بهترین بازی های فکری PS4
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های فکری پلی استیشن 4

ارحام ادبخواه 15 اسفند 1401 بدون دیدگاه
6,268 بازدید

در دنیایی که همه توجه‌ها به سمت بازی‌های اکشن و نقش آفرینی است و مدت زمان زیادی برای ریلکس کردن و اندیشیدن وجود ندارد، بازی‌های فکری و پازل محور می‌توانند وهله زمانی آرامش بخشی را به وجود آورند. آثاری که در حین به چالش کشیدن ذهن مخاطب اکثرا طبیعت آرامی دارند و آرامش بخش ظاهر می‌شوند. اگر به یک پلی استیشن 4 دسترسی دارید و به دنبال بازی‌های پازلی می‌گردید، ادامه مقاله بهترین بازی های فکری PS4 را از دست ندهید.

بهترین بازی های فکری PS4

اگر نگاهی به پروفروش‌ترین‌ها و پربیننده‌ترین آثار دنیای ویدیو گیم نگاهی بیندازیم، در بیش‌تر مواقع با بازی‌های شوتر، نقش آفرینی و ورزشی برخورد می‌کنیم. عناوینی که اکثرا هیجان حداکثری را در اولویت خود می‌گذارند و سعی دارند میزان آدرنالین مخاطب خود را بالا و بالاتر ببرند. اما در این میان یک سری آثار فکری و پازل محور وجود دارند که یادآور بازی‌های رومیزی گذشته هستند و هدف اصلی خود را به چالش کشیدن ذهن گیمر می‌گذارند؛ آن هم در اعتیادآورترین و لذت بخش‌ترین شکل ممکن. اگر کمی به گذشته نگاه کنید احتمالا خاطرات خود در حین درست کردن آجرهای تتریس را به یاد می‌آورید. با وجود اینکه این دسته از بازی‌ها کمی در حاشیه قرار دارند و دچار کم توجهی شده‌اند، اما هنوز هم نفس می‌کشند و جامعه کاربری خاص خود را دارند.

اما در کنار تمامی نکات ذکر شده باید اشاره داشته باشیم که همه بازی های فکری PS4 مانند هم نیستند و هر یک جریان و اهداف خاص خود را در پیش می‌گیرند. در حالی که بازی‌هایی نظیر Inside و It Takes Two پازل‌ها را در قالب داستان‌هایی درگیر کننده به تصویر می‌کشند، آثاری مانند Tetris Effect در مورد به دست آوردن امتیازات بیش‌تر و گیم‌پلی ساده هستند. همه این‌ها در کنار هم یک اکوسیستم پویا و متنوع را به وجود می‌آورند که هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌تواند ویدیو گیم مورد علاقه خود را در دل آن پیدا کند. اگر شما هم از اکشن‌های شلوغ خسته شده‌اید و به دنبال تنوع می‌گردید، ادامه مقاله بهترین بازی های فکری پلی استیشن 4 را از دست ندهید. فقط توجه داشته باشید که منظور از بازی‌های فکری در میان بهترین بازی های PS4 صرفا آثار پازل محور نیستند و به عناوینی که سعی به چالش کشیدن ذهن گیمر دارند هم اشاره خواهیم کرد.

1) بازی It Takes Two

بازی It Takes Two

فهرست بهترین بازی های فکری PS4 را با نامی آشنا آغاز می‌کنیم. بعضی اوقات بهتر است برای گذر از موانع و حل کردن مشکلات از یک دوست کمک گرفت و در این میان، از ماجراجویی در زندگی هم لذت برد. بازی It Takes Two هم دقیقا همین ایده را دارد و سعی می‌کند در کنار یک ماجراجویی تاثیرگذار و الهام بخش، گیمرها را به فکر کردن و حل کردن پازل‌ها به کمک هم سوق دهد. بهترین بازی مراسم The Game Awards 2021 شامل دو شخصیت اصلی می‌شود که باید به همراه یکی از دوستان یا پارتنر خود، به تجربه‌اش بپردازید.

دو شخصیت اصلی بازی که در واقع یک زوج با اختلاف‌های فراوان هستند، به دو عروسک پارچه‌ای تبدیل شده‌اند و حال باید با درس گرفتن از گذشته و یاد گرفتن راه زندگی، به شرایط معمولی سابق بازگردند. اما این ماجراجویی همانقدر که عجیب است چالش‌های متعددی هم به همراه دارد که برای گذر از آن‌ها باید حسابی فکر کنید. بازی It Takes Two حتی پازل‌ها را هم به گونه‌ای در دسترس مخاطب قرار می‌دهد که برای حل آن به دو نفر نیاز است و نمی‌توانید داستان را به تنهایی به اتمام برسانید. همه این موارد بازی مورد بحث را به یک اثر منسجم و درگیر کننده تبدیل کرده‌اند که بهتر است آن را در اولویت‌های خود قرار دهید.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Hazelight

2) بازی Untitled Goose Game

بازی Untitled Goose Game

اگر یک غاز روان پریش به دل زندگی مردم می‌زد و نهایت سعی خود را برای اذیت کردن آن‌ها به کار می‌گرفت، چه اتفاقی رخ می‌داد؟ چه موقعیت‌های بامزه‌ای از مفهوم آن خارج می‌شد؟ خب بازی Untitled Goose Game چنین ایده‌ای دارد و با دادن کنترل یک غاز به گیمر، او را به ارضا کردن حس سادیسم خود تشویق می‌کند. اگر بخواهیم کمی ساده و عامیانه صحبت کنیم، باید بدانید که اثر مورد بحث در برخی مواقع یادآور بازی همسایه جهنمی است؛ همان اثری که در دوران کودکی خود حسابی با آن خندیدیم و خاطره سازی کردیم. هدف اصلی شما هم در این بازی اذیت کردن مردم بوده و می‌توانید به کمک مکانیک‌های تعبیه شده، این کار را به لذت بخش‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

شما در بازی Untitled Goose Game کنترل یک غاز غیرمعمولی را به دست می‌گیرید و به سمت یک روستا انگلیسی کاملا معمولی و آرام می‌روید. اما به محض پا گذاشتن غاز مذکور به سطح آن، دیگر خبری از آن روستا آرام سابق نیست و همه چیز در آشوبی غیرمنطقی غرق می‌شود. شما با به دست گرفتن کنترل شخصیت اصلی آزادی عمل بالایی برای اذیت کردن روستا نشینان دارید و می‌توانید با تعامل برقرار کردن با اشیا موجود در محیط، همه را به عصبانی‌ترین حالت ممکن راهنمایی کنید. برای مثال بهتر می‌توانید به سراغ یک باغبان رفته و با دزدیدن کلیدهای انبار تجهیزات از او، پیرمرد بخت برگشته را از کار کردن و رسیدن به کارهای روزمره‌‌اش باز دارید. تنها چیزی که شما را در بازی Untitled Goose Game محدود می‌کند، فقط و فقط ذهن و خلاقیت‌تان خواهد بود.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو House House

3) بازی Human: Fall Flat

بازی Human Fall Flat

در حالی که بازی‌های متعددی در میان بهترین بازی های فکری PS4 سعی می‌کنند حول محور پازل‌های فیزیکی بچرخند و نهایت تنوع را به وجود آورند، هیچ یک از آن‌ها در حد بازی Human: Fall Flat موفق نیستند. شما در این بازی کنترل یک کاراکتر شخصی‌سازی شده را به دست می‌گیرید که اصلا حالت طبیعی ندارد و به عجیب‌ترین شکل ممکن راه می‌رود. این بازی شرایط را به گونه‌ای القا می‌کند که انگار هیچ یک از شخصیت‌ها استخوان و مَفصل ندارند و باید در همین شرایط نامتعادل به ماجراجویی خود ادامه دهند. همین سیستم حرکت غیرقابل پیش بینی شخصیت‌ها نه تنها همه چیز را خیلی خنده‌دار می‌کند، بلکه باعث سخت‌تر شدن گیم‌پلی نیز می‌شود.

حال هنگامی که مکانیک‌های پایه را یاد گرفتید و فهمیدید که شخصیت‌های عجیب درون بازی را باید چگونه کنترل کنید، نوبت به حل کردن پازل‌ها می‌رسد. نکته قابل توجه این است که خود بازی هیچ گونه راهنمایی و درس خاصی به شما نمی‌دهد و باید با آزمون و خطا همه چیز را یاد بگیرد. همین موضوع کار را چالش برانگیزتر می‌کند تا در حین پیروزی و رد شدن از موانع، احساس بهتری داشته باشید. حال اگر به همراه دوستان خود و به شکل Co-op به سراغ بازی Human: Fall Flat بروید، این احساس به مراتب بهتر می‌شود و موقعیت‌های خنده‌داری را هم به وجود خواهد آورد.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو No Brake Games

4) بازی Neighbours Back From Hell

بازی Neighbours Back From Hell

حالا که در مقاله بهترین بازی های فکری PS4 اشاره کوچکی به بازی همسایه جهنمی داشتیم، بد نیست که در مورد Neighbours Back From Hell هم صحبت کنیم. در زبان آلمانی کلمه‌ای به نام Schadenfreude وجود دارد که به معنای خندیدن به شکست سایر افراد است. بازی Neighbours Back From Hell هم که در ایران آن را با نام همسایه جهنمی می‌شناسیم، دقیقا چنین ایده‌ای دارد و می‌خواهد شما را به خاطر بدبختی افراد دیگر بخنداند. این بازی که نسخه ریمستر شده شماره اول و دوم مجموعه را در خود جای داده، شما را در قالب یک آدم لاغر و بامزه قرار می‌دهد که هدفی به غیر از اذیت کردن همسایه محقر و کریه المنظر خود ندارد.

این بازی آزادی عمل بالایی در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد و ایده‌های جالبی دارد. برای مثال شما می‌توانید جای خمیر اصلاح را با چسب چوب عوض کنید، وسایل آتش بازی را به جای شمع قرار دهید و با قرار دادن پوست یک موز روی زمین، همسایه خود را نقش زمین کنید. بازی Neighbours From Hell که رسما شامل دو بازی می‌شود، چیزی حدود 25 مرحله بامزه و سرگرم کننده دارد که می‌توانید تمام ایده‌های کثیف و شیطانی خود را در دل‌ها پیاده کنید. علاوه بر این‌ها باید توجه داشته باشید که این بازی از لحاظ بصری نسبت به نسخه‌های اورجینال کیفیت بهتری دارد و با کیفیت HD و نرخ فریم ثابت، خاطرات خوب گذشته را به صورت مجدد زنده می‌کند.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو HandyGames

5) بازی Trine 4: The Nightmare Prince

بازی Trine 4 The Nightmare Prince

طرفداران بازی‌های پلتفرمر و پازل محور بدون شک با مجموعه Trine غریبه نیستند و نام آن را در گوشه ذهن‌شان نگه می‌دارند. در واقع نسخه‌های مختلف این مجوعه (به خصوص شماره چهارم) به لطف گیم‌پلی درگیر کننده و جلوه‌های بصری مثال زدنی، همیشه در مرکز توجه طرفداران سبک مورد بحث قرار دارند. سری Trine از مکانیک‌های مختلفی نظیر مبارزه، پلتفرمینگ و حل پازل‌ها بهره می‌برد و بدین صورت همواره خود را نو نگه می‌دارد.

اما آن اثری که در مقاله بهترین بازی های فکری PS4 به آن اشاره می‌کنیم، شماره چهارم سری یا همان بازی Trine 4: The Nightmare prince است. این بازی داستان سه تا از شخصیت‌های معروف مجموعه را دنبال می‌کند که برای پیدا و آزاد کردن یک شاهزاده وارد ماجراجویی بزرگ می‌شوند. البته که این مسیر خالی از خطر نیست و شخصیت‌های مذکور باید در طی این راه با سایه‌های تهدید آمیزی که در حال گسترش هستند مبارزه کنند. بازی Trine 4: The Prince Nightmare که شامل پازل‌های درگیر کننده و جذابی می‌شود، یک ویدیو گیم دو نیم بُعدی (2.5D) است که می‌تواند در همان نگاه اول دل شما را برباید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Frozenbyte

6) بازی Lara Croft Go

بازی Lara Croft Go

هنگامی که اسم لارا کرافت و مجموعه Tomb Raider به میان می‌آید، همه ما یاد اکشن‌های بزرگ و سفر به تمدن‌های باستانی گمشده در مقیاس‌های عظیم می‌افتیم. با این حال بازی Lara Croft Go که جزوی از فرنچایز Tomb Raider محسوب می‌شود، ایده متفاوتی دارد و ماجراهای لارا کرافت را از زاویه دیگری به تصویر می‌کشد. لارا کرافت گو یک بازی نوبتی، استراتژیک و پازل محور است که یک بار دیگر مخاطب را در نقش یکی از شخصیت‌های مونث نمادین دنیای ویدیو گیم می‌گذارد.

برای اینکه بتوانید از پس چالش‌های بازی مورد بحث برآیید و از روی جنازه دشمنان رد شوید، باید حسابی فکر خود را به کار بگیرید. مثلا امکان حمله به دشمنان از زاویه روبرو وجود ندارد و باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای بچینید که نیروهای دشمن از پشت غافلگیر شوند. علاوه بر این محیط در بازی Lara Croft Go به صورت مستمر تغییر شکل می‌دهد و چالش‌های بیش‌تری به وجود می‌آورد. به همین دلیل باید شرایط محیط و موقعیت دشمنان را به کار گرفته و سپس تصمیم خود را اتخاذ کنید. به طور کلی لارا کرافت گو یک ویدیو گیم کوچک، دوست داشتنی و پازل محور است که در حین تجربه کوتاه مدت آن احساس خستگی نخواهید کرد.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: Square Enix Montreal

7) بازی The Witness

بازی The Witness

The Witness یکی از عجیب‌ترین آثاری است که می‌توانید در لیست بهترین بازی های فکری PS4 ببینید. این بازی شما را در جهان آزاد یا Open World قرار می‌دهد که با حجم عظیمی از جزئیات چشم‌نواز پر شده است. حال شما وظیفه دارید در این دنیای زیبا به گشت و گذار بپردازید و با حل کردن پازل‌های موجود، قطعات مختلف داستان را در کنار یکدیگر قرار دهید. اما منظور از کنار هم قرار دادن قطعات داستان چیست؟ شخصیت اصلی داستان که کنترل وی را برعهده می‌گیرید، بدون اینکه چیزی به یاد بیاورد در جزیره‌ای ناشناس اما زیبا بیدار می‌شود. در ادامه او نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا گذشته خود را به یاد بیاورد و معنی همه چیز را دریابد.

اما آنچه که بازی The Witness را متمایز کرده و به آن بال و پر می‌دهد، بزرگی و عظمت مقیاسی آن است. شما در این بازی به بالغ از 500 پازل مختلف برخورد می‌کنید که هر کدام ساختار خاص خود را دارند و می‌توانند در برخی شرایط فوق‌العاده سخت باشند. حال شما پس از حل هر یک از این پازل‌ها قسمتی از داستان را متوجه می‌شوید تا بدین ترتیب، سیستم پاداش دهی بازی تا انتها جذاب باقی بماند. چیزهای زیادی در جهان وجود ندارند که از حل کردن پازل‌های سخت بازی The Witness حس بهتری منتقل کنند.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Thekla

8) بازی Unravel 2

بازی Unravel 2

شماره اول سری Unravel جزو یکی از اولین ویدیو گیم‌های مستقلی بود که زیر نظر شرکت EA منتشر شد و توانست موفقیت‌های زیادی را به همراه آورد. فضای این بازی و ایده‌های آن آنقدری دوست داشتنی و بامزه بودند که خیلی سریع در میان مخاطب‌ها به محبوبیت رسیدند. در چنین شرایطی ساخت نسخه دوم اجتناب ناپذیر بود و همه می‌دانستند که Unravel 2 بالاخره از راه خواهد رسید. خب در پایان این اتفاق رخ داد و شماره دوم مجموعه، با ایده‌های بهتر، عمیق‌تر و جذاب‌تر یک بار دیگر گیمرها را شیفته خود کرد. یکی از این ایده‌ها که نسبت به سایرین چشم‌گیرتر به نظر می‌رسید، اضافه شدن حالت Co-op بود.

پشتیبانی از حالت Co-op به شما اجازه می‌دهد به همراه دوست خود کنترل دو شخصیت کاموایی بامزه را به دست بگیرید و پا به یک ماجراجویی شگفت انگیز بگذارید؛ یک ماجراجویی که با پازل‌های مختلف پر شده و باید با کمک گرفتن از ذهن خود، از مانع آن‌ها عبور کنید. نکته قابل توجه این است در حین تجربه حالت Co-op باید پازل‌ها را با کمک دوست خود حمل کنید و در صورت عدم هماهنگی، نتیجه خاصی به ثمر نمی‌نشیند. جلوه‌های بصری و محیط‌های بازی Unravel 2 هم چشم نواز هستند و آدم را ناخودآگاه به یاد دشت‌های سبز بی‌نقصِ دنیای واقعی می‌اندازند.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Coldwood Interactive

9) بازی Superliminal

بازی Superliminal

Superliminal در عین هیجان انگیز، سرگرم کننده و عجیب بودن سعی دارد ذهن شما را فریب دهد تا فکر کنید روی هیچ چیز تسلط و آگاهی ندارید. در این بازی محیط پیرامون شما به صورت مستمر تغییر پیدا می‌کند و صرفا هیچ چیز ثابت نیست. همین موضوع باعث می‌شود که نسبت به اطراف بی‌اعتماد شوید و هر شی یا راهرویی را به عنوان یک توهم فریب دهنده ببینید. حال اگر بخواهید پا به پای فریب‌کاری‌های بازی Superliminal راه بروید، باید حسابی حواس‌تان را جمع کرده و همه چیز را با چشم تردید نگاه کنید.

 اما استفاده از خطای دید و تغییر اندازه اشیا مختلف کلید اصلی حل پازل‌های این بازی محسوب می‌شوند. در واقع شما زمانی می‌توانید معماها را پشت سر بگذارید که با حرکت در محیط، همه چیز را از دیدهای مختلفی ببینید. حال در این میان جمع کردن کالکتیبل‌ها و تکمیل چالش‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند تا تنوع خوبی به گیم پلی تزریق شود. به طور کلی بازی Superliminal اثری محسوب می‌شود که بهتر است هر چند وقت یک بار به سراغ آن بروید، با ذهن خود بازی کنید و آن را حسابی به چالش بکشید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Pillow Castle

10) بازی Peggle 2

بازی Peggle 2

بازی Peggle 2 در زمان عرضه ابتدایی خود توجهات زیادی دریافت کرد که از نظر برخی از طرفداران، بیش‌تر از لیاقتش بود. با این حال اثر مذکور یک ویدیو گیم با کیفیت محسوب می‌شود که اگر بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید، اوقات خوبی را تجربه خواهید کرد. ایده کلی بازی Peggle 2 درباره پرتاب کردن توپ‌های کوچک و زدن بلوک‌های رنگی است. هرچقدر که بلوک‌های بیش‌تری را بزنید و توپ کم‌تری مصرف کنید، امتیاز بیش‌تری به دست خواهید آورد. این فرمولی است که شماره اول مجموعه به وجود آورد تا در نسخه دوم، شاهد پیشرفت و روان‌تر شدن آن باشیم.

فیزیک غیرقابل پیش بینی بازی روند گیم‌پلی را از تکرار به دور نگه می‌دارد و کاری می‌کند همواره به دنبال راه‌های جدیدی برای کسب امتیاز بیش‌تر بگردید. نتیجه این موضوع به روندی سرگرم کننده تبدیل می‌شود که ممکن است ساعت‌ها در حلقه اعتیادآور آن گیر کنید. حال اگر عملکرد خوبی از خود نشان دهید همه چیز سریع‌تر و چالش برانگیزتر می‌شود و حال و هوای جذاب‌تری به وجود می‌آورد. به طور کلی بازی Peggle 2 اثری سرگرم کننده و ساده به شمار می‌رود که در انجام ایده‌های کوچک و ساده خود کم نقص عمل می‌کند.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو PopCap Games

11) بازی Tetris Effect

بازی Tetris Effect

تتریس (Tetris) یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تاریخ ویدیو گیم است که هدفی به غیر از روی هم گذاشتن اشکال مختلف ندارد. شاید در ابتدا فکر کنید که این ایده بیش از حد ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد؛ اما باید بدانید که همین ایده ساده در طی سالیان متمادی افراد متعددی را به خود معتاد کرده است. گذاشتن آجرها و اشکال مختلف رو هم و تلاش برای رسیدن به یک رکورد بهتر لذتی وصف ناشدنی دارد که می‌توانید در هر شرایطی در آن غرق شوید. حال اگر در سال 2022 هوس تتریس کرده‌اید و می‌خواهید خاطرات گذشته را زنده کنید، گزینه بهتری از بازی Tetris Effect نخواهید داشت.

بازی Tetris Effect با اینکه در نگاه اول مانند سایر تتریس‌ها به نظر می‌رسد، به شدت عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر از سایر نسخه‌ها است. این بازی شامل جلوه‌های بصری و قطعات موسیقی فوق‌العاده‌ای می‌شود که رنگ و بو تازه‌ای به فرمول کلاسیک تتریس می‌دهند. البته که در این میان یک سری حالت‌های جدید هم وجود دارد که تجربه آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. حال اگر بخواهید به سراغ ورژن کامل‌تر آن با پسوند Connected بروید، می‌توانید از یک سری عناصر Multiplayer هم لذت ببرید. به طور کلی Tetris Effect همان بازی قدیمی و کلاسیک است که در یک قالب مدرن در دسترس گیمرها قرار دارد.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Resonair و Monstars

12) بازی The Talos Principle: Deluxe Edition

بازی The Talos Principle Deluxe Edition

در نگاه اول و هنگامی که وارد دنیای بازی The Talos Principle می‌شوید، ممکن است لقب «کپی» یا «کلون» سری Portal را به آن دهید که بی‌دلیل هم نیست. اما هنگامی که کمی بیش‌تر در دنیای آن غرق می‌شوید و ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کنید، متوجه می‌شوید که بازی مذکور چیزی بیش از یک کپی برداری بی‌شرمانه است و ایده‌های خلاقان و خاص خود را دارد.

بازی The Talos Principle یک ویدیو گیم اول شخص و پازل محور است که مخاطب خود را در بیش‌تر طول گیم پلی، مشغول حل کردن پازل‌های محیطی و متنوع می‌کند. شما این پازل‌ها را اکثرا با لیزرها و گجت‌های پیشرفته‌ای حل می‌کنید که انگار از دل یک آینده دور آمده‌اند. اما در کنار طراحی خلاقانه پازل‌ها، داستان هم از ارزش فوق‌العاده بالایی برخوردار است. بازینامه The Talos Principle تحسین برانگیز بوده و وجهه‌های جدید داستان را به شکلی آهسته در افکار مخاطب فرو می‌کند.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو Croteam

13) بازی We Were Here Together

بازی We Were Here Together

همان‌طور که بیش‌تر ما اتفاق نظر داریم بازی کردن به اتفاق دوستان لذتی دو چندان دارد که در تجربه‌های تک نفره نمی‌توان آن را پیدا کرد. تجربه چندنفره بازی‌های پازل محور هم از این قاعده مستثنا نیست و هنگامی که موانع را در کنار دوستان پشت سر بگذارید، حس بهتری خواهید داشت. اگر شما هم با این حرف‌ها موافق هستید و به دنبال یک ویدیو گیم پازل محور چند نفره می‌گردید، نباید بازی We Were Here Together را از دست بدهید. شما در این بازی به همراه دوستان‌تان به قطب جنوب سفر می‌کنید و وظیفه دارید با حل کردن پازل‌ها، به نجات جان سایر افراد بپردازید.

در حالی که بازی We Were Here Together یک ویدیو گیم پازل‌محور محسوب می‌شود، اما عناصر ترسناکی هم دارد که می‌توانند شما را از جای‌تان بپرانند. علاوه بر این، کار تیمی در بازی مورد بحث حرف اول را می‌زند و بدون بهره گیری از آن، خبری از پیشرفت و ماجراجویی نخواهد بود. این بازی می‌تواند حسابی جذاب باشد و تجربه اتاق‌های فرار دنیای واقعی را برای مخاطب تداعی کند. علاوه بر این، بازی We Were Here Together شامل جنبه‌های بصری خاص و جالبی می‌شود که مانند آن را کم‌تر می‌توان در سایر آثار پیدا کرد.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Total Mayhem Games

14) بازی Little Nightmares

بازی Little Nightmares

استودیو Tarsier که آن را بیش‌تر به خاطر ساخت نسخه پلی استیشن ویتا بازی LittleBigPlanet می‌شناسیم، پس از عرضه این بازی انحصاری برای شرکت سونی رویه متفاوت و تاریک‌تری را در پیش گرفت که با نیم نگاهی به اسم آن هم (به معنی رویاهای کوچک) می‌توان متوجه این موضوع شد. Little Nightmares که در این نقطه از لیست بهترین بازی های فکری PS4 به آن می‌پردازیم، از لحاظ فیزیک شباهت‌های خاص خود را نسبت به LittleBigPlanet دارد؛ اما اصلا هدف دیگری را دنبال می‌کند و از زمین تا آسمان فرق دارد.

این بازی که با الهام گیری از انیمه «شهر اشباح» یا «Spirited Away» ساخته شده، یک پلتفرمر پازل محور کوچک، عجیب و ترسناک است که به هیچ وجه ویژگی‌های ذکر شده در مقدمه مقاله (آرامش بخش بودن بازی‌های پازلی) را منعکس نمی‌کند. داستان Little Nightmares در مورد کودک کوچکی با لباس بارانی زرد است که در یک تشکیلات فوق‌العاده ترسناک و خفقان آور گیر می‌کند. حال او باید فکرش را به کار بیندازد و با عبور از پازل‌ها، موانع و یک سری موجودات غول پیکر عجیب و غریب راه خروج و آزادی را بیابد. راستی اگر

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Tarsier

15) بازی The Turning Test

بازی بازی The Talos Principle Deluxe Edition

اگر از بازی‌های پازل محور مرسوم با زاویه دید بالا به پایین خسته شده‌اید و به دنبال یک ویدیو گیم فکری هیجان انگیزتر می‌گردید، نباید بازی The Turning Test را از دست دهید. یک شوتر اول شخص فوق‌العاده چشم نواز که تمرکز خود را به جای ماجراجویی و تلاش برای بقا، روی حل کردن پازل‌ها و درگیری‌های ذهنی می‌گذارد. این بازی علمی تخیلی شما را در قالب شخصیتی با نام Ava Turning قرار می‌دهد و به سیاره Europa می‌فرستد.

هدف اصلی این شخصیت پیدا کردن خدمه انسانی سیاره ذکر شده است که به شکل عجیبی غیب شده‌اند. در حین ورود به سیاره Europa، Ava متوجه می‌شود که برای تکمیل ماموریت خود باید پازلی که توسط خدمه انسانی طراحی شده را دنبال کند و به طور کامل از علامت سوال‌های آن آگاه شود. همین موضوع یک پازل و معما بزرگ را به وجود می‌آورد که باید رفته رفته قطعه‌های مختلف‌اش را در کنار هم قرار دهید. من حیث المجوع بازی The Turning Test ویدیو گیم متفاوتی است که هیچگاه به اندازه‌ای که لیاقتش را داشت، توجه دریافت نکرد.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Bulkhead Interactive

در کنار مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم و به مرور جزئیات‌شان پرداختیم، یک سری ویدیو گیم قابل احترام دیگر هم وجود دارند که شایستگی حضور در این لیست را داشتند. شما قادر هستید در ادامه نام این بازی‌ها را ببینید:

  • بازی Little Big Planet 3
  • بازی Inside
  • بازی Limbo
  • بازی Rime
  • بازی Bridge Constructor
  • و…

جمع بندی

بازی‌های فکری که تمرکز خاصی روی پازل‌ها دارند، طبیعت و مفاهیم متفاوتی از خود ساطع می‌کنند که در کم‌تر سبکی می‌توان به دنبال موارد مشابه آن گشت. آثاری که به چالش کشیدن ذهن مخاطب را در اولویت قرار می‌دهند و سایر مکانیک‌ها را درست مانند یک هرم بزرگ، در زیر چالش‌های فکری می‌گذارند. اگر به دنبال چنین تجربه‌های می‌گردید نباید بازی‌هایی نظیر Tetris Effect، The Talos Principle و It Takes Two را پشت گوش بیندازید.

نظر شما در مورد بهترین بازی های فکری PS4 چیست؟ شما کدام یک از بازی‌های ذکر شده را بیش‌تر می‌پسندید؟ جای خالی چه عنوانی را بیش از سایرین حس می‌کنید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های فکری PS4 چه آثاری هستند؟

اگر به دنبال بهترین بازی های فکری پلی استیشن 4 می‌‌گردید بهتر است آثاری نظیر Tetris Effect، It Takes Two و The Witness را از دست ندهید

۱
بهترین بازی های فکری داستانی PS4 چه عناوینی هستند؟

اگر دوست دارید در کنار به چالش کشیدن ذهن خود یک داستان جذاب را هم گوش دهید بهتر است به سراغ بازی‌هایی مانند The Talos Principle و Little Nightmare بروید

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.