قبل از منتشر شدن بازی Dead Island 2 تقریبا بیش‌تر طرفداران عنوان‌های زامبی از این اثر قطع امید کرده بودند. زمانی که دد آیلند ۲ معرفی شد، مشکلات زیادی را در زمینه توسعه از سر گذراند و همین موضوع باعث شد که چندین بار تاریخ انتشار بازی تغییر کند. پس از این‌که Dead Island 2 منتشر شد، به همه ثابت کرد که ارزش صبر کردن را داشت. این عنوان نمی‌تواند نفس شما را بند بیاورد، اما یک تجربه خوب در زمینه ماجراجویی در دنیای زامبی‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ماجراجویی در کنار جذابت خودش می‌تواند گاهی اوقات ترسناک هم شود. همراه پارسی گیم با نقد و بررسی بازی Dead Island 2 باشید.

نقد بررسی بازی دد آیلند 2؛ به جزیره زامبی‌های پولدار خوش‌ آمدید

این عنوان با این‌که کمبودهای ساختاری در زمینه‌های مختلف دارد، اما می‌تواند به شدت سرگرم‌کننده و جذاب باشد. تقریبا یک دهه از ساخت بازی گذشته است و به خاطر مشکلات تیم توسعه بازی، نمی‌توان از آن انتظار یک ابر شاهکار را داشت. اگر نسخه اول بازی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که از اتفاقی که در داستان سری اول رخ داده، تقریبا ده سال گذشته است. در حال حاضر زامبی‌ها از کنترل خارج شده‌اند و در هر جایی ممکن است به سراغتان بیایند. در این شرایط دولت تصمیم گرفت که کنترل بحران را به دست بگیرید، اما متاسفانه همه چیزی خلاف پییش‌بینی‌‌های دولت جلو رفت و فاجعه وحشتناک‌تری شکل گرفت.

داستانی که می توانست بهتر روایت شود

داستان بازی Dead Island 2

در ابتدای بازی Dead Island 2 نقش یک مسافر هواپیما را دارید، ظاهرا همه چیز خوب پیش می‌رود تا این‌که متوجه حضور زامبی‌ها در هواپیما می‌شوید. طبیعتا هواپیما در چنین شرایطی سقوط خواهد کرد، اما کار اصلی شما در این بین انتخاب شخصیت مناسب و ادامه روند داستان اصلی است. شش کاراکتر در اختیارتان قرار داده می‌شود که هر کدام خصوصیات و توانایی‌های خاص خود را دارند. باز در بخش نقد و بررسی بازی Dead Island 2 بیش‌تر به این شخصیت‌ها خواهیم پرداخت.

اگر زیاد در مورد روند داستان سخت‌گیر نباشد از این اثر لذت کافی را خواهید برد. شخصیت‌هایی که کنترل آن‌ها را به دست می‌گیرید، نمی‌توانند تاثیر چندانی روی جذابیت داستان بگذارند و بیش‌ترشان تقریبا در یک سطح هستند.

با این حال هر کدام از کاراکترهای بازی حس شوخ طبعی خودشان را دارند و از تکه کلام‌های خاصی استفاده می‌کنند، پس فقط با یک فضای تاریک و سرد آخرالزمانی طرف نیستید. بعد از اتفاقی که در محیط سقوط هواپیما با آن مواجه می‌شوید، چشم در ویلایی نزدیک به خانه اِما جانت (Emma Jaunt) باز می‌کنید و باید زودتر راهی خانه او شوید. وقتی وارد خانه اِما می‌شوید، با استقابل خوبی مواجه نخواهید شد. البته این موضوع خارج از انتظار نیست. در این ویلا با افراد زیادی روبرو می‌شوید که پیش زمینه داستانی ندارند و ارتباط گفتن با آن‌ها آسان نیست.

روح داستان بازی در برخی اوقات سرگرم‌کننده و جذاب می‌شود، زیرا بیش‌تر با قشر افراد پولدار روبرو می‌شوید که یا خیلی مثبت‌اند یا کاملا منفی. با این حال ماموریت‌های شخصیت‌های منفی بازی هم جذابیت خودش را دارد. برای مثال باید اعضای بدن زامبی‌ها را برای یک آرتیست ببرید تا با آن‌ها یک اثر هنری خلق کند. این ماموریت را حتما انجام دهید زیرا در پایان پاداش خوبی انتظار شما را می‌کشد.

شاید دلیل این‌که زیاد به شخصیت‌های فرعی پرداخته نشده است، پرت شدن حواس گیمر از گیم پلی اصلی بازی باشد. در اوایل ممکن است با این موضوع تا حدودی مشکل پیدا کنید و احساس غریبی با کاراکترهای داستان داشته باشید، اما این موضوع با گذراندن چند ماموریت اکشن، قابل تحمل‌تر خواهد شد. در پایان داستان هم نباید منتظر یک پایان‌بندی کامل باشید، داستان بازی احتمالا در سری سوم ادامه پیدا خواهد کرد و همه چیز در نسخه دوم به پایان نمی‌رسد.

شخصیت‌ پردازی خلاقانه

شخصیت پردازی بازی Dead Island 2

نحوه روایت‌پردازی و شخصیت‌سازی به گونه‌ای است که خودتان را در یک فضای کمیکی حس می‌کنید. طراحی محیط چشم گیر و پویا بودن مبارزات به ساختار اصلی داستان کمک می‌کند که با حس متفاوت‌تر پیش برود. با این حال اگر عنوان‌های پرجزئیات تر از نظر محتوایی تجربه کرده باشید، بازی Dead Island 2 فقط می‌تواند حکم یک اثر سرگرم‌کننده را برایتان داشته باشد.

در کنار پیش رفتن داستان اصلی بازی، با سه دسته از ماموریت‌های جانبی مواجه خواهید شد. اول از همه گاو صندوق‌ها هستند که هر کدام با کلیدهایی که از زامبی‌ها می‌گیرید باز می‌شوند. این ماموریت‌ها سختی زیادی ندارد، اما در ماموریت پیدا کردن گمشده‌ها با چالش بیش‌تری رو به رو می‌شوید و باید مکان‌های بزرگ‌تری را برای پیدا کردن این اشخاص بگردید.

در آخر نیز با طیف گسترده‌ای از چالش‌های سخت و آسان روبرو می‌شوید که صد در صد کردن آن کار راحتی نیست. طراحی ماموریت‌ها و چالش‌ها می‌توانست محتوای این فعالیت‌ها را عمیق‌تر و جذاب‌تر کند، اما متاسفانه توسعه‌دهندگان از خیر هزینه‌های بیش‌تر برای این بخش گذشتند.

گیم‌پلی سرگرم‌ کننده؛ اما ناکافی

گیم پلی بازی Dead Island 2

اگر به گیم پلی کلی بازی بپردازیم نمره قبولی دریافت می‌کند، اما امتیاز بالایی نمی‌توان به آن داد. ضعف فنی و وجود باگ در بعضی لحظات و ضعیف بودن گان پلی بازی باعث کاهش محبوبیت گیم پلی می‌شوند. بازی به شما تعدادی کارت می‌دهد که هر کدام توانایی‌های خاص خودشان را دارند، اما بعضی کارت‌ها تفاوت چندانی باهم ندارند. با این حال با استفاده از این کارت‌ها می‌توانید تغییرات زیادی در گیم پلی ایجاد کنند تا بازی روند یکنواختی را طی نکند. بهتر است توانایی‌های خودتان را براساس سلاح‌ها، مهارت‌های اصلی و سلاح‌های پرتابی تنظیم کنید تا از روند مبارزات لذت بیش‌تری ببرید.

در ابتدای مبارزات شاید آیتم‌های مناسبی برای مبارزه نداشته باشید، اما در سطوح بالاتر سلاح‌های پیشرفته‌تری در دست خواهید داشت. هر کدام از کاراکترها حرکت‌های دفاعی خوبی دارند که استفاده از آن‌ها برای رسیدن به سطح مناسب حیاتی است. شاید در شروع گیم پلی کارتان تا حدودی سخت باشد، اما به راحتی از تله‌های و امکانات محیط برای بالا بردن سطح کاراکتران استفاده کنید.

شاید مهمات کافی برای از بین بردن تمام زامبی‌های یک منطقه نداشته باشید، ولی روی باس فایت‌های مناطق به شکل خوبی کارساز هستند. اگر مهارت مبارزات خود را با سلاح‌های پرتابی هماهنگ کنید، دیگر شکست شما کار آسانی نیست. مکانیزم بازی به این شکل پیش می‌رود که هر چقدر سطح بالاتری قرار بگیرید، با باس فایت‌های بیش‌تری باید در هر مکان مبارزه کنید.

این کار برای حفظ تعادل مهارت‌های شما و سطح سختی دشمنان است، اما امکان دارد دیگر جعبه کمک‌های اولیه در بین نبردها به پایان برسد. در این شرایط سعی کنید یقه زامبی‌های ضعیف‌تر را بگیرید و با حرکت دفاعی سطح سلامتی خودتان را بیش‌تر کنید. با این حال راه‌های دیگری هم برای افزایش سطح سلامتی کاراکترتان وجود دارد.

نخستین برخوردتان با هر کدام از باس‌های بازی، اولین و آخرین برخورد نیست. در مکان‌های مختلف با همان باس فایت‌ها ملاقات می‌کنید، اما هیچ چیز به اندازه رویارویی اول جذاب نخواهد بود. با این حال هر کدام از شخصیت‌هایی که انتخاب می‌کنید در بدترین شرایط باز هم خونسردی و شوخ طبعی خودشان را فراموش نمی‌کنند. اگر در یک صحنه داشتید با یک زامبی گردن کلفت با موسیقی رمانتیک تانگو می‌رقصیدید؛ به هیچ‌وجه تعجب نکنید.

همان‌قدری که ماموریت‌های اصلی می‌توانند سرگرم‌کننده باشند، به همان اندازه ماموریت‌های فرعی هم جذابیت خودشان را حفظ می‌کنند. در واقع ماموریت‌های فرعی به شما کمک می‌کنند تا چالش‌های داستانی را راحت‌تر از سر بگذرانید.

برای این‌که بیش‌تر لذت ببرید، می‌توانید یک تعادل منطقی میان انجام ماموریت‌های فرعی و روند داستان اصلی ایجاد کنید. روی سخت افزارهای قدیمی هم می‌توانید از بازی لذت ببرید، فقط ممکن است در مناطقی مثل برلی هیلز (Beverly Hills) با افت فریم مواجه شوید. بهینه‌سازی کدها و موتور بازی به خوبی انجام شده است و خیلی کم پیش می‌آید که با افت فریم مواجه شوید.

خوشبختانه توسعه‌دهندگان در ارائه چک پوینت‌ها در روند گیم پلی به بازیکنان سخت نگرفتند و همین مورد باعث می‌شود که شما در زمان‌هایی که نیاز به بارگذاری مجدد دارید به مشکل برنخورید. چک پوینت‌ها بارگذاری مجدد را برای شما راحت‌تر می‌کنند و مانع هدر رفتن وقت شما خواهند شد. اگر می‌خواهید بازی را بدون هیچ باگ و افت فریم خاصی تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را روی کنسول PS5 تجربه کنید.

تنوع در طراحی مکان‌های بازی

مراحل بازی Dead Island 2

هیچ‌کدام از مکان‌های بازی به آن اندازه که فکرش را می‌کنید، بزرگ نیستند؛ بلکه تنها حس یک محیط جهان باز را منتقل می‌کنند. اگر اندازه هر منطقه را در نظر نگیریم، در هر لوکیشین با ماموریت‌های گوناگون و رازهای زیادی مواجه خواهید شد. فقط حواستان به این موضوع باشد که زیاد از ماموریت اصلی دور نشوید، زیرا چالش‌های فرعی بازی به راحتی می‌توانند تا ساعت‌ها درگیرتان کنند.

خوشبختانه توسعه‌دهندگان سعی کردند هر مکان را با ماموریت و آیتم‌های متنوع و جذاب پر کنند تا بازیکنان از گشت و گذار در محیط لذت ببرند. در هر مکانی از نقشه که سفر کنید با فضای جدید و با زامبی‌های متفاوت‌تری رو به رو می‌شوید. این موضوع در کم‌تر عنوانی رعایت می‌شود و معمولا NPC‌ها بعد از گذشت زمان تکرار خواهند شد. خوشبختانه در بازی Dead Island 2 با طیف وسیع و جذابی از زامبی‌ها مواجه خواهید شد.

برای رسیدن به هر منطقه نیاز نیست که حتما مسیرهای طولانی و زیگزاگی را بگذارنید. بعد از گذراندن چند ماموریت، صاحب یک نقشه راهنما می‌شوید و می‌توانید نقاط مهم را در نقشه راهنمای خود ببینید. در قسمت ساحلی حتما به مغازه‌ها سر بزنید؛ زیرا پول و تجهیزات لازم را برای آپدیت سلاح‌ها را در اختیارتان می‌گذارند. گوشه به گوشه شهر آرایش جذابی به خود گرفته است که هر کدام می‌توانند داستان منحصر به فرد خودشان را روایت کنند.

بنابراین فقط با یک شهر زامبی‌زده آخرالزمانی روبرو نیستید، در این بین با بازماندگانی برخورد می‌کنید که به کمکتان نیاز دارند. در نقد و بررسی بازی Dead Island 2 باید حتما گوشزد کنیم که این عنوان فقط برای یک بار تجربه کردن نیست و باز هم دلتان می‌خواهد زیر آفتاب داغ جزیره HELL-A مغز زامبی‌ها را متلاشی کنید.

در دنیای مردگان HELL-A خبری از قدم زدن در خیابان‌های شیک و آفتاب گرفتن لب ساحل نیست، هر لحظه امکان دارد یک زامبی گرسنه به سمت شما حمله‌ور شود. در این شرایط باید سریع دست به کار شوید و خودتان را از شر زامبی بی‌مغز نجات دهید.

در سری جدید بازی با سبک نوینی از مبارزات اول شخص روبرو می‌شوید و همچنین سلاح‌های سرد، جذابیت خاص خودشان را پیدا کرده‌اند. جزئیاتی که برای اجسام و محیط بازی در نظر گرفته شده است، تنوع و جذابیت خاص خودشان را دارند. اما متاسفانه المان‌های گرافیکی در بازی نتوانستند به خوبی خودشان را نشان دهند.

تقویت سلاح و تجهیزاتتان را فراموش نکنید

سلاح و تجهیزات در بازی Dead Island 2

اگر داستان اصلی را هم به اتمام برسانید، قطعا به دنبال اسلحه‌های افسانه‌ای بازی خواهید رفت. این سلاح‌ها طراحی خاصی دارند و باید ماموریت‌های جداگانه‌ای را برای به دست آوردن آن‌ها پشت سر بگذارید. هر کدام از سلاح‌های سرد، ضربه‌های مخصوص به خودشان را دارند برای مثال ضربه‌ای که با کاتانا به دشمنان می‌زنید با چاقوهای تکتیکال فرق می‌کند.

طرح‌های پیش فرض زیادی وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای شخصی‌سازی کردن سلاح‌ها استفاده کنید. این طرح‌های مبارزه‌ای به شما کمک می‌کنند تا ضربات مهلکتی را به دشمنان وارد نمایید. هر چقدر که سلاح‌ها قوی‌تر می‌شوند در نتیجه با دشمنان سخت‌تری دست و پنجه نرم می‌کنید. این تعادل سبب می‌شود که تا پایان، بازی حالت سخت خودش را ادامه دهد.

میزان تخریب سلاح‌ها با درجه دشواری دشمنان و زامبی‌ها به خوبی هماهنگ می‌شوند، پس بابت این موضوع نگرانی نخواهید داشت. هر چقدر که جلوتر بروید، با دشمنان چالش‌برانگیزتر و پیچیده‌تری مواجه می‌شوید که باید برای از بین بردن هر کدام از یک ترفند مناسب استفاده کنید. با این حال نگران نباشید در ادامه توانایی‌های مخصوصی را به دست می‌آورید که با استفاده از آن می‌توانید هر نوع دشمنی را به خاک و خون بکشید.

در هر قسمت با دشمنانی مواجه می‌شوید که سبک و سیاق خودشان را دارند، پس اگر یک زامبی هیکلی با لباس عروس دیدید، تعجب نکنید. هر اسلحه‌ لجندری یا به اصطلاح افسانه‌ای را که پیدا می‌کنید، جزئیات بسیار خوبی را در خود جای داده‌ است. متاسفانه لذتی که از کشتن زامبی‌ها با یک سلاح سرد تجربه می‌کنید، قابل مقایسه با سلاح‌های گرم نیست. در یک سوم از گیم پلی با طیف وسیعی از سلاح‌های مختلف روبرو می‌شوید، اما هیچ‌کدام نمی‌توانند به خوبی حس شلیک به زامبی‌ها را به گیمر منتقل کنند.

داینامیک شلیک کردن با اسلحه‌ها قابل قبول است، اما کافی نیست وقتی با سلاحی مثل شات گان تیر می‌زنید، باید لگد شدید یا ضربه محکم حس کنید، اما این حالت را نمی‌بینید. شاید بهتر بود لذتی که در استفاده از سلاح‌های سرد وجود داشت، در اسلحه‌های گرم هم می‌دیدیم. با این حال اگر این موضوع برای شما آزاردهنده است، می‌توانید با شخصی‌سازی سلاح‌های سرد حس بهتری از مبارزات را تجربه نمایید.

از دلال‌های بازی حتما به اندازه کافی فیوز بخرید، این فیوزها کمک می‌کنند به سلاح‌های بهتری دست پیدا کنید. قبل از باز کردن درب هر مخفیگاه که با فیوز باز می‌شود، همیشه یک تله برای نابودیتان آماده است. پس اصلا عجله نکنید و قبل از وارد شدن به محیط مورد نظر، همه چیز را به خوبی چک کنید. جعبه‌های برق، هم می‌توانند به کمکتان بیایند و هم حسابی کبابتان کنند؛ پس نقش آن‌ها را جدی بگیرید.

تمام سلاح‌ها بعد از استفاده‌های مکرر در مبارزه‌ها خراب می‌شوند، برای تعمیر آن‌ها باید از جیبتان پول بپردازید. همچنین میزهای آپدیت سلاح‌ها به شما کمک می‌کنند تا اسلحه‌های قوی‌تری بسازید. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید از یک سلاح به طور مدام استفاده کنید، پس تعمیر و آپدیت آن را از یاد نبرید.

لذت خرد کردن مغز زامبی‌ها

بازی Dead Island 2

اگر با یک چوب بیسبال یا باتون به جمجمه زامبی‌ها ضربه بزنید، محتویات مغز آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. به فک یا صورت نیز اگر ضربه وارد شود، فک مثل جاسویچی از صورت آویزان می‌شود. زامبی‌ها را می‌توانید با آب و الکتریسته حسابی کباب کنید یا با استفاده از مایعی به نام Caustic-X گوشت و استخوانشان را از بین ببرید. این قابلیت‌ها به کاراکترتان کمک می‌کنند تا از آن‌ها در شرایط خاص استفاده کند و زودتر به سطوح بالاتری از توانایی‌های خودش برسد.

در هر گوشه از شهر قطعا قسمتی را پیدا می‌کنید که با آب یا نفت پوشیده شده باشد، با موتور برق یا شلیک به نفت، می‌توانید تله برای زامبی‌ها بسازید. در صورتی که تله جوابگو نبود، باید خودتان دست به کار شوید و حساب زامبی‌ها را کف دستشان بگذارید.

بعضی از زامبی‌ها روی بدن خود سیم خاردار یا شیشه خرد شده دارند، این موضوع هم می‌تواند جذاب باشد و نیز آزاردهنده؛ همه چیز بستگی به دیدگاه شما دارد. برعکس بیش‌تر بازی‌هایی که زامبی‌محور هستند، در این اثر خبری از دشمنانی چندش‌آور مثل کرم و سوسک نیست و فقط با مردگان از گوربرخاسته طرف هستید.

لازم به ذکر بوده که برای این‌که اسلحه‌های خود را آپدیت کنید، به بعضی از قسمت‌های بدن زامبی‌ها نیاز دارید. برای مثال باید به یک قسمت مخصوص از بدن زامبی ضربه وارد کنید و با برداشتن آن بخش،  قدرت سلاح خودتان را افزایش دهید.

نقش کمرنگ موسیقی در دنیای مردگان

موسیقی و صدا در بازی Dead Island 2

از نظر صداگذاری و موسیقی، بیش‌تر فعالیت‌هایی که انجام شده‌اند در حالت استاندارد قرار دارند. اما در بیش‌تر قسمت‌های اکشن بازی توقع داشتیم که از ساندترک‌های جذاب و هیجان‌انگیزتری استفاده می‌شد. موسیقی که برای لودینگ‌ها انتخاب شده بود، با محتوای عنوان هماهنگی داشت و حس خوبی را انتقال می‌داد. در مورد موزیک این اثر نمی‌توان نقد خاصی را وارد کنیم؛ زیرا همه چیز اصولی پیش رفته است.