پلی استیشن 5
Avatar

نخستین بازی 8K کنسول پلی استیشن 5 از راه رسید

مهدیه سیفی 12 مهر 1400 5 دیدگاه
10,027 بازدید

نخستین بازی 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه در حالی برای کنسول پلی استیشن 5 منتشر شده است که می‌دانیم این کنسول هنوز از وضوح تصویر 8K پشتیبانی نمی‌کند. بازی The Touryst که برای اولین بار در سال 2019 برای نینتندو سوییچ منتشر شده بود تنها یک سال بعد تصمیم گرفت تا برای کنسول‌های محبوبی چون ایکس باکس و پلی استیشن خیز بردارد. این بازی در سال 2020 برای ویندوز و ایکس‌ باکس عرضه شد و در ماه سپتامبر 2020 هم برای دو نسل اخیر پلی‌ استیشن یعنی PS4 و PS5 به بازار آمد.

توسعه‌دهنده بازی می‌گوید رزولوشن 7680×4320 برای اجرای بازی روی کنسول پلی استیشن 5 در نظر گرفته شده است که کیفیت 8K را ارائه می‌دهد. بر اساس اطلاعاتی که Shin’en، توسعه‌دهنده بازی ارائه می‌دهد، این بازی یک رزولوشن کاملا طبیعی ارائه می‌دهد ‌و از هیچ کدام از فناوری‌های هوش مصنوعی Al یا SuperSampling برای اجرا کمک نمی‌گیرد.

بر خلاف عرضه بازی برای PS5، گفتنی است هنوز این کنسول از کیفیت 8K پشتیبانی نمی‌کند و بازی را حداکثر با رزولوشن 4K به نمایش در می‌آورد. توسعه‌دهنده بیان می‌کند که ایکس باکس سری ایکس می‌تواند بازی را تا کیفیت 6K و نرخ تصویرسازی 60 فریم بر ثانیه اجرا کند اما باز هم شاهد اجرای بازی با کیفیت 4K هستیم. بعلاوه ما انتظار داریم که PS5 نسبت به نسل قدیمی‌تر خود پیشرفت کرده باشد. به هر حال این نخستین بازی 8K کنسول پلی استیشن 5 است.

بازی 8K پلی استیشن 5

آیا پلی استیشن 5 قادر به اجرای بازی با وضوح 8K است؟

ویژگی‌های پلی استیشن 5 نسبت به همتایان خود مانند PS4 بهبودهایی داشته است و توانسته در موضوع سایه‌ها و عمق رنگ‌ها پیشرفت‌هایی حاصل کند اما همچنان روی اجرای 4K بازی‌ها اصرار دارد. خبرها حاکی از آن است که توسعه‌دهندگان بازی منتظر اقدامات بعدی سونی برای ارتقای پلی استیشن 5 هستند. آن‌ها می‌گویند اگر سونی قابلیت 8K را فعال‌سازی کند ما نیز با به‌ روزرسانی مختصری به حداکثر توانایی خود خواهیم رسید و کیفیت 8K را فعال خواهیم کرد.

سونی در ماه ژوئیه 2020 تلویزیون‌هایی را با قابلیت پخش 8K و فرکانس 120fps با عنوان «پلی استیشن 5 آماده است» برندسازی کرد که حاکی از حرکت‌های امیدوارکننده بود. برچسب‌هایی که روی کنسول بازی می‌خوردند از عبارت 4K به 8K تغییر شکل دادند. نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه و کیفیت نمایشگر HDR نیز از دیگر ویژگی‌های کنسول بازی جدید سونی بود.

اما برخلاف ادعای سونی، PS5 هنوز نتوانسته است خودش را به طرفدارانش ثابت کند. سیگنال‌هایی که این کنسول به طور مداوم ارسال می‌کند از عدم توانایی پلی استیشن 5 برای اجرای بازی‌های 8K خبر می‌دهند.

وبلاگ پلی‌استیشن در پاسخ گفته است که PS5 توانایی اجرای کیفیت 8K را دارد. درآینده کاربران بعد از به‌روز رسانی سیستم می‌توانند شاهد اجرای بازی‌ها در این کیفیت نیز باشند. البته برای این مهم لازم است تا از یک نرم‌افزار کمک بگیرید. بر اساس مشخصات فنی، خروجی کنسول جدید سونی دارای پهنای باند مناسبی برای اجرای بازی با وضوح 8K و نرخ فریم 60‌ فریم در ثانیه نیست.

منبع: VGC

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    یاسین

    مهمان

    قدرت PS5 و XSX حتی با بهینه سازی بازی ها و کنسول های میان نسلی آینده هم به 8K با نرخ فریم 60fps نمیرسه و فقط کامپیوتر های قدرتمند گرون قیمت میتونن از پسش بر بیان

    پاسخ دهید
  • Avatar

    .

    مهمان

    اینکه گرافیک کارتونی من فکر کردم منظورتون 8k گرافیک واقعی بود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    javad

    مهمان

    چطوری بازی هایی که دانلود کردم در کنسول نصب کنم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    amir

    مهمان

    ? یجوری گفتن 8k منم گفتم چ گیمیه .گرافیک خاصی هم نداره

    پاسخ دهید
    • Avatar

      ابوالفضل در پاسخ به amir

      مهمان

      ???