ارحام ادبخواه

بهترین بازی های علمی تخیلی تمام دوران

ارحام ادبخواه 30 آذر 1402 2 دیدگاه
4,649 بازدید

درست جایی که علم و تخیل از دنیای کنونی جلو می‌زنند و پیش از فانتزی‌های ارباب حلق‌ها گونه می‌ایستند، داستان‌های علمی تخیلی بی‌نظیری چشم به جهان سرگرمی می‌گشایند. بهترین بازی های علمی تخیلی در راستای اهداف بلندپروازانه بشر قدم بر می‌دارند و با استفاده از آرایه مبالغه در گوشه گوشه دنیا و داستان خود، تجربه‌هایی بر اساس علم تجربی آینده نگرانه به وجود می‌آورند که در دنیای کنونی ناملموس هستند. اما بهترین بازی های علمی تخیلی تمام دوران چه آثاری هستند و تخیل موجود در علم تجربی را به چه سویی می‌کشانند؟ در ادامه این آثار را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

برترین بازی های علمی تخیلی تاریخ

در دل سبک علمی-تخیلی یا به قول فرنگی‌ها Sci-fi (مخفف دو کلمه Science Fiction)، داستان‌های بی‌نهایت جذابی وجود دارد که در سال‌های اخیر و در دنیای سرگرمی بارهای متوالی شاهدشان بوده‌ایم. در طی دهه‌های اخیر استودیوهای بازیسازی مختلفی آموزه‌های این سبک را الگو قرار دادند و با گسترش مفاهیم آن، دنیاهایی به وجود آورند که بتوان ساعت‌ها در آن‌ها ماجراجویی کرد و به دنبال آینده‌های احتمالی نسل بشر گشت. اصلا بخش زیادی از جذابیت بهترین بازی های نقش آفرینی به محتمل بودن آن‌ها مربوط می‌شود. شاید انسان‌ها در آینده با نژادهای بیگانه و زنومورث گونه مجموعه Alien روبرو نشوند، اما بدون شک مرزهای فضایی کیهان را پشت سر می‌گذارند و به سمت ناشناخته‌ها قدم بر می‌دارند.

البته در حالی که برخی از بازی‌ها نظیر Mass Effect 2 و Dead Space گیمرها را به سمت ستاره‌های دور می‌برند، برخی از آثار علمی تخیلی مانند Fallout: New Vegas هم وجود دارند که مسیر متفاوتی را در پیش می‌گیرند. به گونه‌ای که در کره خاکی خودمان باقی می‌مانند و آینده‌ای دور را برای آن در نظر می‌گیرند تا به تعریف داستان خاص و جذاب خود بپردازند. با وجود این مسائل، بهترین بازی های علمی تخیلی از یک جایی به بعد در واژه «تخیل» پیشروی نمی‌کنند تا وارد دایره داستان‌های فانتزی نشوند. بالاخره هرچه که باشد یک سری قواعد وجود دارند که دو سبک فانتزی و علمی-تخیلی را در دو مسیر متفاوت پیش می‌برند. در حالی که تعداد این آثار Sci-fi در دنیای ویدیو گیم زیاد است و بسیاری از آن‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، ما در این مقاله چندی از محبوب‌ترین‌شان را گلچین کرده‌ایم تا آن‌ها را مرور کنیم.

1) بازی Alien: Isolation

بازی Alien Isolation

بگذارید لیست بهترین بازی های علمی تخیلی تمام دوران را با اثری شروع کنیم که جزئی از فرنچایز «بیگانه» است؛ یک مجموعه در سبک علمی تخیلی که تاثیر پررنگی در گسترش این ژانر در دنیای سرگرمی مدرن داشت. بازی Alien: Isolation هم که بخشی از این مجموعه قدیمی است، تجربه‌ای ترسناک و هیجان‌آور را به وجود می‌آورد. این اثر شما را وارد یک بازی موش و گربه‌طور می‌کند که در طی آن شما نقش یک انسان را به دست می‌گیرید و باید از یک هیولای زنومورث فرار کنید.

بازی Alien: Isolation تا پایان ماجرا مخاطب خود را روی لبه صندلی نگه می‌دارد و کاری می‌کند که حتی یک لحظه هم بی‌خیال نگاه کردن به اطرافش نشود. زنومورث یا همان هیولایی که در این بازی به دنبال شما می‌افتد به شدت باهوش است و اجازه نمی‌دهد که حتی یک نفس راحت بکشید. هرچند که این بازی زیاد طولانی نیست و در عرض کم‌تر از 10 ساعت تمام می‌شود، اما به شدت به یاد ماندنی است و در یک تجربه کوتاه بیش‌ترین محتوا و جزئیات ممکن را در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Creative Assembly

2) بازی Fallout: New Vegas

بازی Fallout New Vegas

مجموعه Fallout یکی از برجسته‌ترین فرنچایزهای تاریخ ویدیو گیم است و نام‌های زیادی وجود ندارد که بتوانند قدم به قدم با او رقابت کنند. این مجموعه شامل نسخه‌های مختلفی می‌شود که هر کدام در نوع خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ اما با این حال بیش‌تر افراد از بازی Fallout: New Vegas به عنوان بهترینِ بهترین‌ها یاد می‌کنند. نیو وگاس یک برهوت عظیم را در پیش پای گیمر قرار می‌دهد که جزء به جزء آن پر از غافلگیری‌ها، ماموریت‌ها و مبارزات جالب و به یاد ماندنی است.

بازی Fallout: New Vegas تمام عناصر فال‌اوت‌های کلاسیک را دارد و زیاد از مسیر خود خارج نمی‌شود. اما با این حال استودیو آبسیدین آن را با قلم خاص خود ترجمه کرده و همین موضوع هویت و روح منحصر به فردی به آن داده که در Fallout 3 و Fallout 4 شاهدش نبودیم. نیو وگانس کار را طوفانی شروع می‌کند و از همان صحنه‌های آغازین رد پای شخصیتی را می‌گیرد که شما را کشته است. در واقع شما از زیرخاک بیرون می‌آیید و باید به دنبال فردی بگردید که شخصیت اصلی را را به زیر خاک سرد بیابان موهاوی فرستاده است.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Obsidian Entertainment

3) بازی Portal 2

بازی Portal 2

دست و پنجه نرم کردن با محیط‌ها و پازل‌های عجیب و غریب بازی Portal 2 می‌تواند حسابی لذت بخش و درگیرکننده باشد. این بازی با پازل‌های چالش برانگیز و صد البته خلاقانه‌ای که دارد اجازه کسل شدن به شما نمی‌دهد و همواره مخاطب را درگیر خود نگه می‌دارد. هرچند که بازی Portal 2 همیشه به خاطر پازل‌های خود معروف بوده، نمی‌توان به تحسین عناصر علمی تخیلی آن نپرداخت. محیط‌پردازی، شخصیت‌ها و سلاح‌هایی که در این بازی با آن‌ها درگیر هستید سبک علمی-تخیلی در خالص‌ترین شکل ممکن را به تصویر می‌کشند. این بازی به مراتب فراتر از انتظار شما عمل می‌کند و رفته رفته وجهه جدی‌تر و درگیرکننده‌تری به خود می‌گیرد.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: شرکت Valve

4) بازی Dead Space Remake

بازی Dead Space Remake

چه به سراغ نسخه اورجینال بروید و چه به تجربه بازی Dead Space 2023 بپردازید، قرار است با یکی از بهترین تجربه‌های ترسناک و علمی تخیلی خود روبرو شوید. نسخه ابتدایی مجموعه دد اسپیس به شدت اثر مریضی است و از عناصر روانشناسانه و جامپ اسکرها برای حفظ هویت دهشتناک خود بهره می‌برد. در این بازی شما در یک سفینه فضایی بزرگ گیر می‌افتید و با یک سری موجودات بیگانه با نام نکرومورث روبرو می‌شوید؛ یک نژاد از هیولاهای ترسناک و عجیب که هدفی به غیر از پاره کردن گلوی شخصیت اصلی ندارند.

طبیعت ترسناک نکرومورث‌ها، جامپ اسکرهای متعدد و محیط سفینه هاچیمورا که انگار رفته رفته به یک مرداب بزرگ از جنازه‌ها تغییر شکل می‌دهد، همگی در کنار هم بازی Dead Space را در لیست بهترین بازی های علمی تخیلی تمام دوران قرار می‌دهد. هرچند که نسخه اورجینال جذابیت‌های خاص خود را دارد، پیشنهاد ما این است که به سراغ نسخه بازسازی شده بروید. در Dead Space Remake تمامی اجزا بازی از صفر و با استفاده از امکانات مدرن ساخته شده‌اند تا ماجراجویی طلسم شده آیزاک کلارک از همیشه واقع گرایانه‌تر به نظر برسد.

  • سال عرضه: 2023
  • توسعه دهنده: استودیو EA Motive

5) بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

بازی‌های زیادی از مجموعه جنگ ستارگان وجود دارند که لیاقت و کیفیت درخور حضور در این لیست را داشته باشند. اما در میان تمامی این گزینه‌ها، ما بازی Star Wars Jedi: Fallen Order را به شما معرفی می‌کند. داستان این بازی در مورد یک جدای تازه‌کار با نام کل کستیس است که وظیفه دارد با تلاش‌های خود یک بار دیگر محفل جدای‌ها را گرد هم آورد. اما خب او مسیر فوق‌العاده خطرناکی در پیش دارد و باید در مقابل نیروهای امپراطوری و Inquisitorهای آن سینه سپر کند.

بازی Star Wars Jedi: Fallen Ordre ترکیبی از سبک‌های مختلف است که در همان ساعات ابتدایی تجربه متوجه آن‌ها خواهید شد. استودیو Respawn Entertainment بازی مورد بحث را به گونه‌ای طراحی کرده که انگار در حال تجربه مجموعه دارک سولز با عناصر آنچارتد هستیم. البته که Fallen Ordre به کپی کردن از آثار دیگر محدود نمی‌شود و به صورت مستقل هم داستان و گیم‌پلی جذابی برای ارائه کردن دارد. راستی اگر از تجربه این اثر لذت بردید، پیشنهاد ما این است که به سراغ دنباله مجموعه با نام Star Wars Jedi: Survivor بروید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Respawn Entertainment

6) بازی XCOM 2

بازی XCOM 2

اگر در لیست بهترین بازی های Sci-fi تاریخ به دنبال یک ویدیو گیم متفاوت‌تر می‌گردید، باید به سراغ بازی XCOM 2 بروید. این بازی حالت استراتژیک و تاکتیکی دارد که برای موفقیت در آن باید حسابی ذهن خود را به کار گیرید. اما فکر نکنید که با یک بازی ساده روبرو هستید؛ چرا که بازی XCOM 2 فوق‌العاده سخت و چالش برانگیز است و می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها حرص موجود در تک تک سلول‌های بدن‌تان را آزاد سازد.

هدف اصلی در این بازی دوام آوردن در درگیری‌ها و تلاش برای حفظ نیروها است، کاری که به هیچ وجه آسان نیست و در مبارزات تاکتیکی ذهن شما را حسابی به چالش می‌کشد. در بازی XCOM 2 بیگانه‌های فضایی ولکن گیمر نیستند و در هر موقعیت با برنامه‌ها و راهبردهای متنوعی به سمت او یورش می‌برند تا وی از پا درآید. اما همه این موارد در یک کلیت سرگرم کننده و جذاب رخ می‌دهد که هرچقدر آن را تجربه کنید، بیش‌تر عاشقش می‌شوید.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Firaxis Games

7) بازی Bioshock Infinite

بازی Bioshock Infinite

بدون شک سایر نسخه‌های مجموعه بایوشاک لیاقت حضور در این لیست را دارند، اما هنگامی که با معیار کیفیت عناصر علمی تخیلی صحبت کنیم، می‌توانیم برای Bioshock Infinite جایگاه بالاتری در نظر بگیریم. اینفینیت برخلاف دو بازی قبلی که گیمرها را به قعر اقیانوس و شهر رپچر می‌بردند، داستان خود را در دل آسمان‌ها و یک شهر هوایی با نام کلمبیا در قالب کلمات و تصاویر جاری می‌کند. اما داستان از چه قرار است؟ اگر بخواهیم یک خلاصه کلی از وقایع Bioshock Infinite بگوییم، باید بدانید شما کنترل شخصیتی با نام بوکر دویت را به دست می‌گیرید. هدف اصلی بوکر در سطح اول مفاهیمی داستانی پیدا کردن و نجات دادن دختری جوان با نام الیزابت است.

اما با وجود خلاصه داستان ساده، فراموش نکنید که در مورد یکی از نسخه‌های بایوشاک صحبت می‌کنیم. داستان Infinite رفته رفته پیچیده‌تر و عجیب‌تر می‌شود، به گونه‌ای که ممکن است در اولین تجربه خود از بازی متوجه تمامی پیچش‌های داستانی آن نشوید. اما هنگامی که به طور مجدد داستان را به اتمام برسانید، تمامی مجهول‌ها وجهه مشخص‌تری به خود می‌گیرند تا متوجه مضامین و نکات داستانی مهم شوید. البته که همه نقاط قوت این بازی به داستان نیست و گان پلی، خشونت موجود در مبارزات و یک سری عناصر نقش آفرینی کاری می‌کنند که کشتن دشمنان و عوض کردن خشاب‌ها معنی بیش‌تر و لذت بخش‌تری پیدا کنند. تجربه بازی Bioshock Infinite برای افرادی که عاشق سبک علمی تخیلی هستند و پرواز به آسمان‌ها رو دوست دارند، یک ضرورت بی‌برو و برگرد محسوب می‌شود.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهنده: استودیو Irrational Games

8) بازی Halo: Combat Evolved

بازی Halo Combat Evolved

هیلو هم درست مانند بایوشاک نسخه‌های دیگری دارد که لیاقت حضور در لیست بهترین بازی های علمی تخیلی را داشته باشند. اما با این حال اجازه دهید به اول کار باز گردیم و به اثری بپردازیم که باعث تولد بزرگ‌ترین فرنچایز اورجینال ایکس باکس شد. بازی Halo: Combat Evolved که اولین بار در سال 2001 در دسترس قرار گرفت، نه تنها باعث تحویل شوترهای کنسولی شد، بلکه جان تازه‌ای به پلتفرم ایکس باکس بخشید تا در کنار پلی استیشن و نینتندو یک حریف بی‌دفاع و ضعیف نباشد.

بازی Halo: Combat Evolved کنترل شخصیت مستر چیف افسانه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد که بدون شک یکی از کاریزماتیک‌ترین، خونسردترین و دوست داشتنی‌ترین کاراکترهای دنیای ویدیو گیم است. مستر چیف در این ماجراجویی باید به جنگ بیگانه‌های فضایی با لقب Covenant برود و برای بقای نسل بشر بجنگد. اما هنگامی که کمی در داستان پیش روید، متوجه می‌شوید که Covenant بزرگ‌ترین تهدید برای انسان‌ها و کهکشان نیست. راستی اگر گرافیک این بازی برای شما اذیت کننده و تاریخ مصرف گذشته به نظر می‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ نسخه Anniversary در بازی Halo: Master Chief Collection بروید.

  • سال عرضه: 2001
  • توسعه دهنده: استودیو Bungie

9) بازی Mass Effect 2

بازی Mass Effect 2

تنها اثری که این لیست بتواند از لحاظ قدرت روایت و داستان سرایی با بازی Bioshock Infinite رقابت کند، مطمئنا همین بازی Mass Effect 2 است. اثری که به عقید بسیاری از طرفداران بهترین نسخه سه‌گانه محسوب می‌شود و ماجراجویی کاپیتان شپرد در نجات کهکشان را به اوج می‌رساند. بازی Mass Effect 2 در عین حال که یک ویدیو گیم علمی تخیلی فوق‌العاده است، یک نقش آفرینی کم‌نظیر هم محسوب می‌شود که به تک تک تصمیم‌های شما احترام می‌گذارد و افسار سرنوشت دنیای بازی را در اختیار گیمر قرار می‌دهد.

بازی Mass effect 2 که چندین سال پس از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد، کاپیتان شپرد را در حالی به تصویر می‌کشد که همه او را یک جسد بی‌جان تصور می‌کنند. اما خب یک فرد مرموز با گذشته‌ای نه چندان درخشان شپرد را زنده می‌کند تا بزرگ‌ترین قهرمان نسل بشر شانس دوباره‌ای داشته باشد. اما بلافاصله پس از بازگشت به دستان زندگی، شپرد می‌فهمد که دردسرهای کهکشان در پایان نسخه قبلی به اتمام نرسیده و تازه در ابتدای کار است. از این نقطه به بعد روایت جان می‌گیرد و داستان را با مضامینی چون جهالت آدمیزاد، گریز از مدرنیزه و تحسین قهرمان‌ها تعریف می‌کند. لازم به ذکر است که برای درک داستان بازی Mass effect 2 باید حتما به تجربه شماره اول بپردازید و بعد با Mass Effect 3 این سه‌گانه افسانه‌ای را به پایان برسانید.

  • سال عرضه: 2007
  • توسعه دهنده: استودیو Bioware

10) بازی Half-Life 2

بازی Half-Life 2

در نظر گرفتن بازی Half-Life 2 در لیست بهترین بازی های علمی تخیلی تمام دوران یک ضرورت است و نمی‌توان آن را انکار کرد. این بازی بنیان گذار بسیاری از ایده‌ها و عناصر بازی‌های علمی تخیلی شد که بسیاری از آثار پس از آن، راه Half-Life 2 را در پیش گرفتند و در مسیر اثر فراموش نشدنی شرکت Valve قدم برداشتند. علاوه بر این، بازی مذکور دارای داستان غنی و هیجان انگیزی است که متاسفانه هیچ‌گاه ادامه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد.

بازی Half-Life 2 در کنار ایده‌های داستانی فوق‌العاده خود، گیم‌پلی و پازل‌های فوق‌العاده خلاقانه‌ای دارد که در حین تجربه‌شان خیلی سخت می‌توان لب به تحسین باز نکرد. این بازی ایده‌های شماره ابتدایی را ادامه داد و آن‌ها در زمینه‌های مختلف گسترده کرد تا پس از گذشت حدود دو دهه، هنوز هم در موردش صحبت کنیم و بنویسیم. بازی Half-Life 2 تاریخ انقضا ندارد و حتی با معیارهای دنیای کنونی هم یک ویدیو گیم استاندارد محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

بهترین بازی های علمی تخیلی هم درست مانند بهترین کتاب‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی تاثیر غیرقابل انکاری روی فرهنگ عام گذاشتند. آثاری نظیر Mass effect 2، Dead Space و Half-Life 2 الهام‌بخش بسیاری از مردم و توسعه دهندگان شدند تا صنعت ویدیو گیم روز به روز پیشرفت کند و خاطره‌های بیش‌تر و بهتری برای تجربه کردن به وجود آورد. اگر شما هم به این سبک علاقه دارید، بهتر است به تجربه این آثار بپردازید تا مغز استخوان‌تان نیز لذت ویدیو گیم‌های علمی تخیلی را متوجه شوند. نظر شما در مورد بهترین بازی های Sci-fi تمام دوران چیست؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های علمی تخیلی و ترسناک کدام‌اند؟

اگر به طور همزمان عاشق سبک وحشت و علمی تخیلی هستید، باید دو بازی Dead Space Remake و Alien: Isolation را تجربه کنید

۱
بهترین بازی های علمی تخیلی نقش آفرینی چه آثاری هستند؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم از نام‌هایی نظیر Mass Effect 2، Fallout New Vegas و Star Wars Jedi: Fallen Order یاد کنیم

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    Second sight هم بازی جالبیه و غریب البته

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Cigal

    مهمان

    (gears of war)تو لبست میشد باشه ،چون کاملا علمی تخیلی بود موجودات که توسط آزمایش آدمها به وجود اومده بودن زیر زمین.

    پاسخ دهید