مبین نعمت‌اللهی

مدیرعامل شرکت Take Two: بازی GTA به اندازه جیمز باند عمر خواهد کرد

مبین نعمت‌اللهی 23 آبان 1400 بدون دیدگاه
806 بازدید

بدون‌تردید یکی از شناخته‌شده‌ترین فرنچایزهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی را می‌توان مجموعه بازی‌های جی‌تی‌ای معرفی کرد. همان‌حال که از انتشار جدیدترین پروژه‌ی راک استار، بازی GTA Trilogy زمان کوتاهی می‌گذرد، مدیرعامل شرکت Take Two در جدیدترین اظهارات خود عنوان داشته است که فرنچایز GTA می‌تواند هم‌اندازه‌ی مجموعه فیلم‌های جیمز باند از دهه‌ی 50 میلادی تا به اکنون به طول عمر خود ادامه دهد.

شرکت Take Two که به‌عنوان کمپانی مادر با در اختیار داشتن حق تملک دیگر تیم‌های بازی‌سازی همچون 2K و Rockstar Games این روزها حسابی مشغول حواشی پیرامون سه‌گانه بازی جی‌تی‌ای بوده است، به‌عنوان یکی از سودآورترین ناشران فعال در صنعت کنونی بازی‌های کامپیوتری شناخته می‌شود. اخیرا، آقای استراوس زلینک مدیرعامل تیک‌تو در طی کنفرانس سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت‌مجازی از محبوبیت غیرقابل‌تشبیه بازی GTA در گذر زمان سخن گفت و به گفته‌ی ایشان، این فرنچایز همچنان مقتدرانه به حیات خود ادامه خواهد داد.

زمانی که از آقای زلینک این سوال پرسیده شد که آیا فرنچایز‌های قدیمی با تغییرات و گستردگی پیشرفت‌های تکنولوژی همچنان به تاثیرگذاری بر روی زندگی طیف گسترده‌ای از بازی‌کنندگان ادامه خواهند داد، پاسخ داد:

من نمی‌دانم که فیلم جدید جیمز باند را تماشا کرده‌ای یا نه، تنها چیزی که در رابطه با وصفش می‌توانم به زبان بیاورم آن است که فوق‌العاده بود و شما دوست دارید که تمامی فرنچایز‌های قدیمی همچون مجموعه فیلم‌های جیمز باند باشند. تعداد انگشت‌شماری از فرنچایزهای ارزشمند و سرگرم‌کننده وجود دارد که در آن دسته قرار می‌گیرند، به عقیده‌ی من جی‌تی‌ای و رد دد یکی از آن‌ها هستند. واضح است که مجموعه بازی‌های NBA2K به واسطه‌ی محبوبیت ورزش بسکتبال به حیات خود ادامه می‌دهد.

GTA جیمز باند

GTA جیمز باند بازی‌های ویدیویی

از دیدگاه آقای زلینک، فرنچایز‌های Borderlands, Civilization و BioShock در یک دسته از کیفیت ارائه‌شده به مخاطبان قرار می‌گیرند. ایشان در ادامه خاطرنشان کرد:

من همیشه گفته‌ام که انتشار سالانه‌ی عناوین غیر ورزشی تهدیدی جدی برای حق‌مالکیت آن‌ها تلقی می‌شود، حتی اگر آن فرنچایز عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد. ما برای توسعه‌ی چیزی که به آن باور داریم، زمان می‌گذاریم و به عمد به عناوین خود استراحت داده تا تقاضا بر عرضه را به شکل چشم‌گیری افزایش دهیم. برای‌مثال، من یک فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند را تماشا می‌کنم، چرا که تا 2 ماه آینده هیچ فیلم خوب دیگری وجود ندارد. راستش من همه‌ی فیلم‌های جیمز باند را تماشا می‌کنم.

آقای زلینک در ادامه‌ی سخنان خود اشاره داشت که افزایش تقاضا بر فرنچایز‌های جدید در صورتی یک استراتژی خوب و حساب‌شده‌ای محسوب می‌شود که محصول‌نهایی به سطح کیفی مدنظر دست پیدا کند.

این استراتژی درست همان تعاملی‌ست که راک استار با مشتریان جی‌تی‌ای، 2K با علاقه‌مندان ان‌بی‌ای، Gearbox با بازی‌کنندگان Borderlands و Firaxis با مخاطبان پر و پا قرص Civilization دارند. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که هیچ‌چیز دائمی نیست، اما این فرنچایز‌ها می‌توانند همانند مجموعه فیلم‌های جیمز باند که همچنان از دهه‌ی 50 میلادی اکران می‌شوند، سالیان‌‌سال عمر مفید داشته باشند.

اوایل ماه جاری Take Two عنوان کرد که بازی GTA V از سپتامبر سال 2013 میلادی موفق به فروش 155 میلیون نسخه در سرتاسر جهان شده، رقمی که مجموع فروش این فرنچایز را به 355 میلیون نسخه می‌رساند. با انتشار بازی GTA Trilogy نیز انتظار می‌رود که آمار فروش این فرنچایز دستخوش تغییراتی اندک شود، هرچند که مشکلات‌ فنی متعدد بر روی نسخه‌های رایانه‌شخصی به سد بزرگی در تجربه‌ی بازی‌کنندگان تبدیل شده است.

Red Dead Redemption 2

سودآوری Take Two با موفقیت GTA و Red Dead

در ادامه‌ی گزارشات مرتبط با درآمد سه‌ماهه شرکت Take Two آمده است که مجموعه‌ بازی‌های Red Dead از ماه می سال 2010 میلادی موفق به فروش بیش از 62 میلیون نسخه شده است که بیش از 39 میلیون نسخه از آن به آمار فروش بازی Red Dead Redemption 2 بر روی تمامی پلتفرم‌های هدف باز می‌گردد.

در پایان مصاحبه‌ی آقای زلینک، از وی پرسیده شد که تصمیم برای استراحت هر یک از فرنچایزها چگونه اتخاذ می‌شود؛ آیا توسعه‌دهندگان به او مراجعه کرده و به صراحت می‌گویند که می‌خواهند بر روی پروژه‌ای دیگر مشغول شوند و یا این امر یک تصمیم مشارکتی میان ناشر و توسعه‌دهنده را در برمی‌گیرد که ایشان در  پاسخ گفت:

در Take Two ما به این منوال عمل نمی‌کنیم. اول از هرچیزی باید بگویم که کسی به سراغ من نمی‌آید و ما به‌عنوان یک شرکت واحد در گفت‌و‌گو و تعامل قرار داریم. ثانیا، افراد باهوشی که اهداف یکسانی دارند، عموما به یک نتیجه‌ی متقابل می‌رسند. شما به‌صراحت می‌توانید در‌مورد تاکتیک‌ها اختلاف‌نظر داشته باشید، اما معمولا در رابطه با استراتژی کلی ذهنیت مشابهی خواهید داشت.

به گفته‌ی کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت بازی‌های ویدئویی، ششمین نسخه از مجموعه بازی‌های جی‌تی‌ای که با عنوان Grand Theft Auto VI شناخته می‌شود، 4 سال دیگر روانه‌‌ی بازارهای جهانی خواهد شد.

نظر شما چیست؟ آیا GTA همان جیمز باند بازی‌های ویدیویی است که تا دهه‌ها به عمر خود ادامه خواهد داد؟

منبع: VGC

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.