بازی GTA 3
یحیی رحیمی

طراح ایکس باکس: باور نداشتم بازی GTA‌ بتواند موفق شود

یحیی رحیمی 26 آذر 1400 بدون دیدگاه
489 بازدید

مایکروسافت به تازگی یک مستند 6 قسمتی به منظور روایت ساخت اولین کنسول ایکس‌ باکس منتشر کرده است که علاوه بر کنسول، اتفاقات جالب دنیای بازی را هم هدف قرار می‌دهد. یکی از قسمت‌ها در مورد روزهای آغازین شرکت راک استار و زمانی است که می‌خواستند با همکاری مایکروسافت، بازی GTA را به صورت سه بعدی بسازند. یکی از طراحان ایکس باکس باور نداشت که استودیو بتواند این بازی را به یک اثر سه‌بعدی مناسب تبدیل کند و به همین دلیل پیشنهاد انتشار بازی GTA 3 برای ایکس باکس را رد کرده است.

به گزارش پارسی گیم، شیمس بلکلی (Seamus Blackley) از طراحان اولیه کنسول ایکس باکس و اعضای اولین تیم توسعه Direct X، اعتراف به انجام اشتباه بزرگی هنگام عرضه کنسول Xbox کرده است. وی در مستند می‌گوید که هنگام آماده‌سازی برای عرضه کنسول، تیم راک‌استار با آن‌ها تماس می‌گیرند و پیشنهاد می‌کنند که بازی بعدی GTA روی کنسول‌ مایکروسافت منتشر می‌شود. طراح ایکس باکس آن زمان به موفقیت بازی GTA 3 شک داشته و باور نداشت که این افراد از پس تبدیل بازی به یک مجموعه‌ی سه‌بعدی بربیایند.

من نسبت به تبدیل بازی GTA از یک اثر دوبعدی به سه بعدی شک داشتم و اشتباه کردم؛ اما تمام افراد تیم با من هم‌نظر بودند. این نشان می‌دهد که چقدر آن زمان باتجربه بودیم!

بازی GTA 3 ایکس باکس

رد GTA 3 اشتباه بزرگ ایکس باکس

واضح است که راک استار آن زمان استودیویی نبود که بتوان به این سادگی به آن اعتماد کرد و همچنین انتشار یک بازی مخصوص کامپیوتر برای کنسول نیز ریسک بزرگی بود. ایکس باکس این ریسک را قبول نکرد و به همین دلیل توسعه‌دهندگان بازی GTA 3 به سوی مدیران پلی استیشن رفتند و بازی خود را برای PS2 عرضه کردند. تیم ایکس باکس بعدها فهمید که جی تی ای 3 یک اثر انقلابی بود و باورشان نمی‌شد که سازندگان توانسته‌اند چنین بازی سه بعدی بسازند و مکانیسم‌های تازه‌ای را به آثار جهان‌باز اضافه کنند.

رد کردن پیشنهاد راک استار بدون شک یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های ایکس باکس بوده است و انتشار انحصاری بازی روی کنسول آن‌ها می‌توانست تاریخ صنعت بازی را تغییر دهد. مستند 6‌ قسمتی تاریخ ایکس باکس به اشتباهات مختلف هنگام ساخت اولین کنسول و همچنین کنسول ایکس باکس وان می‌پردازد. دان متریک، مدیر آن زمان ایکس باکس با حضور در مستند به اشتباه خود اعتراف می‌کند و باور دارد که نباید کنسول را به یک تلویزیون تبدیل می‌کرد و باید همچنان روی ساخت بازی تمرکز می‌کرد.

راک استار اخیرا ریمستر سه گانه GTA را منتشر کرده است که با انتقادات جدی روبه‌رو شده است. وجود باگ‌های متعدد و کیفیت نامناسب باعث شد تا راک‌استار بابت انتشار GTA The Definitive عذرخواهی کند. آپدیت های اخیر جی تی ای، مشکلات را تا حدی برطرف کرده‌اند؛ اما عدم انتشار مناسب، ضربه‌ای جدی برای بازی بود.

منبع: GamingBolt

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.