کمونیسم Victoria 3
یحیی رحیمی

بازیکنان Victoria 3 عاشق کمونیسم شده‌اند

یحیی رحیمی 12 آذر 1401 بدون دیدگاه
469 بازدید

بازی Victoria 3 به عصری مهم از تاریخ بشر می‌پردازد که اندیشه‌های سیاسی در حال شکوفایی بودند. پس از گذشت یک ماه از انتشار بازی، بسیاری از بازیکنان با یک مشکل مواجه شده‌اند: کمونیسم درست می‌گفت. بحث و گفتگو طولانی در مورد اتفاقات قرن نوزدهم میان بازیکنان ویکتوریا 3 پدید آمده است و بسیاری به مشکلات موجود به سرمایه‌داران و فساد آن‌ها و خرده برژواها اشاره می‌کنند، الفاظی که مربوط به ادبیات سیاسی و مارکسیستی است و به ندرت در یک بازی ویدیویی استفاده می‌شود.

یکی از بازیکنان در مورد Victoria 3 نوشت: «از اربابان و زمین‌داران متنفرم. از این افراد کهنه‌پرست، برده‌دار، دزد مالیات و مانع پیشرفت که از قانون متنفرند و کلاه‌های احمقانه به سر دارند و یک احمق متحجر هستند نفرت دارم.» این صحبت‌ها با گفته‌های مائو تسه‌تونگ، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین تطابق دارند و خط فکری کمونیسم در طی قرن پیشین را نشان می‌دهد. اما چرا بازیکنان ویکتوریا 3 از لیبرالیسم کلاسیک این اندازه به ستوه آمده‌اند؟

توضیح ساده آن است که اربابان، زمین‌دارها و صنعت‌گران عملاً اجازه تغییر دولت و اصلاح را نمی‌دهند و هر بار که بخواهید یک قانون را به مرحله تصویب و رأی‌گیری بگذارید، خواهید دید که لابی آن‌ها سریعاً جلوی شما را می‌گیرد. هرگونه قانونی که منجر به کاهش سود آن‌ها شود ممنوع است. آن‌ها همچنین تمایلی به مالیات طبقاتی ندارند و ایده‌ها و تصمیمات آن‌ها طوری است که تنها به جامعه ثروتمند کمک می‌شود و قوانین، نفعی به طبقه فرودست نمی‌رساند.

بازیکنان در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد مارکسیستی بهترین فرم اقتصادی در بازی ویکتوریا 3 است و حتی صحبت‌های مارکس در مورد اینکه کمونیسم در نهایت پیروز خواهد شد را تکرار می‌کنند. استدلال این بازیکنان آن است که هزینه‌ی زندگی عادی برای تمام طبقات در یک حد است. اما نظر سازندگان بازی Victoria 3 در موردعلاقه بازی‌کنان به کمونیسم چیست؟ میکائیل آندرسون، طراح بازی به موشکافی این مقوله پرداخت.

کمونیسم Victoria 3

اقتصادی کمونیستی در بازی Victoria 3

آندرسون در این مورد می‌گوید: «واضح است که بازی ویکتوریا 3 در بسیاری از جنبه‌ها شبیه‌ساز ماتریالیسم تاریخی است. انتخاب نحوه‌ی شکل دادن و مدیریت اقتصاد، تأثیر زیادی روی افراد درگیر در اقتصاد می‌گذارد. این تصمیم‌ها در نهایت اندیشه سیاسی را پدید می‌آورد و روی جنبه‌ی اداره‌ی کشور تأثیر می‌گذارد. اگر روی طبقه سرمایه‌گذار تمرکز کنید و منابع اولیه ارزان از کلونی‌ها وارد کنید، سرمایه‌گذاری در اقتصاد شما رشد پیدا می‌کند و صنعت رشد می‌کند. این باعث می‌شود تا صنعت‌گران از قوانینی که به سود آن‌ها صدمه می‌زند دوری کنند.»

وی در ادامه افزود: «اگر اقتصاد را بر مبنای تولید داخل بنیان‌گذاری کنید و روی صادرات تمرکز کنید و کارخانه‌های پیشرفته بسازید، طبقه فرودست رشد می‌کند و قدرت پیدا می‌کند و سعی می‌کند حق دموکراسی و افزایش حقوق و حقوق انسانی را درخواست کند.» به‌طور خلاصه سیستم تولید کالا تحت نظر طبقه کارگر و صادرات کالا و افزایش حقوق در کنار اصلاحات لیبرال که هر دو سرمایه‌گذاران و کمونیست‌ها موافق آن هستند، منجر به ایجاد اقتصادی پایدار در بازی Victoria 3 می‌شود. این باعث شده تا بازیکنان بگویند که کمونیسم قدرت زیادی در بازی دارد.

اندرسون در ادامه می‌گوید که آن‌ها به هیچ عنوان تلاش نکرده‌اند تا اقتصاد کمونیستی را در بازی قدرت بخشند و بلکه تنها دانسته‌های خود از اقتصاد سیاسی را به کار بسته‌اند و نتیجه‌ی آن بازی ویکتوریا 3 است. این بازی را می‌توان شبیه‌ساز دوره ویکتوریایی دانست که بی‌نقص نیست، اما به فهم ما از آن دوره کمک بیشتری می‌کند.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.