از زمان انتشار اولین کتاب دنیای جادوگری به‌قلم جی. کی. رولینگ و اکران فیلم هری پاتر و سنگ جادو در سال 2001، همه‌ی افرادی که مجذوب دنیای فوق‌العاده هری پاتر شده بودند، دوست داشتند به هر نحوی که شده زندگی در این دنیا را تجربه کنند. همین موضوع باعث شده بود که فیلم و کتاب‌های هری پاتر جز محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات سرگرمی تاریخ شود. اما همیشه در بین فیلم، کتاب و حتی تئاتر هری‌ پاتر جای خالی یک مدیوم دیگر از سرگرمی شدیدا احساس می‌شد؛ ویدئوگیم. در این مطلب به نقد و بررسی بازی Hogwarts Legacy خواهیم پرداخت.

از سال 2001 به این سو بازی‌های بسیاری بر اساس داستان پسری که زنده ماند ساخته شد اما هیچکدام آن‌ها حتی کیفیت یک بازی معمولی را هم نداشت، کیفیت عالی نوشته‌های رولینگ و فیلم‌های هری پاتر که جای خود دارد. در نتیجه تا سال‌ها آرزوی یک بازی ویدئویی خوب در دنیای هری پاتر به دل طرفداران مانده بود. تا اینکه در ماه سپتامبر سال 2020 دوباره یک بازی در دنیای هری پاتر معرفی شد. با وجودیکه نمایش بازی بسیار خوب بود و امید یک اثر جذاب را می‌داد، تاریخچه بازی‌های هری پاتر باعث می‌شد تا همه با بدبینی به Hogwarts Legacy نگاه کنند. حالا که بازی منتشر شده است، وقت آن است که در نقد و بررسی بازی Hogwarts Legacy  ببینیم استودیوی Avalanch چقدر توانسته است دنیای هری پاتر را در بازی خود بازسازی کند.

بررسی بازی Hogwarts Legacy؛ به بزرگ‌ترین مدرسه جادوگری دنیا خوش آمدید

بازی Hogwarts Legacy

در ابتدای بررسی بازی Hogwarts Legacy، بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی را می‌توان معرفی نه‌چندان خوب شخصیت‌ها و داستان بازی قلمداد کرد. هر چقدر که طراحی بصری بازی از همان ثانیه‌های اول شما را مجذوب خود می‌کند، داستان بازی به‌شدت بد و با مشکل‌های اساسی آغاز می‌شود. از همان اوایل بازی سوالاتی در ذهن بازیکن شکل می‌گیرد که تا آخر بازی جواب همه‌ی آن‌ها را دریافت نخواهید کرد.

بازی از جایی شروع می‌شود که شخصیت شما به‌عنوان یک شاگرد سال پنجمی به مدرسه جادوگری هاگوارتز دعوت می‌شود. بعد از اینکه ذهن‌تان با این موضوع کنار آمد که اصلا چطور ممکن است شخصی از سال پنجم وارد هاگوارتز شود، خیلی سریع متوجه می‌شوید که شخصیت شما قابلیت ویژه‌ای دارد که می‌تواند رد جادوی کهن را در دنیا ببیند و از آن استفاده کند. کل داستان بازی نیز با محوریت این جادوی کهن ساخته و پرداخته شده است. در طول بازی تلاش می‌کنید قدرت‌های این جادو را درک کنید و در عین حال با گروهی از گابلین‌ها که دنبال این قدرت هستند نیز مبارزه کنید.

از نیمه‌های بازی به آن طرف شخصیت‌پردازی و داستان بهتر می‌شود و تلاش می‌کند پیام بسیار خوبی را به مخاطب برساند. ای کاش استودیوی آوالانچ تیم نویسندگی بهتری را استخدام می‌کرد تا نیمه اول بازی، مخصوصا بخش آغازین آن به‌خوبی بخش‌های انتهایی بازی می‌بود.

خیلی کوتاه باید بگویم که آغاز بازی Hogwarts Legacy، حداقل از نظر داستانی یک معرفی بسیار ضعیف است که متاسفانه تاثیر مستقیمی در کیفیت نهایی این بازی گذشته است. خوشبختانه از نظر طراحی مرحله و معرفی بازیکن با مکانیزم‌های مختلف فوق‌العاده است. در نیم ساعت اولیه بازی به بهترین شکل ممکن به شما اساسات بازی مثل استفاده از چوب دستی، وردهای مختلف و استفاده از منوهای مختلف را یاد می‌دهد. اما جادوی اصلی بازی زمانی شما را تحت سلطه‌ی خود قرار می‌دهد که وارد هاگوارتز می‌شوید.

بررسی بازی Hogwarts Legacy

پس از اینکه شامل یکی از گروه‌های چهارگانه مدرسه هاگوارتز شدید، بازی رسما آغاز می‌شود و می‌توانید سر کلاس‌های تان حاضر شوید یا برای مدتی در مدرسه قدم بزنید. به محض اینکه از خوابگاه‌تان بیرون شوید و در راهروهای هاگوارتز قدم بزنید، عاشق این بازی خواهید شد. استودیوی سازنده وسواس عجیبی در طراحی کوچک‌ترین جزئیات هاگوارتز به‌ خرج داده است. از طرح‌های زیبای راه‌پله‌های هاگوارتز بگیرید، تا تک‌تک مجسمه‌ها و نقاشی‌های متحرک به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند.

هاگوارتزی که اوالانچ برای این بازی طراحی کرده است صرفاً از نظر بصری زیبا و وفادار به منبع اقتباس نیست، بلکه این استودیو به‌شکل معجزه‌آسایی توانسته است روح هاگوارتز را در بازی بدمد. دانشجوهای که کتاب‌های سنگین را حمل می‌کنند، بازیکنان تیم کوییدیچ که در محوطه هاگوارتز مشغول تمرین هستند، و صد البته روح‌های سرگردانی که هرکدام شخصیت منحصر به‌فرد خود را دارد.

خوشبختانه این طراحی زیبا در هاگوارتز خلاصه نمی‌شود و تمامی مکان‌های بازی، مخصوصا هاگزمید به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. پس از چند ساعت اولیه به این موضوع ایمان خواهید آورد که تمامی افرادی که روی طراحی این بازی کار کرده‌اند، عمیقا به دنیای هری پاتر وفادار و علاقه‌مند بوده‌اند. آوالانچ به معنای واقعی کلمه تک‌تک جزئیات وصف شده توسط رولینگ در کتاب‌های هری پاتر را در بازی پیاده کرده است.

جهانی پر راز و رمز، آماده برای کشف شدن

دنیای بازی Hogwarts Legacy

یکی از خصوصیات اصلی دنیای هری پاتر، مخصوصا قلعه هاگوارتز رازها و اسراری است که در دل خود جا داده‌اند. اما صرفا این رازآمیز بودن به چند اتاق مخفی خلاصه نمی‌شود. بازی Hogwarts Legacy تنوع بسیار خوبی در طراحی مکان‌ها مختلفی و معماهای بازی دارد. اما چیزی که این معماها و آیتم‌های مخفی را جذاب‌تر می‌سازد، گره خوردن آن با افسانه‌ها و قصه‌های داخل بازی است.

هرچقدر که بازی در روایت داستان اصلی خود مشکل دارد، در معرفی و غنی‌سازی دنیا تقریبا بی‌نقص است. استودیوی سازنده با این هدف که ممکن است هر شخصی این بازی را تجربه کند، تا جایی که توانسته است اطلاعات و قصه‌های هاگوارتز و دنیای جادوگری را در بازی جا داده است. ولی یک تفاوت عمده بین Hogwarts Legacy و بقیه بازی‌های ماجراجویی فانتزی وجود دارد.

در طول بازی تمامی اطلاعاتی که در مورد دنیای جادوگری به‌دست میاورید صرفا پیدا کردن چند نامه یا کتاب نیست که مجبور باشید در ادامه چند پاراگراف در مورد آن بخوانید. برعکس، با گشتن در محیط شما با مجسمه‌ها، تابلوهای نقاشی و آیتم‌های مختلف برمی‌خورید که با استفاده از ورد Revelio می‌توانید اطلاعات را در مورد آن مطالعه کنید. اما این اطلاعات چند پاراگراف نیست، بلکه چند خط کوتاه است که توضیح کافی در مورد آن بدهد.

به‌عنوان مثال وقتی وارد آشپزخانه بزرگ هاگوارتز می‌شوید می‌توانید یکی از این متن‌ها که در بازی به عنوان Field Guide یا راهنمای محیط شناخته می‌شود را پیدا کنید. وقتی این راهنما را پیدا کردید خیلی خلاصه برای شما توضیح می‌دهد که جن‌های خانگی وظیفه آشپزی را برعهده دارد و هر موقع که آن‌ها غذا را روی میز آشپزخانه قرار می‌دهند، تمامی این غذاها توسط جادو روی میز دانشجوها ظاهر می‌شود. به جرأت می‌توانم بگویم که بازی Hogwarts Legacy یکی از بهترین روش‌ها برای علاقه‌مند ساختن بازیکنان به دنیای بازی را طراحی کرده است.

وقتی از هاگوارتز بیرون شوید ممکن است اول احساس کنید که محیط بیرونی جزئیات قلعه هاگوارتز را ندارد که طبیعی است. ولی این موضوع باعث نمی‌شود که طراحی جنگل ممنوعه و دیگر بخش‌های بازی از زیبایی خاص خودشان برخوردار نباشند. به همان اندازه که قلعه هاگوارتز پر از راز و سرهای مختلف بود، دنیای بیرون هاگوارتز پر از موجودات شگفت‌انگیز و دشمنان مختلف است.

تنوع دشمنان در بازی Hogwarts Legacy شاید در ظاهر به چند بخش تقسیم شود، اما به محض اینکه مبارزه را آغاز کردید متوجه تفاوت تک‌تک آن‌ها خواهید شد. ممکن است در یک مبارزه با چند عنکبوت مبارزه کنید، اما تک‌تک آن‌ها تفاوت‌های خاص خود را دارند که شما را با چالش می‌کشند. برای مثال اگر یک عنکبوت مستقیما به شما حمله کند، عنکبوت دیگر تلاش می‌کند از دور به شما زهر بپاشد و در عین حال باید حواستان به عنکبوت عظیم‌الجثه که ضربات آن مهارشدنی نیست باشد.

خلاصه اگر بگویم، دنیای Hogwarts Legacy پر از مکان‌های جذاب و متفاوت است. هر کدام طراحی منحصر به‌فرد خود را دارد و جزئیات در طراحی هر کدام آن‌ها واقعا ستودنی است. اما یک بازی ویدئویی صرفا زیبایی بصری و خلق دنیا نیست. هسته اصلی یک بازی ویدیویی تعامل آن با بازیکن یا همان گیم‌پلی است.

حس واقعی یک جادوگر

بررسی بازی Hogwarts Legacy

در ادامه بررسی بازی Hogwarts Legacy به مبارزات و گیم پلی خواهیم پرداخت. بزرگ‌ترین ترسی که از گیم‌پلی بازی Hogwarts Legacy داشتم، طراحی مبارزات و نحوه استفاده از وردهای مختلف بود. متاسفانه هیچکدام از بازی‌های قبلی دنیای هری پاتر حس واقعی یک جادوگر را هنگام استفاده از وردهای مختلف به بازیکن القا نمی‌کرد. اما این  قضیه در بازی Hogwarts Legacy خوشبختانه فرق دارد. به‌محض اینکه چند ورد مختلف را در بازی یاد گرفتید، پتانسیل اصلی گیم‌پلی، مخصوصا مبارزات بازی را درک خواهید کرد.

در بازی چیزی حدود 27 ورد مختلف وجود دارد که همه‌ی آن‌ها به درد شما می‌خورد. یکی از بهترین نکات در طراحی گیم‌پلی بازی Hogwarts Legacy نیز همین موضوع است که به‌نحوی شما را وادار می‌سازد تا از وردهای مختلف استفاده کنید. با گذاشتن موانع مختلف اعم از دشمنان و معماهای محیطی، شما مجبور به استفاده از وردهای مختلف هستید.

در جریان بازی شما فقط می‌توانید 4 ورد را همزمان انتخاب کنید که در اوایل ممکن است یک نقطه ضعف محسوب شود اما وقتی در بازی جلوتر بروید، بازی این اجازه را به شما می‌دهد تا 4 تا ترکیب مختلف از 4 ورد را برای خودتان انتخاب کنید. به‌عبارتی شما با زدن یک دکمه می‌توانید ترکیب وردهای که در اختیار دارید را تغییر بدهید، بدون اینکه وارد منو بازی شوید. این مکانیزم ساده هنگام مبارزات بازی پتانسیل واقعی خود را نشان می‌دهد.

در رابطه با مبارزات بازی باید بگویم که جذاب، مهیج و فوق‌العاده لذت‌بخش است. مبارزات بازی شباهت بسیار زیادی به مبارزات سری Devil May Cry دارد که ممکن است عجیب به‌نظر برسد اما تطابق عجیب و بسیار خوبی با بازی دارد. در بازی شما یک ورد معمولی دارد که حکم Light Attack را دارد و وردهای اصلی بازی که حکم Heavy Attack را دارد.

با ترکیب این‌ها می‌توانید کامبوهای بسیار خوب و کشنده‌ای را خلق کنید. از طرفی بازی به شما این اجازه را نمی‌دهد که پشت سرهم از وردهای مختلف استفاده کنید. پس از استفاده از هر ورد، متناسب با قدرتی که دارد باید مدتی صبر کنید تا دوباره از آن استفاده کنید. اینجا است که سیستم عوض کردن ترکیب وردها به داد شما می‌رسد تا مدام از کامبوهای مختلف پشت سرهم استفاده کنید. روی کاغذ این مکانیزم بسیار ساده است، اما هنگام اجرا آنچنان تاثیری در تنوع مبارزات دارد که باورش سخت است.

از آنجایی که بازی المان‌های نقش‌آفرینی نیز دارد، با انجام کوئست‌های مختلف شما امتیاز به‌دست خواهید آورد و در نتیجه می‌توانید شخصیت خود را ارتقا بدهید. شما می‌توانید شخصیت‌تان را در 5 مختلف ارتقا بدهید که البته محدودیت نیز دارد. در نتیجه شما باید متناسب با سبک بازی خودتان شخصیت‌تان را ارتقا دهید که در نتیجه احساس می‌کند واقعا این شما هستید که در بازی حضور دارد، نه صرفا یک کاراکتر.

یکی دیگر از نکات مثبت بازی Hogwarts Legacy پیشرفت مداوم مکانیزم‌ها و گیم‌پلی بازی است. با جلو رفتن در بازی شما آیتم و وردهای جدیدی را باز خواهید کرد که به شما بیشتر حس یک جادوگر را می‌دهد. جاروی پرنده که وسیله نقلیه اصلی شما در بازی است در اوایل بازی در دسترس نیست و بعدا باز خواهد شد. همینطور مکان‌ها مختلف، آیتم‌ها مختلف و البته مکانیزم‌های مختلف.

اتاق ضروریات یا همان Room of Requirement جایی است که شما قادر خواهید بود معجون‌های مختلف را بسازید و گیاه‌های متفاوت را رشد بدهید که هرکدام در مبارزات بازی واقعا به‌درد شما می‌خورند. پس از اینکه به این اتاق دسترسی پیدا کردید، چند مرحله بعدتر می‌توانید موجودات مختلفی را نگه‌داری کنید و از پشم و پر آن‌ها استفاده کنید تا لباس خود را بهتر و قوی‌تر کنید. این روند پیشرفت آهسته اما پیوسته مکانیزم‌های بازی کمک بسیاری به تر و تازه ماندن بازی تا پایان کرده است.

با وجود تمامی خوبی‌های که بازی Hogwarts Legacy دارد، متاسفانه از مشکلات فنی رنج می‌برد. این مشکلات شامل افت فریم هنگام شلوغ شدن محیط یا رفتن از یک ساختمان به ساختمان دیگر به‌شدت احساس می‌شود. از سوی دیگر در مواردی انیمیشن لباس‌ها دچار باگ می‌شوند که خیلی کم رخ می‌دهد اما همچنان به تجربه‌ی کامل بازی آسیب می‌زند. ولی خوشبختانه بازی مشکل فنی جدی ندارد که مانع پیشروی شما در بازی شود یا صدمه‌ی جدی به تجربه بازی بزند. این مشکلات بیشتر روی نسخه PC بازی دیده می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک به انتشار آپدیت‌ها زودتر حل شود.

موسیقی، روح بازی Hogwarts Legacy

موسیقی بازی Hogwarts Legacy

خیلی کم پیش می‌آید که یک کارگردان واقعا بتواند از قدرت موسیقی در بازی خود استفاده کند. موسیقی در بازی‌ها حکم آن چاشنی را دارد که مزه نهایی اثر را تعیین می‌کند. اما در رابطه با Hogwarts Legacy موضوع فرق می‌کند. موسیقی این بازی صرفا یک چاشنی برای خوش‌مزه ساختن اثر نیست، یک وسیله برای برآوردن احساسات است. روح بازی Hogwarts Legacy را موسیقی آن به دوش می‌کشد که یکی از مهم‌ترین نکات در بررسی بازی Hogwarts Legacy است.

این موضوع را اولین بار وقتی در ویواریوم ساحلی (محل زندگی موجودات) وارد می‌شوید احساس می‌کنید. با وجودیکه این بخش فرعی بازی است، اما زیباترین لحظه بازی نیز است. وقتی وارد این مکان می‌شوید و موسیقی مخصوص آن پخش می‌شود، به‌صورت ناخودآگاه شما درک می‌کنید که اینجا چالشی درکار نیست و فقط باید لذت برد. از برخورد موج‌های دریا با شن، از زیبایی این طبیعت، از بازیگوشی موجوداتی که در این مکان از آن نگهداری می‌کنید. اگر موسیقی این بخش اندکی متفاوت می‌بود، قطعا تاثیرگذاری آن نیز متفاوت می‌بود.