ddr5
یحیی رحیمی

حافظه های رم DDR5 سامسونگ سال آینده عرضه خواهند شد؛ هیچ PC توانایی پشتیبانی را ندارد

یحیی رحیمی 7 فروردین 1399 بدون دیدگاه
501 بازدید

DDR5 در راه است! لازم نیست زمان زیادی را برای دریافت نسل بعدی حافظه های رم صبر کنیم. به تازگی سامسونگ خبر از شروع تولید حافظه های رم DDR5 داده است و قرار است در سال 2021 شاهد ورود رسمی آن‌ها به بازار باشیم.

سامسونگ اخیرا DRAM D1x خود را معرفی کرده است. این چیپ های DDR4 به عنوان پایه محصولات DDR5 آینده عمل خواهد کرد و قرار است در موبایل ها، سرورها و همچنین PC ها نیز استفاده شود. با توجه به گفته سامسونگ، حافظه های رم DDR5 سرعتی دوبرابر نسبت به نسل پیشین خود دارند. علاه بر اینها میزان تراکم چیپ ها نیز در قطعه سخت افزاری نیز بالا رفته است و حالا می توان حافظه بیشتری را در یک قطعه کوچک جا داد.

همه اینها به لطف فناوری لیتوگرافی فرابفنش یا EUV به دست آمده است که اجازه تولید چیپ های پیچیده تر را می دهد. با استفاده از این فناوری، شاهد تولید لیتوگرافی کامل توسط امواج نور هستیم. این فناوری در نوع خودش بسیار جالب به نظر می رسد اما کسی هنوز سودآوری آن را نسبت به روش های دیگرمشاهده نکرده است.

با وجود همه این مشکلات، بازیکنان بزرگ بازار سخت افزار در حال استفاده از این فناوری جدید هستند. برای نمونه TSMC که کارت گرافیک های Turing کمپانی Nvidia و همچنین تمامی چیپ های 7 نانومتری AMD را تولید می کند، از فناوری EUV در چیپ های جدید خود استفاده کرده است و همچنین AMD به دنبال استفاده از این فناوری در تولید کارت گرافیک های با معماری RDNA 2.0 است. البته همه این گفته ها اهمیتی برای کاربران PC نخواهد داشت.

در سوی دیگر اینتل نیز به دنبال به راه انداختن خط تولید حافظه های DDR5 خود در سال آینده میلادی است اما به نظر می رسد که هدف اصلی فعلا گیمینگ و بازی نخواهد بود. برای نمونه Micron که یک تولید کننده مموری آمریکایی است نیز در حال کار روی این حافظه های جدید است اما هدف اصلی اش سرورها هستند.

به هر حال نسل چهارم حافظه های رم 10 نانومتری DDR5 سامسونگ با فناوری EUV سال آینده میلادی وارد مرحله تولید انبوه خواهدد شد و باید دید که آیا تا آن زمان هیچ PC توانایی پشتیبانی از آن‌ها را خواهد داشت یا خیر.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.