بررسی دقیق سبک Extraction Shooter
هادی جوربنیان

بررسی دقیق ژانر Extraction Shooter و ویژگی‌های آن

هادی جوربنیان 12 دی 1402 بدون دیدگاه
965 بازدید

در دنیای پهناور بازی‌های ویدئویی، سبک شوتر همانند اسطوره‌های قدیمی، جایی است که قهرمانان و مبارزان با اسلحه‌های خود، در مقابل سیلی از چالش‌ها ایستادگی می‌کنند و در مسیری سرشار از نامعلوم‌ها قدم برمی‌دارند. تیراندازی‌های بی‌پایان و نفس‌گیر، جان‌مایه‌ی هر حکایتی در این دنیا هستند، جایی که هر گلوله قصه‌ای را روایت می‌کند و هر نبرد، حماسه‌ای نو را شکل می‌دهد. و اکنون، از میان این حماسه‌ها، فرزندی جدید پا به دنیا گذاشته به نام Extraction Shooter. این ژانر تقریبا نوظهور برگ تازه‌ای است در کتاب قطور سبک شوترها؛ سبکی که علاوه بر احترام به جوهره‌ی سنتی بازی‌های تیراندازی، لایه‌هایی از تاکتیک و استراتژی را به آن می‌افزاید و میدانی است برای نبردهای دقیق‌تر، عمیق‌تر و هوشمندانه‌تر. هدف از این مقاله، بررسی دقیق‌تر سبک Extraction Shooter و اجزاء سازنده‌ی آن است که چگونه از فرزندان کلاسیک‌ تیراندازی اول‌شخص، به فرمی نوین تکامل یافته و موجب شکل‌گیری فصلی جدید در داستان بازی‌های ویدئویی شده است. در ادامه‌ی مقاله، با نگاهی دقیق‌تر به مشخصات این سبک و تحلیل اجزای کلیدی آن که در جلب توجه و افزایش محبوبیتش مؤثر بوده‌اند، خواهیم پرداخت.

سبک Extraction Shooter از کجا آمده؟

ریشه سبک اکسترکشن شوتر

سبک شوتر، همیشه صاحب یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین و پویاترین قلمروها در دنیای بازی‌های ویدئویی است؛ در این میان، جدیدترین فرزند آن یعنی Extraction Shooter به عنوان شاخه‌ای نوین و جذاب، فضایی را به‌وجود آورده است که هدف‌گیری دقیق و انجام کار تیمی منسجم، به عنصرهای آشنای تیراندازی افزوده شده و تعریف جدیدی از هیجان و چالش را پیش روی بازیکنان قرار می‌دهد. این سبک، نه تنها بر هیجان و سرعت عمل موجود در بازی‌های شوتر تأکید دارد، بلکه با درآمیختن هدف‌های استراتژیک مانند نجات یا امدادرسانی، شیوه‌ای نو در رقابت‌های آنلاین را به نمایش می‌گذارد که در آن بقا و موفقیت به قیمت فکر کردن سریع و عمل کردن هوشمندانه به دست می‌آید.

تاریخچه‌ی دقیق این سبک به صورت یک ژانر مشخص و مجزا شاید کمی دشوار باشد، چرا که بسیاری از ویژگی‌های آن در بازی‌های مختلف شوتر وجود داشته و شباهت نزدیکی با عناوین بتل رویال دارد. با این حال، باید گفت که این سبک با عنوانی به اسم Escape from Tarkov از Battlestate Games، که مرحله بتای خود را در سال 2017 آغاز کرد، در میان بازیکنان محبوبیت پیدا کرد. Escape from Tarkov یک بازی شوتر تاکتیکی با المان‌های Looter Shooter و Survival است که بعدها بازی‌های دیگری مثل Hunt: Showdown نیز به پیروی از این الگو، المان‌های مشابهی را بکار گرفتند و این سبک را به عنوان یک تجربه منحصر به فرد در قلمرو بازی‌های شوتر ثبت کرده‌اند.

درک جایگاه دقیق هر سبک بازی در ارتباط با یکدیگر مشخص می‌شود؛ در همین راستا برای رسیدن به جواب سوال اینکه Extraction Shooter از کجا آمده، باید به توضیحی در مورد سبک‌های مرتبط با آن بپردازیم. در زیر یک لیست از سبک‌های مرتبط و از سطوح پایه تا تخصصی‌تر، که برای رسیدن به ژانر Extraction Shooter لازم است را آماده کرده‌ایم، که همراه با توضیحات مختصر ارائه می‌شود.

  • Shooter (شوتر): هدف اصلی این سبک بر پایه‌ی تیراندازی است که در نهایت به زیرشاخه‌های بیشتری تقسیم می‌شود. در ادامه به این زیرشاخه‌ها که گاها با یکدیگر مرتبط هستند یا در عنوانی به هم متصل می‌شوند اشاره خواهیم کرد.
  • Co-op (همکاری): جایی است که در آن بازیکنان باید با همکاری یکدیگر به اهداف مشترک دست یابند. این سبک لزوماً دربردارنده‌ی تیراندازی نیست و شامل پازل‌ و دیگر چالش‌ها نیز می‌شود.
  • PvE (Player vs. Environment): سبکی که در آن بازیکنان با دشمنان محیطی یا هوش مصنوعی (AI) مبارزه می‌کند. محوریت این سبک بر رویارویی بازیکنان با محیط بازی، مانند دشمنان هوش مصنوعی و مأموریت‌های مبتنی بر داستان تاکید دارد و معمولاً فاقد جنبه‌های رقابتی بین بازیکن‌ها می‌شود. البته گاهی اوقات این بازی‌ها به صورتCo-op  نیز قابل بازی هستند و شامل کمپین‌های داستانی چندنفره است.
  • PvP (Player vs. Player): به مبارزه‌ی مستقیم بازیکنان با یکدیگر می‌پردازد و بیشتر بر حالت‌های رقابتی تاکید دارد که ممکن است در قالب‌های مختلفی مانند deathmatches، battle royales یا حالات دیگر تیمی با هدف نابودی تیم مقابل ارائه شود. این بازی‌ها اصولا بر مهارت‌های فردی، استراتژی‌های تیمی و سرعت عکس‌العمل بازیکن تأکید دارند.
  • PvPvE (Player vs. Player vs. Environment): دنیایی است که در آن به بازیکنان اجازه می‌دهد در برابر یکدیگر، محیط اطرافشان و هوش‌مصنوعی مبارزه کنند. در واقع این سبک از درآمیختن بین PvE و PvP به وجود آمده است. این حالت برای ایجاد پیچیدگی‌های استراتژیک و شرایط غیر قابل پیش‌بینی‌تر طراحی شده است و نیازمند مدیریت منابع، تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و برقراری تعادل بین تهدیدات مختلف خواهد بود.

تا به اینجا با زیرشاخه‌های اصلی شوتر که مرتبط با سبک مورد نظر ما است آشنا شدیم و در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که در یکی از شاخه‌های بالا یا ترکیبی از آن‌ها قرار می‌گیرند.

  • Survival (بقا): تمرکز اصلی بازی‌های بقا بر زنده ماندن در شرایط سخت است، که دربرگیرنده‌ی جمع‌آوری منابع، ساخت و ساز، و ازبین بردن تهدیدات است. گاهی اوقات بازی‌های بقا ممکن است ترکیبی از سبک‌های Co-op و Survival باشند که در آن یک تیم برای زنده ماندن تلاش می‌کند.
  • Battle Royale: بتل رویال یکی از محبوب‌ترین زیرمجموعه‌های عناوین شوتر است که به مبارزه‌ی تعداد زیادی از بازیکنان در یک محیط بزرگ و باز می‌پردازد که برای بردن باید آخرین بازمانده باشید.
  • Looter Shooter: این سبک که اصولا آن را با سری معروف Borderlands می‌شناسند ترکیبی است از تیراندازی و جمع‌آوری غنائم که به ارتقاء تجهیزات و شخصیت‌ اصلی منجر خواهد شد.
  • Tactical Shooter: زیرمجموعه‌ای از بازی‌های شوتر است که به برنامه‌ریزی و تاکتیک به صورت تک‌نفره یا تیمی تمرکز دارد و اغلب واقع‌گرایانه‌تر است.
  • Stealth Games: در این بازی‌ها، مخفی‌کاری و دوری کردن از دیده شدن توسط دشمنان مهم‌تر از مبارزه مستقیم است.

بازی‌های سبک شوتر و عناصر اصلی‌شان (تیراندازی، بقا، همکاری، مبارزه بازیکنان، استراتژی و …) به گونه‌های مختلفی بر روی هم تاثیر گذاشته تا سبک‌های جدیدتر و تخصصی‌تری مانند Extraction Shooter را تشکیل دهند. با توجه به اینکه عناوین شوتر طی سالیان زیاد به شکل‌های بسیاری تکامل پیدا کرده‌اند، ممکن است سبک‌ها و زیرشاخه‌های بیشتری از آن وجود داشته باشد که از نظر موضوعی دسته‌بندی‌های جدیدتری را ایجاد کنند؛ با این‌حال از آنجایی که هدف ما آشنایی با سبک Extraction Shooter است نه خود شوتر پس به همین توضیحات کفایت می‌کنیم و با این پیش‌زمینه به سراغ ادامه‌ی مقاله می‌رویم.

سبک Extraction Shooter به چه معناست؟

معنای سبک Extraction Shooter

همانطور که گفتیم Extraction Shooter یک زیرژانر در دنیای بازی‌های تیراندازی است. این سبک درواقع فرمی پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر از PvPvE است که به زنده ماندن (همانند بازی‌ های بتل رویال و Survival) و همکاری تیمی (Co-op) برای استخراج آیتم‌های با ارزش (همانند عناوین لوتر شوتر) از دنیای بازی با استفاده از از عناصر تاکتیکی پیچیده‌تر و استراتژی‌های مخفی کاری (همانند بازی‌ های Tactical و Stealth) تاکید دارد. این بازی‌ها تمرکزشان بر اهدافی است که باید توسط بازیکنان انجام شده و سپس از آن منطقه خطرناک خارج شوند. به این معنی که از بازیکنان می‌خواهند وارد یک محیط شده و یک یا چند ماموریت خاص که می‌تواند شامل دزدیدن اشیای با ارزش، جمع‌آوری اطلاعات، نجات گروگان‌ها و … باشد را انجام دهند. پس از کامل کردن این ماموریت‌ها، بازیکنان باید راهی برای فرار از محیط و بازگشت به یک نقطه امن (Extraction Point) پیدا کنند. این فرآیند استخراج از ابتدا تا انتها اغلب با حمله‌ی دشمنان AI (هوش مصنوعی) یا دیگر بازیکنان انجام می‌شود که در هر بار تجربه، بازی را غیرقابل پیشبینی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های اصلی بازی‌های Extraction Shooter همکاری یا تیم‌ورک است. بسیاری از این بازی‌ها بر تجربه‌ی تیمی تمرکز دارند، جایی که بازیکنان بایستی برای شناسایی و استخراج موفق، با یکدیگر همکاری کنند که این امر لازمه‌ی این است که استراتژی خود را بسازند و نقش‌های خود را در تیم به درستی ایفا کنند. ارتباط بین بازیکنان یک عنصر حیاتی است و می‌تواند بین برد و باخت تفاوت ایجاد کند.

علاوه بر این، بازیکنان به طور دائم دچار احساس تنش و عدم پیش‌بینی اتفاقات پیش‌رو، به دلیل تغییرات محیط و تصمیمات لحظه‌ای، می‌شوند. در واقع بازیکنان باید آماده باشند تا به سرعت تصمیم‌گیری کرده و از مهارت‌های مختلفی مانند تاکتیک‌های جنگی، مخفی‌کاری، مدیریت منابع و برقراری ارتباط مؤثر برای موفقیت خوشان استفاده کنند. بازی‌های Extraction Shooter به دلیل تلفیق جذابیت‌های تیراندازی، استراتژی، اکشن و بقا محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. این عناوین پلتفرمی عالی برای بازیکنانی هستند که به دنبال تجربه‌ای تیمی، چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز می‌گردند.

همچنین عناصری از stealth یا مخفی‌کاری و تاکتیک‌های نظامی نیز، اغلب در این ژانر اهمیت زیادی دارند. دشمنان موجود در این بازی‌ها که به دو دسته با هوش مصنوعی پیشرفته و یا بازیکنان دیگر تقسیم می‌شوند، ممکن است چالش‌های زیادی ایجاد کرده و محیط را پیچیده‌تر کنند؛ به همین منظور گاهی نیاز است بازیکنان برای پیروزی، مخفی کاری را به کار بگیرند یا دشمنان را با استفاده از تاکتیک‌های هوشمندانه شکست دهند.

تا الان با بخش‌های مختلفی از این سبک آشنا شدیم و دیدیم که این زیرشاخه از سبک شوتر در بردارنده‌‌ی ویژگی‌هایی است که در سبک‌های دیگری همچون بتل رویال، Co-op و یا بازی‌های تاکتیکال، دیده‌ایم. همگی این‌ها شکل‌های مختلفی از تجربیات بازی‌های تک نفره یا چندنفره هستند که به اندازه‌های متفاوتی از تعامل با دنیای بازی، بازیکنان دیگر و اجزای محیطی استفاده می‌کنند. پس قبل از اینکه دوباره به ویژگی‌های بیشتری از Extraction Shooter اشاره کنیم اجازه دهید که در ادامه به تفاوت و شباهت‌های این سبک‌ها بپردازیم.

تفاوت‌ها و شباهت‌ها با سبک‌های مرتبط

سبک Extraction Shooter

شباهت‌ها میان زیرشاخه‌های شوتر در تعاملاتی نهفته است که بین بازیکنان و محیط بازی ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که هر یک به نوبه‌ی خود تجربیاتی استراتژیک و تاکتیکی را می‌طلبد. سبک‌های PvP و PvE می‌توانند به تنهایی وجود داشته باشند یا در درون سبک‌های ترکیبی دیگر مانند Co-op، PvPvE و Extraction Shooter خودنمایی کنند. این شباهت‌های موجود همانطور که از بزرگ خانواده یعنی سبک شوتر مشخص است، بر نبردهای مسلحانه و تعامل با دیگر بازیکنان یا محیط بازی تأکید دارند. اصولا همگی این عناوین ممکن است شامل جمع‌آوری آیتم‌ها و مدیریت منابع باشند. حتی در ساده‌ترین بازی‌های شوتر هم استراتژی و تاکتیک از جنبه‌های اصلی است که در نهایت به لحظات پرتنش با تصمیم‌گیری‌های سریع ختم می‌شود. از سوی دیگر، تفاوت آن‌ها در جزئیات و پیچیدگی‌های منحصر به فرد هر سبک است که بازیکنان را به موقعیت‌ها و چالش‌های مختلفی می‌رساند.

با اینکه بازی‌های Extraction Shooter و Looter Shooter هر دو زیرشاخه‌هایی از ژانر بازی‌های تیراندازی هستند و گاهی ویژگی‌های مشترکی بین آن‌ها دیده می‌شود، اما هرکدام تمرکز و تاکید منحصر به فرد خود را دارند. Looter shooter، یا به اصطلاح بازی‌های “شکار غنیمت”، بر جمع‌آوری وسایل، سلاح‌ها و تجهیزات جدید و مختلف از دشمنان شکست‌خورده یا صندوقچه‌های پنهان شده در نقشه تأکید دارند. این بازی‌ها به بازیکنان این قابلیت را می‌دهند که شخصیت خود را به طور مداوم ارتقا داده تا در مقابله با چالش‌های جدید مؤثرتر باشند. یکی از معروف‌ترین عناوین این ژانر سری بازی‌های Borderlands است که بیشتر بر روی جمع‌آوری و ارتقاء تجهیزات تمرکز دارد.

بازی‌های Battle Royale معمولاً شامل تعداد زیادی از بازیکنان می‌شود که همگی به طور هم‌زمان در یک نقشه‌ی بزرگ رها شده و هدف آن هم این است که آخرین بازیکن یا تیم باقی‌مانده برنده خواهد شد. یکی از ویژگی‌های اصلی این سبک محیط بازی است که به تدریج کوچک شده و بازیکنان را به سمت یکدیگر هدایت می‌کند و موجب افزایش مبارزات می‌شود. از جمله بازی‌های معروف این سبک Fortnite و PUBG است.

همچنین بازی های بقا یا Survival و یا Co-op Survival بیشتر بر همکاری برای زنده ماندن در بلندمدت تأکید می‌کنند. این امر باعث می‌شود زمانی که بازیکن برای بدست آوردن منابع و یا ساخت تجهیزات مختلف، صرف می‌کند، بیش از دیگر سبک‌‌ها و گاها بالای صدها ساعت شود. با اینکه در این بازی‌ها نیاز به زنده ماندن اصل ابتدایی است اما استخراج موفقیت‌آمیز آیتم‌ها در Extraction Shooter یک شرط اضافه بر تجربه‌ی بقاء خواهد بود.

در نقطه‌ی مقابل، Extraction Shooter بر ماموریت‌های جمع‌آوری و خارج کردن منابع یا اطلاعات از مناطق پرخطر تمرکز دارد. این بازی‌ها ممکن است شامل لوت کردن، درگیری با بازیکنان دیگر، جست و جوی کامل نقشه‌ی بازی و یا بقاء نیز باشند، اما تمرکز اصلی آن‌ها بر تاکتیک و استراتژی برای زنده ماندن است. هرچند ممکن است یک بازی ویژگی‌های مشترکی را در خود داشته باشد اما هرکدام از این سبک‌ها تاکید منحصر به فرد خود به مکانیک‌های بازی را دارند و گاهی هم با یکدیگر ترکیب می‌شوند؛ به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را زیرمجموعه‌ی دیگری دانست.

درک تفاوت‌ها و شباهت‌های بین بازی‌های Battle Royale ،Looter Shooter ،Co-op ،Survival و Extraction Shooter می‌تواند به شما کمک کند که بین تمام عناوین موجود در دنیای شوترها انتخاب بهتری داشته باشید. در نهایت، هر سبک بازی تجربیات منحصر به فردی را ارئه می‌دهد و بازیکنان بر اساس علایق شخصی خود، ممکن است یکی را نسبت به دیگری ترجیح دهند.

ویژگی‌های اصلی در سبک Extraction Shooter

بازی های شوتر اکسترکشن

بعد از متوجه شدن تفاوت‌های سبک Extraction Shooter با ژانرهای دیگر برمی‌گردیم تا در سطح تخصصی‌تر، این بازی‌ها را که از عناصر مختلفی همچون طراحی بازی و هوش مصنوعی استفاده کرده تا تجربه‌ای پرتنش، راضی‌کننده و چالش‌برانگیز را برای بازیکنان فراهم آورند، بررسی کنیم. برخی از این ویژگی‌های تخصصی در این سبک عبارتند از:

Level Design (طراحی سطوح):

در بازی‌های Extraction Shooter، طراحی نقشه‌ها امری مهم و حیاتی است. این نقشه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر ایجاد فرصت‌های مخفی‌کاری و تاکتیک‌های نظامی برای بازیکنان، خطرات و تهدیدات پویا و متغیری را نیز در هربار بازی کردن، خلق کنند. به همین منظور، نقشه‌ها اصولا از راه‌های متعدد، مناطق شهری پیچیده و محیط‌های جنگلی بزرگ تشکیل شده است که امکان پوشش یا کاور گرفتن و حرکت‌های تاکتیکی را برای تیم‌ها فراهم می‌کند.

AI Behavior (رفتار هوش مصنوعی):

علاوه بر بازیکن‌های دیگر، هوش مصنوعی هم یکی از دشمنان موجود در بازی‌های Extraction Shooter است؛ با این تفاوت که این سبک دارای هوش مصنوعی پیشرفته‌تری است که به آن‌ها امکان می‌دهد به رفتارهای بازیکنان واکنش نشان دهند و الگو‌های حمله خود را تغییر دهند، تا محیط بازی را غیرقابل پیش‌بینی و هیجان‌انگیز نگه دارند.

Resource Management (مدیریت منابع):

بازیکنان اغلب در این سبک بازی‌ها با منابع محدودی وارد نقشه‌ی بازی شده و باید با این منابع محدودی که در اختیار دارند، مثل سلاح‌ها، مهمات، کمک‌های اولیه و وسایل مخفی‌کاری، برنامه‌ریزی کنند. هرچند که ممکن است در نقاطی از نقشه بتوانند منابع بیشتر بدست بیاورند اما انتخاب بین جمع‌آوری منابع بیشتر یا سریع‌تر کردن فرآیند استخراج یا Extract می‌تواند تعیین‌کننده نتیجه‌ی بازی باشد.

Team Dynamics (دینامیک تیم):

بازی‌های Extraction Shooter بر همکاری تیمی تاکید بیشتری دارند. گاهی اوقات شخصیت‌های مختلف با توانایی‌ها و نقاط قوت متفاوت در بازی وجود دارد که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا نقش‌های گوناگونی را در تیم ایفا کنند و استراتژی‌های مختلف تیمی را پیاده‌سازی کنند.

Permadeath and Player Progression (مرگ دائمی و پیشرفت بازیکن):

برخی از بازی‌های این سبک از ویژگی‌ای به نام Perm death یا مرگ دائمی استفاده می‌کنند، و این جایی است که اگر یکی از بازیکنان کشته شود، تمام پیشرفت او در آن دور یا حتی به طور کلی از دست خواهد رفت. این تهدید باعث می‌شود که بازیکنان با دقت و احتیاط بیشتری بازی کنند و به مرگ خود اهمیت دهند. البته در بعضی از عناوین در صورت وجود یا زنده بودن هم تیمی‌ها بازیکنان می‌توانند دوباره به بازی برگردند.

Timing and Pace (تایمینگ و شتاب بازی):

زمان‌بندی و تعیین سرعت بازیکنان در طول یک دور بازی، بسیار مهم است؛ طراحی دقیق این ویژگی موجب می‌شود که بازیکنان سرعت خود را برای انجام ماموریت‌هایشان تنظیم کنند، به نقاط مهم برسند و بدون اینکه توجه دشمنان را جلب کنند، به اهدافشان دست یابند و از نقشه خارج شوند. رعایت نکردن تمام این موارد توسط بازیکنان باعث می‌شود که گروهی دیگر سریع‌تر از آن‌ها ماموریت را به پایان رسانده و در این حالت مبارزه‌ی رو در رو، تنها گزینه برای برد خواهد بود.

این‌ها مواردی بود که در طراحی بازی‌های Extraction Shooter از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث شده تا این سبک برای افرادی که به دنبال عمیق‌ترین و دقیق‌ترین تجربه تاکتیکی و استراتژیکی در بازی‌های تیراندازی هستند، ارائه‌دهنده‌ی تجربه‌ای کاملاً منحصر به فرد و فوق‌العاده پرچالش باشد.

تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مهم

ویژگی های سبک اکسترکشن شوتر

این تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها معمولاً با توجه به جزئیات، برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای منجر به موفقیت خواهند شد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

شناسایی:

قبل از شروع هر ماموریت، کسب اطلاعات در مورد محیط و دشمنان بسیار مهم است. این می‌تواند شامل شناسایی نقاط دید، تعیین موقعیت‌های امن و شناخت الگوهای گشت‌زنی دشمنان باشد. به این ترتیب، شما می‌توانید استراتژی‌های خود را برنامه‌ریزی کنید تا از درگیری‌های غیرضروری با دشمن جلوگیری شود.

مخفی کاری:

اجتناب از درگیری مستقیم معمولاً تاکتیکی موثر است، خصوصاً اگر در مقابل تعداد زیادی از دشمنان قرار گیرید یا منابع محدودی داشته باشید. ولی مهم‌ترین موضوع وجود بازیکنان دیگر است که ممکن است شرایط سخت‌تری را نسبت به هوش مصنوعی برایتان به وجود بیاورند. استفاده از موانع مختلف برای پنهان شدن و اجتناب از تولید صداهای غیرضروری، می‌تواند به حملات غافلگیرانه منجر شود که مطمئنا موفقیت بیشتری را به دنبال دارد.

کنترل جمعیت:

اما اگر با وجود تمام کارهای گفته شده، باز هم نتوانستید از برخورد با دشمنان دوری کنید، استفاده از تاکتیک‌های کنترل جمعیت مثل فلج‌سازی (یعنی وارد کردن حداقل خسارت به دشمنان یا از بین بردن یک نفر از یک تیم)، ایجاد سردرگمی با استفاده از نارنجک‌های مختلف یا جدا کردن دشمنان بسیار کاربردی است.

مدیریت منابع:

مدیریت منابع یکی از موارد مهم در این سبک است. شما همیشه باید حواستان به مقدار مهمات ذخیره یا در خشاب اسلحه باشد و از کیت‌های درمانی و سایر تجهیزاتتان مانند نارنجک‌های مختلف به صورت بهینه استفاده کنید و آن‌ها را برای مواقع ضروری نگه داشته تا از هرگونه کمبود منابع و نیاز برای پیدا کردن آن‌ها در طول ماموریت جلوگیری شود. در نهایت این امر می‌تواند بین موفقیت و شکست شما در یک دور بازی کردن تفاوت بزرگی ایجاد کند.

موقعیت‌گیری تاکتیکی:

استفاده از محیط برای پیدا کردن یک موضع تاکتیکی با دید وسیع‌تر، به شما اجازه می‌دهد تا دشمنان را پیش از اینکه متوجه حضورتان شوند، غافلگیر کنید. همچنین مهم است که مراقب نقاط کور باشید و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به سرعت از موقعیت‌ خود فرار کنید.

ارتباط و هماهنگی:

همانطور که بارها گفتیم در بازی‌های تیمی، ارتباط بین بازیکنان برای موفقیت امری مهم و حیاتی است. برقراری تاکتیک‌های گروهی، تقسیم وظایف و هماهنگی بین تیم می‌تواند به انجام موفقیت‌آمیز یک درگیری یا استخراج کمک کند.

سازگاری:

از آنجایی که بازی‌های Extraction Shooter پر از لحظات غافل‌گیر کننده و غیرقابل پیش‌بینی است پس شما باید به تغییرات ناگهانی در محیط و شرایط بازی سازگار باشید. توانایی تغییر سریع استراتژی بر اساس شرایط جدید و اتفاقات پیش آمده یک نیاز اساسی است.

استفاده و موفقیت در این تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها نیازمند تمرین و افزایش مهارت فردی و یا همکاری نزدیک بین بازیکنان است. این زیرژانر از بازی‌های تیراندازی به بازیکنان اجازه می‌دهد نه تنها توانایی‌های تیراندازیشان، بلکه قابلیت‌های تاکتیکی و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای‌ خود را نیز به چالش بکشند.

جنبه‌های روانشاختی سبک Extraction Shooter

بازی های اکسترکشن شوتر

Extraction Shooter اغلب تمرکز زیادی بر تولید استرس و هیجان دارند. بازیکنان باید تجهیزات باارزش را جمع‌آوری و آن‌ها را به سلامت به محل امن انتقال دهند. تصمیم‌گیری سریع و استراتژیک یکی از جنبه‌های روانشناختی این سبک است که به تجزیه و تحلیل سریع شرایط و موفقیت منجر خواهد شد. این نیاز به تفکر و حل مسئله می‌تواند مهارت‌های شناختی فرد را تقویت کند. همچنین بسیاری از بازی‌های این سبک بر همکاری تیمی تأکید دارند که این موضوع می‌تواند به تقویت مهارت‌های اجتماعی و وفاداری در تیم منجر شود. این بازی‌ها غالباً به بازیکنان احساس کنترل و توانایی تأثیرگذاری بر محیط و نتیجه‌ی بازی را می‌دهند که باعث به وجود آمدن حس خودکفایی خواهد شد. همچنین، قابلیت شخصی‌سازی و انتخاب نقش در یک تیم به استقلال و تمایز فرد نسبت به باقی افراد کمک می‌کند.

البته نباید از اضطراب و فشار روانی حاکم بر این سبک غافل ماند. گاهی ممکن است تصمیمات در بازی منجر به شکست و از دست دادن منابع شود که استرس‌زا و باعث اضطراب در بعضی از بازیکنان ‌خواهد شد. همچنین این سبک به دلیل قابلیت تکرار زیاد می‌تواند اعتیادآور باشد و صرف زمان طولانی بر روابط اجتماعی فرد و فعالیت‌های روزانه او تاثیر بگذارد. در کل، بازی‌های Extraction Shooter می‌توانند هم تأثیرات مثبت روانشناختی و هم چالش‌های بالقوه داشته باشند. درک و مدیریت این جنبه‌های مثبت و منفی می‌تواند به یک تجربه متعادل و لذت‌بخش کمک کند.

جمع بندی

در پایان می‌توان گفت که آینده‌ی این سبک از پتانسیل زیادی برخوردار است و در سال‌های آینده شاهد تکامل و نوآوری‌های هیجان‌انگیز در آن خواهیم بود. این سبک، با تحریک آدرنالین، تاکتیک‌های تیمی و فراخواندن استراتژی‌های پیچیده، ابعاد جدیدی به مفهوم ماجراجویی و همکاری با تنش بالا اضافه می‌کند و با در نظر گرفتن پیشرفت روز افزون صنعت گیم در روایت‌های محیطی عمیق، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی پیچیده‌تر، این سبک همچون دنیایی ناشناخته است که تا به امروز توانسته‌ جامعه‌ای متعهد از بازیکنان علاقه‌مند را شکل دهد.

Extraction Shooter، مانند قهرمانی مرموز است که از سایه‌های سبک شوتر بیرون می‌آید، مهارت‌ها و تاکتیک‌های جدیدی را می‌طلبد که در آن شجاعت مبارزه تنها نیمی از مسیر پیروزی است؛ درک نیمه‌ی دیگر آن به چگونگی تلفیق هوش تاکتیکال و تفکر استراتژیک بستگی دارد. بدین ترتیب، هر میدان نبرد، داستان‌های بی‌شماری با خود دارد که توانایی بازیکنان در پیوند زدن عناصر مختلف برای رسیدن به پیروزی را به نمایش می‌گذارد.

لازم به ذکر است که این مقاله شامل قسمت دوم نیز است که در آن با مثال‌هایی از بازی‌های موفق این ژانر، درک عمیق‌تری از قابلیت‌ها و جذابیت‌های آن را ارائه خواهیم داد، پس منتظر قسمت بعدی باشید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

Extraction Shooter چگونه شکل گرفته و تاریخچه آن چیست؟

این سبک با عنوانی به اسم Escape from Tarkov در میان بازیکنان محبوبیت پیدا کرد. بعدها بازی‌های دیگری مثل Hunt: Showdown نیز المان‌های مشابهی را بکار گرفتند و این سبک را به عنوان یک تجربه منحصر به فرد در سبک شوتر ثبت کردند. 

۱
Extraction Shooter به چه مدل بازی‌ای اشاره دارد؟

این بازی‌ها اصولا از بازیکنان می‌خواهند وارد یک محیط شده و یک یا چند ماموریت خاص که می‌تواند شامل دزدیدن اشیای با ارزش، جمع‌آوری اطلاعات و ... باشد را انجام دهند و سپس باید راهی برای فرار از محیط و بازگشت به یک نقطه امن پیدا کنند.

۲
المان‌های اصلی در Extraction Shooter چیست؟

طراحی نقشه‌ای پیچیده، هوش مصنوعی بهتر، مدیریت منابع، مرگ دائمی و زمانبندی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک است.

۳
Extraction Shooter برای سلامت روان خوب است یا بد؟

این سبک اصولا تاثیرات متفاوتی بر بازیکن‌ها دارد. از تاثیرات مثبت آن می‌توان به تجزیه و تحلیل سریع شرایط، تقویت مهارت‌های اجتماعی، استقلال و تمایز فردی و ... اشاره کرد. و از تاثیرات منفی آن استرس‌، اضطراب و اعتیاد آور بودن آنهاست.

۴
بهترین نمونه‌های Extraction Shooter چه بازی‌هایی هستند؟

بهترین نمونه‌ها بازی‌هایی همچون Escape from Tarkov، Hunt: Showdown، Tom Clancy's Rainbow Six Extraction، ZERO Sievert و ... هستند که در قسمت بعدی مقاله به نام بردن عناوین بیشتر و توضیح کامل‌تر آن‌ها خواهیم پرداخت.

۵
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.