eFootball-FIFA
یحیی رحیمی

چطور فاجعه انتشار eFootball قدرت بازی FIFA 22‌ را ثابت کرد؟

یحیی رحیمی 13 مهر 1400 بدون دیدگاه
5,551 بازدید

شرکت الکترونیک آرتز بیش از دو دهه است که به انتشار بازی‌ فیفا می‌پردازد و تابه‌حال 22 شماره مختلف از این مجموعه منتشر شده‌اند. در طول سالها، تعادل قدرت و طرفدار میان بازی‌های FIFA و PES چرخیده و تا همین چند سال پیش، لایسنس رقابت‌های اروپایی در اختیار کونامی بود؛ اما سال 2014‌ و استفاده از یک موتور جدید، همراه با افت کونامی، روزهای تاریک مجموعه PES را رقم زد. فیفا 22 به طور کامل برای نسل نو طراحی شده و ویژگی‌های مختلفی از لحاظ گیم پلی و گرافیک دریافت کرده؛ در سوی دیگر eFootball فاجعه‌ای بود که به هیچ عنوان قادر به رقابت با فیفا جدید نیست. در این مطلب به بررسی دلیل انتشار چنین بازی خواهیم پرداخت.

بازی eFootball ادامه‌دهنده راه مجموعه Pro Evolution Soccer است که شاید 10 سال پیش، در اوج خود قرار داشت و اکثر بازی‌کنان، نسخه‌ای از آن را تهیه می‌‌کردند. کل‌کل میان طرفداران فیفا و PES همیشه وجود داشته، اما بازی فیفا با هر نسخه، تجربه‌ای مناسب ارائه داده و از لحاظ تبلیغاتی عملکرد بهتری داشته و پس از چند سال، خود را به بالاترین سطح ممکن برای یک شبیه‌ساز فوتبال رسانده‌ است. در واقع PES زمانی مشابه تیم فوتبال لیورپول بود که اگرچه عملکرد مناسبی در لیگ داشت، اما هیچ‌گاه موفق به کسب جام قهرمانی نمی‌شد. در حال حاضر لیورپول به صدر رسیده و eFootball نیز به جایگاه رقیب محلی‌ آنها: Tranmere Rovers

کونامی در طی چند سال اخیر، نتایج جالبی از بازی PES دریافت نکرده و این باعث شد تا به امید جذب مخاطبان جدید، بازی کاملاً رایگان را منتشر کند. اگر چه توسعه‌دهندگان بارها از ناقص بودن بازی صحبت کردند، اما کونامی به اجبار، eFootball را دقیقاً مصادف با انتشار بازی FIFA 22 عرضه کرد تا فروش رقیب را کاهش دهد. فیفا 22 برای نسل جدید، هفتاد دلار قیمت دارد و انتشار یک بازی رایگان که بتواند با آن رقابت کند، قطعاً یک تبلیغ مناسب خواهد بود. کونامی اما بدترین شروع در تاریخ مجموعه PES را رقم زد.

انتشار بازی eFootball 2022

انتشار غیرقابل‌قبول بازی eFootball

آنچه هنگام انتشار eFootball 2022‌ به چشم آمد، کلکسیونی از اشتباهات و نواقص فنی و گرافیکی بود که برای شرکتی مانند کونامی که دهه‌هاست به ساخت بازی می‌پردازد، غیرقابل‌قبول بود. حرکات بازیکنان مانند انیمه‌های ژاپنی بود و بدتر از آن انتشار بازی با باگ‌هایی بود که توسعه‌دهنده کاملاً از آنها آگاه بود. انگار می‌دانی که اگر از ارتفاع بپری، جان خود را از دست می‌دهی، اما بازهم این کار را انجام دهی! این اشتباه باعث شده تا بازی «ای فوتبال» پایین‌ترین امتیاز استیم را دریافت کند و حتی کاربران برای تمسخر، آن را یک اثر ترسناک دسته‌بندی کردند.

مدت‌هاست بازی FIFA به عنوان یک اثر غیرواقعی شناخته می‌شود و این در حالی است که الکترونیک آرتز، طبیعت آرکید به بازی بخشیده و این مجموعه PES بوده که دنبال واقعیت‌گرایی است. این مسئله در سال 2022 کاملاً برعکس شده و فیفا با ارائه ویژگی‌هایی مانند هایپرموشن و پاس‌کاری‌های واقعی، یک پله به واقعیت نزدیک شده و در سوی دیگر، کونامی در حال ساخت شبیه‌سازهای فانتزی و یورش فرازمینی‌ها به استادیوم فوتبال است. اما این تصاویر منتشر شده، عمق فاجعه را نشان ندادند. سیستم گیم پلی بازی eFootball ناقص و ضعیف است؛ تکل‌های عجیب، انیمیشن‌های بسیار ضعیف و همچنین روند پاس‌کاری و شوت‌زنی که قرار بود بهترین جنبه‌ی بازی باشد، نشان از آن دارد که بازی هنوز ماه‌ها تا رسیدن به یک نقطه‌ی قابل قبول فاصله دارد.

بازی ای فوتبال فیفا 22 FIFA 22

FIFA 22 بی‌رقیب!

هر چه در روند ساخت بازی «ای فوتبال» کندوکاو می‌کنیم، بیشتر تأسف می‌خوریم. کونامی امسال بودجه‌ی بزرگی برای اسکن صورت بازیکنان مهم مانند لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و … کنار گذاشته بود و نتیجه، فراتر از نقد بود و حتی نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. بازی FIFA ممکن است هر ساله یک شماره مشابه را بیرون دهد، اما در حال حاضر تنها رقیبش به عنوان شبیه‌ساز ورزشی، بازی NBA 2K است که الکترونیک آرتز، درس‌های بزرگی از آن بازی یاد گرفته است.

آنچه فاجعه انتشار eFootball یاد ما آورد، این بود که ساخت بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی، حتی اگر سالانه نیز منتشر شوند، باز هم کار دشواری است. این در حالی است که فیفا در طی چند سال اخیر، بخش‌های مهم مانند آلتیمت تیم را به شدت تقویت کرده و همچنین هر ساله، ویژگی‌های تازه‌ای را افزوده است. رقابت امسال یادمان آورد که باید اندکی به فیفا و کاری که توسعه‌دهندگان آن هر سال انجام می‌دهند، توجه کنیم و بعید است تا چند سال آینده، شبیه‌ساز بهتری از فیفابرای ما عاشقان فوتبال منتشر شود.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.