Strading60
Borderlands 341
Project Cars 348
Far Cry 566
Assassin`s Creed Odyssey38
Hitman 249
Gears 552
Metro Exodus54
Battlefield V72
Detroit Become Human50
این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید کارت گرافیک رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کارت گرافیک میان رده نسل جدید بخریم یا پرچمدار نسل های قدیمی ؟

پاسخ دادن به این پرسش اندکی دشوار است و باید مدل های دقیق با یکدیگر مقایسه شوند. در صورتی که دو یا سه نسل از حضور یک کارت گرافیک پرچمدار بگذرد، می توان گفت که عملکرد یک محصول میان رده نسل جدید در سطح برابر یا حتی بالاتر قرار می گیرد. در صورتی که به فناوری های نوین مانند Ray Tracing علاقه دارید، به طور حتم خریداری یک محصول جدید از سری RTX حتی به عنوان یک میان رده نیز می تواند گزینه بهتری تلقی شود.

۱
کارت گرافیک چند گیگابایتی بهتر است ؟

در شرایطی که دو کارت گرافیک هم سطح و هم رده هستند، وجود حافظه گرافیکی بیشتر می تواند عملکرد بهتری را به ارمغان آورد، اما این مورد نیز برای کارت های میان رده و حرفه ای صدق می کند. به عنوان مثال وجود دو گیگابایت یا چهار گیگابایت حافظه گرافیکی برای محصولی مانند GT 710 تاثیر چندانی روی عملکرد آن ندارد ولی می تواند تاثیر قابل توجهی بین نسخه 3 و 6 گیگابایتی GTX 1060 مشاهده کنید. در حال حاضر نیز کارت های جدید به صورت تک گزینه ای در بخش حافظه تولید شده و دیگر اثری از نسخه های مختلف از نظر حافظه گرافیکی مشاهده نمی شود.

۲
حافظه اشتراکی موثر است ؟

خیر، حافظه اشتراکی یک حربه تبلیغاتی بوده و تاثیر محسوسی روی عملکرد ندارد.

۳
تبدیل ساتا به PCI برای برق رسانی کافیست ؟

به طور کلی اگر پاور سیستم شما دارای توان مناسب برای راه اندازی کارت گرافیک بوده، به طور حتم کانکتور PCI مورد نیاز را به تعداد کافی ارائه می دهد و نیازی به تبدیل ساتا به PCI وجود ندارد. در حقیقت استفاده از این تبدیل در نسل های جدید منسوخ شده و به نوعی این تبدیل یک گزینه استاندارد برای راه اندازی کارت گرافیک مورد نظر به شمار نمی رود.

۴
کارت گرافیک را اورکلاک کنیم ؟

اگر اطلاعات مناسبی نسبت به اورکلاک و کارت گرافیک خود دارید و محصول خریداری شده نیز این امکان را ارائه می دهد، توصیه می کنیم برای دستیابی به کارایی بیشتر، با حوصله و تنظیم دقیق فرکانس و ولتاژ نسبت به اورکلاک اقدام کنید. در صورتی که اطلاعاتی در این زمینه ندارید یا خنک کننده کارت شما توان خنک سازی ندارد، از فرکانس های استاندارد لذت برده و قید اورکلاک را بزنید.

۵
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    عرشیا

    مهمان

    اولی بهتره چیزه خوبیه هم قیمتش هم بازی هایی که اجرا میکنه .من که اولی رو انتخاب میکنم. ببخشید فیفا19رو اجرا میکنه. pes21 رو اجرا میکنه؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    سلام 1650 یا 1650super به مادر بردGigabite GA-H61M s2pv پشتیبانی میخوره منظورم اینه پشتیبانی می‌کنه یا نه لطفا بخونید و جواب بدید من خیلی نیاز شدید به این کارت دارم فقط بگید ممنون?

    پاسخ دهید
  • Avatar

    aydin

    مهمان

    عالی خیلی ممنون می خواستم کارت گرافیک بخرم ممنون بابت کمکتون یه سوال 10 میل تا 20 میل سایبر پانک چند فریمه یکی هم 6 میل تا 10 میل فریمی که برای سایبر پانک می ده خوبه ؟؟ فریم بالا خوبه یا پایین؟

    پاسخ دهید