رتبه‌بندی بهترین بازی های مرد عنکبوتی
ارحام ادبخواه

رتبه‌بندی بهترین بازی‌ های مرد عنکبوتی

ارحام ادبخواه 15 فروردین 1401 10 دیدگاه
33,008 بازدید

پیتر پارکر (Peter Parker) در طی سال‌های اخیر علاوه بر پرده نقره‌ای سینما، در دنیای بازی‌های ویدیویی هم حاضر بوده و موجب به وجود آمدن آثاری شده که ممکن است تا سال‌ها در موردشان صحبت کنیم و این شخصیت با بازی مرد عنکبوتی، محبوبیت زیادی نزد گیمرهای جهان بدست آورده است. در این مقاله، به رتبه‌بندی و معرفی بهترین بازی‌ های مرد عنکبوتی یا اسپایدرمن (Spider-Man) می‌پردازیم تا با بهترین آثار این ابرقهرمان فوق‌العاده محبوب بیش‌تر آشنا شوید.

بهترین بازی‌ های اسپایدرمن در تاریخ

اگر بخواهیم لیستی از محبوب‌ترین بازی های اکشن و ابرقهرمان‌های کمیک بوکی تاریخ جمع کنیم، اسپایدرمن شانس زیادی برای تصاحب رتبه اول دارد. شخصیتی که در طی همه این سال‌ها جای خود را در دل جامعه طرفداران پیدا کرده و ظاهرا هم قرار نیست آن را از دست بدهد. به همین دلیل، رده‌بندی بهترین بازی‌ های مرد عنکبوتی می‌تواند فوق‌العاده سخت و چالش برانگیز باشد. اولین حضور پیتر پارکر در دنیای بازی‌های ویدیویی به سال ۱۹۸۲ و کنسول Atari 2600 باز می‌گردد که نتیجه آن، زیاد باب میل طرفداران و انتظارات آن‌ها نبود. اما پس از یک شروع به نسبت ناموفق، بازی‌های مربوط به اسپایدرمن رفته رفته بهتر شدند و توانستند عملکرد مناسبی از خود بر جای بگذارند؛ از Beat ‘em Upهای دو بُعدی گرفته تا بلاک باسترهایی که در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم. شما در لیست بهترین بازی‌های Spider-Man بازی‌های مختلفی در سبک‌های متفاوت پیدا خواهید کرد.

ما برای رتبه‌بندی اعضای این لیست از معیارهای متفاوتی استفاده می‌کنیم که مهم‌ترین آن‌ها، مکانیک‌های تار زدن و حسی است که آن‌ها منتقل می‌کنند. البته در کنار این موضوع، مواردی مانند رابطه مستقیم پیتر پارکر و مرد عنکبوتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که فقدان یا ضعف آن بخشی از پیچیدگی‌ها و جذابیت‌های داستان را به حاشیه خواهد برد. در این بین، اگر نویسندگی و کارگردانی میان پرده‌ها یا مکالمه‌های درون بازی هم قوی باشد، نکته مثبت چشم‌گیری در نظر گرفته خواهد شد. به هر حال، در ادامه می‌توانید لیست بهترین بازی‌ های مرد عنکبوتی را مشاهده کنید.

بازی Spider-Man The Movie

بازی Spider-Man: The Movie

در دهه ابتدایی قرن ۲۱، بازی‌های لایسنس شده و اقتباسی به طور معمول کفیت خوبی نداشتند و نمی‌توانستند آن طور که باید در حد منبع اقتباس خود ظاهر شوند. با این حال، بازی Spider-Man: The Movie یک استثنا بود و توانست نسبت به سایر موارد مشابه، تجربه قابل قبول‌تری ارائه دهد. نکته هیجان‌انگیزی که درباره این بازی وجود داشت، این بود که خود توبی مگوایر (Tobey Maguire) و ویلم دفو (Willem Defoe) وظیفه صداپیشگی دو شخصیت اسپایدرمن و گرین گابلین را برعهده داشتند؛ بازیگرهایی که در سه‌گانه سینمایی سم ریمی در قالب دو شخصیت مذکور ظاهر شدند.

البته صداگذاری تنها ویژگی مثبت بازی Spider-Man: The Movie نیست و می‌توانید در بین ثانیه ثانیه گیم‌پلی آن، مبارزات و باس فایت‌های نفس‌گیری پیدا کنید. این اثر باعث شد که شرکت Activision برای ۶ سال به عنوان سازنده اصلی بازی‌های اسپایدرمن شناخته شود و چندین بازی به نسبت با کیفیت را روانه بازار کند. اما پس از روند ۶ ساله مذکور و عرضه بازی Call of Duty: World at War، اکتیویژن روش خود را تغییر داد و عمده تمرکز خود را روی یکی از بزرگ‌‌ترین فرنچایزهای شوتر اول شخص دنیا گذاشت.

بازی The Amazing Spider-Man vs the Kingpin

بازی The Amazing Spider-Man Vs. The Kingpin

یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌هایی که از زمان کنسول‌های هشت بیتی و ۱۶ بیتی به جا مانده، عدم وجود یک بازی اسپایدرمن باکیفیت است. استودیوهایی مانند Atari، Paragon و Rare نهایت تلاش خود را برای ساخت یک بازی خوب با محوریت مرد عنکبوتی به کار گرفتند؛ اما هیچکدام نتوانستند مانند شرکت Sega موفق عمل کنند. این شرکت در سال ۱۹۹۰ اثری با نام The Amazing Spider-Man Vs. The Kingpin را روانه کنسول Sega CD (یا در برخی منطقه‌های دنیا Mega CD) کرد که یک اکشن دو بُعدی کم‌نظیر بود. این بازی شامل مکانیک‌هایی مانند بالا رفتن از دیوار، تار زنی و مبارزه با دشمنان بود که کیفیت آن‌ها به مراتب جلوتر از سال ۱۹۹۰ شناسایی می‌شد.علاوه بر این، جلوه‌های بصری و گرافیکی بازی هم فوق‌العاده به نظر می‌رسیدند و می‌توانستند با صداگذاری مناسب، تجربه فوق‌العاده‌ای از زندگی در قالب مرد عنبکوتی تداعی کنند.

بازی Spider-Man The Video Game

بازی Spider-Man: The Video Game

بازی Spider-Man: The Video Game یکی از مهم‌ترین بازی‌های کنسول‌های آرکید به شمار می‌رود. این بازی نه تنها به عنوان نقطه اوج بازی‌ های مرد عنکبوتی در آن دوران تلقی می‌شد، بلکه یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی هم به شمار می‌رفت. بازی Spider-Man: The Video Game شامل ۱۶ مرحله مختلف می‌شد که در طی آن با دشمن‌های متفاوتی مانند اعضای گروه Sinister Six و Fantastic Four دکتر Doom روبرو می‌شدید. علاوه بر این، بازی مذکور شامل یک حالت Co-op چهار نفره هم می‌شد که می‌توانستید به واسطه آن، کنترل شخصیت‌های Black Cat، Hawkeye و Sub-Mariner را در کنار خود پیتر پارکر، به دست بگیرید.

بازی‌های با محوریت اسپایدرمن از سال ۱۹۹۱ و در طی این همه مدت میزبان تغییرات زیادی شده‌اند، اما Spider-Man: The Video Game هنوز هم مانند یک خاطره شیرین است که نقاط مختلف دنیای مرد عنکبوتی و جایگاه او در دنیای مارول را به یکدیگر متصل می‌کند. علاوه بر این نکته‌ها، بازی مذکور جلوه‌های بصری چشم‌نوازی دارد که نسبت به سایر آثار آرکید آن زمان، مانند چراغی در دل شب می‌درخشد.

بازی Spider-Man 2 Enter Electro

بازی Spider-Man 2: Enter Electro

اگر بخواهیم به ۲۰ سال پیش باز گردیم، اکثر افراد بازی Spider-Man 2: Enter Electro را به خاطر تاخیر طولانی مدتی که برای عرضه آن رخ داد، می‌شناسند. یکی از دلایل اصلی این تاخیر، جایگزینی مرکز خرید نقشه بازی با آسمان‌خراشی بود که تصویر آن را در ویدیوهای مربوط به فاجعه ۱۱ سپتامبر دیده بودیم. با این حال، بازی Spider—Man 2: Enter Electro را باید با ویژگی‌های مهم دیگری به یاد آوریم. اگر نسخه اول این بازی را بازی کرده باشید، در Enter Electro پیشرفت‌های بزرگی خواهید دید.

یکی از بزرگ‌ترین این پیشرفت‌ها مربوط اضافه شدن مراحل زمینی می‌شود. در نسخه ابتدایی، اگر کمی از ارتفاعات نوک آسمان‌خراش‌ها فاصله می‌گرفتید و به سمت زمین می‌رفتید، جان خود را از دست می‌دادید. اما این محدودیت در بازی مورد بحث از بین رفته بود و بازی به شما اجازه می‌داد در خیابان‌های نیویورک هم به تار زدن بپردازید. علاوه بر این‌ها، بازی Spider-Man 2: Enter Electro یکی از انحصاری‌های پلی استیشن 1 بود که در کنار سیستم مبارزات جذاب، لیست فوق‌العاده‌ای از شخصیت‌های منفی داشت.

بازی مرد عنکبوتی Spider-Man

بازی مرد عنکبوتی Spider-Man

استودیو Neversoft که بیش‌تر آن را به خاطر ساخت سری Tony Hawk’s Pro Skater می‌شناسیم، پس از انتشار نسخه اول سری مذکور به ساخت یک بازی با محوریت مرد عنکبوتی رفت که واقعا از زمان خودش جلوتر بود. شاید این بازی با توجه به استانداردهای امروزی یک اثر معمولی به نظر برسد، اما فراموش نکنید که تاثیر بزرگی روی حضور اسپایدرمن در دنیای بازی‌های ویدیویی گذاشت. بازی Spider-Man 2000 موفق شد نسخه مناسبی از مرد عنکبوتی سه بُعدی ارائه دهد و این ابرقهرمان محبوب را به خوبی وارد دنیای آثار 3D کند.

علاوه بر این، اثر مذکور توانست با استفاده از قدرت بالاتر پلی استیشن 1 نسبت به سایر کنسول‌های وقت، نسخه قابل باورتر و قابل لمس‌تری را از خود پیتر پارکر به نمایش بگذارد. بازی Spider-Man هویت خاص خود را داشت و نسخه‌ عمیقی از مرد عنکبوتی را به عرصه نمایش گذاشت که پیش از آن مشاهده نکرده بودیم. این بازی شامل سیستم مبارزه فوق‌العاده‌ای می‌شد و از بازی‌های ابتدایی و Side-Scrolling مرد عنکبوتی فاصله گرفته بود.

بازی Ultimate Spider-Man

بازی Ultimate Spider-Man

اگر بخواهیم در مورد بدشانس‌ترین بازی‌های ابرقهرمانی تاریخ بحث کنیم، باید جایگاه ویژه‌ای را برای بازی Ultimate Spider-Man در نظر بگیریم. این بازی که گرافیک آثار Cel Shade (به سبک و سیاق گرافیک مجموعه Borderlands) را دارد، در بازه زمانی نامناسبی عرضه شد. بازی Ultimate Spider-Man درست در سال عرضه کنسول Xbox 360 و حدود ۱۲ ماه پس از انتشار Spider-Man 2 در دسترس قرار گرفت و بدین ترتیب، زیر سایه نام‌های بزرگ‌تر از خود گم شد. با این حال، باید نام این بازی را علاوه بر بدشانس‌ترین‌ها، در لیست بهترین بازی‌ های مرد عنکبوتی هم قرار دهیم. استودیو Treyarch، سازنده بازی، علاوه بر کار فوق‌العاده خود در معرفی یک پیتر پارکر جوان‌تر، دنیای Cel Shade مانند خاصی را به وجود آورد که حتی پس از گذشت همه این سال‌ها چشم‌نواز به نظر می‌رسد.

بازی Spider-Man Shattered Dimensions

بازی Spider-Man: Shattered Dimensions

اگر جزو طرفداران Spider-Verse (که در آن چندین نسخه مختلف از مدر عنکبوتی وجود دارد) حساب می‌شوید، بهتر است بازی Spider-Man: Shattered Dimensions را از دست ندهید. استودیو Beenox که به عنوان سازنده این بازی شناخته می‌شود، تصمیم گرفت حالت Open-World را از ساخته خود حذف کند و بازی خطی‌تری را در دسترس مخاطب‌های خود قرار دهد. بازی Spider-Man: Shattered Dimensions موفق شد پس از مدت‌ها از سایه‌ای که Spider-Man 2 برای سایر بازی‌های اسپایدرمن درست کرده بود خارج شود و شخصیت مستقل خود را به دست آورد.

شما می‌توانستید در این بازی کنترل چهار نسخه مختلف از مرد عنکبوتی را به دست بگیرید که هر یک توسط صدا پیشه‌های کار کشته‌ای صداگذاری شده بودند. این چهار نسخه مختلف مرد عنکبوتی که با نام‌های Amazing Spider-Man، Spider-Man Noir، Spider-Man 2099 و Ultimate Spider-Man شناخته می‌شدند، هر کدام قابلیت‌ها و مهارت‌های خاص خود را داشتند و همین موضوع، تنوع گیم‌پلی را به شدت بالا برده بود. اگر به کنسول‌های نسل هفتمی یا یک کامپیوتر معمولی دسترسی دارید، به هیچ وجه این بازی را از دست ندهید؛ چرا که رویه متفاوتی نسبت به سایر آثار مدرن مرد عنکبوتی در پیش می‌گیرد.

بازی Spider-Man 2

بازی Spider-Man 2

اگر بازی Spider-Man 2 را با توجه به استانداردهای امروزی بسنجیم، با یک بازی نهایتا معمولی روبرو خواهیم شد. با این حال، اثر مذکور از لحاظ تاثیرگذاری در بین مهم‌ترین بازی‌های اقتباسی تمام دوران قرار خواهد گرفت. بازی Spider-Man 2 که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، توانست سیستم استاندارد و مناسبی برای تار زنی در بین آسمان‌خراش‌های نیویورک معرفی کند و از این منظر، یک بازی انقلابی (حداقل برای شخصیت اسپایدرمن) محسوب می‌شود. علاوه بر این، این بازی حتی پس از گذشت نزدیک دو دهه، هنوز هم حس خوبی برای بازیکنان دارد. باس فایت‌ها، نحوه جا به جایی در نقشه، سیستم تارزنی و… همگی فوق‌العاده هستند. اسپایدرمن 2 آنقدری خوب بود که توانست بیش از یک دهه بازی‌های دیگر مرد عنکبوتی را در زیر سایه خود قرار دهد؛ سایه‌ای که پس از ورود استودیو Insomniac بالاخره از بین رفت.

بازی Marvel's Spider-Man مرد عنکبوتی

بازی Marvel’s Spider-Man

به احتمال زیاد شما تا این لحظه به دنبال نام بازی Marvel’s Spider-Man استودیو Insomniac می‌گشتید که در این نقطه به آن می‌رسیم. درست مانند آنچه که گفتیم، اینسامنیاک هم مانند سایر استودیوها باید ابتدا از زیر سایه بازی Spider-Man 2 خارج می‌شد تا بتواند در حد انتظارهای سونی و طرفداران ظاهر شود. پس از مدتی انتظار بازی Marvel’s Spider-Man بالاخره منتشر شد و توانست آنچه که طرفداران اسپایدی انتظارش را داشتند، برآورده کند.

این بازی تمامی مکانیک‌های مورد انتظار را به بهترین شکل ممکن پیاده کرد و توانست نسخه‌ای از پیتر پارکر را نشان دهد که هویت مستقل خود را دارد. مهم‌تر از همه، داستان این بازی اورجینال به شمار می‌رفت و خود استودیو Insomniac پایه‌های آن را پی‌ریزی کرده بود. Marvel’s Spider-Man علاوه بر وجهه مرد عنکبوتی، در تعریف زندگی شخصی خود پیتر پارکر هم بی‌نظیر عمل کرد و باعث شد اختلاف این دو به حداقل برسد.

بازی Spider Man Miles Morales بازی مرد عنکبوتی

بازی Spider-Man: Miles Morales

در این نقطه به صدر لیست بهترین بازی‌ های مرد عنکبوتی می‌رسیم که انتخاب آن کاری به شدت سخت است. اگر بخواهیم ویژگی‌های انقلابی و نوآوری‌ها را معیار قرار دهیم، بدون شک بازی Marvel’s Spider-Man باید در صدر لیست قرار بگیرد. با این حال، نباید فراموش کرد که بازی Spider-Man: Miles Morales ضعف‌های نسخه پیشین را کنار گذشت و به اثر «کامل‌تری» تبدیل شد. استودیو Insomniac در حین توسعه مایلز مورالس، رفع اشتباهات Marvel’s Spider-Man را در اولویت خود قرار داد که اگر راست‌اش را بخواهید، در کار خود موفق شد. علاوه بر این، بازی مذکور با معرفی یک مرد عنکبوتی دیگر به غیر از خود پیتر پارکر، پایه‌های یک داستان حماسی که در نسخه‌های بعد به سراغ آن‌ می‌رویم را بنا کرد. اگر تریلر بازی Marvel’s Spider-Man 2 را دیده باشید، بدون شک شخصیت مایلز مورالس را در کنار خود پیتر پارکر دیده‌اید.

با وجود تمامی ناکامی‌های سری بازی مرد عنکبوتی تا زمان عرضه بازی استودیو Insomniac، آینده این شخصیت به شدت روشن به نظر می‌رسد. آن طور که شایعه‌ها اشاره می‌کنند، قرار است شاهد دنیای مستقلی باشیم که اینسامنیاک اعضای مختلف آن را معرفی خواهد کرد؛ دنیایی که قرار است شخصیت‌های متنوعی از دنیای مارول را وارد داستان کند. حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، هنوز هم دلایل زیادی برای هیجان‌زده بودن در مورد بازی Marvel’s Spider-Man 2 داریم.

در این مقاله مروری داشتیم بر تمامی بازی‌های مرد عنکبوتی ساخته شده در طول زمان. این شخصیت محبوب علاوه بر اینکه در کمیک‌ها و فیلم‌های سینمایی توانست به جایگاه مخصوصی برسد، در بازی‌های ویدیویی نیز طرفداران زیادی دارد. سری بازی‌های مردعنکبوتی سیر پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند. از عناوین آرکید و دوبعدی مانند Spider-Man: The Video Game گرفته تا بازی‌های نسل جدید Marvel’s Spider-Man که با گرافیکی خیره‌کننده و واقع‌گرایانه ظاهر شده‌اند، تکامل چند نسل را در کنار مرد عنکبوتی دوست داشتنی تجربه کرده‌ایم.

منبع: GamesRadar

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اولین بازی تاریخ با محوریت مرد عنکبوتی در چه سالی منتشر شد؟

اولین حضور پیتر پارکر در دنیای بازی‌های ویدیویی به سال ۱۹۸۲ و کنسول Atari 2600 باز می‌گردد

۱
در بین بهترین بازی‌های مرد عنبکوتی تاریخ، کدام اثر در صدر قرار می‌گیرد؟

با وجود نزدیک بودن رقابت بین دو بازی استودیو Insomniac Games، بازی Spider-Man: Miles Morales به خاطر ایرادهای کم‌تر خود در صدر لیست قرار می‌گیرد؛ هرچند که این موضوع یک بحث سلیقه‌ای است

۲
بازی بعدی اسپایدر من چه نام دارد؟

بازی Marvel's Spider-Man 2 استودیو Insomniac Games به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 10 دیدگاه
  • Avatar

    امید

    مهمان

    بازی هاش چرت و پرته

    پاسخ دهید
    • Avatar

      امیر مهدی در پاسخ به امید

      مهمان

      بنظر من مردعنکبوتی ابعاد شکسته عالیه واقعا عالیه من عاشق این بازی هستم به نظر من مردعنکبوتی سایه های تار خیلی خیلی بازی بدیه

  • Avatar

    الیاس

    مهمان

    عجب انتخاب های عجیب و غریبی بود از بازی آتاری اش نوشتید تا ps5!

    پاسخ دهید
  • Avatar

    سپهر خلسه ی پیکسلی

    مهمان

    اسپایدرمن همش چرت و پرته فگط هیلو اینفینیت??

    پاسخ دهید
  • Avatar

    HOSSEIN

    مهمان

    شما ها دیگه خیلی باحالید. اصا حرفی از Amazing نزدید :/

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به HOSSEIN

      نویسنده

      حق با شماست و به زودی اضافه میشه به مقاله:)

  • Avatar

    ..

    مهمان

    جای اسپایدرمن وب آف شدو خالی بود با اینکه اون گیم در اون زمان پتانسیل هایه خفنی داشت مثه بردنه مسدوم به بیمارستان تبدیل شدن به اسپایدر ونوم و خیلی حرکتایه خفن و کومبو هایه قابل ارتقا ولی تو لیست نبود توقع داشتم ببینمش

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به ..

      نویسنده

      بله خب می‌تونست تو لیست حضور داشته باشه، منتها همون‌طور که می‌دونید تعداد انتخاب‌ها محدوده
      و اینکه وب آو شدوز شاید هیچ وقت بازی اونقدر خوبی نبود، کافی یه نگاهی به نمراتش بندازید
      ولی خب سلیقه و نوستالوژی ارکان قدرتمندی هستن

  • Avatar

    مجتبی

    مهمان

    قطعا شرکت اینسومنیاک این بازی رو متحول کرد و نسخه دوم هم شاهکار و سورپرایز بزرگی خواهد بود

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به مجتبی

      نویسنده

      به احتمال زیاد، ما هم همینجوری فکر می‌کنیم:)