10 بازی با سوژه خوب برای فیلم
Avatar

10 بازی با سوژه خوب برای فیلم

مهسا خدابخشی 25 شهریور 1401 بدون دیدگاه
1,276 بازدید

نفرین ساخت فیلم از بازی های ویدیویی به پایان رسیده است و این بدین معنی است که می‌توان انتظار ساخت فیلم‌های بهتری با سوژه بازی‌های ویدیویی را داشت. اقتباس یک فیلم از یک بازی اصطلاحا یک “نفرین” عنوان می‌شد و برای مدت طولانی، اقتباس از بازی‌های ویدیویی مورد توهین منتقدان و بسیاری از طرفداران قرار می‌گرفت. اما، اخیراً، Pokemon Detective Pikachu، Mortal Kombat محصول 2021، و فیلم‌های Sonic به نظر می‌رسد که نشان‌دهنده ارتقای کیفیت هستند و ما را هیجان زده می‌کنند تا ببینیم کدام سری از فیلم‌ها در حال پیشرفت هستند و این نظرات را تغییر خواهند داد. در ادامه به معرفی 10 بازی با سوژه خوب برای فیلم خواهیم پرداخت.

بازی هایی که سوژه خوبی برای ساخت فیلم سینمایی هستند

بازی‌ها لزوماً نباید در یک فیلم اقتباس شوند و در واقع، محتوای تعداد زیادی از آن‌ها برای قرار گرفتن در یک زمان فشرده دو ساعته آزاردهنده و مشکل خواهد بود. با این حال، در میان این بازی‌ها تعداد کمی برای تجربه نمایش بزرگ آماده هستند، چه آن‌ دسته از فیلم‌ها که داستان‌ بازی‌ها را دنبال می‌کنند و یا اینکه یک داستان کاملاً جدید در همان جهان ارائه می‌دهند؛ این‌ها بازی‌هایی هستند که به نظر می‌رسد به خوبی می‌توانند برای صفحه نمایش بزرگ ترجمه ‌شوند.

بازی L.A. Noire – A Classic Detective Story

10- L.A. Noire – A Classic Detective Story

بیش از ده سال از انتشار اولیه بازی L.A. Noire می گذرد و همچنان آنقدر این بازی کلاسیک شده است که هنوز هم گاه به گاه مجدداً منتشر می‌شود؛ جدیدترین نسخه آن نیز روی نینتندو سوییچ عرضه شد. علی‌رغم اینکه برای مدت زمانی بازی در مرحله‌ی توسعه دادن باقی ماند، Team Bondi با گذاشتن بازیکن در نقش یک کارآگاه دهه 40 لس‌آنجلس و اضافه کردن مکانیک‌های دقیق پزشکی قانونی و بازجویی، بالاخره گلد شد و مراحل ساخت آن به پایان رسید. حتی در مقایسه با عناوین کارآگاهی مدرن‌تر مانند Sherlock Holmes ،Frogwares، بازی  L.A. Noire استانداردی را برای این ژانر تعیین کرده است و البته این قضیه دلیل خوبی هم دارد.

L.A. Noire یک بازی منتشر شده از کمپانی Rockstar است که توسط Team Bondi ساخته شده و متاسفانه این استودیو هم‌اکنون از بین رفته است. بازیکنان نقش Cole Phelps، یک کارآگاه در LAPD و کهنه سرباز جنگ جهانی دوم را بر عهده می‌گیرند. بازیکنان، تحت عنوان کول، پرونده‌های مختلفی را حل می‌کنند و راه خود را در بخش‌های مختلف باز می‌کنند در حالی که یک توطئه بزرگ در پس‌زمینه آشکار می‌شود و در نهایت به داستان شخصی خود کول متصل می‌شود. L.A. Noire یک بازی سرگرم کننده با مکانیک‌های تحقیقاتی عالی است که می‌توان به عنوان بازی با سوژه مناسب برای فیلم سرگرم‌کننده باشد.

به یاد دارید زمانی که L.A. Noire را در زمان خود انقلابی بزرگ می‌نامیدند، بخاطر اینکه چگونه چهره مظنونان هنگام دروغگویی اندکی تغییر می‌کرد؟ حالا به دلیل چهره اغراق‌آمیز این شخصیت‌ها، L.A. Noire طرفداران بیشتری را نسبت به زمان انتشار جذب کرده است و خوشبختانه داستان نسبتاً ساده‌ای هم برای اقتباس دارد. بازار کنونی فیلم‌، شدیدا عاشق چیزهای هیجان انگیز و معمایی است که می‌تواند از سبک فیلم‌هایی مانند هفت یا سکوت بره‌ها پیروی کند، اما با یک فیلم Noir کلاسیک دهه 40.

بازی Mirrors Edge

9- Mirrors Edge – Fast-Paced Sci-Fi Adventure

Mirrors Edge Catalyst ممکن است دقیقا آن چیزی که طرفداران دنباله‌روی آن می‌خواستند، نبوده باشد؛ اما همچنان هم عملکرد خوبی داشت. در حالی که این نسخه یک کاهش تاسف بار از لحاظ زیبایی نسبت به بازی اولیه داشت، ولی گرافیک آن واقعی‌تر به نظر می رسید و نشان می داد که جهان در یک اقتباس لایو اکشن چقدر بزرگ به نظر می‌رسد و حتی اگر بازی به صورت لایو اکشن و به جای انیمیشن اقتباس نمی‌شد، مقیاس بندی و دویدن روی پشت بام به طرز خارق العاده‌ای با سبک انیمه یا یکی از سبک های منحصر به فرد سریال عشق، مرگ و ربات‌ها ترکیب می‌شد.

نکته اصلی که باید با آن دست و پنجه نرم کرد، ماهیت علمی تخیلی جهان و پیچیدگی داستانی است. همچنین وجود این نکته که چگونه همه چیز روی پشت بام‌ها اتفاق می‌افتد، بدون حتی یک پلان فیلم برداری روی زمین که مطمئنا فیلم را منحصر به فرد خواهد کرد. قطعا بازی Mirror’s Edge می‌تواند به عنوان بازی با سوژه خوب برای فیلم در نظر گرفته شود.

بازی Assassin's Creed Origins

8- Assassin’s Creed Origins – Bayek’s Journey Of Revenge

فیلم‌های ژانر انتقام همه جا هستند، حتی در جاهایی که انتظارش را ندارید؛ سه‌گانه انتقام پارک چان ووک و کری برایان دی پالما دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین از این نمونه‌ها هستند، اگرچه ممکن است بازی‌ها بیشتر از رسانه‌های دیگر، ژانر انتقام‌جویی را کشف و پیگیری کرده باشند! یک انتخاب عالی برای یک داستان انتقام‌جویانه که برای فیلم هم می تواند جواب دهد، داستان Bayek از بازی Assassin’s Creed Origins است که می‌تواند از اساطیر مصر برای خلق یک فیلم زیبا الهام بگیرد.

Bayek بازی را صرف تلاش برای انتقام مرگ پسرش کرده و با کشتن مسئولین این مرگ، مسیر انتقامش را  دنبال می‌کند، تا در نهایت به روح پسرش اجازه دهد در آرامش استراحت کند. تنظیمات، محیط، مکان‌ها و استفاده از مکانیک مخفی کاری، Origins را به بهترین انتخاب برای یک فیلم لایو اکشن Assassin’s Creed تبدیل کرده است که امیدواریم بهتر از نسخه 2016 باشد.

بازی Silent Hill

7- Silent Hill – Third Time’s The Charm

در حال حاضر دو فیلم سایلنت هیل وجود دارد که اولی به طور قابل توجهی بهتر از دنباله آن است، اما هیچ کدام به طور کامل اسطوره‌های جذاب موجودات سایلنت هیل را بررسی نکرده‌اند. اولین فیلم ثابت کرد که سبک دنیای سایلنت هیل را می‌توان با جلوه‌های ویژه حتی در سال 2006 تکرار کرد. فقط تصور کنید که اکنون با فناوری‌های  بهبودیافته امروزی می توانند چه کارهایی برای ساخت فیلم به کمک جلوه‌های ویژه انجام دهند.

هر یک از سه بازی اول برای اقتباس یک فیلم خوب بسیار مناسب هستند، تا زمانی که یک کارگردان پرشور، با احترام و تحسین به فرنچایز، در هیئت مدیره‌ی پروژه باشد. و شکی نیست که طرح های موجودات را می توان از طریق ترکیبی از جلوه‌های کاربردی و ویژه تقلید کرد و ساخت.

بازی Bioshock

6- Bioshock – Return To Rapture

بازی Bioshock نه تنها به دلیل پیچیدگی داستانی که دارد، بلکه به خاطر همه دلایلی که بازی را به همان اندازه که هست تماشایی می کند، در صفحه نقره‌ای هم می تواند رشد کند. سمت و سوی هنری و نورپردازی به شهر رپچر حسی خاص و در عین حال ماورایی می‌دهد و رنگ های آبی و سبز نیز به شهر کمک می کند تا احساس انزوا و ساعت‌ها دوری از هر نوع کمک بیرونی را به بیننده القا کند؛ همانطور که اسپلایسرها که قطعا در یک سینمای تاریک، وحشتناک خواهند بود.

اما عوامل بصری تنها دلیل آن نیستند و خلاصه داستان Bioshock به گونه‌ای است که شاید به سختی می‌تواند در چند ساعت فشرده شود؛ با این حال، نمی‌شود گفت که این کار نمی‌تواند به یک نتیجه خوب و مطلوب برسد.

بازی The Medium

5- The Medium – Polish Folklore

لحظه‌های The Medium در طول بازی دقیقاً مانند یک فیلم پخش می‌شوند و به استثنای بخش‌های پیاده‌روی، داستان آن نسبتاً کوتاه است که همین موضوع آن را به یک انتخاب عالی برای اقتباس فیلم تبدیل می‌کند.

اقتباس گفته شده می‌تواند لحظات split-screen  (وقتی که صفحه به دو قسمت تقسیم می شود.) را به روشی متفاوت، اما همچنان موثر، اجرا کند که تنش ماریان را در حالی که توسط The Maw تعقیب می شود، تقویت خواهد کرد. علاوه بر این، برای جلوه‌های ویژه می‌توان از فیلم‌هایی مانند کنستانتین با ظاهر جهنمی‌اش الهام گرفت.

برای کسانی که با داستان بازی The Medium آشنا نیستند، ماریان باید هتل نیوا را پیدا کند. پس از آن به روح دختر جوانی به نام Sadness کمک کرده و حقیقت ریشه‌های توانایی‌های روانی خودش را کشف کند. سپس این توانایی‌ها به بازی می‌آیند و به ماریان کمک می‌کنند تا بتواند از هر دو جهان انسانی و دنیای ارواح، (که ریشه در فرهنگ عامه لهستانی دارد) عبور کند.

بازی Half-Life

4- Half-Life – The Nightmarish Ravenholm

در مورد فیلمی که در دنیای Half-Life اتفاق می‌افتد، یک مسیر داستانی وجود دارد که می‌تواند معجزه کند. اولین باری که از Ravenholm دیدن می‌کنید، برایتان سفری وحشتناک خواهد بود که هر چه بیشتر در آن کاوش می‌کنید حساس‌تر و شدید‌تر می‌شود. از آن زمان تا کنون طرفداران شدیدا خواهان بررسی و فهم بیشتر در منشأ این مکان هستند و خب یک فیلم می‌تواند این کار را انجام دهد.

اگرچه Half-Life تنها یک تجربه ترسناک نیست، اما یکی از آن بازی‌هایی است که مانند Bioshock مکان‌ها و شخصیت‌های زیادی را در کنار منشأ Ravenholm می‌توان در فیلمی بررسی کرد که به طور دقیق شخصیت‌ها، موجودات و دنیای تخیلی را نشان دهد.

بازی Ghost of Tsushima

3- Ghost Of Tsushima – Kurosawa Inspired

این بازی می‌تواند یک اشتباه کامل و یا یک ویژگی شگفت انگیز الهام گرفته از کوروساوا باشد که البته امیدواریم دومین گزینه باشد. نتیجه هر چه که باشد، بازی Ghost of Tsushima جایگاه خود را با مناظر خیره کننده و وسعت بزرگ خود پیدا می کند که به خوبی می تواند به سبک The Northman فیلمبرداری شود. با این حال، حتی فیلمی که از بازی الهام گرفته شده باشد، ولی از همان داستان پیروی نکند هم می‌تواند تجربه‌ای خوب ایجاد کند.

خالق سری Tenchu باور دارد که دلیل موفقیت‌های بازی Ghost of Tsushima ، موضوع آن بوده است. تاکوما اندو در مصاحبه خود گفته که بازی مذکور از مکان و دوره زمانی «ناشناخته» بهره برده و نه تنها داستان خود را در کشور ژاپن روایت می‌کند، بلکه دوره‌ای خاص از تاریخ این کشور را به نمایش می‌گذارد. با استناد به گفته‌های تاکوما اندو، این اقدام استودیو ساکر پانچ مورد توجه بسیاری از بازی‌سازان قرار گرفته است.

بازی Shadow of the Colossus

2- Shadow Of The Colossus – A Tale Of Hope And Loss

بازی Shadow of the Colossus در هسته خود، داستانی دارد از اینکه یک نفر برای نجات کسانی که دوستشان دارد تا کجا پیش خواهد رفت و این همان احساسی است که همه ما می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. اتفاقاً این داستان خاص شامل نبردهای پر‌نمایش boss بازی با موجودات عظیم شده و می‌تواند به عنوان بازی با سوژه مناسب برای فیلم تلقی شود.

با یک فیلم، می‌توان برش جدا شده این موجودات غول پیکر از نسخه نهایی بازی را نیز وارد کرد و به آن‌ها به صورت جلوه‌های ویژه حیات بخشید. با این حال، برای اجرای صحیح داستان بدون بریدن گوشه و کناره‌ها، هم به بودجه زیادی نیاز است و هم فرصتی برای ادغام کردن دو داستان، تا بتوان داستان هر دو Wander و Colossi را به طور کامل بررسی کرد. متناوبا، داستان را می‌توان به انیمیشنی شبیه به شاهزاده مونونوکه استودیو گیبلی اقتباس کرد.

بازی Horizon Zero Dawn

1- Horizon Zero Dawn – Jurassic Park With Robots

طرفداران برای سال‌ها به این موضوع اشاره می‌کردند که یک فیلم از بازی Horizon چقدر قابل توجه خواهد بود، چراکه این حیوانات رباتی در صفحه بزرگ بسیار باورنکردنی و جالب به نظر می‌رسند. VFX از زمان ترون در سال 1982 راه درازی را پیموده است و به ما اجازه می‌دهد فیلم‌هایی را تماشا کنیم که در آن افراد با قدرت فوق‌العاده به سیارات و سراسر جهان چندگانه سفر می‌کنند.

Horizon Zero Dawn یک انتخاب برجسته است زیرا جنبه اساطیری سایر بازی‌های فانتزی را در آینده‌ای پسا آخر‌الزمانی ترکیب می‌کند که بشریت را به دورانی بازگردانده است که از کمان برای زنده ماندن استفاده می‌کرد. همچنین آلوی به عنوان یک شخصیت در فیلم، کسی است که همواره تنها و بدون یاور بوده و کارهایش را باید خودش انجام دهد و این امر قطعا برای تماشاگران جذابیت خواهد داشت.

ساخت فیلم از روی بازی ویدیویی تا به امروز تجربه چندان موفقی نبوده و به جز چند عنوان، فیلم‌های ناامیدکننده‌ای با اقتباس از بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند. با پیشرفت این صنعت و ظهور برخی عناوین بهتر روی پرده سینما می‌توان به آینده ساخت فیلم از روی بازی امیدوار بود. در این مطلب به این که کدام بازی با سوژه ساخت فیلم مناسب است، پرداخته شد و از عناوینی مثل Horizon Zero Dawn، Ghost of Tsushima و همچنین L.A Noire یاد شد. به نظر شما چه بازی‌های دیگری قابلیت فیلم شدن دارند یا دوست داشتید که آن‌ها را روی پرده‌های سینما می‌دیدید؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.