RTX 3090
یحیی رحیمی

Nvidia از تغییرات هسته کارت گرافیک‌های سری RTX 30 پرده برداشت

یحیی رحیمی 16 شهریور 1399 بدون دیدگاه
299 بازدید

کمپانی Nvidia هفته گذشته از نسل جدید کارت گرافیک سری RTX 30 پرده برداشت. این سری که با معماری Ampere شناخته می‌شوند سالگرد 21 سالگی عرضه اولین کارت گرافیک‌ها توسط این کمپانی را جشن می‌گیرند. از ویژگی‌های برجسته کارت گرافیک‌های RTX 3070، RTX 3080 و RTX 3090 آگاه شدیم اما یک سری سؤالات و جزئیات باقی‌مانده است که انویدیا به آن‌ها پاسخ داده است و اطلاعات بیشتری در زمینه معماری سخت‌افزار جدید در اختیار ما قرار داده است.

ابتدا باید در مورد مولتی پردازنده‌های استریمینگ (SM) صحبت کنیم. بزرگ‌ترین تغییر برای گیمرها افزایش دو برابری عملکرد FP32 است. هرکدام از SM ها دارای دو قطاع FP32 هستند که در هر چرخه بیش از 128 عملیات FMA(عمل ترکیبی ممیز شناوری جمع و ضرب) را ارائه می‌کند. نیمی از آن‌ها توسط هسته‌های FP32+ INT تشکیل‌شده‌اند و نیمه دیگر هم از FP32 معمولی. ممکن است فکر کنید استفاده از این حالت ترکیبی مشکل‌ساز باشد اما وجود FP32 برای پردازش گیمینگ لازم است.

RTX 3080 Core

مسیر داده‌ها به‌منظور افزایش خوراک این چیپ قدرتمند دو برابر شده است و در کنار آن از پهنای باند L1 استفاده‌شده است که افزایش 33 درصدی ظرفیت را به ارمغان آورده است و سایز پارتیشن‌ها را هم دو برابر کرده است. یکی دیگر از تغییرات معماری Apmere، پردازش اطلاعات به‌طور هم‌زمان توسط هسته‌های کودا، RT و تنسور است. این باعث می‌شود که بازی یک فریم را توسط DLSS ارائه دهد و درعین‌حال هسته‌های کودا و RT به پردازش فریم بعدی مشغول باشند تا زمان رندر بازی کاهش یابد و عملکرد کلی افزایش پیدا کند.

معماری جدید باعث ایجاد عملکرد تازه‌ای به هسته‌های RT شده است که موقعیت گیری مثلثی را با سرعت‌بالا به پردازش تزریق می‌کند. این ویژگی اهمیت زیادی در بهبود تاری حرکت دارد که قبلاً تمامی مثلث‌ها به‌منظور رندر یک صحنه در موقعیت و زمان یکسان قرار نمی‌گرفتند. گیمرها معمولاً از موشن بلر یا تاری حرکت استقبال نمی‌کنند اما این ویژگی باعث بهبود عملکرد بازی‌ها می‌شود و نتیجه نهایی رضایت‌بخش خواهد بود.

این جزئیاتی بود که هنگام معرفی کارت گرافیک‌های سری RTX 30 انویدیا ازقلم‌افتاده بود و خوشبختانه از آن‌ها اطلاع پیدا کردیم. نظر شما چیست؟

منبع: TomsHardware

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.