قیمت کارت گرافیک
یحیی رحیمی

قیمت کارت گرافیک از ابتدا سال میلادی 57 درصد کاهش یافته است

یحیی رحیمی 11 تیر 1401 4 دیدگاه
261 بازدید

افت شدید ارزش بازار رمز ارز و معاملات کریپتو باعث کاهش قیمت کارت گرافیک از ابتدا سال تابه‌حال شده است. گزارش تازه‌ای که قیمت کارت گرافیک کارکرده در وب‌سایت ebay را بررسی کرده، نشان می‌دهد که قیمت این محصولات از ماه گذشته 14 درصد افت کرده و این قیمت از ابتدا سال نیز 57 درصد افت نشان می‌دهد. البته قیمت فروشگاهی تغییر قابل‌توجهی نداشته و تنها 3 درصد افت قیمت را در این بازار شاهد هستیم.

به گزارش پارسی گیم، افت قیمت کارت گرافیک از ابتدا سال 2022 تابه‌حال دراماتیک بوده و به‌صورت میانگین، 57 درصد کاهش یافته است. اگر به ابتدا سال میلادی بازگردیم می‌بینیم که امکان خرید کارت گرافیک از فروشگاه رسمی وجود نداشت و همچنین ماینینگ با کارت گرافیک نیز همچنان سودآور بود. هر فردی که می‌خواست یک GPU تهیه کند، مجبور به استفاده از ebay می‌شد و باید قیمت هنگفتی برای آن پرداخت می‌کرد.

با کاهش ارزش بازار رمز ارز، بسیاری از ماینرها با ضرر فعالیت می‌کنند و ماین کردن با کارت گرافیک دیگر صرفه اقتصادی ندارد. این مسئله باعث شد تا بسیاری از ماینرها سریعاً کارت گرافیک کارکرده خود را وارد ebay کنند دو تصمیم به فروش بگیرند. افزایش تعداد عرضه باعث شد تا قیمت کارت گرافیک در بازار به‌شدت افت پیدا کند و این روند همچنان ادامه داشته باشد. گفتنی است بررسی قیمت کارت گرافیک کارکرده در بازار ایران نیز نتایج مشابهی نشان می‌دهد.

کاهش قیمت کارت گرافیک

قیمت کارت گرافیک کارکرده

بسیاری از کارت گرافیک‌ها با قیمت کمتر از قیمت رسمی در ebay به فروش می‌رسند. این کاهش قیمت برای کارت گرافیک پرچم‌دار مانند RTX 3090 Ti و AMD RX 6900 XT حدود 20 تا 30 درصد کمتر از قیمت فروشگاهی است. این رقم برای مدل‌های پرچم‌دار باورنکردنی است و به‌خصوص RTX 3090 Ti که تنها چند ماه است وارد بازار شده است و قیمت آن هنگام عرضه بیش از دو هزار دلار بود.

قیمت کارت گرافیک RTX 3080 نیز افت پیدا کرده است و نتایج به دست آمده از eBay نشان می‌دهد که اکثر مدل‌ها را می‌توان با قیمت کمتر از فروشگاه خرید. قیمت کارت گرافیک AMD نیز در تمامی مدل‌ها افت کرده است و حتی قیمت فروشگاهی نیز 6 درصد افت نشان می‌دهد. کاهش قیمت بیشتر در کارت‌هایی دیده می‌شود که برای ماین کردن رمز ارز استفاده می‌شدند. در صورتی که روی eBay تمرکز کنیم، می‌بینیم که قیمت تمامی مدل‌ها نسبت به ماه گذشته ده درصد افت کرده است.

در صورتی که نگاهی به قیمت کارت گرافیک‌های نسل گذشته با معماری Turing‌ یا RDNA 1 بیندازیم، این کاهش قیمت جدی‌تر می‌شود. قیمت کارت گرافیک نسل پیشین نسبت به ماه گذشته 18 درصد افت کرده است. این ارقام نشان می‌دهد که تعداد کارت گرافیک کارکرده به‌شدت در بازار افزایش می‌یابد و این روند همچنان ادامه دارد و در صورتی که اتریوم نیز امکان ماین توسط کارت گرافیک را حذف کند؛ شاهد موج دیگری از کاهش قیمت خواهیم بود.

با بررسی پلتفرم‌های فروش تجهیزات کار کرده در ایران می‌بینیم که تعداد کارت گرافیک کارکرده به‌شدت افزایش یافته است که نشان از ورود کارت گرافیک ماین شده به بازار است.

منبع: TomsHardware

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    مدافع

    مهمان

    چرا تو ایران قیمتش نمیاد پایین؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    MMD

    مهمان

    خدا رو شکر
    خدا کنه همه ماینر های گرافیک ورشکست بشن
    خرید گرافیک شده ارزو
    لطمه بزرگی رو به گیمر ها زد ماین با گرافیک
    انشالله قیمت ها از این هم بیشتر سقوط کنه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    farid

    مهمان

    سلام. عملکرد کارت گرافیک کارکرده ماینینگ، برای گیمینگ نسبت به گارت گرافیک نو متفاوته؟

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به farid

      نویسنده

      سلام
      کارت گرافیکی که برای ماین استفاده شده، به صورت مداوم تحت سیکل‌های فشار بوده و در نتیجه عمر اون قطعه کمتر از حالت گیمینگ هست. همچنین ماین کردن نیز گارانتی باطل رو باطل میکنه و اگر کارت گرافیک ماین‌شده پس از مدتی خراب شد؛ امکان استفاده از گارانتی وجود نداره. عملکرد هم به شرایط مختلفی بستگی داره، آیا آن کارت گرافیک در بازه دما 60 تا 65 درجه کار کرده و خنک بوده؟ چه مدت زمانی این کارت گرافیک برای ماینینگ استفاده شده و وضعیت ظاهری اون چطوره. در نهایت اگر می‌خواهید از این مدل تهیه کنید؛ حتما چند روز فرصت تست از خریدار بگیرید و کارت گرافیک را در اکثر بازی‌ها تست کنید. البته در نهایت طول عمر کارت گرافیک کمتر از حالت گیمینگ خواهد بود.