راهنمای خرید مانیتور گیمینگ فروردین 1401
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ – فروردین 1401

حسام شالیکاریان 21 فروردین 1401 2 دیدگاه
2,046 بازدید

مانیتور گیمینگ یکی از قطعات بسیار مهم برای گیمرها به شمار می رود و دلیل آن نیز ارتباط مستقیم کاربر با سیستم عامل از طریق نمایشگر است. در حقیقت تمام قدرت و سرعت قطعات سخت افزاری خود را باید روی صفحه نمایش مشاهده کنید و از آن لذت ببرید و در صورتی که مانیتور شما نتواند فریم ها و رنگ ها را به خوبی نمایش دهد، احساس اتلاف هزینه به شما دست می دهد.

خرید مانیتور گیمینگ؛ ضرروی برای گیمرها

انتخاب یک صفحه نمایش مناسب برای بازی به پارامترهای متعددی بستگی دارد که البته توجه به هر کدام از آنها به ابعاد نمایشگر و قیمت آن محصول مرتبط است. در سال های اخیر توجه شرکت های تولید کننده سخت افزار و مانیتور به ویژگی های صفحه نمایش بیش از پیش افزایش یافته و نهایت کارایی سخت افزار گیمینگ از جمله کارت گرافیک، فقط توسط یک مانیتور مناسب قابل مشاهده است. در ادامه به معرفی پارامترهای مهم در انتخاب یک مانیتور گیمینگ می پردازیم و پس از آن نیز چند مدل صفحه نمایش منتخب را معرفی خواهیم کرد.

نوع پنل مانیتور گیمینگ

نوع پنل

انواع مختلفی از پنل صفحه نمایش در بازارهای جهانی وجود دارد، اما به اعتقاد بسیاری از وب سایت های مطرح نقد و بررسی مانیتور، بهترین نوع پنل مخصوص بازی به پنل TN اختصاص دارد که ترکیب رنگ مناسب، زمان پاسخدهی بسیار کم و نرخ تازه سازی قابل توجهی را ارائه می دهد. پنل TN که مخفف عبارات Twisted Nematic است، از قدیمی ترین انواع پنل صفحه نمایش در جهان به شمار می رود که به دلیل قیمت بسیار ارزان، پشتیبانی از نرخ تازه سازی 240 هرتز و پشتیبانی 99 درصدی از طیف رنگ sRGB همچنان مورد توجه تولید کنندگان و مصرف کنندگان قرار دارد.

پشتیبانی از دو ویژگی NVIDIA G-Sync و AMD FreeSync را هم باید به لیست قابلیت های این پنل اضافه کرد. پنل IPS نیز به عنوان گزینه بعدی مطرح می شود که قیمت بالاتری دارد و نرخ تازه سازی آن نیز تا 240 هرتز پیش می رود. برای دستیابی به سرعت پاسخدهی 1 میلی ثانیه در مانیتورهای دارای پنل IPS باید مبلغ بیشتری را بپردازید تا این ویژگی مهم را تجربه کنید. پنل VA که حد فاصل میان دو نوع پنل TN و IPS به شمار می رود نیز در سال های اخیر توسط شرکت های تولید کننده مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر مورد توجه شرکت های سازنده تلویزیون قرار دارد.

ابعاد و وضوح تصویر

ابعاد و وضوح تصویر

خریداری یک مانیتور گیمینگ با ابعاد پنل کمتر از 24 اینچ به دلیل عدم پشتیبانی از وضوح تصویر Full HD به هیچ وجه توصیه نمی شود و به نوعی می توان گفت که هیچ گزینه گیمینگ با ابعاد کمتر از 24 اینچ در بازارهای جهانی وجود ندارد. البته مدل های اکسترنال گیمینگ که برای اتصال به انواع لپ تاپ و دستگاه های قابل حمل تولید می شوند، از این قاعده مستثنی هستند. به طور کلی گیمرها باید حداقل ابعاد پنل 24 اینچ و حداقل وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل را در نظر گرفته تا جزئیات تصویر و کیفیت قابل قبولی را تجربه کنند.

پس از آن نیز ابعاد 25، 27، 28 و 32 اینچ در رده های بعدی قرار دارند که دو سایز 27 و 32 اینچ بیشتر مورد توجه کاربران و شرکت های سازنده قرار گرفته است. به نوعی می توان گفت که ابعاد 24، 27 و 32 اینچ به عنوان گزینه های استاندارد در میان کاربران شناخته می شوند و وضوح تصویر Full HD، 2K و 4K در میان گزینه های موجود در بازار مشاهده می شوند. برای دریافت بهترین تجربه ممکن از یک بازی و محتوا در مرحله اول نیاز به یک کارت گرافیک و سخت افزار قدرتمند دارید تا توان مورد نیاز برای پردازش نرخ فریم مناسب را ارائه دهند. پس از آن نیز یک نمایشگر وظیفه انتقال محتوا را بر عهده می گیرد که باید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

نرخ تازه سازی

نرخ تازه سازی

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate برای نمایش روان تر و سریع تر فریم ها به کار می رود و با توجه به اینکه این ویژگی در بسیاری از تجهیزات امروزی از جمله گوشی هوشمند، صفحه نمایش، تلویزیون و لپ تاپ نیز مورد استفاده قرار گرفته، به ترند اول خرید انواع نمایشگر تبدیل شده است. هر چند بالاتر بودن رفرش ریت به عنوان برتری و مزیت شناخته می شود، اما سخت افزار مورد استفاده شما نیز باید توانایی لازم برای ارائه این ویژگی را به بهترین شکل ممکن داشته باشد.

نرخ تازه سازی به معنی سرعت به روز رسانی تصویر در هر ثانیه روی صفحه نمایش است و هر چه این عدد بزرگتر باشد، سرعت نمایش تصویر افزایش می یابد و در نتیجه تصاویری واضح تر را مشاهده خواهید کرد. خریداری یک مانیتور گیمینگ دارای Refresh Rate بالاتر نیازمند صرف هزینه بیشتر است و اختلاف قیمت میان یک مانیتور 60 هرتزی با نمونه 240 هرتزی بسیار زیاد است. در نتیجه اگر به نرخ تازه سازی بالاتر نیاز ندارید، پول خود را بی دلیل صرف این پارامتر نکنید.

نرخ پاسخ دهی مانیتور گیمینگ

سرعت پاسخدهی

هر صفحه نمایش بر اساس نوع پنل می تواند با سرعت بیشتر یا کمتری اقدام به تولید رنگ های مختلف کند و هر چه این میزان به 1 میلی ثانیه نزدیک تر شود، سرعت تغییر رنگ بیشتر خواهد بود. به طور معمول زمان پاسخدهی بر اساس تغییر رنگ از خاکستری به خاکستری مورد سنجش قرار می گیرد و به سایر فرمت ها توجه چندانی نمی شود. سرعت پاسخدهی یکی از قدیمی ترین پارامتر های انتخاب صفحه نمایش به شمار می رود و بین شرکت های سازنده برای این ویژگی، رقابت شدیدی برقرار بود.

خروجی های مانیتور

خروجی ها 

شاید این پارامتر برای برخی از کاربران در وهله اول در اولویت قرار نگیرد، اما باید پیش از خرید مانیتور یا کارت گرافیک به این موضوع دقت کنید. هر چند با استفاده از تبدیل می توان از خروجی های مختلف استفاده کرد، اما باید به این نکته توجه کنید که مبدل ها نمی توانند عملکرد مناسبی در سطح خروجی اصلی کارت گرافیک یا صفحه نمایش ارائه دهند. در حال حاضر دو خروجی VGA و DVI از کارت های گرافیک نسل جدید حذف شده و شاهد به کارگیری HDMI و DisplayPort به صورت گسترده هستیم. از این رو توصیه می شود که وجود یک یا هر دوی این خروجی ها را در مانیتور و کارت گرافیک خود بررسی کنید.

فناوری HDR در مانیتور گیمینگ

فناوری HDR

 فناوری HDR که مخفف کلمات High Dynamic Range است، می تواند کنتراست و شدت روشنایی بسیار بالاتری را در مقایسه با فناوری های قدیمی ارائه دهد و به این ترتیب تصاویری با کیفیت و شفافیت بالاتر را مشاهده می کنید. در حال حاضر HDR10 به عنوان آخرین نسخه عرضه شده از این فناوری به شمار می رود که یک نسخه ویژه به نام HDR10+ نیز وجود دارد.

ردپای HDR10 در محصولات تصویری فراوانی از جمله تلویزیون ها و کنسول های بازی مشاهده می شود و شرکت های متعددی از جمله سونی، سامسونگ، ال جی، شارپ، بنکیو و دل در حال تولید محصول با استفاده از آن هستند. فناوری HDR10 می تواند از شدت روشنایی 10 هزار Nits پشتیبانی کند و این در حالیست که نسخه اولیه HDR فقط می توانست از شدت روشنایی 1000 تا 4000 نیت پشتیبانی کند.

شدت روشنایی مانیتور گیمینگ

شدت روشنایی

این پارامتر نیز از سال های بسیار دور به عنوان بخشی از ویژگی های مهم برای انتخاب یک نمایشگر مورد توجه قرار می گرفتند و در حال حاضر نیز همچنان از اهمیت بالایی برخوردارند. شدت روشنایی بر اساس دو معیار شمع بر متر مربع (cd/) و نیت (nits) مورد سنجش قرار می گیرد که گزینه دوم بیشتر از گزینه اول به کار می رود.

معیار اصلی و استاندارد ثبت شده در SI (دستگاه بین المللی یکاها) برای سنجش میزان روشنایی، واحد شمع بر متر مربع بوده و واحد نیت به عنوان معیار فرعی شناخته می شود. هر چه میزان روشنایی یک صفحه نمایش بیشتر باشد، نور بیشتری از پنل تولید می شود و تصاویری با شدت روشنایی قابل قبول دریافت خواهید کرد. در این مطلب به معرفی بهترین مانیتورهای گیمینگ که علاوه بر قیمت مناسب، جز معدود محصولات موجود در بازار ایران هستند می پردازیم؛ این لیست شامل مانیتور های زیر است:

  1. مانیتور گیمینگ بنکیو مدل  ZOWIE XL2411P 144Hz
  2. مانیتور گیمینگ بنکیو مدل MOBIUZ EX2710 144Hz
  3. مانیتور گیمینگ بنکیو مدل  EW3270U 4K

در ادامه به معرفی و بررسی مانیتور های گیمینگ تا قبل از خرید این محصولات، انتخاب بهینه‌ تری داشته باشید.

مانیتور BENQ ZOWIE XL2411P

مانیتور گیمینگ بنکیو مدل  ZOWIE XL2411P 144Hz

ابتدا از یک مانیتور گیمینگ 24 اینچ شروع کرده و در میان مدل های موجود در بازار داخلی، نمایشگر بنکیو مدل ZOWIE XL2411P را به عنوان یک گزینه ایده آل مخصوص بازی معرفی می کنیم. صفحه نمایش 24 اینچی بنکیو از سری ZOWIE که یکی از زیر برند های گیمینگ این کمپانی به شمار می رود، مشخصات بسیار خوبی دارد و می تواند نظر هر گیمری را به خود جلب کند. مهم ترین ویژگی این محصول، نرخ تازه سازی 144 هرتزی بوده و در کنار آن باید به ویژگی های دیگری از جمله روکش مات پنل TN و وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل اشاره کرد. در بخش طراحی نیز می توانید المان های متعددی را مشاهده کنید و با توجه به قابلیت چرخش پنل و تنظیم ارتفاع، امکان استفاده از آن در هر زاویه و مکانی از میز کار وجود دارد.

نوع ساختار پایه به گونه ایست که می توانید با استفاده از یک انگشت و کمترین میزان فشار، مانیتور را در ارتفاع مورد نظر خود تنظیم کنید. زمان پاسخدهی خاکستری به خاکستری (GTG) برابر با 1 میلی ثانیه بوده که مقداری بسیار عالی برای اجرای بازی به شمار می رود. با در نظر گرفتن زمان پاسخدهی و نرخ تازه سازی 144 هرتزی مانیتور گیمینگ بنکیو مدل ZOWIE XL2411P لبخند رضایت روی لب هر گیمری نقش می بندد و پیکسل ها با سرعت بسیار مناسبی روی پنل به نمایش در می آیند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به فناوری Black eQualizer (برای تعدیل نقاط مشکی تصویر)، فناوری Color Vibrance (تنظیم غلظت رنگ در 20 حالت پیش فرض)، تکنولوژی Flicker-Free برای از بین بردن خستگی چشم در استفاده طولانی مدت و در نهایت وجود حالت بازی پیشرفته اشاره کرد.

قیمت این محصول در ایران : 8,400,000 تومان
مانیتور Mobiuz_EX2710

مانیتور گیمینگ بنکیو مدل MOBIUZ EX2710 144Hz

کمپانی بنکیو پس از عرضه موفقیت آمیز مانیتور های گیمینگ سری ZOWIE و برای ارائه محصولاتی حرفه ای تر، خط تولید MOBIUZ را راه اندازی کرد و مانیتور 27 اینچی مدل MOBIUZ EX2710 با نرخ تازه سازی 144 هرتز یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار داخلی و بازارهای جهانی به شمار می رود. با وجود مشخصات فنی قابل توجه و طراحی ظاهری جذاب این محصول، قیمت بسیار مناسبی برای آن در نظر گرفته شده که می تواند بسیای از کاربران را نسبت به خریداری آن ترغیب کند. پنل به کار رفته در صفحه نمایش مخصوص بازی بنکیو از نوع IPS بوده و زمان پاسخدهی 1 میلی ثانیه را ارائه می دهد. با توجه به وجود فناوری AMD FreeSync Premium و نرخ تازه سازی 144 هرتز می توان این محصول را به عنوان یک گزینه ایده آل برای گیمرهای حرفه ای معرفی کرد.

در صورتی که از کارت گرافیک مجهز به واحد گرافیکی AMD بهره می برید، فناوری AMD FreeSync Premium کمک شایان توجهی به شما برای دستیابی به نرخ تازه سازی متناسب با صحنه های موجود در بازی های مختلف خواهد کرد. وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل در کنار نور پس زمینه LED به ارائه تصاویری جذاب و با کیفیت منجر می شود. طراحی ظاهری این محصول بسیار زیبا و جذاب بوده و قابلیت تنظیم ارتفاع و چرخش در زوایای مختلف نیز برای آن در نظر گرفته شده است. خروجی های تصویر شامل دو عدد HDMI 2.0، یک عدد DisplayPort 1.2 می شود و یک عدد خروجی صدای 3.5 میلی متری نیز برای اتصال مستقیم اسپیکر یا هدست وجود دارد.

قیمت این محصول در ایران : 13,750,000 تومان

مانیتور BENQ EW3270U

مانیتور گیمینگ بنکیو مدل  EW3270U 4K

خریداری مانیتور گیمینگ با وضوح تصویر 4K برای هر کاربری خوشایند است، اما مدل های متنوعی در بازار داخلی وجود ندارند. از این رو باید با بررسی مدل های محدود موجود در بازار، یک گزینه را انتخاب کنید که کار دشواری نیز به شمار می رود. مانیتور گیمینگ بنکیو مدل EW3270U 4K  شاید در نگاه اول گزینه برتر به شمار نرود، اما با نگاهی دقیق تر به مشخصات این محصول و مقایسه با سایر رقبا می توان به این نتیجه رسید که نمایشگر BENQ وضعیت بسیار خوبی دارد. وضوح تصویر 2160×3840 پیکسل و شدت روشنایی 300 نیت به عنوان ویژگی های اصلی این محصول شناخته می شوند و موارد دیگری از جمله پنل VA و زمان پاسخدهی 4 میلی ثانیه نیز به لیست بلند بالای مشخصات  EW3270U 4K اضافه می شوند. نرخ تازه سازی این محصول 60 هرتز بوده که یکی از نقاط قوت آن به شمار می رود و بهترین ویژگی برای گیمرهای حرفه ای است.

طراحی ظاهری مانیتور به دلیل حاشیه های کم و پایه زیبا می تواند رضایت کاربران را جلب کند، هر چند با اندکی سخت گیری، جای خالی برخی ویژگی ها از جمله قابلیت تنظیم ارتفاع (به دلیل سبک طراحی پایه) احساس می شود. نوع پنل به کار رفته در این محصول از نوع VA بوده و نور پس زمینه LED برای آن در نظر گرفته شده است. خریداری یک مانیتور گیمینگ با مشخصات ذکر شده نیازمند پرداخت هزینه بسیار سنگین است، اما در خصوص صفحه نمایش بنکیو EW3270U برچسب قیمت بسیار خوبی در نظر گرفته شده و همین موضوع می تواند برخی موارد مانند شدت روشنایی 300 نیت، زمان پاسخدهی 4 میلی ثانیه و عدم تنظیم ارتفاع پایه را از مرکز توجه خارج کند. این محصول قابلیت نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ را دارد و به همین دلیل گزینه ای مناسب برای کاربرد های چند منظوره از جمله گیمینگ، ادیت فیلم و عکس و مالتی مدیا به شمار می رود.

قیمت این محصول در ایران : 20,900,000 هزارتومان

در حال حاضر مانیتور های بنکیو با قیمت و مشخصات بسیار خوبی به همراه گارانتی معتبر شرکت گرین به بازار عرضه می شوند، همانطور که در نقاط مختلف راهنمای خرید اشاره کردیم، تنوع مانیتور گیمینگ در بازار داخلی به شدت محدود بوده و بسیاری از مدل های موجود نیز با قیمت گزافی به فروش می رسند؛ از این رو در مطلب راهنمای خرید مانیتور گیمینگ، موارد انتخابی به برند خاصی محدود شدند تا شما را از سردرگمی نجات دهند؛ نمایشگر های BENQ با برخورداری از مشخصات فنی قابل توجه و طراحی ظاهری جذاب، با قیمت قابل قبولی در دسترس کاربران حرفه ای قرار گرفته اند که برای شما انتخاب هدفمندی خواهند بود.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کدام نوع پنل برای کاربرد گیمینگ مناسب است؟

به طور کلی با در نظر گرفتن مشخصات فنی و قیمت، می توان گفت که پنل TN به عنوان گزینه ای ایده آل مطرح می شود و در مراتب بعدی نیز پنل های VA و IPS قرار می گیرند. همانطور که در متن اشاره شد، پنل VA ترکیبی از دو نوع پنل دیگر بوده و برخی از مشخصات هر کدام را به ارث برده است.

۱
نرخ تازه سازی به چه میزان برای اجرای بازی ها به صورت روان، موثر است؟

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate از دیر باز در انواع صفحه نمایش به عنوان یک پارامتر معرفی شده بود، اما در سال های اخیر با توجه به پیشرفت های حاصل شده، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی نرخ تازه سازی بالاتر می تواند تجربه لذت بخش تری را ارائه دهد، اما در این بین باید به موارد دیگری از جمله سخت افزار (به خصوص کارت گرافیک)، ژانر بازی ها (از نظر وجود صحنه های شلوغ و اکشن) و سطح بودجه خود توجه کنید.

۲
در چه شرایطی مانیتور گیمینگ با وضوح تصویر 4K خریداری کنیم؟

فقط در صورتی باید به خریداری یک مانیتور مخصوص بازی با وضوح 2160×3840 پیکسل فکر کنید که کارت گرافیک و سخت افزار قدرتمند و متناسب برای این کار را در اختیار دارید. پردازش فریم ها در این وضوح تصویر نیازمند برخورداری از سخت افزار قدرتمند است، در غیر این صورت نمی توانید نرخ فریم مورد نیاز را دریافت کنید.

۳
شرایط نصب مانیتور روی دیوار به چه صورت است؟

ابتدا باید پشتیبانی از این ویژگی را در وب سایت سازنده محصول بررسی کرده و سپس پایه دیواری متناسب را خریداری کنید. تنوع پایه دیواری در بازار به شدت زیاد بوده و جنس های متفرقه با کیفیت نامناسب نیز در میان آنها مشاهده می شود. توصیه می شود که در صورت امکان از پایه دیواری با استاندارد های تایید شده VESA استفاده کنید.

۴
چگونه ابعاد صفحه نمایش مناسب با کاربرد خود را انتخاب کنیم؟

ابعاد صفحه نمایش وابستگی شدیدی به وضوح تصویر دارد و در صورتی که وضوح تصویر افزایش پیدا کند، سخت افزار قدرتمندی از جمله کارت گرافیک برای پردازش مناسب فریم ها مورد نیاز است. از این رو در صورتی که کارت گرافیک شما قادر به پردازش فریم ها در سطح مطلوب و متناسب با وضوح تصویر مورد نظر نیست، از خریداری مانیتور با رزولوشن بالا خودداری کنید.

۵
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    amin_jamshid

    مهمان

    سلام
    خیلی ممنون از مطلب بسیار خوبتون اما در رابطه با مانیتور گیمینگ بنکیو مدل EW3270U 4K نرخ تازه سازی تصویر یا رفرش ریت 240 هرتز اعلام شده که غلط هست و 60 هرتز درست میباشد.
    ممنون از توجه شما

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به amin_jamshid

      نویسنده

      سلام دوست عزیز
      سپاس از توجه شما
      اصلاح شد.