بهترین سری بازی‌های ورزشی
کسری کاظمی

بهترین سری بازی‌ های ورزشی

کسری کاظمی 17 اردیبهشت 1401 1 دیدگاه
3,595 بازدید

زمانی که بحث ساخت بازی‌های ویدئویی بر اساس موضوعات مختلف به میان می‌آید، هیچ محدودیتی برای خلاقیت و توسعه محصولات مختلف وجود ندارد. هر روزه شاهد انتشار صدها بازی در استایل شبیه ساز ساختمان سازی و کنترل وسایل نقلیه مختلف هستیم. پس با این حساب طبیعی است که ورزش‌های فیزیکی در دنیای واقعی نیز مسیر خود را به دنیای دیوانه‌وار بازی‌های ویدئویی پیدا کنند. بهترین سری بازی‌های ورزشی از ابتدای تاریخ گیم، موفق شده‌اند تا مخاطبین میلیونی و وفاداری پیدا کرده و آن را برای هزاران ساعت درگیر جذاب‌ترین وقایع تاریخ بشریت کنند. فرنچایزهای فراوانی ورزش را به صورت دیجیتال ترجمه کرده‌اند و بازی‌های ورزشی مختفلی را پدید آورده اند.

معرفی بازی های ورزشی پرطرفدار

از بسکتبال گرفته تا هاکی و فوتبال، امکان ندارد پدیده‌ای توسط انسان‌ها خلق شده باشد که در دنیای بازی‌ها، شاهد اقتباسی وفادار از آن نبوده باشیم. بازی‌های ورزشی زیادی ساخته شده‌اند که تنها بوده و در قالب فرنچایز قرار نمی‌گیرند؛ این بازی‌ها مورد نظر ما نبوده و در این مطلب به فرنچایزهای بزرگ می‌پردازیم. اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که به تیراندازی در دنیای جهنمی DOOM و جست و خیز در دنیای ماریو قانع نیستید و به دنبال یک چیز هیجان‌انگیزتر می‌گردید، پس جای درستی آمده‌اید؛ زیرا برای شما مقاله بهترین سری بازی‌های ورزشی در صنعت گیم را آماده کرده‌ایم. پس با ما در این مسیر چالش برانگیز همراه باشید.

بازی Wii Sports

Wii Sports

سری بازی‌های Wii Sports با اینکه کوتاه‌ترین و البته متفاوت‌ترین بازی‌های ورزشی این لیست محسوب می‌شوند، ولی به طرز عجیبی شاهد پرفروش‌ترین بازی‌های ورزشی و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ هستیم. این بازی‌های بامزه و کارتونی برای اولین بار به همراه تمامی دستگاه‌های Wii از کمپانی نینتندو صادر شده و به دلیل فروش 100 میلیونی این کنسول، تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های صنعت گیم شدند. جدا از این موضوع، سری بازی‌های Wii Sports شهرت بالایی در زمینه اعتیادآوری و سرگرم کنندگی شدیدی بین اعضای خانواده و دوستان با حالت‌های گروهی و چند نفره خود پیدا کردند.

بازی‌های Wii Sports شامل سه نسخه رسمی با نام‌های Wii Sports و Wii Sports Resort برای Wii و Nintendo Switch Sports برای Switch می‌شود. هر کدام از این بازی‌ها چندین ورزش مختلف را درون خود جای‌داده‌اند که به وسیله سخت افزارهای فیزیکی کنسول‌های نینتندو قابل تجربه است. پنج بازی که درون این محصولات جای گرفته‌اند: تنیس، بسکتبال، بولینگ، گلف و بوکس هستند. محبوب‌ترین ورزش این بازی تنیس بوده که به واسطه هیجان بالای مسابقات بین دو بازیکن، موفق شد تا برای سال‌ها به عنوان بهترین بازی تنیس شناخته شود. تجربه یکی از بهترین سری بازی‌های ورزشی را از دست ندهید.

بازی NBA Live

NBA Live

سری بازی‌های NBA Live در زمان خود به عنوان ستون و پایه‌های اصلی ورزش بسکتبال در صنعت گیم شناخته می‌شدند. این بازی‌ها به دلیل حالت‌های مولتی پلیر، گرافیک واقع‌گرایانه و حالت‌های مختلفی که در اختیار گیمرها قرار می‌دادند، چند مرحله از فرنچایزهای کارتونی و ساده‌ای مانند NBA Jam جلوتر بودند. با این حال با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، بازی‌های رقیبی که از قدرت و ویژگی‌های بهتری بهره‌مند بودند، جای NBA Live را پر کرده و این سری نتوانست بیش از چند دهه در صنعت دوام بیاورد. آخرین نسخه از NBA Live در سال 2018 منتشر شد و سپس برای همیشه تولید این فرنچایز متوقف شد.

از دید مخاطبان و طرف‌داران NBA Live، بهترین نسخه‌ای که در اوج بازی‌های ورزشی در صنعت گیم منتشر شده بود، نسخه سال 2005 با نام NBA Live 2005 است که یکی از تاریخ‌سازترین و تأثیرگذارترین بازی‌های ورزشی محسوب می‌شود. اگر از طرف‌داران ورزش بسکتبال کلاسیک هستید و به می‌خواهید از عناوین مدرن تا حدودی فاصله بگیرید، پس پیشنهاد می‌کنیم که همین حالا به این بازی و برخی نسخه‌های دیگر سری سر بزنید، زیرا ممکن است از شدت کیفیت بالایشان غافلگیر شوید. با اینکه فعلاً تولید این سری متوقف شده است، ولی همیشه امکان تغییر مسیر و بازگشت دوباره آن وجود دارد و ما نیز منتظر آن لحظه هستیم.

بازی EA Sports UFC

EA Sports UFC

پرداختن به بهترین سری بازی‌های ورزشی و اشاره نکردن به پادشاه هنرهای رزمی ترکیبی در صنعت گیم تا حدودی اشتباه به نظر می‌رسد. در طی دهه اخیر، ورزش هنرهای رزمی ترکیبی و مبارزات درون قفس به طرز عجیبی در میان مردم محبوب شده و کمپانی‌های بازی سازی نیز بلافاصله از این فرصت برای کسب سود بیشتر استفاده کرده‌اند. با این حال کمپانی EA اولین شرکتی بود که با موفقیت دست به ساخت بهترین بازی هنرهای رزمی ترکیبی در قالب یک بازی ویدئویی زد. این فرنچایز که EA Sports UFC نام دارد، از سال 2014 تا 2020 تعدادی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای و ورزشی را تقدیم جامعه گیم کرده است.

مهم‌ترین ویژگی‌ای که EA Sports UFC را تبدیل به یک فرنچایز ورزشی بسیار سرگرم کننده کرده، گرافیک و مکانیک‌های گیم پلی واقع‌گرایانه آن است. ظاهر صورت مبارزان و حرکات فیزیکشان، از روی نمونه‌های واقعی طراحی شده که در هر بازی نیز پیشرفت فوق‌العاده‌ای را در این زمینه شاهد هستیم. با اینکه EA Sports UFC از نظر فروش به بسیاری از بازی‌های دیگر این لیست نزدیک نمی‌شود، ولی نباید فراموش کرد که این بازی‌ها مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند و در آینده بهتر نیز می‌شوند. همچنین یک بازی رایگان از این سری برای تلفن‌های هوشمند وجود دارد که در صورت علاقه می‌توانید آن را نیز تجربه کنید.

بازی WWE

WWE

با اینکه این روزها، فرنچایز WWE 2K کاهش وحشتناکی در زمینه کیفیت بازی‌هایش داشته، ولی نباید فراموش کرد که زمانی، این سری به عنوان اصلی‌ترین فرنچایز کشتی کج در دنیای ویدئو گیم شناخته می‌شد. نسخه‌های جدیدتر سری با باگ‌ها و مشکلات فنی فراوانشان، خشم طرف‌داران کشتی کج را به همراه داشته‌اند و بعید است که به این زودی‌ها شاهد یک بازی عالی در فرنچایز باشیم. ولی فراموش نکنید که در گذشته، بسیاری از بازی‌های این سری به عنوان شاهکار شناخته می‌شدند. تعدادی از بازی‌های قدیمی مانند نسخه سال 2013 و یا حتی قدیمی‌تر مانند SmackDown vs. Raw از بهترین بازی‌های ورزشی صنعت گیم هستند.

با اینکه به دلیل ضعیف بودن مدیریت برای ساخت یک بازی درست و حسابی، نمی‌توان بازی‌های جدید WWE را در لیست بهترین سری بازی‌های ورزشی تاریخ قرار داد، ولی نسخه‌های قدیمی و باکیفیت‌تر این فرنچایز به حدی قدرتمند هستند که باید آن‌ها را در نظر داشته باشیم. کمپانی THQ که وظیفه ساخت بازی‌های خوب این سری را بر عهده داشت، سری را به K2 واگذار کرد و شکل کلی ورزش کشتی کج در صنعت گیم دچار تغییر و تحول شد. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های کشتی کج هستید، توصیه می‌کنیم نسخه‌های WWE Smackdown! Here Comes The Pain و WWF SmackDown! 2: Know Your Role را تجربه کنید.

بازی Pro Evolution Soccer

Pro Evolution Soccer

سری Pro Evolution Soccer یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال در صنعت گیم است که رقیب اصلی فرنچایز FIFA محسوب می‌شود. این بازی‌ها ساخت استودیوی ژاپنی Konami است که برای مدت زمان زیادی، بازار ورزش فوتبال را در صنعت گیم قبضه کرده بود. گیمرهای علاقه‌مند به فوتبال، همیشه بین کیفیت و برتری این دو فرنچایز بزرگ در حالت بحث و جدل هستند. با این حال این موضوع که بازی‌های Pro Evolution Soccer تا حد زیادی از نظر کیفیت‌های فنی و بصری از سری FIFA عقب هستند، خیلی برای گیمرها پنهان نیست. ولی این موضوع باعث نشده که شاهد بازی‌های فوق‌العاده‌ای نباشیم.

شاید یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بازیکنان Pro Evolution Soccer را به شدت در هر نسخه جدید ناامید کرده است، نبود تیم‌های مطرحی به دلیل مشکلات لایسنس باشد. این موضوع البته توسط کمپانی سازنده پیگیری شده و در هر بازی جدید، تیم‌های مهم و بزرگی به بازی اضافه شده‌اند. گرافیک و ظاهر شخصیت‌ها نیز بهبود فراوانی با گذر زمان پیدا کرده است. اگر به دنبال بازی فوتبالی‌ای می‌گردید که حالت آرکید و سرگرم‌کننده‌ای داشته باشد، پس این سری برای شما است. سری Pro Evolution Soccer با اینکه بهترین فرنچایز ورزش فوتبال در دنیا نیست، ولی به راحتی یکی از بهترین سری بازی‌های ورزشی تاریخ به شمار می‌رود.

 بازی Madden NFL

Madden NFL

برای اینکه اهمیت بالای فرنچایز Madden NFL را به عنوان یکی از بهترین سری بازی‌های ورزشی تاریخ درک کنید، باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی بازی‌های این مجموعه بیش از 130 میلیون نسخه در دنیا فروخته و سودی بالغ بر 4 میلیارد دلار را برای ناشرش یعنی EA به ارمغان آورده‌اند. بدون شک فرنچایز Madden NFL جای خود را در صنعت گیم به عنوان یک کلاسیک پیدا کرده است. هر بازی جدیدی که از این مجموعه به بازار می‌آید، میلیون‌ها طرف‌دار را برای صدها ساعت مسابقه هیجان‌انگیز فوتبال آمریکایی آماده می‌کند. کلی تورنمنت و مسابقه جهانی با جوایز ارزنده بر اساس این بازی‌ها شکل گرفته‌اند.

فرنچایز Madden NFL در اوایل ده 2000 میلادی شکل گرفت و پس از خریداری شدن حقوق انتشارش توسط EA شاهد افزایش کیفیت بی نظیری در هر نسخه بودیم. از آنجایی که کمپانی NFL با این ناشر بزرگ قرار دادی انحصاری در حقوق اختصاصی بازیکنان و تیم‌ها بسته، هیچ کمپانی رقیبی نمی‌تواند بازی فوتبال آمریکایی خود را ساخته و در این زمینه هیچ رقابتی برای Madden NFL وجود ندارد. با اینکه از دید گیمرهای مدرن، بازی‌های جدید این فرنچایز به اندازه عناوین کلاسیک باکیفیت و هیجان‌انگیز نیستند، ولی نمی‌توان انکار کرد که سری Madden NFL همچنان دارای سودآوری بالا و شهرتی زیاد است.

بازی NHL

NHL

فرنچایز NHL یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین سری بازی‌های ورزشی از کمپانی EA است که متأسفانه این روزها اسمش رو به فراموشی است. این بازی‌ها شما را در دنیای هیجان‌انگیز و البته بسیار خطرناک ورزش هاکی روی یخ قرار می‌دهند. اولین نسخه رسمی این سری در سال 1991 منتشر شد، با این حال بازی NHL ’94 بود که نام این سری را به عنوان یکی از قدرتمندترین بازی‌های ورزشی در میان گیمرها ثبت کرد. این بازی همواره به عنوان یکی از خوش ساخت ترین بازی‌های ورزشی تاریخ شناخته می‌شود. اکثر بازی‌های سری NHL نقدهای مثبتی از سوی منتقدین و گیمرها دریافت کرده و به نوبه خود عنوانی خوبی هستند.

با اینکه فرنچایز NHL از قدیمی‌ترین بازی‌های ورزشی صنعت گیم است، ولی طی سال‌های اخیر نیز شاهد نسخه‌های شایسته و خوبی از این مجموعه بودیم. به وضوح مشخص است که کمپانی EA به این فرنچایز قدیمی علاقه داشته و نمی‌خواهد در زمینه کیفیت آن‌ها کم کاری انجام دهد. به‌عنوان‌مثال دو نسخه اخیر سری NHL شامل تغییرات بزرگ و متفاوتی نسبت به بازی‌های قبلی خود بودند که آن‌ها را برای گیمرهای مدرن به‌روزرسانی کرده است. با اینکه گیمرهای امروزی ترجیح می‌دهند تا به تجربه ورزش‌های مشهورتری مانند فوتبال و بسکتبال بپردازند، ولی NHL و ورزش هاکی روی یخ برای افراد خاصی جذابیت فراوانی دارند.

بازی MLB: The Show

MLB: The Show

ورزش بیسبال از قدیمی‌ترین و افسانه‌ای‌ترین بازی‌های کشور ایالات متحده است. شاید در جاهای دیگر دنیا آن‌چنان به بیسبال اهمیت داده نشود، ولی چیزی که آمریکایی تا ابد به آن افتخار خواهند کرد، این بازی جذاب و عجیب است. پس با این شهرت بزرگ بیسبال، طبیعی است که شاهد یک فرنچایز از روی مهم‌ترین لیگ ورزشی آن باشیم. بازی‌های MLB: The Show علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین نماینده بازی بیسبال در سراسر صنعت گیم به شمار می‌آیند، به راحتی یکی از بهترین سری بازی‌های ورزشی دنیا نیز هستند. تمام تیم‌های مهم و نام دار بیسبال به همراه اکثر ورزشگاه‌های مشهور دنیا، درون این بازی‌ها قرار گرفته است.

پیش از اینکه این فرنچایز تبدیل به قدرت مطلق بیسبال در صنعت گیم شود، این افتخار متعلق به سری بازی‌های MVP Baseball از کمپانی EA  بود. با این حال حق استفاده از لایسنس تیم‌ها از دست EA خارج شد و کمپانی سونی بلافاصله از فرصت استفاده کرد تا بازی‌های MLB: The Show خود را بر روی نقشه بیاورد. از سال 2006 تا به امروز، هر ساله شاهد انتشار یک بازی باکیفیت از این سری هستیم که هر کدام به شکل بی‌نظیری نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته‌اند. حالت‌های مختلف گیم پلی و گرافیک بی‌نظیر از دلایلی است که طرف‌داران ورزش بیسبال باید بلافاصله آخرین نسخه MLB: The Show را تهیه کرده و تا مدت‌ها سرگرم شوند.

بازی FIFA

FIFA

زمانی که بحث شبیه سازی کامل و درست ورزش فوتبال در قالب یک بازی ویدئویی به میان بیاید، در کنار جدل‌ها و بحث‌های همیشگی، فرنچایز FIFA به سادگی، گوی رقابت را از دشمنان خود می‌دزدد. بازی‌های FIFA سال‌های سال است که در همه زمینه‌ها به عنوان بهترین نمونه از دنیای بروز و هیجان‌انگیز فوتبال فعالیت می‌کنند.  به‌عنوان‌مثال بازی فیفا 2022 با اضافه کردن بسیاری از قابلیت‌های بازی‌های سابق و گرافیکی خارق‌العاده و نسل نهمی‌اش، شایسته‌ترین بازی ورزشی سال به شمار می‌رود. علاوه بر این ها، این فرنچایز تمام تیم‌های بزرگ و مطرح دنیا را لایسنس کرده که ظاهر طبیعی بازیکنان بخش بزرگی از آن است.

تجربه بازی‌های سری FIFA همانند تماشای یک مسابقه زنده فوتبال بر روی تلویزیون ولی قرار گرفتن در نقش بازیکنان است. این بازی‌ها شما و دوستانتان را آن‌چنان غرق مسابقه و هیجان خالص آن کرده که گذر زمان را فراموش می‌کنید و برای هزاران ساعت در صندلی خود فرو خواهید رفت. در حال حاضر هر نسخه از سری FIFA موفق می‌شود تا تبدیل به پرفروش‌ترین بازی ورزشی سال شده که جای تعجب هم ندارد. اگر حتی ذره‌ای به ورزش فوتبال علاقه دارید و می‌خواهید بدانید که تجربه یک مسابقه بزرگ و واقعی تا چه اندازه لذت بخش است، پس وقت را تلف نکرده و یکی از بهترین فرنچایزهای ورزش را دانلود و بازی کنید.

بازی NBA 2K

NBA 2K

بالاتر در باره بازی NBA Live به عنوان یکی از پایه گذاران ورزش بسکتبال در صنعت گیم و اهمیت بالایش صحبت کردیم؛ با این حال پس از سقوط این سری جذاب، یک محصول دیگر باید جایگزین آن می‌شد تا این موفقیت را به شکلی متفاوت ادامه دهد. این وظیفه بر دوش یک فرنچایز تازه نفس به نام NBA 2K قرار گرفت. خیزش NBA 2K به عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فرنچایز ورزشی تمام دوران، یکی از افسانه‌ای‌ترین داستان‌های تاریخ صنعت به شمار می‌رود. اولین نسخه این سری در سال 1999 منتشر شد و تا سال‌ها نتوانست آن‌طور که باید و شاید نامی از خود در کند. این موضوع طی چند دهه بعدی دستخوش تغییراتی شد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که این روزها از NBA 2K یکی از مشهورترین بازی‌های ورزشی را ساخته، حضور حالت داستان سرایی آن است که به شما اجازه می‌دهد تا کنترل یک بازیکن تازه کار به دست گرفته و با وی به سوی ستاره شدن و موفقیت حرکت کنید. این ویژگی سایر فرنچایزهای ورزشی را نیز مجبور به دنبال کردن این نقشه کرده و این حالت را می‌تواند در تمامی بازی‌های ورزشی مدرن پیدا کرد. علاوه بر این ها، NBA 2K حق استفاده از تمامی تیم‌های معروف NBA را در اختیار دارد که تمامی بازی‌های رقیب را از میدان به در کرده و این مجموعه را تبدیل به بهترین سری بازی‌های ورزشی در تمامی صنعت گیم کرده است.

بازی‌های ورزشی زیادی در طی این همه سال در قالب یک بازی ویدئویی منتشر شده و بسیاری در طول زمان فراموش شدند. با این حال در این مطلب سعی کردیم تا به بهترین سری بازی‌های ورزشی که همچنان تأثیرشان در صنعت حس می‌شود را به شما معرفی کنیم. اگر فکر می‌کنید مجموعه دیگری وجود دارد که لایق قرار گرفتن در چنین جایگاهی است، آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرفروش‌ترین فرنچایز ورزشی در صنعت گیم کدام است؟

سری بازی‌های FIFA با فروشی بیش از 300 میلیون نسخه، موفق شده‌اند تا لقب پرفروش‌ترین فرنچایز ورزشی را از آن خود کنند.

۱
بدنام‌ترین فرنچایز ورزشی در صنعت گیم کدام است؟

سری WWE 2K این روزها به دلیل باگ‌ها و مشکلات فنی فراوان و اهمیت ندادن به مشتریانشان، به عنوان منفورترین بازی‌های ورزشی شناخته می‌شوند.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    Xtentacion

    مهمان

    برای اندروید pes2021 و fifa mobile بهترینن

    پاسخ دهید