موتور ساخت بازی GTA 6 جی تی ای 6
محمد صادق شجاعی

جزئیات موتور استفاده شده برای ساخت بازی GTA 6 فاش شد

محمد صادق شجاعی 10 تیر 1401 7 دیدگاه
9,230 بازدید

Rockstar Advanced Game Engine (به اختصار RAGE) موتور اختصاصی شرکت Rockstar است که در سال 2006 آغاز به کار کرده و تعدادی از مشهور‌ترین آثار این شرکت از جمله GTA 4 و GTA 5 با استفاده از آن ساخته شده است. شرکت Rockstar در سال‌های اخیر اقدام به ارتقای موتور RAGE و استفاده از آن به منظور ساخت بازی GTA 6 کرده است. حال طبق جدید‌ترین اخبار بازی، جزئیات موتور مذکور و برخی از ویژگی‌های بازی جی تی ای 6 فاش شده است.

تازه‌ترین اثری که به واسطه بهره‌گیری از موتور RAGE ساخته شده، بازی Red Dead Redemption 2 است. با توجه به ویژگی‌های این اثر و همچنین جلوه‌های بصری فوق‌العاده آن، بعید به نظر می‌رسد که موتور مذکور کنار گذاشته شود و شرکت راک استار از موتور دیگری برای ساخت آثار بعدی خود از جمله بازی GTA VI استفاده کند. یک منبع معتبر و نزدیک به شرکت Rockstar به‌تازگی ادعا کرده است که این شرکت اهداف و برنامه‌های بلند‌پروازانه‌ای برای موتور استفاده شده در بازی جی تی ای 6 دارد.

بر اساس گفته‌های Matheusvictorbr، موتور RAGE 9 دارای چندین ویژگی منحصر‌به‌فرد خواهد بود که برخی از آن‌ها از جمله تغییرات و بهبود گسترده نحوه تعامل بازیکنان با NPCها و محیط اطراف، تنها در بازی GTA 6 استفاده خواهند شد. این منبع در ادامه گفته است که موتور استفاده شده برای ساخت بازی جی تی ای 6، المان‌های زیست محیطی از جمله فیزیک آب و حتی تاثیر باد روی رانندگی با وسایل نقلیه را متحول خواهد کرد.

با استناد به گزارش‌ها، شرکت راک استار انتظار دارد که موتور RAGE 9 با ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از تکسچرهای 16K در اوایل سال 2018، مستقیما با موتور Unreal Engine 5 رقابت کند. در مقام مقایسه باید به موتور Unreal Engine 4 اشاره کنیم که حداکثر رزولوشن آن برابر با 8K است. همچنین آخرین نسخه آنریل انجین یعنی آنریل انجین 5 تا حداکثر رزولوشن 12K را پشتیبانی می‌کند. در گزارش‌ها به این نکته اشاره شده است که بازی GTA 6 از تمامی ویژگی‌ها و مکانیک‌های انقلابی RAGE 9 استفاده خواهد کرد.

Unreal Engine 5 تازه‌ترین نسخه از موتور بازی‌سازی محبوب و مشهور شرکت اپیک گیمز است. بسیاری از افراد آن را بهترین موتور تاریخ صنعت ویدیو گیم می‌دانند و حتی برخی از شرکت‌ها موتور اختصاصی خود را کنار گذاشته و به استفاده از آنریل انجین 5 روی آورده‌اند. از بین این دسته از بازی‌ساز‌ها می‌توان به استودیو CD Projekt RED، سازنده بازی The Witcher 4 و استودیو BioWare، سازنده بازی Mass Effect 4 اشاره کرد.

کریس کلیپل، از ژورنالیست‌های شناخته‌شده صنعت بازی‌های ویدیویی، در قالب یک توییت اشاره کرده است که بازی GTA 6 از زمان خود جلوتر خواهد بود. این گفته‌های وی با مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، مطابقت دارد. به همین دلیل انتظار می‌رود که بازی جی تی ای 6، همانند بازی قبلی سری GTA، صنعت ویدیو گیم را متحول کند. Matheusvictorbr در اطلاعاتی که از موتور استفاده شده در ساخت بازی GTA 6 فاش کرده، به موارد زیر اشاره کرده است:

  1. بازی GTA 6 از موتور RAGE 9 استفاده خواهد کرد که از تکسچرهایی با رزولوشن 16K پشتیبانی می‌کند.
  2. جلوه‌های بصری و گرافیک بازی جی تی ای 6 در بخش‌هایی از جمله المان‌های محیطی انقلابی خواهد بود. به عنوان مثال باد روی نحوه عملکرد وسیله نقلیه شما تاثیر می‌گذارد.
  3. شرکت راک استار نحوه تعامل NPCها با دنیای بازی را گسترش خواهد داد و این بخش از بازی GTA 6 را بر اساس تعاملات NPCهای بازی Red Dead Redemption 2 که مورد تحسین قرار گرفته‌اند، خواهد ساخت.
  4. شرکت Rockstar قصد دارد بازی جی تی ای 6 تا حد امکان واقع‌گرایانه باشد.

Matheusvictorbr با افشای اطلاعات صحیح و درست از محصولات شرکت راک استار توانسته شهرت خوبی به دست بیاورد. اخیرا او جزئیاتی از بازی GTA 6، بسته الحاقی GTA Online، ریمستر بازی GTA 4 و زمان انتشار و قیمت نسخه فیزیکی GTA V: Expanded and Enhanced را پیش از اعلام رسمی، با بازیکنان به اشتراک گذاشته است.

موتور ساخت بازی GTA 6 جی تی ای 6

آیا GTA 6 موفق‌تر از بازی GTA 5 عمل خواهد کرد؟

بازی GTA V با فروش بیش از 165 میلیون نسخه، دومین اثر پر‌فروش تاریخ بازی‌های ویدیویی است. همچنین بازی جی تی ای 5 در کمتر از 10 سال، بیشتر از هر مجموعه دیگری به فروش رفته‌است. به همین دلیل، شرکت راک استار مجبور است در قالب بازی GTA 6 اثری را ارائه کند که بتواند موفقیتی در حد و اندازه‌های بازی GTA 5 داشته و میلیون‌ها بازیکن را ناامید نکند.

متاسفانه به جز تایید رسمی ساخت بازی GTA 6 از سوی شرکت راک استار، هیچ اطلاعاتی از این اثر منتشر نشده است. احتمالا تا زمانی که به تاریخ انتشار بازی مذکور (سال‌های 2024 تا 2027) نزدیک نشویم، سازندگان بازی GTA VI از ارائه جزئیات بیشتر اجتناب کنند.

استراوس زلنیک، مدیرعامل شرکت Take-Two Interactive، از طرفداران و بازیکنان خواسته است که برای دریافت اطلاعات بیشتر از بازی جی تی ای 6 منتظر بمانند. همچنین Matheusvictorbr گفته است که اشاره دوباره راک استار به بازی GTA 6، با انتشار تریلر معرفی آن هم‌زمان خواهد بود. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که سازندگان اثر مذکور از انتشار اخبار بیشتر تا زمان رونمایی رسمی امتناع خواهند کرد.

در شرایطی که بازی جی تی ای 6 در حال ساخت است، شرکت تیک تو اینتراکتیو برنامه‌های مختلفی برای مخاطبین و بازیکنان در نظر گرفته است. این شرکت در جریان گزارش مالی خود اعلام کرد که حداقل 69 بازی طی دو تا سه سال آینده منتشر خواهد شد.

نظر شما در مورد ویژگی‌های موتور استفاده شده برای ساخت بازی GTA 6 چیست؟ بیش از همه کدام‌یک از بخش‌های موتور RAGE 9 نظر شما را جلب کرده است؟ به نظر شما بازی جی تی ای 6 قادر به تکرار موفقیت‌های نسخه پنجم GTA خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Xfire

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 7 دیدگاه
  • Avatar

    علی

    مهمان

    راکستار خیلی پول درسته ۱۰سال از عرضه جیتی میگذره اما هنوزم جیتی جدید و ندیدیم

    پاسخ دهید
    • Avatar

      Melo در پاسخ به علی

      مهمان

      عزیز از همون GTA v خب درآمد داره هنوز پس زیاد براش مهم نیست GTA vi رو بزنه

  • Avatar

    حامی

    مهمان

    من که چشم آب نمیخوره

    پاسخ دهید
  • Avatar

    حسین

    مهمان

    جی تی ای آی وی خیلی باحاله اونم با ماشین ایرانی من ماشین ایرانی فقط پژو پارس رو ریختم رو بازی چون ماشین مورد علاقم باهاش 360 میزنم در حد لالیگا ، اگه کسی مودش رو خواست داخل روبیکا به این آیدی پیام بده hosein_ho@

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Amie

    مهمان

    خدایا حداقل زیر ۵۰۰ گیگ باشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    amir_mr

    مهمان

    خدا کنه تا بیاد من یه سیستم بخرم وگرنه نمیشه بازیش کرد

    پاسخ دهید
    • Avatar

      مانی در پاسخ به amir_mr

      مهمان

      چه باحال