پس از یک وقفه، ششمین دوره بینالمللی جایزه بازیهای جدی با محوریت این موضوع در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و از بین بیش از 84 عنوان بازی، بازی های برتر با حضور وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند. محمدامین حاجی هاشمی در سخنانش با اشاره به اینکه جشنواره بازیهای جدی از دل کنفرانس یک علمی بیرون آمد، تصریح کرد: اهتمام مجموعههای دانشگاهی به موضوع بازیهای جدی و علمی و استقبال از این رویداد در کشور جای خوشحالی دارد. فکر میکنم کمتر جشنوارهای به طور تخصصی در دنیا است که به موضوع بازیهای جدی در قالب رویدادی سالانه بپردازد.
او افزود: در پژوهشی که بنیاد با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام داد، مشخص شد که ایران در حوزه تولید علم بازیهای رایانهای رتبه اول منطقه و کشورهای اسلامی و رتبه 18 دنیا را دارد. این امر بخاطر توجه مجموعه علمی و دانشگاهی کشور به این بخش است و این امر برای حوزه مهجوری مثل بازیهای علمی و آموزشی جای خوشحالی و تقدیر دارد. امیدواریم بتوانیم با همراهی مجموعههای مرتبط با این حوزه در کشور، از این ظرفیت استفاده کنیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار داشت: رویداد جایزه بازیهای جدی هر ساله در موضوعاتی مثل سلامت وآموزش برگزار شده و جا دارد مجموعههای دیگری در حوزههای مهارتی، گردشگری، نظامی و … را نیز نسبت به حضور و همکاری در این رویداد ترغیب کنیم. البته جا دارد از مجموعههایی مثل ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر نهادهایی که طی سالهای گذشته همکاری نزدیکی با این رویداد داشتند، قدردانی کنم. از دیگر دستگاههای کشور هم دعوت میکنیم که به این حوزه توجه کنند. چرا که حوزه بسیار گستردهای است و موضوع بازیهای رایانهای و گیمفیکیشن در حوزههای مختلف و برای حل چالشهای کشور کاربردهای متفاوتی دارد.
حاجی هاشمی ادامه داد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای تلاش کرده تا به عنوان نهاد زیرمجموعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، در کنار سایر حوزههای مرتبط به بازیهای تجاری و برگزاری لیگهای بازیهای رایانهای به بخش دانشگاهی این حوزه نیز توجه کند. این امر قطعا کمک دستگاههای مرتبط و مجموعههای دانشگاهی را میطلبد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه به ارائه آماری از میزان آثار رسیده به دبیرخانه ششمین رویداد جایزه بازیهای جدی اشاره کرد و گفت: در این دوره از 27 استان کشور و بیش از 100 واحد دانشگاهی در سه بخش رویداد، آثاری به دبیرخانه این رویداد ارسال شد. بیش از 84 عنوان بازی به بخش جشنواره این رویداد ارسال شد و 34 تیم در بخش هکاتون به رقابت با یکدیگر پرداختند و 41 مقاله نیز در بخش سمپوزیوم شرکت کردند.
حاجی هاشمی در سخنانش به طراحی جدید تندیس جایزه بازیهای جدی در این دوره نیز اشاره کرد که بنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لزوم توجه به زبان فارسی و رعایت نماد فارسی در این تندیس، تندیس این رویداد به دلیل وجهه بینالمللی بودن آن به صورت فارسی و انگلیسی و دو رو طراحی شد.
وی در پایان تصریح کرد: تلاش میکنیم برای تجاریسازی بازیهای جدی قدمی برداریم. چون مخاطب این بازیهای مخاطبان خاص هستند، لازم است ارتباطات بهتری میان شرکتها و تیمهای بازیساز با دولت و مجموعههای خاص در مسیر تجاریسازی این بازیها برقرار شود. تلاش میکنیم این اتفاق رقم بخورد و امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم برای بازیهایی که در این جشنواره شرکت میکنند، جوایزی برای تجاریسازی آنها با همکاری سرمایهگذاران در نظر بگیریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی ششمین دوره بینالمللی جایزه بازیهای جدی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنای خود را در سه حوزه مهم هدفگذاری کرده و نگاهمان با فناوری نوین در حوزه فرهنگی و هنری درهم آمیخته است.
محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب، افزود: به کارگیری و استفاده از شیوههای جدید برای ایجاد حکمرانی گسترده در حوزه فرهنگ و هنر ضروری است. وی در عین حال تصریح کرد: در وزارت فرهنگ به زودی تغییرات مهمی در حوزه فناوریهای نوین و فضای مجازی ایجاد خواهد شد.
اسماعیلی گفت: از دیگر حوزههای مهم بخش بازیهاست که طبق آخرین پیمایشهای بنیاد بازیهای رایانهای بیش از ۳۴ میلیون بازیکن داریم که ۴ میلیون بازیکن حرفهای هستند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی میکنند و این امر یک فرصت بهشمار میآید.
وزیر فرهنگ ادامه داد: یکی از بخشهای حائز اهمیت جشنواره بازیهاست و ما برای تحقق اهداف خود در این حوزه نیازمند همراهی دانشگاه هستیم و وزرات فرهنگ هم آماده حمایت از طرحهای کاربردی دانشگاههای مختلف است.
در این آئین که مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، فرزانه فخریان مشاور وزیر در امور کودک و نوجوان، محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز حضور داشتند به همراه وزیر فرهنگ از برگزیدگان ششمین دوره بینالمللی جایزه بازیهای جدی تقدیر شد.
جوایز منتخبان هر 3 بخش به شرح زیر است:
برندگان بخش سمپوزیوم 1402
در این بخش از 5 مقاله برگزیده زیر تقدیر شد:
- مقاله نوشته شده توسط: لیلا کاشانی وحید،آذین سلیمی، هادی مرادی، آرش فندرسکی و پریان ناصرنیا با عنوان:
- Designing and Studying the Effectiveness of a Computer Musical Cognitive game “Musicobo” on Executive Functions of Children with High and Moderate Autism Spectrum Disorder
- مقاله نوشته شده توسط:علی ثروت و حسام ساکیان محمدی با عنوان:
- Immersive Game Worlds: Using Deep Reinforcement Learning for Lifelike NPCs
- مقاله نوشته شده توسط: سیدسینا معصومی، مرضیه مباشرامینی، محمدحسین اصغرپور با عنوان:
- Analyzing Behavioral Patterns in the Serious Game ‘Twelve Minutes’: Insights from Iranian YouTubers
- مقاله نوشته شده توسط: مرضیه باقری و مریم لوشانی با عنوان:
- 7.A Novel Framework for Developing Serious Games to Improve Inhibitory Control for Obesity Management
- مقاله نوشته شده توسط: جواد راستی و یزدان قنواتی با عنوان:
- 8.Behneshan: An Educational Video Game Utilizing Image Processing and Machine Learning Techniques to Teach Persian Sign Language to Deaf Children
جوایز بخش شفاهی سمپوزیوم 1402
- رتبه اول و مقاله برتر سال به لیلا کاشانی وحید،آذین سلیمی، هادی مرادی، آرش فندرسکی و پریان ناصرنیا برای مقاله اثربخشی بازی «موزیکوبو» برکودکان اوتیسم با عنوان:
- Designing and Studying the Effectiveness of a Computer Musical Cognitive game “Musicobo” on Executive Functions of Children with High and Moderate Autism Spectrum Disorder
- رتبه دوم این بخش برای مقاله نوشته شده توسط مشهید شهیدی و ریحانه رفیعزاده با موضوع تجاریسازی بازیهای جدی با عنوان:
- Analyzing the challenges of commercializing serious games in the field of health (a case study of games submitted in 2017-2022 in the serious games festival: SEGAP)
- رتبه سوم برای مقالهای با موضوع تقویت یادگیری نوشته شده توسط علی ثروت و حسام ساکیان با عنوان:
- Immersive Game Worlds: Using Deep Reinforcement Learning for Lifelike NPCs
منتخبان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در بخش بازیهای منتخب جشنواره بازی جدی
- بازی اول پرک کبوتر نامهرسان
- بازی دوم ماهیاب
- بازیهای شایسته تقدیر
- بازی بهآگاه
- بازی مهرآباد
منتخبان بخش توسعه و بهروزرسانی
- بازی راه ابریشم
- بازی ذهن قوی
معرفی منتخبان بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش بازیهای منتخب جشنواره بازی جدی
- در بخش دانشگاهی برای بازی بیسیم
- در بخش بهترین بهروزرسانی برای بازی راه ابریشم
معرفی منتخبان کانون پرورش فکری و کودکان و جوانان
- بازی ماهیاب
- بازی جستجوگر
جوایز بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش جشنواره بازیهای جدی 1402
- رتبه اول و جایزه 60 میلیون تومانی برای بهترین بازی سال، بازی الفباشی
- رتبه دوم و جایزه25 میلیون تومانی برای بازی منتیله پو
- رتبه سوم و جایزه 20 میلیون تومانی برای بازی رومباخ
- در این بخش از بازی برتر بخش بینالملل با عنوان Tale of Chak Chak نیز با جایزه ۱۵۰۰ یورویی اهدا شد.
برای این بخش وزیر فرهنگ مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال را علاوه بر جوایز تعیین شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای به هر سه بازی برگزیده بخش داخلی اختصاص داد.
جوایز بخش هکاتون بازیهای جدی 1402
- برنده رتبه اول: تیم «مروارید» از استان بوشهر
- برندگان رتبه دوم: تیمهای «سپید» و «روهان» از استانهای آذربایجان شرقی و همدان
- برندگان رتبه سوم: تیمهای «سدرا» و «آستریا» از استانهای تهران و آذربایجان شرقی
همچنین در این رویداد از دکتر جواد راستی، رئیس مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان بخاطر تلاش در جهت توسعه بازیهای درمانی، دکتر هادی مرادی بخاطر تلاش برای توسعه بازیهای شناختی و درمانی و دکتر عرفان افشار برای تلاش جهت ارتقاء عدالت آموزشی و آموزش کودکان مناطق محروم از راه دور در جهت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.
دیدگاه کاربران
تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاهThe nameless gamer
آخه کدوم استودیویی تو این جشنواره شرکت کرده که شده بین المللی 😐
رضا در پاسخ به The nameless gamer
دو مقاله و فقط یه بازی خارجی که اونم یه تیم ایرانی مقیم کانادا بودن که همون یه جایزه رو بردن 😂
asfdasd
هر کی برد میتونه یه s23 بگیره