بهترین بازی های ترسناک بر اساس فیلم
مهران کاظم دخت

8 تا از بهترین بازی‌ های ترسناک که بر اساس فیلم ساخته ‌شده‌اند

مهران کاظم دخت 15 شهریور 1402 1 دیدگاه
11,337 بازدید

ژانر ترسناک هم در فیلم‌ها و هم در بازی‌های ویدیویی جزو ژانرهای بسیار محبوب بشمار می‌رود و به خاطر زیرمجموعه‌های متنوع آن، همیشه راه خلاقانه‌ای برای تحسین برانگیز کردن آثار در این دسته‌بندی وجود دارد و البته تجربه بازی‌ های ترسناک حس منحصر به فردی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند که در هیچ رسانه دیگری مانند آن تجربه نمی‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که بسیاری از فیلم‌های ترسناک نوعی منبع الهام برای ساخت اقتباس‌های عالی برای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شوند اما همیشه این اقتباس‌ها موفقیت‌آمیز نبودند و در اواسط تا اواخر دهه 2000 بود که بازی‌های ویدیویی برگرفته شده از آثار سینمایی از نظر کیفیت کلی بهتر شدند که منجر به ساخت اقتباس‌های بسیار برتری از بازی های ترسناک نسبت به گذشته شد. این امر همچنان ادامه دارد بازی‌ های ترسناک بر اساس فیلم‌ ها از فرنچایزهای نمادین ترسناکی مانند Texas Chainsaw Massacre منتشر می‌شوند. در این مقاله تعدادی از بهترین بازی های ترسناک بر اساس فیلم را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین بازی‌ های ترسناک بر اساس فیلم‌ ها

تنها در طی چند سال گذشته، تعداد زیادی بازی‌های ترسناک بر اساس فیلم‌ها عرضه شده‌اند که بسیاری از آنها هم واقعاً خوب بوده و انتظارات را برای عناوین بیشتری در آینده بالا می‌برند. برای مثال، بازی The Texas Chain Saw Massacre به تازگی عرضه شده و بنابراین حالا زمان خوبی برای تهیه لیستی از عناوین محبوب اقتباسی ژانر ترسناک بر مبنای استانداردهای امروزی است. بسیاری از گیمرها علاقه‌مند هستند که با گسترش صنعت بازی‌سازی بخصوص در عرصه واقعیت مجازی، بازی‌های ترسناک بیشتری تولید شوند و با الهام از عناوین سینمایی موفق مانند فیلم The Mist، که می‌توانند منبع شگفت‌انگیزی برای یک بازی اقتباسی باشند، اینگونه آثار می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست یابند. در این مقاله به بررسی برخی از بهترین بازی‌ های ترسناک که بر اساس فیلم ساخته شده‌اند میپردازیم.

8) Sweet Home

بازی Sweet Home

جای تأسف دارد که بسیاری از گیمرها حتی اسمی از این بازی نشنیده‌اند چرا که ممکن است یکی از مهم‌ترین عناوین ترسناکی باشد که تا کنون ساخته شده است. Sweet Home محصول سال 1989 استودیو معروف Capcom که بر اساس یک فیلم ترسناک ژاپنی به همین نام تهیه شده که خود این فیلم ترسناک جایگاه ویژه‌ای در سینمای ژاپن دارد، اما این عنوان یکی از موارد نادری است که بازی واقعاً بهتر از خود فیلم از آب درآمده است. بازی Sweet Home ترکیب نقش‌آفرینی با سبک ترسناک و بقا است که در هر دو زمینه عالی عمل می‌کند. توکورو فوجیوارا یکی از خالقان Resident Evil این بازی را کارگردانی کرده بنابراین شما می‌توانید عناصر مشابه زیادی را از سری محبوب استودیو کپکام در این بازی مشاهده کنید. داستان نیز بسیار هیجانی بوده و بهترین تجربه را بدون هیچ دانشی از قبل به شما ارائه می‌کند. این بازی به دلیل اهمیت و تأثیر آن باید امروزه در دسترس همه پلتفرم‌ها قرار بگیرد، اما صدور مجوز بازی می‌تواند دردسرساز باشد و احتمالاً به همین دلیل است که بازی محدود به سیستم نینتندو یا NES مانده است.

7) Blair Witch

بازی Blair Witch

عنوان Blair Witch که در مراسمE3 سال 2019 معرفی شد یکی از بهترین بازی‌ های ترسناکی بود که در آن مراسم به نمایش درآمد. استودیو Blooper Team تاریخچه جالبی در ساخت بازی های ترسناک دارد، برخی از عناوین این استودیو مانند Layers of Fear و Observer عالی هستند، در حالی که برخی دیگر مانند The Medium می‌توانند بحث‌برانگیز باشند. هر دو بازی Blair Witch و The Medium برای مدتی انحصاری کنسول Xbox بودند و اگر بخواهیم یکی از بین این دو را انتخاب کنیم Blair Witch قطعاً گزینه بهتری است. اتمسفر و گرافیک فوق‌العاده بازی بوده و سازندگان از نهایت توانایی‌های Unreal Engine 4 استفاده کرده‌اند. سگ همراه شما در بازی نیز ایده مناسبی بود که توسط سازندگان به خوبی پیاده‌سازی شده و به شما کمی آرامش در این محیط شبح‌وار می‌دهد. استفاده از تلفن در این بازی همانند عنوان Silent Hill: Shattered Memories نیز چالش‌برانگیز بوده و یکی دیگر از تنها نکات منفی این است که جریان بازی ارتباط زیادی با داستان آن ندارد، اما با این وجود بازی یک اثر ترسناک موفق بشمار می‌رود.

6) بازی‌های کامپیوتری Elvira

بازی Elvira

وقتی صحبت از ساخت بازی‌های ویدیویی به میان آید، به نظر می‌رسد که برند Elvira مرتکب هیچ اشتباهی نمی‌شود. ساخت سه‌گانه شگفت‌انگیز و محبوب ماشین‌های پین بال و دو بازی کامپیوتری عالی در تاریخچه این برند وجود دارند و عنوان Elvira 2: The Jaws of Cerberus یک اثر کلاسیک ترسناک برای رایانه شخصی بوده که البته امروزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این بازی کلاسیک در واقع لحظات ترسناک زیادی را برای بازیکن ایجاد می‌کند و منطقه Insect ممکن است ترسناک‌ترین لوکیشن طراحی‌شده در میان تمام بازی‌های ترسناک دهه 90 باشد. نکته جالب بازی این است که آسیب واردشده به شخصیت اصلی بخش‌بندی شده یعنی اگر یکی از دست‌ها یا پاهای شخصیت از بین برود، بازیکن همچنان می‌تواند به بازی ادامه دهد. دو بازی اول Elvira به همراه دیگر عناوین ترسناک قدیمی در پلتفرم GOG در دسترس هستند که بهتر است آنها را تجربه کنید.

5) Saw

بازی Saw

با انتشار فیلم‌ها و آثار مختلف مرتبط به فرنچایز معروف Saw در طی سال‌ها، گمان این که بالاخره یک بازی ویدیویی اقتباسی از آن ساخته شود دور از ذهن نبود ولی چیزی که باعث تعجب بسیاری شد، این بود که بازی ساخته‌شده تبدیل به یک جواهر گمنام برای پلتفرم‌های Xbox 360 و PS3 شد. Saw به هیچ وجه کامل و بدون نقص نیست اما این سازندگان این عنوان، ایده گیر افتادن در تله‌های مرگبار را به یک بازی اکشن با پازل‌های سرگرم‌کننده تبدیل کردند. با خشونت فراوان، پازل‌های چالش‌برانگیز و سبک نامتعارف و خونین مجموعه Saw، این بازی قطعاً ارزش بررسی را برای علاقه‌مندان به ژانر ترسناک دارد. توبین بل، صدا‌پیشه محبوب شخصیت Jigsaw هم در این بازی حضور دارد و همین صداپیشگی او است که باعث محبوبیت بیشتر این بازی و تمام عناوین مرتبط با Saw می‌شود.

 4) Ju-On : The Grudge

بازی Ju-On The Grudge

در بررسی بازی‌های موفق ساخته‌شده برای پلتفرم Nintendo Wii، عناوین ترسناک آنچنان در ذهن مخاطبان ظاهر نمی‌شوند با این وجود، پلتفرم Wii دارای چندین عنوان شگفت‌انگیز در ژانر ترسناک بوده که Ju-On: The Grudge گل سرسبد آنها است و یکی از بهترین بازی‌ های ترسناک برگرفته از فیلم بشمار می‌رود. داستان بازی Ju-On: The Grudge به چندین فصل تقسیم می‌شود که هر فصل همانند تجربه‌ای جداگانه از ماجراجویی ترسناک در خانه‌ای شبح‌زده و خالی از سکنه است و حقیقتاً تأثیر درخشانی در ایجاد حس وحشت و اضطراب در بازیکن دارد و او همیشه باید منتظر ظاهر شدن روح ترسناک بازی باشد. این بازی حتی بخش چندنفره دارد اما بهتر است به همان بخش داستانی بازی بچسبید زیرا بخش چندنفره می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

3) Friday The 13th: The Game

بازی Friday The 13th The Game

عناوین بسیاری از مجموعه Friday the 13th توسط شرکت‌های مختلف، مانند کمپانی ژاپنی Atlus، منتشر شده‌اند اما بهترین بازی اقتباسی بر اساس این فرنچایز، عنوان منتشر شده در سال 2017 بود. استودیو Illfonic که نامش با ساخت بازیPredator: Hunting Grounds بر سر زبان‌ها افتاد، این بازی چند نفره رقابتی را به طرفداران ژانر ترسناک هدیه داد که در آن یک بازیکن کنترل جیسون وورهیس (قاتل سریالی بازی) را بر عهده دارد و بقیه به عنوان بازماندگان ایفای نقش می‌کنند.

Friday the 13th: The Game گرافیک زمخت و نتراشیده‌ای دارد و با انبوهی از اشکالات و باگ‌ها مواجه است و همچنین بخش شخصی‌سازی بازی نیز ضعیف طراحی شده اما در عوض با داشتن گیم‌پلی جذاب چندنفره، اتمسفر ترسناک و پایبندی به فیلم‌های اصلی همه چیز را جبران کرده. همه طرفدار این فرنچایز از تنوع نقشه‌ها، ایستراگ‌ها و شخصیت‌های قابل بازی لذت خواهند برد اما این تجربه برای زمان محدودی در دسترس خواهد بود چرا که متأسفانه سرورهای بازی طی چند سال آینده خاموش خواهند شد و این بازی ترسناک فوق العاده دیگر قابلیت بازی به صورت چندنفره آنلاین را نخواهد داشت.

2) The Thing

بازی The Thing

یک بازی بر اساس اثر کلاسیک ترسناک جان کارپنتر که انتظار می‌رفت به شکست منجر شود اما بازی به طرز شوکه‌کننده‌ای عالی بود. The Thing ضمن ایجاد دنباله‌ای برای داستان فیلم اصلی، فضای تاریک و کلاستروفوبیک فیلم را هم حفظ می‌کند. این عنوان همچنین دارای سیستم منحصر به فردی برای اعتماد به شخصیت‌های بازی است که بازیکن را مجبور می‌کند تا سطح پارانویا را پایین نگه داشته تا اعتماد بین اعضای تیم حفظ شود و در غیر این صورت، این امکان وجود دارد که آنها بر علیه‌تان شورش کنند. عنوان The Thing یک اثر فراموش‌شده است که با ترکیب طراحی جالب موجودات و گیم پلی چشمگیر، شایسته شناخت بیشتری است.

1) Alien: Isolation

بازی Alien Isolation

عنوان بهترین بازی های ترسناک بر اساس فیلم بدون شک متعلق به بازی Alien: Isolation است. مانند بازی The Thing، Isolation نیز به عنوان دنباله‌ای برای داستان فیلم اصلی ظاهر می‌شود و به عقیده بسیاری بهترین دنباله داستانی مجموعه هم بشمار می‌رود. جلوه‌های بصری بازی کاملاً با فیلم اصلی ریدلی اسکات مطابقت دارد و داستان هیجان‌انگیز شخصیت بازی یعنی آماندا ریپلی، شما را همواره درگیر خود می‌کند. Xenomorphها هنوز هم یکی از ترسناک‌ترین موجودات در تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند و هوش مصنوعی بازی، حرکات این موجودات وحشتناک را با حرکات بازیکن سازگار می‌کند، بنابراین با استفاده از تاکتیک‌های مشابه به جایی نخواهید رسید. یک اثر فوق‌العاده با دشمنان و معماهای ترسناک در محیطی فضایی که طرفداران هنوز در انتظار ساخت دنباله‌ای برای آن هستند..

جمع‌بندی

دنیای فیلم اغلب برای توسعه‌دهندگان بازی الهام‌بخش بوده و از فیلم‌ها برای ایجاد احساسات مختلفی از جمله ترس در عناوین مختلف بازی‌ها استفاده می‌شوند. ژانر وحشت در سالیان گذشته دگرگونی های زیادی را به خود دیده است و فیلم‌های ترسناک مدرن همچنان سعی در تغییر مرزهای وحشت در این ژانر را دارند. با این وجود، بسیاری از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین فرنچایزها مانند سری Alien و Friday The 13th ، بدون الهام گرفتن از فیلم‌های ترسناک کلاسیک خود، نمی‌توانستند به موفقیت امروزی خود برسند و همین یکی از محبوبیت بازی‌ های ترسناک بر اساس فیلم‌ها است. بنابراین در حالی که این دسته بازی‌های ترسناک به جایگاه خاصی برای خودشان در صنعت ویدیو گیم رسیده‌اند، منبع الهام آنها برای طراحی هر بیت‌ از گرافیک و یا نوشتن هر دیالوگ در بازی از روی نسخه‌های اصلی آنها در صفحه نمایش نقره‌ای بوده که باعث جذابیت هر چه بیشتر این آثار می‌شود. در این مطلب 8 تا از بهترین بازی های ترسناک بر اساس فیلم را به شما معرفی کردیم، کدام عناوین دیگر می‌توانند در این فهرست قرار بگیرند؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کدام بازی محبوب ترسناک بر اساس یک فیلم ترسناک علمی تخیلی ساخته شده است؟

بازی Alien: Isolation و همچنین بازی The Thing دو بازی محبوب در این ژانر هستند که هر دو از فیلم‌هایی با همین نام الهام گرفته اند.

۱
آیا بازی های ترسناک بر اساس فیلم، کیفیت بدی دارند؟

خیر بسیاری از بازی های ترسناک ساخته شده بر اساس فیلم از کیفیت بالایی برخوردار هستند، مانند بازی Alien: Isolation و یا بازی Friday the 13th

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    Ali

    مهمان

    بسیار سپاسگزار از اطلاعات عالیتون
    خسته نباشید و ممنون

    پاسخ دهید