بازی های فکری کامپیوتر
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های فکری کامپیوتر

ارحام ادبخواه 14 دی 1401 7 دیدگاه
22,617 بازدید

فکر کردن، حل کردن پازل‌ها و رسیدن به راه حل نهایی دغدغه اصلی بازی‌های فکری و پازلی را تشکیل می‌دهند که در برخی مواقع، خیلی جذاب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. رمزگشایی معماها، تلاش برای گذر از موانع و مسائلی از این قبیل اگر به شکل درستی به کار گرفته شوند می‌توانند حسابی اعتیاد آور باشند. اما چه آثاری این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند؟ در ادامه مقاله بهترین بازی های فکری کامپیوتر به معرفی بهترین گزینه‌های ممکن خواهیم پرداخت.

بهترین بازی فکری PC

فرقی نمی‌کند که چه سلیقه‌ای دارید و جهان را به چه نحوی نگاه می‌کنید؛ دنیای بازی‌های ویدیویی آنقدر گسترده و بزرگ است که اگر کمی در آن ریز شوید، بدون شک می‌توانید بازی مورد پسند خود را پیدا کنید. حال این سلیقه می‌تواند به خشونت و تکه تکه کردن دشمنان سنگینی کند یا حل کردن پازل‌ها و معماهای فکری در آرامش. اگر جزو گروه دوم قرار می‌گیرید و به دنبال بازی‌های فکری می‌گردید، باید بدانید که گزینه‌های مناسب متعددی در میان محبوب ترین بازی های کامپیوتر برای شما وجود دارند. بازی‌هایی که فکر کردن به یک چالش تبدیل می‌کنند و با شاخ و برگ دادن به آن، به یک سرگرمی چند ساعته جذاب می‌رسند.

اما همان‌طور که می‌دانید سطح بازار توسط بازی‌های شوتر و Adventure پر شده و خیلی سخت می‌توان یک بازی فکری و پازل محور خوب پیدا کرد؛ اثری که بتواند همزمان سرگرم کننده باشد و ذهن شما را هم به چالش بکشد. حال اگر این روند چالش برانگیز ذهنی با داستان و عناصر پویا دیگر ترکیب شود، قاعدتا به نتیجه بهتری می‌رسیم. البته در این میان یک سری بازی‌ها وجود دارند که صرفا با استفاده از پازل‌ها به نهایت پتانسیل موجود می‌رسند و نیازی به اضافه کاری ندارند. در ادامه مقاله بهترین بازی های فکری کامپیوتر به معرفی بهترین آثاری پازل محور و معمایی خواهیم پرداخت.

1) بازی It Takes Two

بازی It Takes Two

بعضی اوقات بهتر است برای گذر از موانع و حل کردن مشکلات از یک دوست کمک گرفت و در این میان، از ماجراجویی در زندگی هم لذت برد. بازی It Takes Two هم دقیقا همین ایده را دارد و سعی می‌کند در کنار یک ماجراجویی تاثیرگذار و الهام بخش، گیمرها را به فکر کردن و حل کردن پازل‌ها به کمک هم سوق دهد. بهترین بازی مراسم The Game Awards 2021 شامل دو شخصیت اصلی می‌شود که باید به همراه یکی از دوستان یا پارتنر خود، به تجربه‌اش بپردازید.

دو شخصیت اصلی بازی که در واقع یک زوج با اختلاف‌های فراوان هستند، به دو عروسک پارچه‌ای تبدیل شده‌اند و حال باید با درس گرفتن از گذشته و یاد گرفتن راه زندگی، به شرایط معمولی سابق بازگردند. اما این ماجراجویی همانقدر که عجیب است چالش‌های متعددی هم به همراه دارد که برای گذر از آن‌ها باید حسابی فکر کنید. بازی It Takes Two حتی پازل‌ها را هم به گونه‌ای در دسترس مخاطب قرار می‌دهد که برای حل آن به دو نفر نیاز است و نمی‌توانید داستان را به تنهایی به اتمام برسانید. همه این موارد بازی مورد بحث را به یک اثر منسجم و درگیر کننده اضافه کرده‌اند که بهتر است آن را در اولویت‌های خود در میان بهترین بازی های فکری کامپیوتر قرار دهید.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Hazelight

2) بازی Human: Fall Flat

بازی Human Fall Flat

در حالی که بازی‌های متعددی سعی می‌کنند حول محور پازل‌های فیزیکی بچرخند و نهایت تنوع را به وجود آورند، هیچ یک از آن‌ها در حد بازی Human: Fall Flat موفق نیستند. شما در این بازی کنترل یک کاراکتر شخصی‌سازی شده را به دست می‌گیرید که اصلا حالت طبیعی ندارد و به عجیب‌ترین شکل ممکن راه می‌رود. این بازی شرایط را به گونه‌ای القا می‌کند که انگار هیچ یک از شخصیت‌ها استخوان و مَفصل ندارند و باید در همین شرایط نامتعادل به ماجراجویی خود ادامه دهند. همین سیستم حرکت غیرقابل پیش بینی شخصیت‌ها نه تنها همه چیز را خیلی خنده‌دار می‌کند، بلکه باعث سخت‌تر شدن گیم‌پلی نیز می‌شود.

حال هنگامی که مکانیک‌های پایه را یاد گرفتید و فهمیدید که شخصیت‌های عجیب درون بازی را باید چگونه کنترل کنید، نوبت به حل کردن پازل‌ها می‌رسد. نکته قابل توجه این است که خود بازی هیچ گونه راهنمایی و درس خاصی به شما نمی‌دهد و باید با آزمون و خطا همه چیز را یاد بگیرد. همین موضوع کار را چالش برانگیزتر می‌کند تا در حین پیروزی و رد شدن از موانع، احساس بهتری داشته باشید. حال اگر به همراه دوستان خود و به شکل Co-op به سراغ بازی Human: Fall Flat بروید این احساس به مراتب بهتر می‌شود و در این حین کلی هم خواهید خندید.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو No Brake Games

3) بازی Tetris Effect

بازی Tetris Effect

تتریس (Tetris) یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تاریخ ویدیو گیم است که هدفی به غیر از روی هم گذاشتن اشکال مختلف ندارد. شاید در ابتدا فکر کنید که این ایده بیش از حد ساده و پیش پا افتاده است؛ اما باید بدانید که همین ایده ساده در طی سالیان متمادی افراد متعددی را به خود معتاد کرده است. گذاشتن آجرها و اشکال مختلف رو هم و تلاش برای رسیدن به یک رکورد بهتر لذتی وصف ناشدنی دارد که می‌توانید در هر شرایطی در آن غرق شوید. حال اگر در سال 2022 هوس تترس کرده‌اید و می‌خواهید خاطرات گذشته را زنده کنید، گزینه بهتری از بازی Tetris Effect نخواهید داشت.

بازی Tetris Effect با اینکه در نگاه اول مانند سایر تتریس‌ها به نظر می‌رسد، به شدت عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر از سایر نسخه‌ها است. این بازی شامل جلوه‌های بصری و قطعات موسیقی فوق‌العاده‌ای می‌شود که رنگ و بو تازه‌ای به فرمول کلاسیک تتریس می‌دهند. البته که در این میان یک سری حالت‌های جدید هم وجود دارد که تجربه آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. حال اگر بخواهید به سراغ ورژن کامل‌تر آن با پسوند Connected بروید، می‌توانید از یک سری عناصر Multiplayer هم لذت ببرید. به طور کلی Tetris Effect همان بازی قدیمی و کلاسیک است که در یک قالب مدرن میان بهترین بازی های فکری کامپیوتر در دسترس گیمرها قرار دارد.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Resonair و Monstars

4) بازی Trine 4: The Prince Nightmare

بازی Trine 4 The Prince Nightmare

طرفداران بازی‌های پلتفرمر و پازل محور بدون شک با مجموعه Trine غریبه نیستند و نام آن را در گوشه ذهن‌شان نگه می‌دارند. در واقع نسخه‌های مختلف این مجوعه (به خصوص شماره چهارم) به لطف گیم‌پلی درگیر کننده و جلوه‌های بصری مثال زدنی، همیشه در مرکز توجه طرفداران سبک مورد بحث قرار دارند. سری Trine از مکانیک‌های مختلفی نظیر مبارزه، پلتفرمینگ و حل پازل‌ها بهره می‌برد و بدین صورت همواره خود را نو نگه می‌دارد.

اما آن اثری که در مقاله بهترین بازی های فکری کامپیوتر به آن اشاره می‌کنیم، شماره چهارم سری یا همان بازی Trine 4: The Nightmare prince است. این بازی داستان سه تا از شخصیت‌های معروف مجموعه را دنبال می‌کند که برای پیدا و آزاد کردن یک شاهزاده وارد ماجراجویی بزرگ می‌شوند. البته که این مسیر خالی از خطر نیست و شخصیت‌های مذکور باید در طی این راه با سایه‌های تهدید آمیزی که در حال گسترش هستند مبارزه کنند. بازی Trine 4: The Prince Nightmare که شامل پازل‌های درگیر کننده و جذابی می‌شود، یک ویدیو گیم دو نیم بُعدی (2.5D) است که می‌تواند در همان نگاه اول دل شما را برباید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Frozenbyte

5) بازی The Witness

بازی The Witness

The Witness یکی از عجیب‌ترین آثاری است که می‌توانید در لیست بهترین بازی های فکری PC ببینید. این بازی شما را در جهان آزاد یا Open World قرار می‌دهد که با حجم عظیمی از جزئیات چشم‌نواز پر شده است. حال شما وظیفه دارید در این دنیای زیبا به گشت و گذار بپردازید و با حل کردن پازل‌های موجود، قطعات مختلف داستان را در کنار یکدیگر قرار دهید. اما منظور از کنار هم قرار دادن قطعات داستان چیست؟ شخصیت اصلی داستان که کنترل وی را برعهده می‌گیرید، بدون اینکه چیزی به یاد بیاورد در جزیره‌ای ناشناس اما زیبا بیدار می‌شود. در ادامه او نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا گذشته خود را به یاد بیاورد و معنی همه چیز را دریابد.

اما آنچه که بازی The Witness را متمایز کرده و به آن بال و پر می‌دهد، بزرگی و عظمت مقیاسی آن است. شما در این بازی به بالغ از 500 پازل مختلف برخورد می‌کنید که هر کدام ساختار خاص خود را دارند و می‌توانند در برخی شرایط فوق‌العاده سخت باشند. حال شما پس از حل هر یک از این پازل‌ها قسمتی از داستان را متوجه می‌شوید تا بدین ترتیب، سیستم پاداش دهی بازی تا انتها جذاب باقی بماند. چیزهای زیادی در جهان وجود ندارند که از حل کردن پازل‌های سخت بازی The Witness حس بهتری منتقل کنند.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Thekla

6) بازی We Were Here Together

بازی We Were Here Together

همان‌طور که بیش‌تر ما اتفاق نظر داریم بازی کردن به اتفاق دوستان لذتی دو چندان دارد که در تجربه‌های تک نفره نمی‌توان آن را پیدا کرد. تجربه چندنفره بازی‌های پازل محور هم از این قاعده مستثنا نیست و هنگامی که موانع را در کنار دوستان پشت سر بگذارید، حس بهتری خواهید داشت. اگر شما هم با این حرف‌ها موافق هستید و به دنبال یک ویدیو گیم پازل محور چند نفره می‌گردید، نباید بازی We Were Here Together را از دست بدهید. شما در این بازی به همراه دوستان‌تان به قطب جنوب سفر می‌کنید و وظیفه دارید با حل کردن پازل‌ها، به نجات جان سایر افراد بپردازید.

در حالی که بازی We Were Here Together یک ویدیو گیم پازل‌محور محسوب می‌شود، اما عناصر ترسناکی هم دارد که می‌توانند شما را از جای‌تان بپرانند. علاوه بر این، کار تیم در بازی مورد بحث حرف اول را می‌زند و بدون بهره گیری از آن، خبری از پیشرفت و ماجراجویی نخواهد بود. این بازی می‌تواند حسابی جذاب باشد و تجربه اتاق‌های فرار دنیای واقعی را برای مخاطب تداعی کند.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Total Mayhem Games

7) بازی Superliminal

بازی Superliminal

Superliminal در عین هیجان انگیز، سرگرم کننده و عجیب بودن سعی دارد ذهن شما را فریب دهد تا فکر کنید روی هیچ چیز تسلط و آگاهی ندارید. در این بازی محیط پیرامون شما به صورت مستمر تغییر پیدا می‌کند و صرفا هیچ چیز ثابت نیست. همین موضوع باعث می‌شود که نسبت به اطراف بی‌اعتماد شوید و هر شی یا راهرویی را به عنوان یک توهم فریب دهنده ببینید. حال اگر بخواهید پا به پای فریب‌کاری‌های بازی Superliminal راه بروید، باید حسابی حواس‌تان را جمع کرده و همه چیز را با چشم تردید نگاه کنید.

 اما استفاده از خطای دید و تغییر اندازه اشیا مختلف کلید اصلی حل پازل‌های این بازی محسوب می‌شوند. در واقع شما زمانی می‌توانید معماها را پشت سر بگذارید که با حرکت در محیط، همه چیز را از دیدهای مختلفی ببینید. حال در این میان جمع کردن کالکتیبل‌ها و تکمیل چالش‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند تا تنوع خوبی به گیم پلی تزریق شود. به طور کلی بازی Superliminal اثری محسوب می‌شود که بهتر است هر چند وقت یک بار به سراغ آن بروید، با ذهن خود بازی کنید و آن را حسابی به چالش بکشید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Pillow Castle

8) بازی LYNE

بازی LYNE

هنگامی که بحث زیبایی بصری بازی‌های فکری و پازل محور به میان آید، آثار زیادی قدرت تقابل با LYNE را ندارد. LYNE یک بازی ساده و در عین حال زیبا و رنگارنگ است که حول محور اشکال هندسی و بازی کردن با آن‌ها می‌چرخد. به طور کلی بازی مورد بحث برای تزریق آرامش به روح گیمرها ساخته شده و اگر روز پراسترسی را پشت سر گذاشته‌اید، بهتر است به محض رسیدن به خانه سیستم را روشن کرده و به تجربه بازی مورد بحث بپردازید. البته که لاین با وجود این حس آرامش کمی چالش برانگیز هم است و رفته رفته، ذهن‌تان را به مبارزه با پازل‌ها دعوت می‌کند.

به طور کلی وظیفه اصلی شما در بازی LYNE متصل کردن اشکال هندسی مختلف به یکدیگر است. شاید با خود فکر کنید که این ایده سال محصول نهایی را به شدت راحت کرده که تهی از هر گونه چالشی می‌شود، اما اوضاع به هیچ وجه این گونه نیست. روند بازی LYNE به گونه‌ای طراحی شده که مراحل رفته رفته سخت‌تر می‌شوند تا برای حل کردن پازل‌ها، از مغز خود بیش‌تر استفاده کرده و خلاقیت بیش‌تری به هرج دهید. البته که این مسیر پاداش‌های خاص خود را هم دارد و با پیشروی در روند بازی، پس زمینه‌های رنگی جدیدی را آزاد خواهید کرد.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: Thomas Bowker (این بازی توسط یک شخص واحد ساخته شده است)

9) بازی Antichamber

بازی Antichamber

اگر جزو طرفداران سری Portal و بازی Stanley Parable باشید، بدون شک از بازی Antichamber استقبال خواهید کرد. این اثر شما را در میان دنیای عجیب و به شدت انعطاف پذیر قرار می‌دهد که آکنده از پازل‌های مختلف است. اما نحوه حل کردن این پازل‌ها در بازی مورد بحث نسبت به سایر گزینه‌های لیست بهترین بازی های فکری کامپیوتر متفاوت به نظر می‌رسد. شما در این بازی اسلحه‌ای دریافت می‌کنید که قادر به تغییر اشیا و جا به جا کردن آن‌ها است. در ادامه باید کار با این اسلحه را یاد بگیرید و تک تک معماها را با دقت فراوان پشت سر بگذارید.

بازی Antichamber و محیط آن در نگاه اول به شدت ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد؛ اما شرایط به هیچ وجه این گونه نیست. محیط این بازی پیچیده‌تر از تصورات شما است و رفته رفته عجیب‌تر هم می‌شود. دنیای Antichamber درست مانند یک رویا بزرگ است که میزبان تجربه‌های متفاوتی خواهد بود. فقط توجه داشته باشید رنگ بندی بازی مورد بحث به گونه‌ای طراحی شده که ممکن است افراد با چشم حساس را اذیت کند. پس اگر چشم‌های حساسی دارید و ممکن است با دیدن رنگ‌های بیش از حد گرم اذیت شوید، نباید به سراغ بازی Antichamber بروید.

  • سال عرضه: 2012
  • توسعه دهنده: Alexander Bruce ملقب به Demruth

10) بازی Glass Masquerade

بازی Glass Masquerade

اگر در لیست بهترین بازی های فکری کامپیوتر به دنبال یک ویدیو گیم پازل محور کلاسیک می‌گردید، بهتر است بازی Glass Masquerade را در اولویت‌های خود قرار دهید. شما در این بازی رسما به تکمیل قطعه‌های پازل می‌پردازید و وظیفه دارید در طی مراحل مختلف، قطعات مختلف ساعت‌ها (که طراحی هنری متفاوتی دارند) را در کنار یکدیگر قرار دهید. اما نکته قابل توجه این است که این قطعات اشکال عجیبی دارند و می‌توانند حسابی شما را سردرگم کنند. بدین ترتیب Glass Masquerade می‌تواند حسابی چالش برانگیز باشد و ذهن مخاطب خود را به رینگ مبارزه دعوت کند.

در حالی که ایده اولیه بازی مورد به شدت ساده به نظر می‌رسد، طراحی پیچیده ساعت‌ها باعث می‌شوند که در تکمیل آن‌ها به مشکل بخورید. اما اگر فکر خود را به کار بگیرید و دقت بیش‌تری به خرج دهید، می‌توانید با کمی سختی این پازل‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید. به طور کلی بازی Glass Masquerade برای افرادی که دنبال پازل‌های کلاسیک می‌گردند فوق‌العاده است.

  • سال عرضه: 2016
  • توسعه دهنده: استودیو Onyx Lute

11) بازی The Turning Test

بازی The Turning Test

اگر از بازی‌های پازل محور مرسوم با زاویه دید بالا به پایین خسته شده‌اید و به دنبال یک ویدیو گیم فکری هیجان انگیزتر می‌گردید، نباید بازی The Turning Test را است دهید. یک شوتر اول شخص فوق‌العاده چشم نواز که تمرکز خود را به جای ماجراجویی و تلاش برای بقا، روی حل کردن پازل‌ها و درگیری‌های ذهنی می‌گذارد. این بازی علمی تخیلی شما را در قالب شخصیتی با نام Ava Turning قرار می‌دهد و به سیاره Europa می‌فرستد.

هدف اصلی این شخصیت پیدا کردن خدمه انسانی سیاره ذکر شده است که به شکل عجیبی غیب شده‌اند. در حین ورود به سیاره Europa، Ava متوجه می‌شود که برای تکمیل ماموریت خود باید پازلی که توسط خدمه انسانی طراحی شده را دنبال کند و به طور کامل از علامت سوال‌های آن آگاه شود. همین موضوع یک پازل و معما بزرگ را به وجود می‌آورد که باید رفته رفته قطعه‌های مختلف‌اش را در کنار هم قرار دهید.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Bulkhead Interactive

12) بازی The Room

بازی The Room

در این نقطه از بهترین بازی های فکری PC به اثری می‌رسیم که اکثر شما یک بار هم که شده اسم آن را شنیده‌اید. اگر شرایط رفتن به اتاق‌های فرار (یا همان Escape Roomها) را ندارید اما از ایده و شرایط آن‌ها خوش‌تان می‌آید، می‌توانید بازی The Room را به عنوان یک گزینه جایگزین در نظر بگیرید. The Room شما را وارد یک خانه متروکه و ترسناک می‌کند که برای پیشروی در گیم پلی، باید پازل‌های موجود در آن را حل کنید. اما هدف نهایی این ویدیو گیم باز کردن جعبه‌ای مرموز است که طبق اطلاعات به دست آمده از نامه‌ها، شئ به شدت ارزشمندی درون آن قرار دارد.

اما برای اینکه بتوانید از پس پازل‌های بازی The Room برآیید و معماهای آن را پشت سر بگذارید، باید محیط اطراف را بگردید و به کوچک‌ترین جزئیات موجود دقت کنید. اما آنچه که بازی مورد بحث را خاص می‌کند، محیط سازی و اتمسفر بی‌نظیر آن است. به عبارتی دیگر خانه متروکه که به آن اشاره کردیم فضای به شدت عجیبی دارد که رفته رفته مقیاس بزرگ‌تری به خود می‌گیرد. اگر از تجربه بازی The Room لذت بردید و به دنبال محتویات بیش‌تری می‌گشتید، می‌توانید به سراغ سایر نسخه‌های فرنچایز The Room بروید.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهنده: استودیو Frireproof

13) بازی The Talos Principle

بازی The Talos Principle

The Talos Principle یک بازی پازل محور و علمی تخیلی دیگر است که باید روی آن برچسب Must-Play بزنیم (یعنی باید حتما آن را یک بار هم که شده تجربه کنید). شما در این بازی کنترل یک ربات را به دست می‌گیرید که در دنیایی متروکه و عجیب از خواب بیدار می‌شود. در ادامه او باید با ماجراجویی و حل کردن پازل‌ها از هویت خود و اتفاقی که برای نسل بشر رخ داده پی ببرد.

بازی The Talos Principle آکنده از پازل‌های مختلف است که برای حل کردن‌شان باید زمان را کنترل کنید، Droneها را حرکت دهید و حتی کنترل اشعه‌های لیزر را هم به دست بگیرید. اما آنچه که باید مورد بحث را نسبت به سایر گزینه‌های این لیست خاص می‌کند، پیامدهای تصمیم‌های بازیکن است. به عبارتی دیگر هر کاری که شما در دنیای این بازی انجام دهید پیامدهای مختلفی دارد و همین موضوع، مخاطب را تا پایان بازی روی لبه تیغ راه می‌برد. در کل بازی The Talos Principle یک تجربه عجیب به شمار می‌رود که داستان به شدت چندلایه و عجیب‌تری دارد.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Croteam

14) بازی Baba Is You

بازی Baba Is You

همه ما وقتی به سراغ بازی‌های ویدیویی هستیم قوانین موجود در آن را قبول می‌کنیم و کارهای خود را چهارچوب آن قانون‌ها انجام می‌دهیم. اما شرایط در بازی Baba Is You کمی متفاوت است و آن کسی که قانون‌ها را مشخص می‌کند، خود شما هستید. همین موضوع روند حل کردن پازل‌های موجود را جذاب می‌کند تا برای رد شدن از هر یک از آن‌ها حسابی فکر کنید. در واقع شما قوانین مربوط به محیط را به وجود می‌آورید که در حین تعامل با سایر اجزا، عملکرد متفاوتی از خود نشان دهد.

حالت گرافیکی Baba Is You شباهت زیادی به ویدیو گیم‌های کلاسیک و رترو دارد و به همین دلیل، حتی روی ضعیف‌ترین پی سی‌های ممکن هم اجرا خواهد شد. علاوه بر تمامی این موارد که به آن‌ها اشاره کردیم باید بدانید که بازی مورد بحث سخت‌تر و چالش برانگیزتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. بدین ترتیب باید برای عبور از هر مانع فکر خود را حسابی به کار بگیرید و خلاقیت دیوانه واری از خود نشان دهید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: Arvi Teikari

15) بازی Portal 2

بازی Portal 2

همان‌طور که به احتمال زیاد انتظار داشتید در صدر لیست بهترین بازی های فکری کامپیوتر به Portal 2 می‌رسیم؛ اثری که هر گیمری باید در طی عمر خود حداقل یک بار آن را تجربه کند و سپس با دار فانی وداع گوید. شماره دوم فرنچایز پورتال مخاطب خود را یک بار دیگر به محیطی عجیب می‌برد و او را مشغول حل کردن پازل‌ها می‌کند. پازل‌های موجود در بازی Portal 2 به شدت خلاقانه و جذاب هستند که برای حل کردنشان، باید آگاهی خوبی نسبت به محیط و سیستم عملکرد پازل‌ها پیدا کنید.

اما آنچه که بازی مورد بحث را بیش از پیش جذاب می‌کند مربوط به اسلحه‌ای با نام Portal Gun است. این اسلحه می‌تواند میان دو نقطه مختلف پورتال درست کند تا از طریق آن‌ها، بتوانید در واحدی از ثانیه میان دو نقطه مختلف جا به جا شوید. ولی تمام شایستگی‌های پورتال 2 به گیم‌پلی آن محدود نمی‌شود و موضوعی که آن را یک قدم دیگر رو به جلو می‌برد، داستان و روایت است. داستان علمی تخیلی این بازی که حالت متفاوتی دارد، حول محور یک هوش مصنوعی عجیب و خنده‌دار می‌گردد که شما را در حین این ماجراجویی راهنمایی می‌کند.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: شرکت Valve

جمع بندی

با وجود اینکه جریان بازی‌های فکری و پازل محور روز به روز کم رنگ‌تر می‌شود و از دوران اوج خود فاصله گرفته است، ما سعی کردیم در طی مقاله بهترین بازی های فکری PC به بهترین آن‌ها بپردازیم. بنا بر صحبت‌های انجام شده اگر فکر رفتن به سراغ این سبک را دارید بهتر است به سراغ آثاری نظیر Portal 2، Baba Is You و It Takes Two بروید. هر یک از این بازی‌ها مسیر خاص خود را در پیش می‌گیرند و ذهن‌تان را از طرق مختلفی به چالش می‌کشند.

نظر شما در مورد بهترین بازی های فکری کامپیوتر چیست؟ شما با کدام یک از آثار ذکر شده ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کنید؟ جای خالی چه عنوانی در این لیست بیش‌تر حس می‌شود؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی‌های فکری کامپیوتر چه آثاری هستند؟

از جمله بهترین بازی‌های فکری کامپیوتر می‌توانیم به Portal 2، It Takes Two و The Room اشاره کنیم

۱
آیا امکان تجربه بازی It Takes Two به صورت تک نفره وجود دارد؟

خیر، تجربه بازی It Takes Two فقط به صورت دو نفره ممکن است

۲
آیا بازی Tetris Effect تفاوت خاصی با تتریس‌های قدیمی دارد؟

بله، این بازی با تغییرات خود و عناصر جدیدی که معرفی می‌کند تجربه‌ای تازه و متنوع از تتریس به وجود می‌آورد

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 7 دیدگاه
  • Avatar

    aliA

    مهمان

    ساموروست و ماشیناریوم چی پس؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    FFF

    مهمان

    بنظرم بازی نورهود هم باید تو این لیست باشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    ایران سونیک

    مهمان

    چیزی که زیاد داریم بازی فکریه برای پی سیه از ایندی ها گرفته تا تریپل ای ها همشون به نحوی عالی کار شدن

    پاسخ دهید
  • Avatar

    امیر

    مهمان

    machinearinm باید اول قرار می‌دادید نع که جا نبود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Mehran

    مهمان

    Machinearium کو؟

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به Mehran

      نویسنده

      اینم می‌تونست گزینه خوبی باشه:)
      منتها به مراتب توی لیست جا نگرفت به خاطر طولانی شدن

    • Avatar

      Mh_Professor در پاسخ به Mehran

      مهمان

      Sam and max هم مغز آدمو گیرپاچ میکنه