نحوه استفاده از کنترلر پلی استیشن 5 در کامپیوتر ویندوز 10
سحر حق پرست

نحوه استفاده از کنترلر پلی استیشن 5 در کامپیوتر ویندوز 10

سحر حق پرست 30 آبان 1400 6 دیدگاه
2,022 بازدید

با توجه به شرایط اقتصادی این روزها، ممکن است خرید کنسول پلی استیشن 5 برای همه مقدور نباشد؛ پس تکلیف آن دسته از افرادی که مشتاقانه می‌خواهند بازی‌های این کنسول را تجربه کنند، چه می‌شود؟ خبر خوب برای دارندگان کامپیوتر ویندوز 10 این است که شما می‌توانید تنها با خرید کنترلر PS5 از تمام بازی‌های این کنسول در کنار بازی‌های PS4 لذت ببرید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه از کنترلر پلی استیشن 5 در ویندوز 10 استفاده کنید.

استفاده از کنترلر پلی استیشن 5 در کامپیوتر ویندوز 10

همانطور که می‌دانید، شرکت سونی قابلیت جدیدی به تریگرهای (R2 و L2) کنترلر بی‌سیم خود اضافه کرده که به واسطه آن می‌توانید فشار کنترل‌شده‌ای را به این دکمه‌ها وارد کنید. به عنوان مثال اگر در حین تیراندازی با کمان، دکمه R2 را تا نیمه فشار دهید، کمان شما کمتر کشیده می‌شود و در نتیجه تیر با شتاب کمتری پرتاب خواهد شد. این تریگر‌های تطبیقی، مخصوص بازی‌های پلی استیشن 5 هستند و بهترین عملکرد خود را در این بازی‌ها نشان می‌دهند، اما این بدان معنا نیست که در کامپیوتر از این قابلیت بی‌بهره بمانید.

شما می‌توانید کنترلر PS5 را با کامپیوتر ویندوز 10 خود جفت (Pair) کنید، به علاوه بازی‌های PS5 نیز به راحتی بر روی Steam قابل اجرا هستند. در واقع این سرویس Steam است که از کنترلر DualSense پشتیبانی می‌کند، نه خود ویندوز. بنابراین قبل از شروع، ابتدا برنامه Steam را نصب و یا آن را به آخرین نسخه در کامپیوتر خود به روز رسانی کنید.

نحوه جفت کردن کنترلر پلی استیشن 5 با کامپیوتر ویندوز 10

شما می‌توانید با استفاده از کابل USB یا بلوتوث، کنترلر PS5 خود را به کامپیوتر متصل کنید. اتصال کنترلر به کامپیوتر به صورت بی‌سیم و از طریق بلوتوث آسان‌تر است، اما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در این نوع اتصال رخ دهد از کابل USB استفاده کنید، به خصوص اگر آن را به حساب Steam خود وصل می‌کنید.

برای دارندگان PS5، یک کابل USB به همراه کنسول درون پکیج قرار می‌گیرد. ولی افرادی که تنها کنترلر این کنسول را در اختیار دارند، می‌توانند از هر کابل دیگری استفاده کنند. بر روی کنترلر DualSense پورت USB-C قرار گرفته است، در نتیجه یک سوی کابل حتما باید USB Type-C باشد. آن سوی دیگر کابل، بسته به نوع پورت کامپیوتر شما می‌تواند Type-A یا C باشد.

برای شروع، ابتدا کابل USB را به کامپیوتر و بالای کنترلر DualSense متصل نمایید و کمی صبر کنید تا کامپیوتر کنترلر شما را شناسایی کند. برای اطمینان از این که آیا کامپیوتر موفق به شناسایی کنترلر شده است یا خیر، به Control Panel کامپیوتر خود مراجعه کنید. برای انجام این کار، کافی است کلید Windows را بر روی کیبورد فشار دهید، Control Panel را تایپ کرده و سپس کلید Enter را بزنید تا برنامه Control Panel اجرا شود.

Type-Control-Panel-in-Windows-Search

از منوی Control Panel، ابتدا بر روی Hardware and Sound و سپس Devices and Printers کلیک کنید.

Hardware-Sound-Devices-and-printers

در بخش Devices کنترلر DualSense شما با عنوان Wireless Controller ظاهر می‌شود.

Wireless-Controller-in-Devices-of-Control-Panel

برنامه Steam را باز کرده و بر روی سربرگ View که در بالا گوشه سمت چپ صفحه قرار گرفته کلیک و Settings را انتخاب نمایید.

Open-Steam-View-Settings

پس از باز شدن منوی Settings، بخش Controller را انتخاب و بر روی General Controller Settings کلیک نمایید.

Controller-General-Settings

با این کار صفحه‌ای باز می‌شود که در پایین آن کنترلر شما با نام PlayStation 5 Controller وجود دارد.

نحوه استفاده از کنترلر پلی استیشن 5 در کامپیوتر ویندوز 10

در همان صفحه، تیک گزینه PlayStation Configuration Support را بزنید تا بازی‌های سازگار Steam از ترکیب کنترلر پلی‌استیشن پیروی کنند.

Spot-PlayStation-Configuration-Support-in-Steam

در غیر این صورت، بازی‌های Steam به طور پیش‌فرض از پیکربندی و چیدمان کنترلر Xbox پیروی خواهند کرد و این امر ممکن است موجب سردرگمی شما شود. مسلماً کنترلرهای Xbox عملکرد بهتری بر روی بازی‌های کامپیوتری دارند، زیرا کمپانی مایکروسافت به طور رسمی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

نحوه پیکربندی کنترلر DualSense در Steam

برای پیکربندی و سفارشی‌سازی کنترلر DualSense سونی، باید از حالت Big Picture Mode در Steam استفاده کنید. برای این کار، بر روی دکمه Big Picture Mode که در بالا گوشه سمت راست در کنار نام کاربری Steam شما قرار گرفته، کلیک نمایید.

Big-Picture-Mode-Button-in-Steam

سپس با استفاده از کنترلر PS5 دکمه Settings بالای صفحه را بزنید.

Settings-in-Big-Picture-Mode

در بخش Controller گزینه Controller Settings را انتخاب نمایید.

Controller-Settings-in-Big-Picture-Mode

در بخش Controller Shutdown Time از طریق منوی کشویی، مدت زمانی را تعیین کنید که پس از گذشت آن در صورت عدم استفاده از کنترلر، آن را به طور خودکار خاموش کند.

Controller-Shutdown-Time-in-Steam

اکنون، PlayStation 5 Controller را در قسمت Detected Controllers انتخاب و بر روی دکمه Preferences کلیک کنید.

Preferences-for-PS5-Controller

با این کار پنجره‌ای باز خواهد شد، در این قسمت شما می‌توانید با نام‌گذاری، خاموش/روشن کردن لرزش، تغییر رنگ نور LED و میزان روشنایی آن، کنترلر خود را شخصی‌سازی نمایید.

Personalize-Your-Controller-in-Steam

اگر کنترلر DualSense شما مطابق انتظار کار نکرد، آن را کالیبره کنید. برای این کار، حالت Big Picture Mode را در Steam باز کنید.

Open-Big-Picture-Mode-in-Steam

سپس بر روی آیکون Settings کلیک نمایید.

Settings-Button-in-Big-Picture-Mode

«Controller Settings» را در بخش «Controller» انتخاب کنید.

Controller-Settings-Under-Controller

در پنجره‌ای که باز می‌شود، ابتدا بر روی PlayStation 5 Controller کلیک کرده و سپس Calibrate را انتخاب کنید.

Select-Calibrate-from-PS5-Controller

متأسفانه بسیاری از بازی‌های ویندوز از هپتیک پیشرفته PS5 بی‌بهره هستند، زیرا بسیاری از سازندگان بازی از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند و علاوه بر آن شرکت مایکروسافت هنوز درایوری برای آن ارائه نکرده است. اکنون که موفق به اتصال کنترلر خود به کامپیوتر شده‌اید، می‌توانید بیشتر بازی‌ها را بر روی کامپیوتر اجرا کرده و از بازی با کنترلر خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید در دورهمی‌ها با استفاده از Steam’s Remote Play Together با دوستان خود بازی کنید و یا برای استریم بازی‌ها از کنسول PS4 به کامپیوتر از PS4 Remote Play کمک بگیرید.

منبع: Howtogeek

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چگونه کنترلر PS5 را با استفاده از بلوتوث به ویندوز 10 وصل کنیم؟

دکمه PS (لوگوی پلی‌استیشن) و دکمه Create (دکمه کوچکی که در سمت چپ تاچ‌‌پد قرار گرفته) را به صورت همزمان بر روی کنترلر فشار داده و نگه دارید تا زمانی که LEDهای اطراف تاچ‌پد شروع به چشمک زدن کنند. در عرض چند ثانیه، «Wireless controller» در لیست دستگاه‌های بلوتوث قرار می‌گیرد که با کلیک بر روی آن می‌توانید به کامپیوتر متصل شوید.

۱
کدام بازی‌های کامپیوتری از ویژگی‌های کنترلر PS5 پشتیبانی می‌کنند؟

Assassin's Creed: Valhalla (بازخورد لمسی هپتیک و تریگرهای تطبیقی) Call of Duty: Black Ops Cold War (فقط تریگرهای تطبیقی) F1 2021 (بازخورد لمسی هپتیک و تریگرهای تطبیقی) Metro Exodus Enhanced Edition (بازخورد لمسی هپتیک و تریگرهای تطبیقی)

۲
چگونه می‌توان کنترلر PS5 را به دستگاه‌های اندروید و iOS متصل کرد؟

دکمه PS و دکمه Create را به صورت همزمان بر روی کنترلر فشار داده و نگه دارید تا زمانی که LEDهای اطراف تاچ‌پد شروع به چشمک زدن به رنگ آبی کنند. سپس در دستگاه اندروید یا iOS خود وارد تنظیمات شوید. به قسمت Bluetooth بروید. در اندروید، بر روی Pair new device کلیک کنید. کاربران iOS نیز باید کنترلر را در پایین لیست و در بخش دستگاه‌های دیگر (Other devices) ببینند، با کلیک بر روی آن به کنترلر متصل خواهند شد.

۳
چگونه می‌توان میزان باتری کنترلر PS5 را در کامپیوتر بررسی کرد؟

برنامه DS4Windows را در کامپیوتر خود باز کنید. به صفحه «Controller» بروید. سطح باتری در قسمت «Battery» نمایش داده خواهد شد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 6 دیدگاه
  • Avatar

    محمد نوروزی

    مهمان

    سلام
    کسایی که دنبال بازی کردن بازی کرکی بازی کنن میشه فقط باید از قسمت add game گزینه add non steam game رو بزنید و بازی که میخواید رو پیدا کنید و انتخاب کنید و از این به بعد از استیم باز کنید برا من بعضی بازیا کار نکرد مثلا خدای جنگ و فورزا هورایزن و الدن رینگ آورد خوب کار کرد و فورتنایت آورد ( واس فورتنایت باید خود برنامه اپیک گیمز رو اضافه کنید و اپیک گیمز رو از استیم اجرا کنید ) اما دیزگان و هورایزن زیرو دان نیوورد

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به محمد نوروزی

      پشتیبانی

      سلام
      دوست عزیز این روش برای بازی های رایگان جواب میده نه بازی های کرک شده

  • Avatar

    Victim

    مهمان

    عالی بود مرسی از مطالب خوبتون

    پاسخ دهید
    • سحر حق پرست

      سحر حق پرست در پاسخ به Victim

      نویسنده

      ??

  • Avatar

    Aashuter

    مهمان

    خب حالا یعنی فقط با استیم میشه از کنترولر استفاده کرد؟ یا اینکه وقتی سیستم تشخیصش داد دیگه حله هر بازی که بخوایم میتون با دسته بازی کنیم؟
    ممنون میشم بگید

    پاسخ دهید
    • سحر حق پرست

      سحر حق پرست در پاسخ به Aashuter

      نویسنده

      سلام فقط با استیم میشه. چون این استیمه که از کنترلر پشتیبانی میکنه نه خود سیستم