بازی هایی با حجم 100 گیگابایت
محمد صادق شجاعی

دردسر جدید بازیکنان؛ بازی‌ هایی با حجم بیشتر از 100 گیگابایت

محمد صادق شجاعی 11 خرداد 1402 1 دیدگاه
1,845 بازدید

در دنیای امروز هر روز فناوری جدیدی معرفی شده و نسل تازه‌ای از انواع دستگاه‌ها عرضه می‌شود. در سال‌های اخیر از صفحه گرامافون، نوار کاست، سی دی و پخش‌کننده‌های MP3 به استریم آهنگ‌ها از طریق سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای رسیده‌ایم. این روند در دنیای سینما نیز تکرار شده و امروزه می‌توانیم آثار مختلف را با کیفیت 4K و صدای دالبی تماشا کنیم. در بازی‌های ویدیویی این پیشرفت‌ها پیچیده‌تر هستند، زیرا آن‌ها فنی‌ترین شکل هنر محسوب می‌شوند. در هر نسل شاهد نوآوری‌های متعددی در گرافیک، ژانر، سخت‌افزار موردنیاز و غیره هستیم. اما این پیشرفت‌ها به معنای به وجود آمدن دردسر جدیدی برای بازیکنان در قالب بازی هایی با حجم بیش از 100 گیگابایت است.

در حال حاضر بازی‌های ویدیویی به قدری بزرگ شده‌اند که دیگر امکان انتشار آن‌ها روی دیسک وجود ندارد. در این مواقع سازندگان یا تنها بخشی از دیتا را در قالب نسخه فیزیکی ارائه کرده یا دیسک بازی‌ها حکم لایسنس را داشته و تنها حاوی کد دانلود هستند. همچنین برخی بازی‌سازان آثار خود را تنها به صورت دیجیتالی منتشر می‌کنند. حتی در صورتی که دیتای آثار روی دیسک وجود داشته باشد، انتشار مداوم به‌روز‌رسانی‌ها به معنای بی‌فایده بودن آن می‌شود. در چنین شرایطی استفاده از نسخه فیزیکی به معنای انتظار طولانی برای اجرای آثاری است که می‌توانید به صورت دیجیتالی خریداری و تجربه کنید. دقیقا زمانی که بازیکنان در حال عادت به استفاده از نسخه دیجیتالی بودند، بازی‌سازان یک دردسر جدید به وجود آوردند. این دردسر عادی شدن حجم بالای 100 گیگابایت روی کنسول‌ها و کامپیوتر به واسطه آثاری مثل Mortal Kombat 1 (با حجم 100 گیگابایت) و بازی Star Wars Jedi: Survivor (با حجم 150 گیگابایت) است.

بازی‌های ویدیویی همواره در حال تکامل و کنار زدن محدودیت‌ها هستند. در قدیم قدرت کنسول‌ها عامل محدود‌کننده محسوب می‌شد. اما در حال حاضر این بازیکنان هستند که مانع پیشرفت می‌شوند. اولین بازی Crash Bandicoot یک محصول جادویی است. اثری با این حجم از محتوا و بخش‌های مختلفی که به جای پس‌زمینه دو بعدی در فضای سه‌بعدی جریان ندارد، قاعدتا نباید روی پلی استیشن 1 اجرا شود. اجرای این بازی نتیجه ترفند هوشمندانه سازندگان برای استفاده از حافظه محدود PS1 به بهترین شکل است. سازندگان زمینه‌ای را فراهم کردند که مراحل به فایل‌های 64 کیلوبایتی تقسیم شده و تنها در مواقع لزوم لود شوند.

مدل شخصیت کرش بندیکوت دارای 512 چند ضلعی است که از این بابت با شخصیت نیتن دریک در بازی Uncharted 4 با 90 هزار چند ضلعی قابل مقایسه نیست. بدیهی است که نیتن دریک و بازی آنچارتد 4 از نظر فنی بسیار چشمگیر هستند، اما پیشرفت آن باعث شده که حجم این اثر در حدود 60 گیگابایت باشد.

بازی هایی با حجم 100 گیگابایت

حجم Star Wars Jedi: Survivor روی کنسول‌ها تفاوت زیادی دارد

بازی Star Wars Jedi: Survivor نیز یک بازی عالی از نظر جلوه‌های بصری است. به عنوان یک بازیکن آموزش دیده‌ایم که اشکالات فنی را نادیده بگیریم، زیرا اکثر بازی‌ها از انواع باگ‌ها رنج برده و به مرور زمان بهتر می‌شوند. همچنین عادت کرده‌ایم که حجم بالای بازی‌های را نادیده بگیریم، زیرا خودمان را متقاعد کرده‌ایم که تنها راه پیشرفت افزایش فضای خالی مورد نیاز است. اما بازی استار وارز جدای سروایور لازم نیست تا این حد حجیم باشد. با وجود حجم 150 گیگابایتی، این اثر در حد و اندازه‌های بازی Ghost of Tsushima که مدت مشابه داشته و یک سوم آن حجم دارد، عمل نمی‌کند.

بازیکنان با‌تجربه همواره حداقل یک هارد اکسترنال در اختیار دارند. اما این امر به معنای هزینه اضافه در کنار کنسول‌های گران‌قیمت و بازی‌های 70 دلاری است. در این بین خریداری کنترلر اضافه، تجهیزات واقعیت مجازی و سایر لوازم جانبی را نباید از یاد برد. در صورتی که قصد خرید هارد اکسترنال را نداشته باشید، محدود به تعداد مشخصی از بازی‌ها بوده و دائم باید آثاری را حذف و تعدادی دیگر را دانلود کنید. در چنین شرایطی پایین بودن سرعت اینترنت باعث می‌شود که دانلود بازی‌های پر حجم چندین روز طول بکشد. در حال حاضر هیچکس موافق بازگشت به گذشته و دوران کرش بندیکوت 1 نیست و اکثریت بازیکنان از گرافیک بالای آثار مختلف لذت می‌برند.

در نتیجه زمان آن رسیده که یک ابداع و نوآوری جدید شکل بگیرد. حجم 150 گیگابایتی Star Wars Jedi: Survivor و 100 گیگابایتی Mortal Kombat 1 به این معنی است که فناوری‌های فشرده‌سازی کار خود را به درستی انجام نداده‌اند. با معرفی فناوری‌های جدید بازی‌سازان می‌توانند دیتای آثار خود را به شکل موثری فشرده کرده و در حجم‌های پایین‌تر ارائه دهند. در این صورت نه تنها می‌توان به بازگشت نسخه فیزیکی امیدوار بود، بلکه تمامی بازیکنان فارغ از ظرفیت کنسول و سرعت اینترنت می‌توانند آثار مختلف را تجربه کنند.

نظر شما در مورد حجم 100 گیگابایتی بازی های ویدیویی جدید چیست؟ آیا حجم بالای آن‌ها منطقی بوده یا سازندگان باید فکری به حال آن کنند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: The Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    رضا

    مهمان

    دردسر نصبشه، باید ۲، ۳ برابر خالی داشته باشی تا فقط بتونی نصب کنی چون اکسترکت که میکنی هم فضای اون هارد را میگیره هم از درایو ویندوز حجم کم میکنه.ممنون از این پست

    پاسخ دهید