AMD-Ryzen
یحیی رحیمی

درایور کارت گرافیک AMD بدون اجازه سیستم را اورکلاک می‌کند

یحیی رحیمی 18 فروردین 1401 بدون دیدگاه
286 بازدید

مالکان پردازنده Ryzen و کارت گرافیک Radeon شرکت ای ام دی از تغییر تنظیمات بایوس و مشکلاتی در این زمینه خبر داده‌اند که باعث اورکلاک سیستم شده است. ای ام دی با انتشار جوابیه‌ای از وجود باگ مخفی در درایور کارت گرافیک AMD خبر داده است که باعث اورکلاک کردن پردازنده رایزن بدون اجازه و اطلاع می‌شود.

بنابر آخرین اخبار سخت افزار، مهندسان AMD از مشکل باخبر هستند و گفته‌اند که تنظیمات پردازنده برای تعدادی از کاربران به صورت غیرعادی تغییر کرده است. سخنگوی این شرکت در جوابیه‌ای که برای رسانه Tom’s Hardware فرستاده، نوشته است: «ما در حال بررسی این ایراد هستیم و به زودی اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر می‌کنیم».

مشکل اورکلاک شدن سیستم جزو مشکلات شناخته‌شده برنامه Adrenalin 22.4.1 قرار دارد و بر اساس آن، تنظیمات اورکلاک پردازنده رایزن ممکن است پس از ریست کردن پروفایل یا انتقال پروفایل از دیگر نسخه‌ها تغییر کند. این تغییر به صورت خودکار و بدون اطلاع کاربر انجام می‌شود و در نهایت ممکن است سیستم اورکلاک شود.

درایور کارت گرافیک AMD

راه‌حل مشکل اورکلاک سیستم AMD

افرادی که ایراد درایور کارت گرافیک AMD را گزارش کرده‌اند از اورکلاک شدن سیستم بدون اطلاع و اجازه خبر داده‌اند. اگر بخواهید پردازنده رایزن را اورکلاک کنید، ابتدا یک پیام هشدار به شما نشان داده می‌شود که نسبت به باطل شدن گارانتی هشدار می‌دهد. با بررسی‌ها گزارش‌ها مشخص شده است که مشکل مربوط به درایور کارت گرافیک است. این نرم‌افزار موسوم به Adrenalin سال گذشته یک مدول جدید به نام Ryzen Master دریافت کرد که امکان اورکلاک کردن پردازنده را در صفحه مخصوصی می‌دهد.

گفتنی است اورکلاک کردن می‌تواند تأثیرات منفی روی سیستم بگذارد. به خصوص اگر قطعات نامناسبی روی سیستم نصب باشد و خنک‌کننده توانایی کاهش دما پردازنده را نداشته باشد. در نهایت خطر نمایش صفحه مرگ یا BSOD افزایش پیدا می‌کند و اگر تجهیزات مناسبی روی سیستم نصب نباشد؛ ممکن است پردازنده از کار بیفتد. در این حالت گارانتی نیز قطعه را تعویض نمی‌کند و اورکلاک کردن جزو شرایط گارانتی نیست.

اگر سیستم AMD با پردازنده رایزن یا کارت گرافیک Radeon را در اختیار دارید؛ بهترین کار این است که از انتخاب پروفایل‌های مربوط به کارت گرافیک خودداری کنید. در واقع این پروفایل به صورت خودکار تغییر می‌یابد. اگر می‌خواهید میزان فریم بهتری پیدا کنید؛ بهتر است منتظر عرضه کارت گرافیک‌های جدید با معماری RDNA 3 در اواخر سال جاری میلادی باشید.

منبع: GameSpot

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.