حسام شالیکاریان

راهنمای خرید پاور – تابستان 99

حسام شالیکاریان 13 مرداد 1399 1 دیدگاه
4,758 بازدید

با توجه به افزایش قیمت انواع قطعات کامپیوتر و همچنین منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر، تصمیم گرفتیم تا با بیان برخی از نکات در خصوص خریداری این قطعه و معرفی چند محصول بی‌نظیر در سطح توان و بودجه مختلف، شما را برای انتخاب بهترین گزینه یاری رسانیم.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

منبع تغذیه به اعتقاد بسیاری از کاربران، آخرین قطعه ایست که انتخاب می‌شود و هر آنچه که به عنوان ته مانده‌حساب بانکی باقی ماند، به این پاور اختصاص می‌یابد و این طرز فکر بسیار اشتباه است. انتخاب پاور به‌دقت بسیار زیادی در بررسی پارامترهای مختلف نیاز دارد که در ادامه به این پارامترهای حیاتی می‌پردازیم.

استاندارد راندمان پاور

منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر همانند تمامی قطعات الکترونیکی که با استفاده از جریان مستقیم برق فعالیت می‌کنند، دارای مقدار مشخصی اتلاف انرژی هستند و این مورد توسط استاندارد راندمان 80PLUS و موارد مشابه موردبررسی قرار می‌گیرد. استاندارد راندمان 80PLUS که دارای دسته‌بندی‌های متنوعی است، توسط موسسه Plus Load Solution معرفی‌شده و معتبرترین مرجع برای محاسبه میزان راندمان و اتلاف انرژی به شمار می‌رود.

تأییدیه‌های مختلف این استاندارد نشان می‌دهند که پاور شما چه میزان از توان را مورداستفاده قرار داده و چه مقدار را تلف می‌کند. نحوه محاسبه راندمان بر اساس استاندارد 80PLUS به صورت تست پاور در سه بازه Load به میزان 20 درصد، 50 درصد و 100 درصد است و به طور کلی توصیه می‌شود که یک منبع تغذیه می‌تواند بالاترین راندمان خود را در بارگذاری 50 درصد ارائه دهد.

با توجه به افزایش قیمت قطعات کامپیوتری، امکان خریداری یک پاور با دو برابر توان موردنیاز وجود ندارد و از این رو انتخاب این قطعه حساسیت بیشتری را می‌طلبد. پایین‌ترین سطح استاندارد 80PLUS دارای راندمان 80 درصد در هر سه بازه Load است و در بالاترین سطح که به نام 80 PLUS Titanium شناخته می‌شود، راندمان 94 درصد را در بارگذاری 100 درصد ارائه می‌دهد. سطح استاندارد راندمان تأثیر مستقیمی روی کیفیت ساخت، سطح عملکرد و قیمت منبع تغذیه دارد و ازاین‌رو محصولات دارای استاندارد تیتانیوم دارای برچسب قیمت فضایی هستند!

خازن‌های مدار ورودی و خروجی

بحث مدار داخلی یک منبع تغذیه سوییچینگ بسیار پیچیده است و فقط می‌توان بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت سازنده و بررسی‌های موجود در رسانه‌های معتبر جهان، در خصوص یک پاور اظهار نظر کرد. با این وجود برخی موارد را باید در بخش اطلاعات فنی یک منبع تغذیه مورد توجه قرار دهید که یکی از آن‌ها شامل خازن‌های مدار ورودی و خروجی می‌شود. بهترین نوع خازن‌ها برای یک پاور از نوع ژاپنی باقابلیت تحمل دمای 105 درجه سانتی گراد و پس از آن خازن‌های تایوانی با قابلیت تحمل دمای 85 تا 105 درجه سانتی گراد هستند. وجود خازن‌های با کیفیت در کنار مواردی دیگر از جمله توپولوژی مبدل DC-DC و مدار تصحیح ضریب توان یا Active PFC به ارائه بازدهی بسیار بالا، ولتاژ و شدت‌جریان یکنواخت و بدون افت منجر می‌شود.

مدارهای محافظتی

یک منبع تغذیه به دلیل اینکه منبع اصلی تأمین توان قطعات به شمار می‌رود و کنترل ولتاژ و شدت‌جریان قطعات نیز بر عهده آن قرار دارد، باید به مدارهای محافظتی یا Protection Circuit مجهز شود تا از بروز آسیب به پاور یا سایر قطعات در شرایط اضطراری جلوگیری کند. مدارهای محافظتی در پاورهای سطح بالا دارای حداکثر تعداد است، اما در پاورهای میان رده باید به چهار یا پنج مدار محافظتی اکتفا کنید. در ادامه به معرفی لیست متداول مدارهای محافظتی در پاور می‌پردازیم:

  1. OPP مخفف Over Power Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت افزایش توان موردنیاز قطعات به بیش‌ازحد استاندارد و پیک پاور
  2. OCP مخفف Over Current Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت افزایش شدت‌جریان موردنیاز در شاخه‌های سه‌گانه 3.3، 5 و 12 ولت
  3. OVP مخفف Over Voltage Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت افزایش ولتاژ موردنیاز در شاخه‌های سه‌گانه 3.3، 5 و 12 ولت
  4. OTP مخفف Over Temperature Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت افزایش بیش‌ازحد دمای بخش‌های مختلف پاور
  5. UVP مخفف Under Voltage Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت کاهش ولتاژ خروجی پاور در شاخه‌های سه‌گانه
  6. SCP مخفف Short Circuit Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت اتصال کوتاه در مدار داخلی پاور یا سایر قطعات کامپیوتر شخصی
  7. SIP مخفف Short Inrush Protection: جلوگیری از بروز آسیب در صورت ورود جریان هجومی به مدار تغذیه
  8. NLO مخفف No Load Protection: جلوگیری از بروز آسیب در شرایطی که هیچ باری روی قطعات سیستم و پاور وجود ندارد

EMI Filter چیست ؟

ولتاژهای ناگهانی که به دلیل عدم رعایت سیستم Earth در ساختمان‌ها به لوازم الکترونیکی وارد می‌شوند، به شدت خطرناک هستند و از این رو در پاورهای استاندارد شاهد به‌کارگیری EMI Filter در مدار ورودی و خروجی هستیم. رعدوبرق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نویز الکتریکی فرکانس بالا به شمار می‌رود که در صورت عدم رعایت سیستم Earth در کابل‌کشی برق ساختمان، تأثیر مخربی روی تجهیزات الکترونیکی بر جای می‌گذارد. وجود EMI Filter سبب می‌شود تا در صورت ارسال امواج فرکانس بالا به سیستم برق و انتقال آن به پاور، از ورود آن به مدار اولیه و پس‌ازآن به مدار ثانویه جلوگیری شود. ازاین‌رو بسیاری از پاورهای پیشرفته، به دو عدد فیلتر EMI مجهز می‌شوند تا در دو نوبت، ورود امواج به قطعات سیستم غیرممکن شود.

تصحیح ضریب توان (PFC)

با استفاده از مدار تصحیح ضریب توان در منابع تغذیه، می‌توان نسبت ضریب توان را از اعداد بسیار کوچک‌تر از یک به نزدیک 1 رساند و نتیجه آن نیز افزایش راندمان و کاهش اتلاف انرژی است. در مدارهای سوییچینگ امروزی که در پاورهای جدید کاربرد دارند، از مدار Active PFC یا تصحیح ضریب توان فعال استفاده می‌شود که وظیفه اصلی آن کنترل جریان ورودی و نزدیک کردن شک موج جریان با شکل موج ولتاژ است. سیستم کاری مدار Active PFC که دقیق‌ترین و بهترین نمونه به شمار می‌رود، به این گونه است که نسبت تصحیح ضریب توان را به بالاترین سطح یعنی 0.99 برساند. در حال حاضر تمام پاورهای استاندارد از مدار Active PFC بهره می‌برند، اما به هر صورت بررسی وجود آن پیش از خرید منبع تغذیه، ضروری است.

مدیریت کابل کشی

سیستم کابل‌کشی و انتقال کابل‌ها از طریق کانکتورها به مادربرد و سایر قطعات کامپیوتر شخصی از اهمیت فراوانی برخوردار است. به‌طورکلی سه سیستم کابل‌کشی غیر ماژولار (متصل بودن تمام کابل‌ها به پاور)، نیمه ماژولار (متصل بودن کابل‌های اصلی به پاور) و فول ماژولار (قابلیت شخصی‌سازی در اتصال کابل‌های موردنیاز توسط کاربر) وجود دارد که بهترین مدل آن، حالت فول ماژولار است. در این حالت، کاربران می‌توانند کابل‌های مورد نیاز خود را به پاور متصل کرده و به‌این‌ترتیب از تجمع کابل‌های اضافی جلوگیری می‌شود. در نتیجه شاهد به وجود آمدن یک اسمبل زیبا و بدون پیچیدگی خواهیم بود.

برای اطمینان از پشتیبانی انواع کارت گرافیک و پردازنده توسط پاورهای معرفی‌شده در راهنمای خرید، از نرم‌افزارهای آنلاین محاسبه توان منبع تغذیه استفاده کنید.

Green GP430A-EUD

 پاور گرین GP430A-EUD

قیمت 1 میلیون تومان

پاور 430 واتی گرین برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ با حداقل بودجه و کارت گرافیک نیازمند به کانکتور برق مجزا بسیار مناسب بوده و کیفیت ساخت بالای آن نیز می تواند سال‌ها خیالتان را از بابت سلامت قطعات مختلف آسوده سازد. پاور گرین با توان واقعی 430 وات به یک عدد کانکتور 4+4 پین پردازنده مجهز شده و به این ترتیب می‌تواند پردازنده‌های میان رده موجود در بازار را به خوبی پشتیبانی کند.

با توجه به وجود یک عدد کانکتور 2+6 پین PCI نیز امکان به کارگیری کارت گرافیک‌های میان رده توسط این منبع تغذیه وجود دارد. هشت مدار محافظتی که کامل‌ترین مجموعه را در میان محصولات هم رده ارائه می‌دهد، از پاور و سایر قطعات در شرایط مختلف محافظت می‌کند و به‌این‌ترتیب نگرانی کاربران نسبت به بروز مشکل به حداقل میزان خود کاهش می‌یابد. ساختار کابل‌کشی پاور به صورت غیر ماژولار بوده و تمامی کابل‌ها و کانکتور ها به پاور متصل هستند. با این حال شرکت گرین برای سهولت در اسمبل سیستم، کابل‌های منبع تغذیه 430 واتی خود را به صورت تخت یا Flat طراحی کرده تا فضای کمتری را اشغال کنند.

تک ریل 12 ولت این محصول قادر به تأمین 38.5 آمپر شدت‌جریان متناوب بوده و به‌این‌ترتیب کاربرانی که به دلیل شرایط اقتصادی موجود، ناچار به خریداری قطعات میان رده و حتی استوک هستند، می‌توانند روی Green GP430A-EUD حساب ویژه‌ای باز کنند. از دیگر ویژگی‌های این منبع تغذیه می‌توان به استاندارد راندمان 80 PLUS Bronze و مدار تصحیح ضریب توان (Active PFC) به همراه توپولوژی مدرن DC-DC اشاره کرد که ارزش خرید آن را به‌شدت افزایش می‌دهند.

Cooler Master MWE White 550W

پاور کولرمستر MWE White 550W

قیمت 1 میلیون و 440 هزار تومان

در خصوص کیفیت محصولات کولرمستر نمی‌توان شک و تردیدی داشت و به‌طورکلی هنگام خرید یک منبع تغذیه، یکی از گزینه‌های ثابت برای کاربران به شمار می‌روند. در شرایطی که قصد راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ میان رده با کارت گرافیک نیازمند به توان مصرفی به نسبت بالا دارید، پاور کولرمستر MWE White 550W با توان واقعی 550 وات بهترین گزینه موجود در بازار است. ساختار کابل‌کشی به صورت غیر ماژولار بوده و به‌این‌ترتیب تمامی کابل‌ها و کانکتورها به این محصول متصل هستند، با این وجود کولرمستر با تعبیه کابل‌های تخت یا Flat، اسمبل را آسان‌تر ساخته است.

استاندارد راندمان 80 Plus نسخه پایه نشان می‌دهد که وضعیت بهینه‌سازی مصرف انرژی در این محصول تا حدودی رعایت شده است. مدارهای محافظتی پنج‌گانه برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف در نظر گرفته‌شده که تأثیر مستقیمی روی طول عمر پاور و سایر قطعات کامپیوتر گیمینگ ایفا می‌کنند. یک عدد فن 120 میلی‌متری با نویز بسیار کم وظیفه خنک‌سازی مدار داخلی منبع تغذیه را بر عهده دارد که وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. کولرمستر یکی از برندهای تولیدکننده مطرح در زمینه تجهیزات خنک‌کننده است و از این حیث می‌توان روی فن به‌کاررفته در پاور MWE White 550W حساب کرد.

یک کانکتور 4+4 پین مخصوص پردازنده و دو عدد کانکتور 2+6 پین مخصوص کارت گرافیک، شرایط ایده آلی برای اسمبل یک کامپیوتر گیمینگ میان رده را فراهم می‌سازد و بسیاری از قطعات میان رده موجود در بازار را می‌توانید خریداری و نصب کنید. تک ریل 12 ولت، شدت‌جریان و توان مورد نیاز برای قطعات مختلف را تأمین می‌کند.

Cooler Master Master Watt 750W

پاور کولرمستر Master Watt 750W

قیمت 2 میلیون و 750 هزار تومان

با توجه به عدم واردات گسترده از اسفند ماه سال گذشته، با کمبود موجودی و افزایش قیمت در بازار مواجه شده‌ایم و به‌این‌ترتیب تنوع انتخاب کاربران نیز محدوده گردیده است. پس از معرفی دو منبع تغذیه با توان 430 و 550 وات، این بار با جهشی بیشتر به معرفی یک پاور با توان واقعی 750 وات از برند کولرمستر می‌پردازیم که با توجه به مشخصات فنی قابل توجه، از قیمت بسیار بالایی برخوردار است.

تک ریل 12 ولت به کار رفته در این منبع تغذیه قدرتمند، می تواند هر آنچه که قطعات حرفه ای نیاز دارند، ارائه دهد. شدت جریان قابل‌ارائه توسط ریل 12 ولت پاور کولرمستر برابر با 62.5 آمپر بوده و یک عدد کانکتور 4+4 پین مخصوص پردازنده به همراه چهار کانکتور 2+6 پین PCI مخصوص کارت گرافیک در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. سیستم کابل‌کشی این محصول به‌صورت نیمه ماژولار بوده و به همین دلیل کاربران کنترل بهتری روی اتصال کانکتور های مورد نیاز و جلوگیری از شلوغی بیش‌ازحد در اسمبل دارند.

چهار کانکتور 2+6 پین نشان می‌دهد که کولرمستر توجه ویژه ای به نصب کارت گرافیک‌های حرفه‌ای به صورت دو مسیره SLI یا CrossFire داشته و در این زمینه نیز همه امکانات فراهم است. توپولوژی مدرن DC-DC، استاندارد راندمان 80 Plus Bronze و مدار Active PFC از جمله ویژگی‌های پاور Master Watt 750W کولرمستر به شمار می‌روند. با توجه به قیمت منبع تغذیه کولرمستر باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل قرارگیری در سری Master Watt با قدرتمندترین، باکیفیت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین منبع تغذیه 750 واتی بازار مواجه بوده و قیمت بالای آن تا حدود زیادی توجیه‌پذیر است.

Raidmax Scorpio RX-1000AP-S

پاور ریدمکس Scorpio RX-1000AP-S

قیمت 2 میلیون و 300 هزار تومان

با افزایش توان مصرفی و نیاز کاربران به یک منبع تغذیه قدرتمندتر، اکنون نوبت به معرفی پاور ریدمکس Scorpio RX-1000AP-S فرا رسیده که از امکانات، کیفیت ساخت و قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. تک ریل 12 ولت این محصول قادر به ارائه شدت جریان 82 آمپر بوده و با توجه به کانکتور های متعدد می‌توانید انواع قطعات حرفه‌ای را در سیستم گیمیگ خود اسمبل کنید. ساختار کابل‌کشی به صورت نیمه ماژولار بوده و برخی از کانکتور ها بنابر نیاز کاربر قابل اتصال هستند. به این شکل از شلوغی درون فضای کیس جلوگیری به عمل آمده و یک اسمبل بی‌دردسر و زیبا را تجربه خواهید کرد.

استاندارد 80 Plus Bronze نشان می‌دهد که راندمان انرژی در پاور 1000 واتی Raidmax در حدود 85 درصد بوده که در میان محصولات مشابه با چنین قیمت و توان خروجی، امری رایج است. یکی از نکات منفی این محصول، وجود فقط یک کانکتور 4+4 پین پردازنده است که محدودیت‌هایی برای استفاده از پردازنده‌های سری RYZEN 7/RYZEN 9 نسل سوم به وجود می‌آورد. هر چند می‌توانید با استفاده از یک کانکتور 4+4 پین نیز نسبت به خریداری و نصب پردازنده‌های نسل سوم رایزن اقدام کنید، اما بهترین حالت تأمین توان در مادربردهای میان رده و حرفه‌ای، با وجود دو کانکتور 4+4 به وجود می‌آید.

چهار مدار محافظتی شامل SCP، OVP، OPP و UVP برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در شرایط مختلف در نظر گرفته شدند که با توجه به قیمت پاور 1000 واتی ریدمکس، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. خنک‌سازی این منبع تغذیه قدرتمند توسط یک فن 135 میلی‌متر کم صدا به رنگ آبی انجام می‌شود و هیت سینک های آلومینیومی نیز نقش مثبتی را ایفا می‌کنند. کاربرانی که به دلیل شرایط اقتصادی قادر به پرداخت هزینه هنگفت پاورهای گران‌قیمت موجود در بازار نیستند، می‌توانند روی Raidmax Scorpio RX-1000AP-S حساب ویژه‌ای باز کنند.

Gamdias Cyclop-X1-1200W-P

پاور گیم دیاس Cyclop-X1-1200W-P

قیمت 4 میلیون و 50 هزار تومان

در انتهای راهنمای خرید پاور در وب سایت پارسی گیم به معرفی منبع تغذیه قدرتمند و زیبای GAMDIAS Cyclops با توان خروجی 1200 وات می‌پردازیم که یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود. اولین موردی که در خصوص پاور گیم دیاس نظر کاربران را به خود جلب می‌کند، طراحی ظاهری و بهره‌مندی از فن RGB با قابلیت شخصی‌سازی نورپردازی است. دومین نکته اما مشخصات فنی قابل‌توجه و در پایان نیز قیمت بسیار مناسب در مقایسه با رقبا است.

قابلیت ارائه توان خروجی 1200 وات به‌صورت پیوسته و برخورداری از استاندارد راندمان 80 Plus Platinum با بازدهی 92 درصد، نشان می‌دهد که با یک منبع تغذیه حرفه‌ای سروکار دارید. ساختار کابل‌کشی فول ماژولار به کاربران این امکان را می‌دهد تا روی اتصال تمامی کانکتور ها نظارت کرده و از اتصال موارد بدون استفاده خودداری کنند. خازن‌های ورودی و خروجی 100 درصد ژاپنی با طول عمر بسیار بالا، پایداری و تأمین توان بدون وقفه را تضمین می‌دهند. فن 135 میلی‌متری به کار رفته روی منبع تغذیه 1200 واتی گیم دیاس دارای نورپردازی Neon-Flex RGB بوده و ظاهر بسیار جذابی را با کنترل دمای مدارها ارائه می‌دهد.

دیودهای نوری گیم دیاس می‌توانند 26 افکت متنوع را ارائه دهند و حتی قابلیت همگام‌سازی آن با نورپردازی مادربرد و سایر قطعات نیز وجود دارد. منبع تغذیه گیم دیاس می‌تواند حداکثر توان 1440 وات را در حالت پیک و در مدت محدود تولید کند تا در صورت نیاز کامپیوتر گیمینگ به توان بالاتر، از عهده آن برآید. تک ریل 12 ولت این محصول، قابلیت تولید شدت‌جریان به میزان 100 آمپر را فراهم می‌سازد تا از این طریق نسبت به نصب قدرتمندترین سخت‌افزار موجود در بازار برای کاربرد گیمینگ امیدوار شوید. در بخش مدارهای محافظتی نیز طیف وسیعی شامل هفت مدار می‌شود تا با استفاده از آن‌ها به مقابله با آسیب‌های احتمالی بپردازد.

در بخش کانکتور ها شاهد به کارگیری دو کانکتور 4+4 پین پردازنده و 10 کانکتور 2+6 پین مخصوص کارت گرافیک به همراه 9 کانکتور ساتا هستیم تا طیف وسیعی از سخت‌افزارهای قدرتمند توسط پاور 1200 واتی گیم دیاس پشتیبانی شود.

این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید پاور رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    یاسین

    مهمان

    یه مدتی که یه سوال ذهنم درگیر کرده از کجا باید فهمید این پاوری که الان هست مثلا چیزی که دارم green 1050 OC برای sli گرافیک مناسب هست یا اصلا با این نمیشه sli کارت گرافیک دیگه زد
    کلا در مورد sli یه مقاله بنویسید لطفا خیلی مسئله جالبی
    اگر کارت گرافیک rtx 2060s باشه الزاما با rtx 2060s باید sli شه یا نه مدل دیگه هم بهش می خوره مثل rtx 2070 2080
    ممنون

    پاسخ دهید