همه چیز درباره اپیک گیمز
Avatar

همه چیز درباره اپیک گیمز

مهدیه سیفی 21 آذر 1401 بدون دیدگاه
1,327 بازدید

شرکت اپیک گیمز را چقدر می‌شناسید؟ مطمئنم تا به حال اسم اپیک به گوشتان خورده اما اگر درباره آن بی‌اطلاعید و اصلا نمی‌دانید این موجود چیست و چه کار می‌کند… خوب به این مقاله خوش آمدید چون قرار است پاسخ سوالات خود را این جا پیدا کنید.

Epic Games چیست؟

اپیک گیمز چیست

Epic Games یک توسعه‌دهنده و ناشر بازی‌های ویدیویی و نرم‌افزار آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در کارولینای شمالی قرار دارد. این شرکت توسط تیم سوینی با عنوان شرکت سیستم‌های رایانه‌ای پوتوماک در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد که در ابتدا در شهر پوتوماک ایالت مریلند واقع شده بود. پس از انتشار اولین بازی ویدیویی با نام ZZT در سال ۱۹۹۱، این شرکت در اوایل سال ۱۹۹۲ میلادی به Epic MegaGames تغییر نام داد و مارک راین را به خدمت گرفت که از آن زمان تا کنون در سمت معاون مدیر عامل مشغول به کار است. دفتر مرکزی شرکت در سال ۱۹۹۹ به شهرستان کری نقل مکان کرد و نام این استودیو به اپیک گیمز (Epic Games) تغییر داده شد. در ادامه بیشتر با این لانچر آشنا می‌شوید.

بازی های اپیک گیمز

اپیک گیمز توسعه‌دهنده موتور بازی محبوب آنریل انجین است که در توسعه بازی‌های داخلی این شرکت مانند فورتنایت، گیرز آف وار و اینفینیتی بلید نیز از این موتور بهره گرفته شده است. در سال ۲۰۱۴ موتور بازی‌سازی آنریل انجین به عنوان موفق‌ترین موتور بازی‌های ویدیویی توسط رکوردهای جهانی گینس انتخاب شد. اپیک گیمز مالک شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی مختلفی است و مالکیت شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری Cloudgine را نیز در دست دارد.

این مجموعه همچنین استودیوهایی را در سیاتل، انگلیس، برلین، یوکوهاما و سئول اداره می‌کند. اگر چه تیم سوینی همچنان سهامدار عمده به حساب می‌آید ولی شرکت Tencent در سال ۲۰۱۲ طبق توافقنامه‌ای که هدف آن حرکت اپیک گیمز در راستای مدل ارائه بازی به عنوان یک سرویس بود، ۴۸.۴ درصد از سهام باقی‌مانده یا به عبارتی معادل ۴۰ درصد از سهام کل Epic Games را خریداری کرد. در آوریل ۲۰۲۲ ارزش سهام این شرکت بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

زمان‌های قدیم چه بر سر Epic Games گذشت؟

تاریخچه Epic Games

در ادامه نگاهی به تایم لاین اپیک گیمز خواهیم داشت. در هر بخش سرگذشت این لانچر محبوب را شرح می‌دهیم. این مطلب تاریخچه کاملی از این شرکت، انواع فراز و نشیب‌هایی که تجربه کرد و هم‌چنین چالش‌هایش تا تبدیل شدن به یکی از بهترین ارائه‌دهنده‌های سرویس آنلاین بازی‌های ویدیویی و هم‌چنین فروشگاه مجازی برای خرید بازی‌ها را مرور خواهد کرد.

سیستم‌های رایانه‌ای پوتوماک (از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲)

اپیک گیمز

همان طور که گفته شد سیستم‌های رایانه‌ای پوتوماک در سال ۱۹۹۱ توسط تیم سوینی تاسیس شد. در آن زمان سوینی در رشته مهندسی مکانیک در حال تحصیل بود و در خوابگاهی در دانشگاه مریلند زندگی می‌کرد. همه چیز به شهرستان پوتوماک برمی‌گردد، جایی که او مکررا به والدینش در آن شهر سر می‌زد و در آن جا از رایانه شخصی خود برای کار و اوقات فراغت استفاده می‌کرد. در خارج از این مکان، تیم سوینی سیستم‌های رایانه‌ای پوتوماک را به عنوان یک کسب‌وکار مشاوره رایانه‌ای راه‌اندازی کرد اما بعدا متوجه شد که برای حفظ ثبات کسب‌وکارش باید کار زیادی انجام دهد و این ایده را کنار گذاشت.

پس از به پایان رساندن بازی ZZT، سوینی تصمیم گرفت که مجددا از نام سیستم‌های رایانه‌ای پوتوماک برای انتشار بازی همگانی در ژانویه ۱۹۹۱ استفاده کند. موفقیت غیرمنتظره بازی ZZT باعث شد که سوینی به این فکر بیفتد که سیستم‌های رایانه‌ای پوتوماک را به یک شرکت بازی‌های ویدیویی تبدیل کند. ZZT از طریق سیستم‌ تابلوی اعلانات به فروش رفت و این در حالی بود که تمام سفارشات توسط پدر تیم سوینی انجام شد. این بازی تا ماه می ۲۰۰۹ چندین هزار نسخه فروش رفت و پدر سوینی تمام سفارش‌هایی را که در نهایت از طریق پست دریافت می‌کرد انجام می‌داد. نسخه نهایی ZZT توسط سوینی پدر در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شد.

اپیک مگا گیمز (از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹)

شرکت اپیک مگا گیمز

در اوایل سال ۱۹۹۲ کسب‌وکار سوینی باید با رقبای بزرگی مانند Apogee Software و id Software رقابت می‌کرد؛ بنابراین او می‌بایست یک نام بهتر و درخور انتخاب می‌کرد. به این ترتیب او تصمیم گرفت از نام اپیک مگا گیمز استفاده کند تا به نظر برسد که نماینده یک شرکت نسبتا بزرگ است گر چه او تنها کارمند آن جا بود. ماجرای Epic Games به این جا ختم نمی‌شود؛ دیری نگذشت که سوینی به جست‌وجوی شریک تجاری پرداخت و در نهایت با مارک راین همکاری کرد.

مارک راین از کارمندان سابق id Software ‌پس از ترک کار به تورنتو نقل مکان کرده بود. راین به صورت دورکاری از تورنتو کار می‌کرد و عمدتا معاملات فروش، بازاریابی و انتشار اطلاعات معاملات را انجام می‌داد. به طور کلی او مسئولیت توسعه کسب‌وکار را بر عهده داشت که به طور قابل توجهی به رشد شرکت کمک می‌کرد. حالا بیست نفر به عنوان برنامه‌نویس، هنرمند، طراح و آهنگساز در این شرکت مشغول به کار بودند. کلیف بلزینسکی ۱۷ ساله پس از ارسال بازی خود با نام Dare to Dream به سوینی، به این شرکت ملحق شد. یک سال بعد آن‌ها سی نفر کارمند داشتند.

در سال ۱۹۹۶ اپیک مگا گیمز یک اشتراک‌افزار تیراندازی ایزومتریک با نام Fire Fight تولید کرد که توسط استودیوی لهستانی Chaos Works توسعه یافته بود. این عنوان توسط الکترونیک آرتز منتشر شد. در سال ۱۹۹۷ به طور کلی ۵۰ نفر در سرتاسر جهان برای این شرکت کار می‌کردند. در سال ۱۹۹۸ اپیک مگا گیمز بازی Unreal را منتشر کرد که یک عنوان تیراندازی سه‌بعدی اول شخص بود و با همکاری استودیوی Digital Extremes توسعه داده شده بود. این عنوان سرآغاز سری بازی‌های Unreal شد. این شرکت همچنین شروع به صدور مجوز فناوری پایه آنریل انجین برای دیگر توسعه‌دهندگان بازی کرد.

لانچر Epic Games (از ۱۹۹۹ تا کنون)

لانچر اپیک گیمز

در فوریه ۱۹۹۹، اپیک مگا گیمز اعلام کرد که دفتر مرکزی خود را به مکان جدیدی در کارولینای شمالی منتقل کرده است و از این پس با نام اپیک گیمز به فعالیت خود ادامه خواهد داد. موضوع جالبی که در اظهار نظرات سوینی وجود داشت این بود که می‌گفت قسمت «مگا» از نام شرکت حذف می‌شود زیرا آن‌ها دیگر نمی‌خواهند وانمود کنند که یک شرکت بزرگ هستند.

مارک راین توضیح داد که سری Unreal در ابتدا توسط توسعه‌دهندگانی ساخته شد که در سراسر جهان پراکنده بودند اما در نهایت این تیم گرد هم آمدند تا بازی را به پایان برسانند. بازی بعدی این شرکت تحت عنوان Unreal Tournament که در همان سال عرضه شد مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در آن زمان ۱۳ نفر در استودیو مشغول به فعالیت بودند.

این شرکت در سال ۲۰۰۴ مسابقات Make Something Unreal را با هدف پاداش دادن به توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی برگزار کرد که با استفاده از موتور آنریل انجین اقدام به ساخت نسخه‌های دمو می‌کردند. استودیو Tripwire Interactive در دور نخست این مسابقات در سال ۲۰۰۴ موفق شد 80 هزار دلار جایزه نقدی رقابت را از آن خود کند.

نگاهی به Gears of War (از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲)

بازی Gears of War

در سال ۲۰۰۶ صنعت بازی‌های رایانه‌های شخصی با مشکلات نقض حق کپی رایت دست و پنجه نرم می‌کرد و همین موضوع عرصه را برای اپیک گیمز تنگ کرد. این شرکت تصمیم گرفت تمرکز خود را روی توسعه بازی‌های کنسولی بگذارد. در همین سال بود که بازی تیراندازی گیرز آف وار (Gears of War) برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و توانست با بودجه ۱۲ میلیون دلاری، درآمدی معادل ۱۰۰ میلیون دلار برای اپیک گیمز داشته باشد. یک سال بعد این شرکت بازی Unreal Tournament 3 را برای رایانه‌های شخصی عرضه کرد و توانست قسمت عمده‌ای از سهام استودیوی People Can Fly را به دست بگیرد.

در سال ۲۰۰۸ دومین نسخه از بازی گیرز آف وار منتشر شد که توانست بیش از سه میلیون نسخه تنها در ماه نخست بفروشد. دیری نگذشت که اپیک وارد عرصه بازی‌های موبایلی شد؛ اپیک در سپتامبر ۲۰۱۰ اعلام کرد که قصد دارد نسخه موبایل آنریل انجین را برای سیستم عامل آی او اس اپل توسعه دهد. همچنین در ژانویه ۲۰۱۳ عرضه این موتور به منظور تولید بازی برای سیستم عامل اندروید کلید خورد. آن‌ها مشغول کار روی یک بازی مخصوص سیستم عامل iOS با نام اینفینیتی بلید (Infinity Blade) بودند که در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۰ منتشر شد. سومین نسخه از سری گیرز آف وار نیز در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد.

در ژانویه ۲۰۱۲، Epic Games اعلام کرد که قصد دارد استودیوی جدیدی را با نام Epic Baltimore افتتاح کند که متشکل از اعضای دو استودیو به نام‌های 38 Studios و Big Huge Games است. این استودیوی جدید در آگوست ۲۰۱۲ به Impossible Studios تغییر نام داد. با این حال زیاد طول نکشید که این استودیو در فوریه ۲۰۱۳ تعطیل شد.

بازی سرویس و سهامداری Tencent (از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸)

شرکت Tencent

اپیک گیمز که نمی‌خواست دیگر صرفا یک ناشر باشد شاهد این بود که صنعت بازی‌های ویدیویی در حال تغییر جهت به سوی بازی‌هایی با عنوان سرویس (GaaS) است. در همین رابطه سوینی اظهار داشت که «متوجه شده‌ایم مدل قدیمی دیگر موثر نیست و مدل جدید همان راهی است که باید به شدت آن را در پیش بگیریم.»

آن‌ها در تلاش برای به دست آوردن تجربیات بیشتر در زمینه GaaS، با شرکت چینی Tencent توافقنامه‌ای امضا کردند. در ازای کمک Tencent، اپیک گیمز قبول کرد ۴۸.۴ درصد از سهام خود را به آن‌ها واگذار کند که ارزش این واگذاری در ژوئن ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۳۰ میلیون دلار بود. سوینی اظهار داشت که با این واگذاری همه چیز درباره Epic Games دوباره تغییر می‌کند و آن‌ها وارد فاز چهارم تکامل خواهند شد. هلدینگ Tencent حق دارد مدیرانی را برای کرسی‌های هیات مدیره اپیک گیمز انتخاب کند و از همین رو به عنوان یکی از شرکا به حساب می‌آید. در همین زمان‌ها بود که دویست نفر از کارکنان رده‌بالا همچون کلیف بلزینسکی از شرکت جدا شدند.

با وجود این اتفاقات اپیک به هدف خو‌د برای دنبال کردن مدل GaaS ادامه داد. فورتنایت قرار بود که به عنوان بستر آزمایشی آن‌ها برای ادامه دادن به این هدف باشد اما با تغییر پرسنل شرکت و همچنین تغییر موتور بازی از آنریل انجین ۳ به نسخه ۴ انتشار آن به مشکل خورد. تزریق سرمایه از طرف شرکت Tencent باعث شد که اپیک گیمز بتواند در دسامبر ۲۰۱۵ مجددا لایسنس آنریل انجین ۴ را رایگان در اختیار همه توسعه‌دهندگان قرار دهد.

سرانجام در ژوئیه ۲۰۱۷ عنوان فورتنایت در دسترس عموم قرار گرفت. اپیک گیمز ابتدا دسترسی زودهنگام به بازی را به صورت پولی امکان‌پذیر کرد ولی بعدها یعنی در سال ۲۰۱۸ این عنوان به طور کاملا رایگان در اختیار بازیکنان قرار داد.

بازی های ساخته شده توسط Epic Games

اپیک گیمز به خاطر بازی‌هایی مانند ZZT که توسط بنیان‌گذار شرکت تیم سوینی توسعه داده شده‌اند شناخته شده است. عناوین اشتراک‌افزار مختلفی مانند Jazz Jackrabbit و Epic Pinball نیز در کارنامه اپیک گیمز به چشم‌ می‌خورد. به علاوه سری بازی ویدیویی Unreal به منزله ویترینی برای موتور بازی‌سازی معروف این شرکت است. از عناوین معروف اپیک گیمز برای کنسول‌ها می‌توان به مجموعه Gears of War و Shadow Complex اشاره کرد. یکی از بازی‌های انحصاری اپیک گیمز برای دستگاه‌های موبایل اینفینیتی بلید است که در زمان عرضه با استقبال زیادی از سوی کاربران مواجه شد. Epic Games تنها منحصر به دنیای کنسول و موبایل نیست بلکه این شرکت سابقه ساخت عناوینی چون Bulletstorm و Fortnite را برای رایانه‌های شخصی دارد.

آنریل انجین (Unreal Engine)

موتور آنریل انجین

اپیک صاحب پنج موتور بازی‌ساز موفق در صنعت بازی‌های ویدیویی است. هر آنریل انجین دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های کامل از رندر گرافیکی و پردازش صدا و فیزیک است که می‌توانند متناسب با نیازهای خاص یک توسعه‌دهنده بازی -که نمی‌خواهد موتور خود را از ابتدا کدنویسی کند- تطبیق داده شوند. اپیک همچنین از بازار آنریل پشتیبانی می‌کند که یک فروشگاه دیجیتالی برای سازندگان است تا بتوانند دارایی‌های آنریل خود را به توسعه‌دهندگان دیگر بفروشند. علاوه بر این، اپیک از سال ۲۰۰۹ از فیلم‌سازان و تولید فیلم‌های پویانمایی بلند با استفاده از آنریل انجین حمایت می‌کند.

فروشگاه و لانچر Epic Games

فروشگاه اپیک گیمز

اپیک گیمز در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۱۸ فروشگاه بازی‌های دیجیتالی خود را با نام Epic Games Store معرفی کرد که چند روز بعد با برگزاری رویداد The Game Awards 2018 رسما آغاز به کار کرد. بر خلاف فروشگاه استیم که ۳۰ درصد درآمد فروش به آن‌ها تعلق دارد، اپیک گیمز استور ۱۲ درصد فروش را به خود اختصاص می‌دهد؛ حتی این رقم برای بازی‌های توسعه‌یافته با آنریل انجین ۵ درصد کمتر می‌شود. آن‌ها معتقد هستند که این تقسیم درآمد کمتر باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بیشتری با آن‌ها همکاری داشته باشند.

سرویس آنلاین اپیک گیمز

سرویس آنلاین اپیک گیمز

سرویس آنلاین اپیک یک SDK رایگان مبتنی بر کد فورتنایت است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های بین پلتفرمی از جمله Match Making، لیست دوستان، تابلوی امتیازات و دستاوردها را در بازی‌های خود پیاده کنند. این سرویس از کنسول‌های پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، ویندوز، مکینتاش، نینتندوسوییچ، دستگاه‌های اندروید و آی او اس پشتیبانی می‌کند. اپیک این سرویس را در ماه می ۲۰۲۰ برای همه منتشر کرد و پشتیبانی از چت صوتی و سیستم ضد تقلب در ژوئن ۲۰۲۱ به آن اضافه شد.

هنوز هم اپیک را نمی‌شناسید؟

شرکت Epic Games

اپیک دقیقا مانند نامی که برای خود انتخاب کرده رفتار می‌کند؛ یعنی همیشه رو به جلو و ماهرانه حرکت می‌کند و تلاش دارد تا یک افسانه باشد. شاید خیلی از شما اپیک را تنها یک لانچر و فروشگاه عادی بازی بدانید اما اکنون با خواندن این مطلب می‌دانید که Epic Games چیست و از گذشته تا کنون چه کرده است. البته راه اپیک گیمز هنوز دور و دراز است و مسیر بلندی برای تبدیل شدن به یک فاتح باقی است.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

معروف ترین بازی Epic Games کدام عنوان است؟

بازی محبوب و آنلاین فورتنایت با میلیون ها کاربر و بازیکن از سراسر دنیا امروز به یکی از محبوب ترین بازی های شرکت اپیک گیمز تبدیل شده است.

۱
سرویس های ارائه شده توسط اپیک گیمز کدام هستند؟

فروشگاه آنلاین اپیک گیمز و همچنین پلتفرمر Epic Games برای تجربه آنلاین و آفلاین بازی های روز دنیا.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.