12 ایستراگ مهم تاریخ ویدئو گیم
سید مسعود کاظمی

12 ایستراگ مهم تاریخ بازی های ویدئویی که از آن ها بی خبر هستید

سید مسعود کاظمی 6 بهمن 1400 1 دیدگاه
3,544 بازدید

یکی از جالب‌ترین بخش‌های ویدئوگیم، ایستراگ‌ها یا اشاره به آثار دیگر است که به‌صورت مخفی در بازی‌ها قرار گرفته‌اند. پیدا کردن آن‌ها لذت خاصی دارد و در بعضی حالات باعث واکنش نشان دادن شخصیت اصلی بازی به آن آیتم نیز می‌شود. در بسیاری از بازی‌های امروزی، ایستراگ‌های متفاوتی تعبیه شده است. بعضی از آن‌ها اشاره به نسخه‌های قبلی آن مجموعه یا بازی‌های قبلی استودیو سازنده است و بعضی دیگر اشاره به فیلم‌ و دیگر محتوای فرهنگ عامه است. در بسیاری از این ایستراگ‌ها، کدنویس‌ها و طراحان مراحل بدون اطلاع دادن به کارگردان، آن‌ها را در بازی قرار می‌دهند. در ادامه 12 ایستراگ مهم تاریخ بازی های ویدئویی را برایتان معرفی خواهیم کرد.

تاریخچه و مهم‌ ترین ایستراگ ها در بازی های ویدئویی

خلق شدن ایستراگ‌ در دنیای بازی‌های ویدئویی داستان بسیار جالبی دارد. در دهه‌های 60 و 70 میلادی، شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی مثل آتاری از ذکر کردن نام طراح اصلی بازی سر باز می‌زدند. به‌عبارتی دیگر تمامی بازی‌های آن دو دهه فقط با نام شرکت سازنده منتشر می‌شد و کسی از طراح و کارگردان اصلی آن بازی اطلاعی نداشت. بالاخره یکی از این طراحان بازی‌های ویدئویی تصمیم گرفت به‌صورت مخفیانه نام خود را در بازی ذکر کند. این شخص کسی نبود جز خالق بازی Adventure، وارن رابینت (Warren Robinett) آقای رابینت در بازی خود، اتاقک مخفی طراحی کرده بود که با آوردن چند آیتم خاص دسترسی به آن امکان‌پذیر بود. پس از اینکه وارد این اتاقک می‌شدید، روی صفحه پیام «خلق‌شده توسط وارن رابینت» (Created by Warren Robinnet) نوشته شده بود. پس از آن، بسیاری از بازی‌های مختلف شروع به گذاشتن ایستراگ و پیام‌های مخفی در بازی خود کردند. جالب است بدانید که پیدا کردن ایستراگ، قدمت تاریخی دارد. ایستراگ یا همان تخم‌مرغ عید پاک، تخم‌مرغ‌های ویژه‌ای هستند که برای آغاز بهار هدیه داده می‌شوند؛ یا آن‌ها را مخفی می‌کنند تا بچه‌ها با جستجو و پیدا کردن آن‌ها سرگرم شوند.

ایستراگ بازی Doom 2

شلیک کردن به خالق سری Doom در بازی Doom 2

مجموعه Doom که یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ ویدئوگیم و ژانر شوتر اول‌شخص محسوب می‌شود، توسط دو دوست صمیمی بنام جان کارمک و جان رومرو خلق شد. ایده‌ی بازی Doom از جایی می‌آید که ماجراجویی کارمک و رومرو در یک دوره از بازی‌های Dungeons & Dragons به‌جایی رسید که شیاطین تمام سیاره را تحت کنترل گرفتند. در ادامه رومرو اشاره کرد دووم فرزند مجموعه فیلم‌های بیگانه و Evil Dead است.

پس از موفقیت فوق‌العاده و چشمگیر نسخه اول سری دووم، طبیعی بود که نسخه دوم این مجموعه نیز ساخته و منتشر شود. در بازی Doom 2 یک ایستراگ جذاب وجود دارد که در واقع پایان مخفی این بازی نیز محسوب می‌شود. برای فعال کردن این پایان در قدم اول باید به صورت باس پایانی بازی شلیک کنید و سپس به‌سرعت به سمت او بدوید. در این حالت شما با غول آخر بازی برخوردی نخواهید داشت و در عوض وارد یک اتاقک کوچک خواهید شد. در این اتاق سر جدا شده‌ی جان رومرو را روی یک نیزه خواهید دید که پس از آن صدای او پخش می‌شود که می‌گوید: «برای بردن بازی، باید من را بکشی.» جالب است بدانید که همکاران جان رومرو این ایستراگ را برای اذیت کردن رومرو در بازی گذشته بودند و وقتی خود رومرو از این موضوع با خبر شد، پیغام ذکر شده را ضبط کرد.

ایستراگ بازی Batman Arkham Asylum

اتاق مخفی در بازی Batman Arkham Asylum

بازی Batman: Arkham Asylum و نسخه‌های بعدی مجموعه آرکام، زیرمجموعه بازی‌های ابرقهرمانی را به شکل جدیدی ارائه داد. این بازی با توازن بین اکشن، حل معما و کارآگاه‌بازی‌های بتمن توانست یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی و شخصیت بتمن را برای مخاطبان ارائه بدهد. در بازی Arkham Asylum ایستراگ‌های ریز و درشت بسیاری وجود دارد؛ اما یکی از این ایستراگ‌ها مربوط به اتاق مخفی می‌شود که در آن نقشه‌ی شهر Gotham City به‌چشم می‌خورد. این ایستراگ اشاره مستقیم به نسخه‌ی بعدی این مجموعه، Arkham City است که در شهر گاتهام جریان دارد و نسبت به Arkham Asylum، محیط وسیع‌تری را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد. این اتاقک به‌قدری خوب مخفی شده بود که بازیکنان هیچوقت نتوانستند آن را پیدا کنند و استودیو Rocksteady مجبور شد پس از دو سال این راز بازی Arkham Asylum را فاش کند.

ایستراگ خرگوش در بازی Silent Hill 4

رابی خرگوشه در بازی Silent Hill 4

این خرگوش بامزه در طول مجموعه سایلنت‌ هیل چندین بار ظاهر می‌شود اما جذاب‌ترین و ترسناک‌ترین آن‌ها در نسخه چهارم سری سایلنت هیل، The Room است. شخصیت اصلی بازی، Henry Townshend با استفاده از سوراخی که در دیوار اتاق خواب او است، جاسوسی همسایه‌اش را می‌کند. وقتی که هنری اتاق Eileen Galvin را تماشا می‌کند متوجه عروسک Robbie the Rabbit خواهید شد که روی تخت او گذاشته شده است. این عروسک نماد Lakeside Amusement Park مجموعه سایلنت هیل است که عروسک‌ و دیگر لوازم تزئینی آن را دنیای بازی پراکنده شده است. در قسمتی از این بازی، Eileen Galvin به بیمارستان می‌رود و وقتی هنری دوباره اتاق او را زیر نظر می‌گیرد متوجه می‌شود که عروسک رابی خرگوشه تکان خورده و حالا به طرف شما اشاره می‌کند تا متوجه شوید که او حواسش به شما است.

ایستراگ بازی Dead Rising

رستوران Jill’s Sandwiches در بازی Dead Rising

در یکی از مراحل بازی Resident Evil، جیل ولنتاین در یک اتاقی گیر میوفتد که سقف آن تدریجاً پایین میاید تا شخصی که درون اتاق است را له کند. همکار او، بری بارتون به موقع جیل ولنتاین را نجات می‌دهد و به او می‌گوید: «تقریباً ساندویچ جیل (Jill Sandwich) شده بودی.» با گذشت زمان این دیالوگ تبدیل به یکی از خاطره‌انگیز‌ترین دیالوگ‌های مجموعه رزیدنت اویل و تاریخ ویدئوگیم شد. سری Dead Rising یکی دیگر از مجموعه‌های زامبی‌محور کپکام است که جنبه بقای آن در مقایسه با سری رزیدنت اویل بسیار کم است. در نسخه اول بازی Dead Rising می‌توانید رستورانتی را با نام Jill’s Sandwiches پیدا کنید که اشاره به مجموعه رزیدنت اویل و دیالوگ معروف‌اش دارد.

ایستراگ بازی Hitman Blood Money

سکه‌ی شانس در بازی Hitman: Blood Money

مجموعه Hitman پر از ایستراگ‌های جذاب و جالب است. نسخه چهارم این مجموعه، یعنی بازی Hitman: Blood Money نیز از این قاعده مستثنا نیست. در مرحله‌ی Til Death Do Us Part، مأمور 47 باید داماد را در روز عروسی‌اش به‌ قتل برساند. در این مرحله اگر از مهمانان که درحال رقص هستند بگذرید، سکه‌ای را می‌توانید پیدا کنید که در صورت شلیک کردن به آن، تعدادی مرد نیمه‌برهنه برای شما دست می‌زنند و شما را تشویق می‌کنند. این ایستراگ درواقع اشاره به ایستراگ جنجالی بازی SimCopter است. یکی از برنامه‌نویسان این بازی شبیه‌ساز هلیکوپتر، بدون اجازه کارگردان و شرکت ناشر، ایستراگی را در بازی قرار داده بود که باعث می‌شد تعدادی مرد‌های نیمه‌برهنه در بازی ظاهر شود. این ایستراگ باعث شد که بازی به‌مدت دو هفته تأخیر بخورد و Jacques Servin، خالق این ایستراگ از استودیو اخراج شود. بعداً این کدنویس اعلام کرد که در مقابل 5000 دلار این ایستراگ را به‌عنوان شوخی در بازی قرار داده است.

ایستراگ ماینکرفت در بازی Borderlands 2

حضور Creeperهای ماینکرفت در بازی Borderlands 2

Creeperها یکی از منفورترین موجودات بازی ماینکرفت است که خودشان را منفجر می‌کنند تا شما را از بین ببرند. این موجودات به‌قدری نفرت‌انگیز هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یکی از منفورترین موجودات ویدئوگیم یاد کرد. مجموعه Borderlands یکی دیگر از بازی‌های است که علاقه وافری به ایستراگ دارد. در یکی از تونل‌های منطقه Caustic Caverns داخل بازی Borderlands 2، بازیکنان می‌توانند چند Creeper و تعدادی بلوک‌های ماینکرفت را پیدا کنند که در بین آن‌ها ماسک ماینکرفت نیز وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کند. در طول مراحل Borderlands 2 به چند بازی و اثر دیگر مثل مجموعه دارک سولز و ارباب حلقه‌ها نیز اشاره می‌شود.

ایستراگ بازی NBA Jam Tournament

بازیکنان مخفی بازی NBA Jam Tournament Edition

بازی NBA Jam Tournament Edition یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های آرکید دهه نود میلادی بود و تعداد زیادی از بازیکن‌های مطرح لیگ بسکتبال آمریکا در آن حضور داشتند. چیزی که این بازی را نسبت به دیگر بازی‌های بسکتبال متفاوت می‌ساخت، بازیکنان مخفی و اضافی بود که گیمرها می‌توانستند با وارد کردن کد مخصوص،آن‌ها را باز کنند. این بازیکنان شامل ساب‌-زیرو از بازی‌های مورتال کامبت، بیل کلینتون، Beastie Boys، شخصیت فرش پرنس از سیتکام Fresh Prince و رپر آمریکایی DJ Jazzy Jeff می‌شود. در این بازی 40 شخصیت مخفی وجود داشت که پیدا کردن کد آن‌ها به یکی از سرگرمی‌های جانبی طرفداران NBA Jam Tournament Edition تبدیل شده بود.

ایستراگ خرگوش بازی Saints Row 2

خرگوش عظیم‌الجثه در بازی Saints Row 2

وجود حیوانات عجیب‌ و غریب یکی از رایج‌ترین ایستراگ‌های بازی‌های ویدئویی است. در مجموعه Gears of War شاهد جوجه طلایی و در Diablo 2 مرحله مخفی گاوها یا همان Cow Level بودیم. یکی دیگر از این ایستراگ‌ها مربوط به بازی جهان‌باز با فضای گانگستری Saints Row 2 است. اگر به جزیره کوچک دور از شهر خود را برسانید و اطراف آن شروع به گشت و گذار کنید، یک خرگوش بزرگ و عظیم‌الجثه‌ی بنفش‌ از دل اقیانوس بیرون می‌آید. چیزی که این ایستراگ را جالب می‌سازد، حضور بی‌دلیل آن است. درواقع این خرگوش نه اشاره به گیم دیگری دارد و نه پس‌زمینه داستانی؛ ممکن است این ایستراگ در اصل یک باگ بوده باشد که طراحان نتوانسته‌اند از شر آن خلاص شوند و ترجیح دادند آن را به این شکل، داخل بازی اضافه کنند.

ایستراگ بازی Metal Gear Solid 3

مرگ شخصیت The End در اثر کهولت سن در بازی Metal Gear Solid 3

هیدئو کوجیما یکی از خلاق‌ترین کارگردان‌های صنعت ویدئوگیم است که نه‌تنها بازی‌های بسیار جذابی می‌سازد، بلکه ایستراگ‌های خلاقانه‌ای را نیز در بازی خود پیاده می‌کند. شخصیت The End یکی از باس فایت‌های بازی Metal Gear Solid 3 است که مبارزه با او بسیار چالش‌برانگیز و سخت طراحی شده بود. این تک‌تیرانداز خِبره اما پیر یکی از جذاب‌ترین و سخت‌ترین باس‌های فایت این بازی نیز محسوب می‌شود. البته راه دیگری نیز برای شکست دادن این باس فایت وجود دارد. قبل از اینکه با The End مبارزه کنید، بازی را ذخیره کرده و سپس از بازی خارج شوید، در ادامه به تنظیمات کنسول بروید و تاریخ کنسول را چندین ماه جلو ببرید. حالا وقتی دوباره بازی را شروع کنید متوجه خواهید شد که شخصیت The End در اثر کهولت سن از بین رفته است و دیگر نیازی نیست با او مبارزه کنید.

ایستراگ بازی Portal

جمله «کیک یک دروغ است» در بازی Portal

بازی Portal یکی از شاهکارهای طراحی مرحله و معما در بین بازی‌های ویدئویی است. در این بازی یک اتاق مخفی وجود دارد که مربوط به یک دانشمند بنام Doug Rattman می‌شود. آقای رتمن یکی از دانشمندان The Aperture بوده که به‌مرور زمان عقل خودش را از دست می‌دهد. در اتاق او جمله‌ی «کیک یک دروغ است» مکرراً روی دیوار نوشته شده است که در اوایل بازی ممکن است مضحک به‌نظر برسد؛ اما پس از به‌پایان رساندن این بازی، گیمر متوجه می‌شود که این دانشمند دیوانه به او توسط این جمله اخطار داده بود. این جمله به‌مرور زمان تبدیل به تیکه‌کلام طرفداران بازی پورتال شد که با گفتن این جمله گیمرها متوجه می‌شدند که آیا شخص مقابل بازی Portal را به‌پایان رسانده است یا خیر، زیرا برای پیدا کردن این جمله، فقط باید به طور کامل بازی را تمام می‌کردید.

ایستراگ بازی Call of Duty Black ops 2

بازی‌های آرکید در بازی Call of Duty: Black Ops 2

مجموعه Black Ops یکی دیگر از بازی‌های است که راز و ایستراگ‌های مخفی بسیاری دارد. یکی از جالب‌ترین ایستراگ‌های آن مربوط به نقشه Nuke Town می‌شود که در شماره دوم بلک آپس این سری وجود دارد. در این نقشه اگر کمتر از 30 ثانیه سر تمام عروسک‌ها را با تیر بزنید، یک کنسول آتاری ظاهر خواهد شد که با استفاده از آن می‌توانید بازی‌های قدیمی شرکت اکتیویژن مثل Pitfall و River Raid را تجربه کنید. علاوه بر این در بخش داستانی این بازی ایستراگ‌های مربوط به چکش Thor و همچنین پیدا کردن آهنگی از خواننده معروف، Johnny Cash، وجود دارد.

ایستراگ بازی GTA V

اشاره به پایان فیلم Thelma and Louise در بازی GTA V

جای شک نیست که مجموعه جی تی ای و عنوان آخر آن یعنی بازی GTA V پر از ایستراگ‌های ریز و درشت بوده و در آن به فیلم‌های مختلف مثل جای برای پیرمردها نیست و مخصمه در قالب ایستراگ اشاره شده است. یکی دیگر از این اشاره‌ها مربوط به اثر تلما و لوییز به کارگردانی ریدلی اسکات است. اگر با هلیکوپتر ساعت 7 بعد از ظهر به طرف کوه‌های خارج از شهر لوس سانتوس بروید شاهد شبیه‌سازی پایان این فیلم خواهید بود که در آن ماشین با سرعت زیاد از صخره به پایان پرت می‌شود. حتی در این سکانسی، تعدادی ماشین پلیس نیز وجود دارد تا شبیه‌ساز نسبتا دقیقی از این صحنه سینمایی را به شما نشان دهد، نکته جالب این است که اگر بتوانید زمانبندی مناسبی داشته باشید، می‌توانید این دو شخصیت را با مسدود کردن مسیرشان نجات دهید.

این بود 12 تا از مهم‌ترین ایستراگ‌های بازی‌های ویدئویی. وجود ایستراگ و مراحل مخفی در بازی‌های ویدیویی امری طبیعی و همیشگی بوده و برخی از آن‌ها می‌توانند خنده‌دار یا هوشمندانه باشند. از شلیک به سازنده بازی داخل مرحله Doom گرفته تا پیدا کردن بازی‌های آرکید و قدیمی در بازی Call of Duty: Black Ops 2، هر کدام لذت منحصر به فردی را به خوردتان خواهند داد. به‌نظر شما کدام یک از این ایستراگ‌ها جذاب بود؟ ایستراگ مورد علاقه‌ی شما مربوط به کدام بازی‌ است؟ دیدگاه‌ خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Theguardian

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ایستراگ چیست؟

ایستراگ یک راز مخفی در بازی است که معمولاً به‌عنوان جوک یا اشاره به اثر دیگر، در بازی قرار می‌گیرد.

۱
چه کسی ایستراگ‌ها را در بازی قرار می‌دهد؟

در بسیاری از موارد، ایستراگ‌ها توسط طراحان و برنامه‌نویسان بدون اطلاع کارگردان اصلی در بازی قرار می‌گیرد.

۲
کدام بازی‌ها دارای بیشترین تعداد ایستراگ هستند؟

بازی‌هایی مانند سری Borderlands و همچنین GTA به دلیل گسترده بودن مراحل و محتوا، حجم زیادی از ایستراگ‌ها را در دل خود جای داده‌اند.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    عارف

    مهمان

    جالب بود

    پاسخ دهید