کارهایی که قبل از نوروز برای سیستم خود باید انجام دهید
Avatar

کارهایی که باید قبل از عید نوروز برای سیستم خود انجام دهید

مهدیه سیفی 27 اسفند 1400 3 دیدگاه
1,552 بازدید

نظافت کامپیوتر قبل از عید باستانی نوروز شاید هنوز به رسمیت شناخته نشده باشد اما اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هر چیزی نیاز به مراقبت و توجه دارد. حالا فرض کنید موجود زحمت‌کشی به اسم کامپیوتر مدت‌ها است که از این مراقبت محروم مانده است! در این مطلب قصد داریم تا یک خانه تکانی کامپیوتری به راه بیندازیم و از جگرگوشه‌هایمان که همان کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) ما است مراقبت کنیم. قبل از پرداختن به ادامه مطلب، عید نوروز را به همه شما تبریک می‌گوییم.

مراقبت از کامپیوتر قبل از شروع عید نوروز

بخش زیادی از تیترهایی که گردآوری شده‌اند ایده‌های نویسنده هستند. چیزی که مبرهن است برتری دو ذهن نسبت به یک ذهن است. به همین ترتیب قطعا ایده‌ها و فکرهای بخش زیادی از شما خیلی بهتر از ایده‌های نویسنده خواهد بود. مطالب را مطالعه کنید و در صورتی که ایده‌ای داشتید آن را در انتها عنوان کنید.

این نکته را هم اضافه کنم که همه موارد به تمیز کردن و نظافت محدود نمی‌شود. مراقبت از کامپیوتر محور اصلی این مقاله است و سعی شده در آن به مواردی اشاره کنیم که از ضروریت و اولویت بالایی برخورددار هستند. مهم‌تر از همه این موارد این که مراقبت از خودتان را نیز فراموش نکنید. تا انتها همراه پارسی‌ گیم باشید.

تمیز کردن کیس

تمیز کردن بدنه کیس

اولین و مهم‌ترین کاری که قبل از یک خانه تکانی کامپیوتری باید انجام دهید رسیدگی به اوضاع نابسامان کیس است! مطمئن هستم که شما هم مثل من کیس را از این سال تا به آن سال به امان خدا رها می‌کنید اما الان وقتش رسیده تا دستی به رویش بکشید و آن را نونوار کنید. برای تمیز کردن بدنه کیس از یک دستمال مرطوب شده (برای از بین بردن گرد و غبار) و از یک دستمال خشک (برای خشک کردن رطوبت) استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید آب به تنهایی نمی‌تواند کثیفی‌های روی کیس را تمیز کند از شیشه‌پاک‌کن یا اسپری تمیزکننده استفاده کنید.

اگر کارهای بالا را انجام دادید و وضعیت ظاهری کیس قابل قبول بود می‌توانید تیتر بعدی را مطالعه کنید اما اگر دوست دارید بدنه کیس مثل آینه برق بزند همین الان بلند شوید و وسایل لازم را از جمله چند عدد گوش‌پاک‌کن، دستمال، اسپری تمیزکننده و جاروبرقی بیاورید. با استفاده گوش‌پاک‌کن درزها را تمیز کنید و اگر نتوانستید گرد و غبار و آلودگی‌ها را بزدایید می‌توانید از یک شی نازک و نوک تیز (مانند یک سیخ نازک یا چاقوی میوه) کمک بگیرید. اگر این نقاط از دسترس خارج بودند از جاروبرقی استفاده کنید.

نظافت داخل کیس

نظافت داخل کیس 

اگر به موقع این کار را انجام ندهید ممکن است بعدا مشمول هزینه و خسارت شوید! تمیز کردن داخل کیس را می‌گویم. تمام آن چه که یک سیستم کامپیوتری احتیاج دارد فضایی عاری از گرد و غبار و اصطکاک است. برای این کار باید کامپیوتر خود را از برق بکشید. تمام سیم‌ها را از آن جدا کنید و با استفاده از پیچ‌گوشتی پیچ‌های بدنه را باز کنید. فراموش نکنید که پیچ‌ها را در جای مطمئن نگه‌داری کنید چرا که تجربه ثابت کرده است پیچ‌ها تمایل زیادی به گم شدن دارند!

برای تمیز کردن داخل کیس می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید اما اگر حجم گرد و غبار زیاد نبود از یک دستمال مرطوب برای زدودن غبار کمک بگیرید. حواس‌تان باشد که بعد از این کار حتما کامپیوتر را در مسیر جریان هوا بگذارید تا رطوبت قطعات آن کامل از بین برود. تا همین جا کفایت می‌کند اما در ادامه یک پیشنهاد عالی برایتان دارم که از انجام دادنش پشیمان نمی‌شوید.

تمیز کردن پاور

مخفیگاه گرد و غبار: پاور! 

قلب کامپیوتر! پاور کامپیوتر شما اصلی‌ترین جایی است که در معرض گرد و غبار قرار دارد و اگر بخواهید به سراغ تمیز کردن آن بروید احتمالا با انبوهی از آلودگی‌ها مواجه خواهید شد. خود من یک بار این کار را انجام دادم و متوجه شدم که تمیز نکردن پاور تا قبل از آن زمان، کار اشتباهی بوده است چرا که اگر ساز و کار پاور سیستم شما برای یک لحظه با مشکل مواجه شود عمل برق‌رسانی به قطعات دچار اختلال شده و می‌تواند باعث سوختگی مادربورد، کارت گرافیک،‌ هارد و دیگر قطعات حائز اهمیت شود. بنابراین توصیه می‌کنم تنبلی نکنید و پاور خود را تمیز کنید.

برای تمیز کردن پاور نیز می‌توانید به روش‌هایی که قبلا شرح دادیم عمل کنید، فقط ذکر یک نکته را لازم می‌دانم آن هم این که ممکن است برای نظافت پاور بخواهید قطعات آن را از هم باز کنید که برای این کار باید از پیچ‌گوشتی بهره ببرید اما حتما نحوه بسته شدن قطعات را به خاطر بسپارید تا بعدا بتوانید دوباره و بدون دردسر آن‌ها را به هم چفت و بست کنید. نکته مهم دیگر این که از تماس رطوبت با خازن پاور پرهیز کنید اما اگر تمایل داشتید می‌توانید فن (پره‌های سه‌گوش) پاور را که معمولا از جنس پلاستیک هستند به این شیوه از آلودگی پاک سازید.

رسیدگی به مادربورد

رسیدگی به مادربورد 

مغز کامپیوتر! یکی دیگر از قطعاتی که رسیدگی و نظافت آن بسیار مهم است مادربورد یا پردازنده کامپیوتر شما است. البته این قطعه به اندازه پاور کثیف نخواهد بود چرا که در یک محفظه مطمئن در دل کیس جای گرفته است و امکان عبور گرد و غبار به درون آن بسیار کم است اما منظور ما از رسیدگی به مادربورد کامپیوتر چیست؟

درون محفظه، یک قطعه قرار دارد که همان مادربورد است. این قطعه روی یک مایع سفید به نام خمیر سیلیکون قرار گرفته است که نقش منتقل‌کننده حرارت از مادربورد به بیرون محفظه را دارد. داستان از این قرار است که خمیر سیلیکون به مرور از بین می‌رود، مصرف می‌شود و برای ما دردسر درست می‌کند. توصیه می‌کنیم این مورد را بررسی کنید و اگر خمیر تمام شده بود آن را خریداری و روی مادربورد بزنید. البته که لازم دارید این کار را بر اساس راهنما پیش ببرید و نباید به تنهایی این کار مهم را انجام دهید.

تمیز کردن کیبورد

تمیز کردن کیبورد

دلم می‌خواست این مورد را هم جزو موارد ضروری قید می‌کردم اما فکر کردم شاید برای خیلی‌ها تمیز کردن کیبورد موضوعیت نداشته باشد. با این حال حدس می‌زنم کیبورد هم به اندازه پاور کثیف باشد. بگذارید بخش اول حرف‌هایمان را این طور خلاصه کنیم که تمیز کردن پاور و کیبورد مفید است و هم لذت‌بخش، چرا که از زدایش و بیرون ریختن آن همه گرد و غبار، آلودگی و زباله‌ احساس سبکی و تازگی به شما دست خواهد داد!

برای تمیز کردن کیبورد ابتدا کلیدهای آن را خارج کنید و بر اساس همان ترتیب، روی زمین بچینید. شما می‌توانید قبل از خارج کردن کلیدها از کیبوردتان عکس بگیرید تا هنگام وصل کردن کلیدها با سردرگمی ‌مواجه نشوید. خارج کردن کلیدهای کیبورد هم اصلا کار سختی نیست. تنها کافی است با اعمال فشار آن‌ها را به سمت بالا (بیرون و به سمت خود) بکشید؛ برای سهولت می‌توانید از یک اهرم مثل چاقو کمک بگیرید. زیاد فشار وارد نکنید که ممکن است موجب شکسته شدن کلیدها شوید.

همه کلیدها را خارج کنید سپس به تمیز کردن کیبورد بپردازید. برای تمیز کردن ابتدا جاروبرقی بکشید بعد با یک دستمال مرطوب و خشک باقی زباله‌ها را پاک کنید. اگر مثل من روی کیبوردتان حساس هستید با چند عدد گوش‌پاک‌کن گوشه و کنار کیبورد را تمیز کنید و هیچ جای کثیفی باقی نگذارید. هنگامی که می‌خواهید کلیدها را به جای خود بازگردانید با یک دستمال مرطوب آن‌ها را تمیز کنید چرا که بیشتر کلیدها از کنار کثیف می‌شوند و اگر این کار را نکنید ممکن است در هنگام تایپ یا بازی دچار مشکل شوید دلیل این است که کلیدها روان نخواهند بود و مدام به هم گیر می‌کنند.

بعد از باز گرداندن همه کلیدها، با یک اسپری یا دستمال، سطح کیبورد را تمیز کنید. برای هر چه بیشتر تمیز ماندن کیبورد بد نیست تصمیم بگیرید تا مواد عذایی را دور از آن نگه دارید و اگر دوست داشتید می‌توانید یک کاور ژله‌ای برای کیبورد خود تهیه کنید. در آخر به شما تبریک می‌گویم؛ بخش زیادی از آلودگی‌ها از سیستم شما بیرون رفته‌اند و تنها مواردی جزئی باقی مانده است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تمیز کردن مانیتور

تمیز کردن مانیتور

درست مثل تبلیغات تلویزیونی این کار با یک حرکت انجام می‌شود. تنها کافی است یک بار دستمال را روی نمایشگر بکشید تا وضوح تصویر 10 برابر شود! شاید برایتان تعجب‌آور باشد اما شدت گرد و غبار روی نمایشگر و مانیتور می‌تواند در کیفیت تصویری که به چشم شما می‌رسد تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد. برای نظافت مانیتور از دو شوینده استفاده کنید. بدنه و پایه با استفاده از شوینده‌های عادی نیز تمیز می‌شوند اما برای نمایشگر حتما باید از پاک‌کننده‌های مخصوص استفاده کنید.

تمیز کردن صندلی

تمیز کردن صندلی

باور نمی‌کردید چنین عنوانی را در اصول مراقبت از کامپیوتر ببینید نه؟ صندلی شما اگر ناراحت و کثیف باشد حس بدی را منتقل خواهد کرد. حتی مسئله مهمی که وجود دارد این است که این کثیفی‌ها به مرور برای سلامتی شما شمشیر را از رو خواهند بست. پس حتما این کار را نیز در چک‌لیست خود قرار دهید. اگر ایده‌ای برای تمیز کردن صندلی خود ندارید از این موارد استفاده کنید: شستن رویه صندلی در صورتی که قابل شست‌وشو باشد، شستن رویه صندلی با استفاده از شامپوها و تمیزکننده‌های مخصوص در صورتی که قابل شست‌وشو نباشد، تمیز کردن دسته‌ها و پایه‌ها، روغن‌کاری چرخ‌ها برای روان شدن، تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده، جارو کشیدن سطح صندلی برای زدودن غبار و… .

رسیدگی به کامپیوتر

چند مورد دیگر

درایو نوری، اسپیکرها، هدفون‌ها و موس نیز نیاز به پاکیزه شدن دارند اما چطور این موارد را تمیز کنیم؟ برای تمیز کردن درایو نوری برای احتیاط دستمال را خیس نکنید و با یک دستمال خشک آلودگی‌ها را برطرف کنید. اگر درایو نوری شما قابل جدا شدن از کیس است ابتدا آن را جدا کرده و سپس تمیز کنید. تمیز کردن اسپیکر نیز مشابه درایو نوری است. برای پاک‌سازی بلندگوها به همان تمیز کردن سطوح کفایت کنید.

هدفون‌ها نیز انواع و اقسامی دارند که هر کدام روش نظافت مختلفی را می‌طلبد. برای تمیز کردن هدست‌ها می‌توانید به کمک پنبه آغشته به استون یا لیموترش، پدها را تمیز کنید و بدنه را با یک دستمال، غبارزدایی کنید. برای تمیز کردن هدفون یا هندزفری نیز می‌توانید با یک پنبه آغشته به استون، لیموترش یا سرکه سیم آن را پاک کنید (البته اگر رنگ هدفون شما روشن نیست نیازی به این کار نخواهد بود). برای تمیزکردن ایرتیپ‌ها نیز می‌توانید آن‌ها را از هدفون جدا کرده و با آب و صابون بشویید.

موس شما ممکن است نیازی به تمیز کردن نداشته باشد اما اگر شیارهایی در موس یا موشواره‌ای که شما استفاده می‌کنید تعبیه شده است احتمالا بین آن‌ها کثیف شده باشد. می‌توانید با استفاده از یک شی نوک تیز فلزی آن‌ها را خارج و تمیز کنید. برای از بین بردن آلودگی‌هایی مثل چرک یا چربی حاصل از عرق کردن دست از اسپری‌های تمیزکننده استفاده کنید و سطح موس را این طوری پاک کنید.

تمیز کردن محیط کامپیوتر

تمیز کردن محیط کامپیوتر

یک مقدار دیگر تحمل کنید از بخش تمیزکاری خلاص می‌شویم و می‌رویم سراغ بخش‌های دیگر اما فراموش نکنید که شاید محیط خانه مثل فرش یا میز غذاخوری را هر هفته تمیز کنید در مقابل بسیاری از ما سال به سال کامپیوتر خود را نظافت نمی‌کنیم. بنابراین نظافت کامپیوتر قبل از عید نوروز را جدی بگیرید و اگر توانستید بعضی از نظافت‌ها را چند بار در سال تکرار کنید. محیط کیس (اگر روی زمین قرار دارد) را جارو بکشید و فرش یا موکت اطراف سیستم را با جاروبرقی تمیز کنید. این کار باعث مراقبت از کامپیوتر شما می‌شود و البته حس خوبی را تداعی می‌کند.

تمیز کردن کنسول بازی

تمیز کردن کنسول‌های بازی

کنسول‌های بازی از جمله پلی‌استیشن‌ها و ایکس‌باکس‌ها در معرض آلودگی هستند و لازم است تا قبل از عید یک‌ بار آن‌ها را تمیز کنیم. هر کدام از این کنسول‌ها از ساختار منحصر‌به‌فرد خود بهره‌مند هستند که شیوه پاک‌سازی مخصوصی دارند اما به طور کلی توصیه می‌شود سطح آن‌ها را از غبارات بزدایید و اگر چند سالی است که از کنسول استفاده می‌کنید تمیز کردن فن را نیز در اولویت قرار دهید.

برطرف سازی مشکلات سخت افزاری

برطرف‌سازی مشکلات سخت‌افزاری

اگر صدای برق از داخل کیس به گوش می‌رسد فورا برای تعمیر پاور خود اقدام کنید. اگر کامپیوترتان دیر روشن می‌شود و بسیار کند عمل می‌کند، از بین هزاران علتی که می‌تواند وجود داشته باشد علت‌یابی کنید. اگر نسبت به علائمی که سیستم بروز می‌دهد بی‌توجه باشید ممکن است یک مسئله کوچک به یک مشکل پرهزینه تبدیل شود. به عنوان مثال همین کند شدن کامپیوتر می‌تواند نشانه‌هایی از عدم کارکرد درست مادربورد باشد که اگر به موقع برطرف نشود می‌تواند منجر به از بین رفتن این قطعه حیاتی شود.

تعمیر کابل های آسیب دیده

تعمیر کابل‌های آسیب‌دیده

بعضی از سیم‌ها در اثر مجاورت با گرما آسیب می‌بینند و دچار پارگی می‌شوند. مثلا اگر سیم شارژر تلفن همراه‌تان دچار ترک یا پارگی شده است می‌توانید آن را تعمیر کنید تا عین روز اولش شود. بعضی از این کابل‌ها مهم هستند و گاهی ما متوجه به وجود آمدن ایراد در آن‌ها نمی‌شویم و بعدا کار دستمان می‌دهند. بد نیست در نظافت کامپیوتر قبل از عید نوروز سری هم به سیم‌ها و کابل‌ها بزنید و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر متوجه پوسیدگی، خوردگی، پارگی یا له‌شدگی در هر کدام شدید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

مدیریت کابل ها

مرتب کردن سیم‌ها 

در ادامه ماجراجویی‌های خود لا‌به‌لای سیم‌ها، می‌خواهیم از یک اتفاق اعصاب‌خردکن حرف بزنیم: مرتب کردن سیم‌ها! واقعا اگر به این موضوع توجهی نکنیم این سیم‌ها همین طور برای خودشان تا وسط خانه بلند می‌شوند و کل محیط را شلوغ و نامرتب می‌کنند. اگر تعجب می‌کنید که چرا این مورد را جزو تیترهای ضروری آورده‌ام از شما می‌خواهم تعجب کردن را متوقف کنید و به سرعت به حساب این سیم‌های نامرتب برسید. آن وقت به خوبی متوجه خواهید شد که چه معجزه‌ای رخ داده است! برای مرتب کردن سیم‌ها در خانه تکانی کامیپوتری خود می‌توانید از سیم‌های کوچکی استفاده کنید و آن‌ها را دور کابل‌های دیگر بپیچید تا دسته‌بندی شوند.

تنظیم نور اتاق

تنظیم نور اتاق 

قبل از شروع سال جدید این اقدام را در نظر بگیرید و آن را به ثمر برسانید چون بسیاری از ما هنگام تصمیم گرفتن در آغاز هر سالی انگیزه زیادی داریم در این صورت احتمال موفقیت‌مان نیز بیشتر خواهد بود. اکیدا پیشنهاد می‌کنیم نکات سلامتی از جمله همین تنظیم نور اتاق را جدی بگیرید. نور اتاق رابطه مستقیمی ‌با انرژی، خستگی، تمرکز و به طور کلی حالات روحی شما دارد. همچنین نور زیاد در بلند مدت آسیب جدی به چشم‌هایتان وارد می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که مدت زیادی مشغول کار با لوازم الکترونیک از جمله کامپیوتر یا لپ‌تاپ هستید حتما نور اتاق خود را کم کنید.

تنظیم ارتفاع صندلی

تنظیم راحتی و ارتفاع صندلی 

چقدر درباره این موضوع صحبت شده است! اهمیت تنظیم صندلی فوق‌العاده بالا است و دلیل آن تاثیری است که روی سلامتی ما می‌گذارد. اگر حتی برای یک ساعت به طرز نامناسبی بنشینیم احساس درد خواهیم کرد؛ حالا تصور کنید هر روز یک ساعت اشتباه نشسته باشیم، طی یک سال ما به اندازه 15 روز عضلات و ساختار اسکلتی خود را دچار فشار حداکثری کرده‌ایم! (تازه در این فرض بهترین حالت در نظر گرفته شده است!) برای پرهیز از بیماری‌های وحشتناکی مانند دیسک گردن، کانال کارت، عوارض مفصلی و عضلانی و… همین امروز تصمیم بگیرید که نحوه تعامل خود با کامپیوترتان را عوض کنید. یکی از این کارها تنظیم صندلی است.

به گفته کارشناسان تا چند سال آینده سونامی‌ دیسک گردن در راه است!

راهنمای تنظیم صندلی بسیار مفصل است که پیشنهاد می‌کنم آن را به طور جداگانه بررسی کنید اما به طور کلی باید ارتفاع صندلی را طوری انتخاب کنید که پرتوی خارج شده از چشمان شما به صفحه نمایشگر عمود باشد؛ به زبان خودمانی برای دیدن مانیتور گردن شما به بالا یا پایین خم نشود. برای پر کردن گودی کمر نیز از یک بالش کوچک استفاده کنید و دست‌های خود را با زاویه 90 درجه در پهلوها قرار دهید.

ورزش های مناسب

ورزش‌های مخصوص شما 

برای جلوگیری از آسیب‌های جدی که ممکن است به چشم وارد شود لازم است تا هر چند دقیقه یک بار به چشم‌های خود ورزش دهید. تجربه شخصی من هنگامی‌که به پزشک مراجعه کردم این بود که یک تکه کاغذ حاوی عبارتی مثل «پلک بزن» را یا هر چیزی که به شما این را یادآوری کند، روی مانیتور خود بچسبانید و با دیدنش پلک بزنید. چشم‌ها هنگام خیره شدن به نمایشگر در حالتی مثل زل زدن قرار می‌گیرند و به مرور آسیب می‌بینند. ورزش‌های دیگر مانند ورزش گردن، مچ دست، عضلات سر و… نیز بسیار مناسب خواهند بود.

مرتب کردن هولوگرام بازی ها

مرتب کردن هولوگرام بازی‌ها

یکی از تجربه‌های قشنگی که هر گیمری می‌تواند آن را حس کند تجربه سر زدن به کلکسیون بازی‌ها و مرور آن‌ها است. در میان این مرور شاید بخواهد گیمی ‌را جدا و دوباره آن را بازی کند یا بعضی از آن‌ها را دور بریزد (که این، قسمت غم‌انگیز ماجرا است). ما نیز پیشنهاد می‌کنیم به جایی که بازی‌های خود را در آن قرار می‌دهید سر بزنید و آن‌ها را مرتب کنید. بازی‌هایی را که لازم ندارید کنار بگذارید تا جا برای بازی‌های جدیدی که می‌خواهید خریداری کنید باز شود. بازی‌هایی را که می‌خواهید نگه دارید مرتب و دسته‌بندی کنید و اگر دوست داشتید آن‌ها را با یک دستمال تمیز کنید چرا که قطعا این موارد نیز در معرض گرد و غبار بوده‌اند و طی مدت یک سال آلودگی به خود جذب کرده‌اند.

تجربه بازی های جدید

تجربه بازی‌های مهم

امسال بازی‌های مهمی ‌راهی بازار شدند که خیلی از ما هنوز فرصت نکردیم آن‌ها را بازی کنیم. شاید بعضی‌ها هم باشند که تنبلی می‌کنند یا کار امروز را به فردا می‌افکنند! روزهای آخر سال یکی از بهترین فرصت‌هایی است که نصیب هر کسی می‌شود تا بتواند کارهای عقب مانده‌اش را جبران کند. این فرصت برای یک گیمر نیز فرصتی برای تجربه بازی‌های جدید و مهم سال است. برای ایده گرفتن می‌توانید سری به «بهترین بازی‌های سال 2021 از نگاه پارسی گیم» بزنید و از بین بازی‌های منتشر شده در سال 2021 یکی را انتخاب کنید اما بازی‌های جدیدتری نیز وجود دارند که در حد فاصل دی‌ماه تا اسفندماه منتشر شده‌اند؛ نگاهی به فهرست زیر بیندازید:

  • God of War
  • Dying Light 2
  • Sifu
  • Horizon Forbidden West
  • Elden Ring
  • Grand Theft Auto V (برای کنسول‌های نسل جدید)

بعد از یک نظافت کامپیوتری تجربه یکی از بازی‌های فوق واقعا می‌چسبد. فقط هر کدام از بازی‌ها را که خواستید دانلود کنید پارسی گیم را فراموش نکنید.

مرتب کردن دسکتاپ

مرتب کردن دسکتاپ و حافظه

می‌دانم که بعضی از افراد دسکتاپ شلوغ دوست دارند و بعضی خلوت اما بر هر دو دسته لازم است تا یک دستی به سر و گوش حافظه کامپیوتر و لپ‌تاپ خود بکشند. مطمئنم که دسکتاپ‌تان حاوی مطالبی است که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید و احتمالا باید آن‌ها را پاک‌ کنید. درایوهای خود را نیز بازرسی کنید و اگر نیاز بود آن‌ها را هم مرتب کنید. بگذارید سیستم‌تان نفسی تازه کند.

به روزرسانی ویندوز

آپدیت ویندوز 

آپدیت ویندوز را پشت گوش نیندازید؛ دیر یا زود باید این کار را انجام دهید. اگر آپدیت ویندوز خود را به تعویق بیندازید ممکن است در شرایط حساس برایتان دردسرساز شود؛ مثلا اگر کار ضروری با سیستم خود دارید و آن را روشن می‌کنید با صحنه‌ای مواجه خواهید شد که به شما می‌گوید ویندوز در حال آپدیت است و شما باید مدتی را صبر کنید! البته تنها این نیست؛ آپدیت ویندوز شامل به‌روزرسانی‌هایی است که به بهبود عملکرد سیستم کمک می‌کند، ایرادات را برطرف می‌سازد و شما از آخرین و جدیدترین امکانات بهره‌مند می‌شوید. بنابراین اگر تا کنون از آپدیت کردن ویندوز خود طفره می‌رفتید تعارف با خودتان را کنار بگذارید و تا قبل از عید نوروز، ویندوز خود را به‌روزرسانی کنید.

نصب ویندوز جدید

نصب ویندوز جدید

در ادامه بحث قبلی اگر فکر می‌کنید سیستم شما به یک دگرگونی اساسی یعنی همان تعویض و نصب ویندوز نیاز دارد این کار را از سیستم خود دریغ نکنید. بسیاری از اوقات مشکلات سیستمی‌ با تعویض ویندوز حل می‌شوند. اگر دوست داشتید می‌توانید آخرین نسخه ویندوز یعنی ویندوز 11 را نیز نصب کنید به شرطی که سخت‌افزارتان توسط مایکروسافت برای این ویندوز به رسمیت شناخته شده باشد.

فعال کردن ویندوز

ویندوز خود را فعال کنید

شاید تعجب کنید اما هستند کسانی که قصد دارند ویندوز خود را برای همیشه دی‌اکتیو نگه دارند و آن را فعال نکنند! من هم باورم نمی‌شد اما متوجه شدم که تعداد این افراد کم نیست. اگر جزو این دسته کاربران هستید می‌خواهم در این تیتر به عنوان یک کاتالیزور عمل کنم و شما را وادار کنم که ویندوز خود را یک بار برای همیشه فعال یا Active کنید. این کار بسیار ساده است و در چند دقیقه انجام می‌شود.

تغییر رمز عبور

تعویض رمز عبور کامپیوتر

تعویض پسوورد یا همان گذرواژه حساب مایکروسافت خود را در اولویت بگذارید. برای سیستم خود نیز گذرواژه تعیین کنید و اگر از قبل این کار را انجام داده‌اید حالا وقتش شده تا آن را تغییر دهید. تعویض پسوورد به امنیت بیشتر سیستم و حساب‌های شخصی‌تان کمک می‌کند و آن‌ها را از آسیب باز می‌دارد.

کالیبره کردن باتری لپ تاپ

کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ 

توصیه اکید کارشناسان و متخصصان حوزه تکنولوژی و بازی این است که حتما چند وقت یک بار باتری لپ‌تاپ خود را کالیبره کنید. کالیبره کردن روش‌های مختلفی دارد و بر اساس نوع باتری می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است طی خانه تکانی کامپیوتری خود هوای لوازم الکترونیکی را که با باتری یا ساز و کار شارژ کردن کار می‌کنند داشته باشید. هدفون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، ساعت‌های هوشمند و… جزو همین وسایل هستند.

در پایان دوست دارم این بخش را بر عهده شما بگذارم. قطعا شما هم ایده‌هایی دارید که می‌خواهید به اشتراک بگذارید تا دیگران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. بهترین پیشنهادات در به‌روزرسانی‌های دیگر به همین مقاله اضافه خواهند شد.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چرا کامپیوتر یا لپ‌تاپ بسیار گرم می‌شود؟

اصلی‌ترین دلیل داغ کردن لپ‌تاپ یا کامپیوتر، عدم تهویه مناسب است. از سلامت سیستم تهویه خود اطمینان حاصل کنید.

۱
چرا باتری لپ‌تاپ سریع خالی می‌شود؟

همان طور که گفتیم باید از باتری لپ‌تاپ مراقبت کرد. یکی از همین مراقبت‌ها، کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ است. بعد از رعایت بعضی از موارد، عمر باتری افزایش پیدا می‌کند و به مشکلاتی نظیر خالی کردن ناگهانی باتری منجر نمی‌شود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    korn

    مهمان

    جالب بود
    ممنون

    پاسخ دهید
  • Avatar

    عباس م

    مهمان

    سلام
    یه سوال داشتم اینارو از سایت خارجی چیزی ترجمه کردید یا کار بروبچ پارسی گیمز؟
    اگه کار خودتون که من واقعا اشک اومد تو چشم خدا پدرو ماردتون براتون نگه داره که اینقد با حوصله و مردانه نشستید دونه به دونه اینارو با حوصله نوشتید پسر کارتون خدایی خداس!!!
    من نصفش خوندم و حال کردم چقدر شماها کارتون بی نغصه واقعآ کاش شماها یه کاره ای بودین تو ایران اگه بودید که ایران قشنگ تر از الان بود.
    انصافآ کارتون خیلی خیلی نامبروان و من اگه شمارو جایی ببینم حتمآ بهتون تعظیم می کنم.
    یا علی

    پاسخ دهید
    • Avatar

      مهدیه سیفی در پاسخ به عباس م

      نویسنده

      درود بر شما
      خارجیا که خونه تکونی ندارن ?
      از نظر سراسر لطفتون سپاس گزارم ایشالا بتونیم تو سال جدید هم کارای مورد پسند شما رو تولید و خوشحالتون کنیم.