راهنمای بازی League of Legends
کیوان آمیرزاده

راهنمای بازی League of Legends: بهترین قهرمانان لاین Top برای تازه کاران

کیوان آمیرزاده 13 شهریور 1400 بدون دیدگاه
7,540 بازدید

پس از معرفی کلی بازی League of Legends، وقت آن است که آموزشی برای انتخاب و بازی کردن قهرمانان هر لاین را به شما ارائه دهیم. دقت کنید که امکان ارائه یک آموزش ثابت برای تمام قهرمانان بازی وجود ندارد چراکه هر قهرمان، سبک بازی، قدرت‌ها و ضعف‌های خودش را دارد. از این رو بهتر است بهترین قهرمانان هر لاین را برای بازیکنان تازه‌کار را معرفی کنیم و با آموزش دادن ابتدایی آن‌ها، شما را یک قدم به یادگیری کامل این بازی نزدیک‌تر کنیم. اگر به دنبال راهنمای بازی League of Legends هستید، پارسی گیم بهترین مکان برای شماست!

در مقاله اول می‌خواهیم سراغ بهترین قهرمانان لاین Top (بالا) برویم و آنهایی که هم از قدرت بالایی برخوردار هستند و هم مکانیزم پیچیده‌ای ندارند را به شما معرفی کنیم. با توجه به اینکه این مقاله برای بازیکنان تازه‌کار تالیف شده است، صحبتی از کامبوهای پیشرفته نشده است. لازم به ذکر است که قهرمانان این لیست بر اساس ترتیب خاصی مرتب نشده‌اند.

راهنمای بازی League of Legends

راهنمای بازی League of Legends

1- Darius

«داریوش» یکی از قدرتمندترین قهرمانان لاین بالا به حساب می‌آید و یکی از ترسناک‌ترین کابوس‌های دیگر قهرمانان لاین بالا است. او در کلاس فایتر قرار می‌گیرد؛ میزان آسیب رسانی قابل توجه در کنار بالا بودن میزان سلامتی و سفت بودن نسبی در برابر آسیب رسانی دشمنان. شما می‌توانید با این قهرمان به صورت تهاجمی بازی کنید و قهرمان حریف را به گریه بیندازید. تهاجمی بازی کردن برای برخی از قهرمانان به شدت غیر منطقی و برای برخی دیگر شدیدا لازم است. داریوش جزو دسته دوم است پس سعی کنید در کنار فارم کردن، هر از گاهی با قابلیت‌های داریوش، آسیبی را به قهرمان مقابل وارد کنید. قابلیت‌های داریوش به شرح زیر است:

Passive:

داریوش با هریک ضربه‌ای که به دشمن وارد می‌کند، یک قطره خون را به مدت 5 ثانیه روی حریفش قرار می‌دهد که باعث آسیب رسیدن خودکار به حریفش در طول این زمان می‌شود. داریوش این عمل را می‌تواند 5 بار تکرار کند و به صورت همزمان، 5 قطره خون را روی حریفش اعمال کند که باعث آسیب‌رسانی شدیدی به هدفش می‌شود. پس از رسیدن به 5 قطره خون، داریوش قدرتمندتر شده و براساس لولی (Level) که دارد، Attack Damage او افزایش پیدا می‌کند. پس از قدرتمندتر شدن داریوش، هر ضربه او به قهرمان جدید، بالافاصله 5 قطره خون را به صورت همزمان روی او اعمال می‌کند.

قابلیت Q: Decimate

داریوش تبر خود را می‌چرخاند و دو نوع آسیب را به دشمنان اطراف تبر وارد می‌کند. اگر دسته تبر به دشمن برخورد کند، آسیب چندان زیادی به او وارد نمی‌شود اما اگر تیغ تبر به دشمنان بخورد، علاوه بر اینکه آسیب سنگینی را به دشمنان وارد خواهید کرد، اگر یک قهرمان حریف را نیز هدف قرار داده باشید، به میزان 15 درصد از جانی که از دست داده‌اید را هیل (Heal) خواهید شد. لازم به ذکر است که اگر تیغ تبر به دشمنان بخورد، یک قطره خون نیز روی آنها قرار خواهد گرفت. میزان هیل تبر تا 45 درصد می‌تواند افزایش یابد که برای رسیدن به این عدد، باید حداقل 3 قهرمان حریف را با تیغ تبر مورد اصابت قرار دهید. شما با استفاده از این قابلیت، می‌توانید قهرمان حریف در لاین خود را به شدت اذیت کنید؛ البته حواستان باشد که بیش از اندازه از این قابلیت استفاده نکنید وگرنه مانا (Mana) شما تمام خواهد شد و مجبور به بازگشتن به چشمه هستید.

قابلیت W: Crippling Strike

با فعال کردن این قابلیت، ضربه‌ بعدی داریوش طی چهار ثانیه آینده، آسیب بیشتری را به دشمن وارد می‌کند و برای یک ثانیه به میزان 90 درصد از سرعت حرکت هدفش را کاهش می‌دهد (Slow). اگر شما هدفی را با این قابلیت بکشید، مانا استفاده شده به شما بازمی‌گردد و کول‌داون (Cool Down) این قابلیت به شدت کاهش می‌یابد. این مسئله باعث می‌شود که این قابلیت برای فارم کردن بسیار کارآمد باشد و شما می‌توانید با فعال کردن آن، به راحتی سراغ کشتن مینیون‌ها بروید.

قابلیت E: Apprehend

هنگام استفاده از این قابلیت، داریوش تبر خود را به جلو می‌برد و تمام دشمنانی که در برابرش هستند را به طرف خود می‌کشد و برای دو ثانیه، 40 درصد از سرعت آنها را کاهش می‌دهد. شما با استفاده از این قابلیت، می‌توانید شروع به پیاده کردن کامبوهای خود کنید و اگر اشتباه نکنید، به راحتی می‌توانید حریفتان را بکشید و یا آسیب شدیدی به او وارد کنید. پس از توضیح دادن آلتیمیت داریوش، نحوه پیاده‌سازی کامبو، کامل توضیح داده می‌شود.

این قابلیت یک Passive دارد که به صورت خودکار فعال است؛ داریوش به هنگام آسیب رسانی به حریفش، 15 الی 35 درصد از آرمور (Armor) حریفش را (درصد کاهش بر اساس لول این قابلیت است) کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا حریفش آسیب سنگین‌تری را از ضربات و قابلیت‌های داریوش دریافت کند.

آلتیمیت: Noxian Guillotine

با استفاده از این قابلیت، داریوش با تبرش ضربه‌ای سنگین را به قهرمان حریف وارد می‌کند که نوع این آسیب، True Damage است؛ یعنی هرچقدر که حریفتان آرمور یا Magic Resistance داشته باشد، میزان آسیبی که از منبع True Damage دریافت می‌کند، کاهش پیدا نخواهد کرد. میزان آسیبی که داریوش با آلتیمیتش به دشمن وارد می‌کند، بر اساس تعداد قطرات خونی است که طریق Passive اصلی خود روی دشمن اعمال کرده است. با اعمال 5 قطره خون به صورت همزمان، میزان آسیب‌رسانی آلتیمیت داریوش به بیشترین حد خودش می‌رسد. اگر شما بتوانید دشمنی را با این آلتیمیت خود بکشید، تا 20 ثانیه می‌توانید دوباره از آلتیمیت خود استفاده کنید. در لول سوم این قابلیت، با کشتن حریف، این قابلیت دیگر به کول‌داون نمی‌رود.

کامبو:

داریوش یک کامبو بسیار ساده دارد که حتی در سطوح بالاتر هم از آن استفاده می‌شود. در ابتدا شما با قابلیت E خود، قهرمان حریف را به سمت خود بکشید و هنگامی که قهرمان حریف به شما رسید، دو ضربه عادی را به او وارد کنید. اگر فکر می‌کنید قهرمان حریف امکان فرار دارد، تنها یک ضربه پس از قابلیت E وارد کنید و ادامه کامبو را انجام دهید. پس از وارد کردن یک ضربه، بلافاصله از W استفاده کنید و دوباره یک ضربه عادی را پس از W به حریف وارد کنید. اگر حریفتان در حال فرار کردن نبود، یک ضربه دیگر نیز به او وارد کنید.

حال وقت استفاده از Q است. اگر حریفتان در حال فرار بودن، کمی به او نزدیک شوید و سپس Q را استفاده کنید و اگر هم در حال مبارزه با شما بود، کمی به عقب بروید و از این قابلیت استفاده کنید. چرا؟ چون مهم‌ترین بخش این کامبو آن است که تیغ Q به دشمن بخورد و نه دسته آن. اگر نتوانستید تیغ Q را هنگام استفاده از این قابلیت به دشمن بزنید، کامبو شما شکست خورده است و بهتر است به عقب برگردید و پس از تمام شدن کول‌داون E، دوباره کامبو خود را شروع کنید. اگر تیغ Q به حریف برخورد کرد، کامبو را ادامه دهید.

هدف از انجام این کامبو، اعمال 5 قطره خون بر روی حریف در سریع‌ترین زمان ممکن است. ضربه عادی، ضربه W و تیغ Q، قطره خون اعمال می‌کنند. موقعیت ایده آل آن است که شما پس از E، دو ضربه وارد کرده باشید و پس از W نیز یک ضربه. در این موقعیت، هنگامی که حریف به تیغ Q برخورد کند، 5 قطره خون روی حریف قرار گرفته و شما آماده کشتن حریفتان با آلتیمیت هستید. اگر هم بخشی از کامبو با شکست مواجه شد، شما با ضربات عادی می‌توانید قطرات خون را روی حریفتان اعمال کنید تا 5 قطره خون اعمال شود و آلتیمیت شما بیشترین آسیب ممکن را به حریف وارد کند.

Garen

2- Garen

«گَرِن» یکی از قهرمانان به شدت ساده و در عین حال بسیار قدرتمند در بازی به حساب می‌آید. اگر حس می‌کنید داریوش کمی برای شروع کار مشکل است، گرن انتخاب مناسبی است. این قهرمان فایتر است و می‌تواند آسیب جدی را به حریفش وارد کند. البته گرن تانک قدرتمندی نیز می‌تواند باشد که البته میزان آسیب‌رسانی او را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید پس از رسیدن به لول 2، به صورت تهاجمی با این قهرمان بازی کنید اما اگر حس کردید حریفتان قوی‌تر از شماست، تا لول 6 تمرکز خود را روی فارم کردن قرار دهید. گرن مانا ندارد و شما می‌توانید توانایی‌های خود را بدون آنکه نگران تمام شدن مانا باشید، استفاده کنید.

Passive:

گرن در هر ثانیه میزانی از خط سلامت خود را هیل می‌شود. در صورتی که قهرمان حریف به شما آسیبی وارد کند، این قابلیت غیرفعال خواهد شد مگر آنکه تا 8 ثانیه از قهرمان حریف آسیب نخورید. برای مثال اگر خط سلامتی شما به هر دلیلی نصف شد، به زیر سازه دفاعی خود بروید و با صبر کردن زمانی نه چندان زیاد، شاهد پر شدن میزان سلامتی خود خواهید شد. میزان هیل این قابلیت بر اساس لول زیاد خواهد شد و هیل آن در اوایل بازی چندان قوی نیست. پس سعی کنید تا قبل از لول 6، بیش از اندازه روی این قابلیت حساب باز نکنید.

قابلیت Q: Decisive Strike

شما با فعال کردن این قابلیت، هرگونه کاهش سرعت (Slow) که روی شما اعمال شده است را از بین می‌برید و برای چند ثانیه، 30 درصد به سرعت حرکت شما اضافه خواهد. علاوه بر این، ضربه عادی گرن تا 4.5 ثانیه پس از استفاده از این قابلیت، آسیب بیشتری را به حریف وارد می‌کند و در صورت اصابت به قهرمان حریف، برای 1.5 ثانیه دشمن را Silence می‌کند (تا 1.5 ثانیه حریفش نمی‌تواند از هیچ‌کدام از قابلیت‌هایش استفاده کند).

قابلیت W: Courage

این قابلیت دو حالت دارد. در حالت اول شما با کشتن هر مینیون، میزان کوچکی آرمور و Magic Resistance می‌گیرید تا زمانی که به 30 واحد برسید که نیاز به کشتن 150 مینیون دارید. هنگامی که 30 واحد را کامل کنید، 10 درصد به کل میزان آرمور و مجیک رزیست شما اضافه خواهد شد.

هنگام فعال کردن این قابلیت، گرن تا چند ثانیه (2 تا 5) به میزان 30 درصد کمتر آسیب خواهد دید. در 0.75 ثانیه ابتدای فعال کردن این قابلیت، گرن یک شیلد کوچک دریافت می‌کند. از این قابلیت هنگامی که می‌خواهید وارد مبارزه شوید استفاده کنید تا آسیب کمتری را از دشمن دریافت کنید.

قابلیت E: Judgment

با فعال کردن این قابلیت، گرن مثل اسپینر برای 3 ثانیه دور خودش می‌چرخد! تعداد چرخش‌های او با خریدن آیتم‌های Attack Speed افزایش پیدا می‌کند. با هر چرخش، گرن به دشمنان اطرافش آسیب وارد می‌کند و اگر قهرمانی از 6 چرخش یا بیشتر آسیب ببیند، آرمورش به میزان 25 درصد برای 6 ثانیه کاهش پیدا می‌کند. پس از فعال کردن این قابلیت، دوباره می‌توانید از آن استفاده کنید تا چرخش گرن را زودتر از 3 ثانیه به اتمام برسانید.

آلتیمیت: Demacian Justice

هنگام استفاده از این قابلیت، گرن شمشیری از آسمان بر سر حریفش فرود می‌آورد و هرچقدر میزان سلامتی قهرمان حریف کمتر باشد، میزان آسیب‌رسانی این آلتیمیت بیشتر است. نوع آسیب‌رسانی این قابلیت از نوع True Damage است و آن را تبدیل به قابلیتی بسیار خطرناک می‌کند. اگر قهرمانی آسیب زیادی دیده است و سلامتی کمی دارد، به راحتی توسط آلتیمیت گرن قابل کشتن است.

کامبو:

گرن تنها یک کامبو دارد! ابتدا با Q به سمت حریف بدوید و پس از وارد کردن آن به دشمن، قابلیت E را فعال کنید و دور حریف بچرخید. اگر میزان سلامتی حریف خیلی کم شد، با آلتیمیت می‌توانید او را بکشید. اگرهم هنوز میزان سلامتی زیادی از حریف باقی‌ مانده، به عقب برگردید و این پروسه را آنقدر تکرار کنید تا میزان سلامتی حریف آنقدر کم شود تا با آلتیمیت او را بکشید. اگر حریفتان شروع به مبارزه کردن کرد، W خود را فعال کنید و اگر احساس خطر کردید، به سمت سازه دفاعی خود عقب نشینی کنید و منتظر باشید تا میزان سلامتی گرن با Passive پر شود.

Tryndamere

3- Tryndamere

اگر نمی‌خواهید از قابلیت‌های مختلف برای آسیب رساندن استفاده کنید و ترجیح می‌دهید تا با همان ضربات عادی دشمنان را تار و مار کنید، «تیراندامیر» بهترین گزینه شما برای لاین بالا است. این قهرمان Split Pusher است و معمولا حضوری در مبارزات تیمی ندارد و با تنها بازی کردن، سعی در نابود کردن سازه‌های حریف دارد. میزان آسیب‌رسانی این قهرمان پس از خریدن چند آیتم، به شدت سنگین است و می‌تواند قهرمانانی که خط سلامتی زیادی ندارند را با سه یا چهار ضربه بکشد. تیراندامیر نیز همانند گرن مانا ندارد و می‌تواند به به راحتی از قابلیت‌هایش بدون هیچ نگرانی استفاده کند.

Passive:

تیراندامیر به جای مانا فیوری دارد. شما با ضربه زدن به دشمنان 5 فیوری و با کشتن آنها (قهرمان یا مینیون) و یا وارد کردن ضربه کریتیکال (Critical) 10 فیوری دریافت خواهید کرد. اگر تا هشت ثانیه به هدفی ضربه نزنید، فیوری شما به سرعت خالی خواهد شد. از طرفی هر واحد فیوری، احتمال وارد کردن ضربات کریتیکال توسط این قهرمان را افزایش می‌دهد.

قابلیت Q: Battle Fury

این قابلیت دو حالت دارد. حالت اول به صورت خودکار، Attack Damage این قهرمان را افزایش می‌دهد. اگر میزان سلامتی شما کاهش یابد، این باف تاثیری بیشتری بر روی قهرمان شما خواهد گذاشت و میزان آسیب‌رسانی شما را افزایش می‌دهد. با فعال کردن این قابلیت، فیوری شما صفر می‌شود و بر اساس میزان فیوری استفاده شده، تیراندامیر هیل خواهد شد.

قابلیت W: Mocking Shout

با فعال کردن این قابلیت، اتک دمیج دشمنانی که اطرافتان باشد کاهش پیدا می‌کند. اگر هم دشمنان پشتشان را به شما کرده باشند، سرعت حرکتشان آهسته خواهد شد. این قضیه باعث می‌شود تا دشمنان نتوانند به راحتی از دست این قهرمان فرار کنند.

قابلیت E: Spinning Slash

با فعال کردن این قابلیت، تیراندامیر به طرف مسافت انتخاب شده با سرعت حرکت می‌کند و به تمام دشمنانی که در مسیرش قرار دارند آسیب قابل توجهی را وارد می‌کند. به ازای هر دشمنی که با این قابلیت به آن ضربه زده باشید، 2 فیوری دریافت خواهید کرد. ضربات کریتیکال کول‌داون این قدرت را 1 ثانیه کاهش می‌دهد و اگر این ضربات به قهرمانان حریف وارد شود، 2 ثانیه به ازای هر ضربه کریتیکال از کول‌داون این قابلیت کم خواهد شد. پس در مبارزه حواستان باشد که می‌توانید به دفعات زیادی از این قابلیت استفاده کنید.

آلتیمیت: Undying Rage

شما با فعال کردن این قابلیت، تیراندامیر را تبدیل به تیراندا«نمیر» می‌کنید! پس از فعال کردن این قابلیت، این قهرمان تا 5 ثانیه به هیچ نحوی قابل کشتن نیست و می‌تواند دمار از روزگار دشمنان را در آورد. هنگام فعال کردن این قابلیت، تیراندامیر به میزان 50 الی 100 واحد فیوری دریافت خواهد کرد.

کامبو:

در واقعیت تیراندامیر در کیت خود تقریبا هیچ کامبویی ندارد. بهترین راه مبارزه آن است که سعی کنید با ضربه زدن و کشتن مینیون‌ها، فیوری خود را افزایش دهید و با E به سمت دشمن حرکت کنید و شروع به ضربه زدن به او کنید. اگر حریفتان قصد فرار داشت با W سرعت حرکتش را آهسته کنید و اگر نزدیک به مردن شدید، آلتیمیت خود را فعال کنید و تا چهار ثانیه بدون نگرانی شروع به ضربه زدن به حریف کنید. اگر حریفتان نزدیک به مرگ بود، ثانیه آخر را هم صرف ضربه زدن و تمام کردن کار او کنید و در غیر این صورت قبل از رسیدن به پنج ثانیه، با E به عقب برگردید و با Q خود را هیل کنید تا نمیرید.

دقت کنید حتی سازه‌های دفاعی هم توانایی کشتن شما را در آلتیمیت ندارند پس از رفتن زیر سازه دفاعی حریف و کشتن دشمنی که سلامتی کمی دارد، اصلا نترسید. در لاین بالا، وحشی‌ترین قهرمانی که پیدا می‌کنید تیراندامیر است پس سعی کنید به شدت تهاجمی بازی کنید.

League of Legends Cho’Gath

4- Cho’Gath

«چوگات» از آن دسته تانک‌هایی است که می‌تواند تبدیل به یک آسیب‌رسان شدید و تهدیدی بزرگ برای تیم حریف تبدیل شود. شما یا می‌تواند صرفا به خرید آیتم‌های تانک بپردازید یا اگرهم تنوعی نیاز داشتید، به سمت خریدن آیتم‌های Ability Power بروید. در هر دو حالت، چوگات قهرمانی بسیار قدرتمند و نسبتا ساده است که می‌تواند با قابلیت‌هایش، لاین جهنمی را برای حریفش رقم بزند.

Passive:

هرگاه که چوگات دشمنی را بکشد (چه مینیون و چه قهرمان) میزانی از خط سلامتی و مانای مصرف شده‌اش را بازیابی می‌کند. همین!

قابلیت Q: Rapture

چوگات منطقه‌ای را انتخاب می‌کند و پس از گذشت تقریبا نیم‌ثانیه، تمام دشمنانی که در آن ناحیه هستند برای یک ثانیه به هوا پرتاب می‌شوند و آسیب می‌بینند. پس از تمام شدن این یک ثانیه و برگشتن دشمنان به زمین، آنها برای 1.5 ثانیه، آهسته‌تر حرکت می‌کنند. اگر شما آیتم‌های «ابیلیتی پاوِر» خریده باشید، این قابلیت آسیب شدیدی را وارد می‌کند؛ البته در حالت تانک هم می‌توانید به شدت حریف خود را با این قابلیت اذیت کنید و مانع از فارم کردن او شوید. سعی کنید به صورت متوالی از این قابلیت برای آسیب‌رسانی به قهرمان حریف استفاده کنید.

قابلیت W: Feral Scream

شما با استفاده از این قابلیت، می‌توانید تمام دشمنانی که در مقابل شما قرار دارند را به مدت 2 ثانیه Silence کنید که این مسئله باعث می‌شود تا آنها برای این زمان مشخص، نتوانند از قابلیت‌های خود استفاده کنند. این قابلیت را صرفا هنگامی که در حال فرار کردن یا قصد کشتن حریف را دارید استفاده کنید چراکه استفاده بی‌رویه از این قابلیت، مانای شما را به سرعت خالی می‌کند.

قابلیت E: Vorpal Strike

طی 6 ثانیه آینده، سه ضربه بعدی چوگات آسیب بیشتری را به حریف و دشمنان پشت سرش وارد می‌کند. دشمنانی که از طریق این قابلیت آسیب ببینند، برای 1.5 ثانیه آهسته‌تر حرکت می‌کنند. این قابلیت برای فارم کردن سریع یا اذیت کردن دشمنان هنگام فارم کردن، بسیار کارآمد است.

آلتیمیت: Feast

دلیل محبوبیت و مشهوریت بالای چوگات در بازی لیگ آف لجندز، آلتیمیت بسیار جذاب او است. هربار که شما دشمنی را (قهرمان یا مینیون) از طریق این آلتیمیت بکشید، چوگات او را می‌خورد و بزرگ‌تر می‌شود! این خوردن‌ها و بزرگ‌تر شدن‌ها، بی‌نهایت بار می‌تواند بر روی قهرمانان تکرار شود و با هر دفعه استفاده موفق، 80 الی 160 واحد به میزان سلامتی شما به صورت دائم اضافه خواهد شد.

این قابلیت آسیب دو برابری را به مینیون‌ها وارد می‌کند اما پس از خوردن مینیون‌ها برای 6 بار، دیگر بزرگ‌تر نخواهید شد و باید به دنبال خوردن قهرمانانی که خط سلامتی کمی دارند بروید! اگر شما بتوانید قهرمانی را با آلتیمیت خود بکشید، خط سلامتی او به رنگ قرمز پررنگ در خواهد آمد؛ پس دقت داشته باشید تا زمانی که رنگ خط سلامتی حریف قرمز پررنگ نشده، از این قابلیت استفاده نکنید.

کامبو:

بهترین کامبوی چوگات موقعی شروع می‌شود که شما بتوانید قابلیت Q خود را روی حریف استفاده کنید. پس از زدن Q روی قهرمان حریف، سریع به سمت او بروید و بلافاصله قابلیت E خود را فعال کنید و به قهرمان حریف ضربه بزنید. پس از زدن دو یا سه ضربه، از قابلیت W استفاده کنید تا علاوه بر آسیب رساندن، حریفتان نتواند از قابلیت‌هایش استفاده کنید. اگر خط سلامتی حریف قرمز پررنگ شد، با آلتیمیت او را بکشید و در غیر این صورت به عقب برگردید و فارم کنید و پس از تمام شدن کول‌داون‌هایتان، دوباره این روند را تکرار کنید تا بتوانید با آلتیمیت خود حریف را بکشید.

اندازه چوگات پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه، بسیار بزرگ می‌شود و در صورت خریدن آیتم‌های تانک، آسیب کمی از دشمنان می‌خورد. پس وظیفه شما به عنوان یک بازیکن چوگات آن است که در مبارزات تیمی، در خط مقدم شروع به آسیب‌رسانی به دشمنان کنید و باعث شوید تا دشمنان به جای اینکه به یارهایتان آسیب برسانند، روی شما تمرکز کنند. البته این مسئله، وظیفه هر تانک خوبی است و مختص به چوگات نمی‌شود.

League of Legends Teemo

5- Teemo

یکی از روی اعصاب‌ترین و منفورترین قهرمانان تاریخ لیگ آف لجندز، «تیمو» است. بازی کردن در برابر این قهرمان برای بازیکنان تازه‌وارد، جهنم است و به شخصه چندین نفر را می‌شناسم که به دلیل آنکه در بازی‌های متوالی با تیمو برخورد کردند، بیخیال بازی شدند! با اینکه دوست ندارم آموزش بازی کردن با این قهرمان را بنویسم، اما بالاخره شاید بعضی از شما دوستان از شکنجه دادن حریفتان تا حد مرگ لذت ببرید! کشتن تیمو نیاز به دانش نسبتا قابل قبولی از بازی دارد و برای همین در این مقاله که برای تازه‌کاران تالیف شده است، صحبتی از آن نکرده‌ایم.

Passive:

هنگامی که تیمو برای 1.5 ثانیه حرکت نکند، به طور کامل در سر جایش غیب خواهد شد. در صورت حرکت کردن و یا استفاده از هرگونه قابلیت یا ضربه زدن به حریف، تیمو از حالت غیب بودن بیرون می‌اید. اگر شما با استفاده از یک قابلیت و زدن ضربه از غیبی بیرون بیایید، برای پنج ثانیه سرعت ضربات شما به شدت بالاتر می‌رود. اگر تیمو در بوته‌هایی که در اطراف نقشه هستند غیب شود، می‌تواند درون آن بوته بدون آنکه از حالت غیبی بیرون اید حرکت کند! البته ضربه زدن یا استفاده از قابلیت در بوته‌ها شما را از حالت غیبی بیرون خواهد آورد.

قابلیت Q: Blinding Dart

تیمو تنها قهرمانی در بازی است که توانایی Blind کردن قهرمانان حریف را دارد. ضربات قهرمانانی که Blind می‌شوند، تا چند ثانیه هیچ آسیبی را وارد نخواهد کردن و به اسطلاح Miss خواهد شد. تیمو با استفاده از این قابلیت بر روی قهرمان حریف، او را به مدت 1.5 الی 2.5 ثانیه «کور» خواهد کرد و باعث می‌شود که تمام ضربات عادی حریفش در طول این مدت، هیچ آسیبی‌رسانی نداشته باشد. سعی کنید بلافاصله بعد از اتمام کول‌داون این قابلیت، دوباره آن را روی قهرمان حریف استفاده کنید و حتی یک لحظه هم به حریفتان استراحت ندهید.

قابلیت W: Moving Quick

این قابلیت دو حالت دارد. در حالت خودکار، هنگامی که تیمو برای 5 ثانیه از سازه دفاعی یا قهرمان حریف آسیب ندیده باشد، سرعت حرکتش افزایش می‌یابد. در حالت دوم، شما با فعال کردن این قابلیت، برای سه ثانیه با سرعت بسیار بالایی می‌توانید حرکت کنید حتی اگر قهرمان حریف یا سازه‌های دفاعی دشمن به شما آسیب وارد کنند. از این قابلیت برای فرار کردن یا رسیدن به دشمنی که در حال فرار کردن است استفاده کنید.

قابلیت E: Toxic Shot

این قابلیت به صورت خودکار همیشه فعال است و لازم به فعال کردن دستی آن نیست. دشمنی که از ضربات عادی یا قابلیت Q تیمو آسیب ببیند، برای 4 ثانیه سمی خواهد شد و هر ثانیه آسیب نسبتا کمی را به صورت خودکار دریافت می‌کند. ضربات متوالی از جانب تیمو، این 4 ثانیه را تمدید خواهد کرد که باعث می‌شود تا حریفش آسیب قابل توجهی را از این قابلیت خودکار دریافت کند.

آلتیمیت: Noxious Trap

تیمو، قارچ‌های را بر روی زمین پرتاب می‌کند که پس از یک ثانیه، غیب و تبدیل به یک مین قدرتمند می‌شوند. دشمنان می‌توانند این مین‌ها را با استفاده از آیتم‌هایی مثل Control Ward و Oracle Lens پیدا کنند ولی بعید است در سطوح پایین بازیکنان بدانند که این دو آیتم چیست! دشمنانی که بر روی این مین‌ها بروند، باعث انفجارشان می‌شوند و این انفجار، تمام دشمنانی که در اطراف مین هستند را آهسته و آسیب قابل توجهی را در طول 4 ثانیه به آنها وارد می‌کند.

با اینکه شما نمی‌توانید مین‌ها را دقیقا روی هم قرار دهید، اما با قرار دادن آنها نزدیک به یکدیگر می‌توانید باعث شوید تا حریفتان روی چندین مین به صورت همزمان برود و آسیب جدی را دریافت کند. مین‌های فعال شده، تا 5 دقیقه روی زمین قرار دارند و شما می‌توانید مداوم به تعداد آنها اضافه کنید و یک میدان مین بزرگ را در سرتاسر نقشه بازی بسازید. سعی کنید مین‌های خود را در بخش‌هایی از نقشه که رفت و آمد زیاد است قرار دهید.

کامبو:

با اینکه تیمو کامبو ندارد، اما از سبک بازی خاصی بهره‌مند است که اگر به آن پایبند نباشید، نمی‌توانید کاری از پیش ببرید. مهم‌ترینش آن است که از هنگام شروع بازی، مدام سعی کنید که به قهرمان حریف، ضربات عادی بزنید و از قابلیت Q خود استفاده کنید. اگر آنها سعی در نزدیک‌ شدن به شما را دارند، با قابلیت W فرار کنید و به تکرار بی‌وقفه این پروسه بپردازید. این آسیب‌های کوچک بعد از یکی دو دقیقه خود را نشان می‌دهد و حریفتان دیگر نمی‌تواند به فارم کردن بپردازد مگر آنکه آماده کشته شدن باشد یا قهرمان جانگل برای کشتن شما به کمکش بیاید.

سعی کنید قارچ‌های خود را در اطراف رودخانه قرار دهید تا اگر قهرمان جانگل حریف قصد حمله کردن به شما را داشت، بر روی قارچ‌ها برود و علاوه بر آسیب خوردن، نتواند مانع از فرار کردنتان شود. تیمو در اوایل بازی قرار نیست آسیب سنگینی را به حریف وارد کند اما قدرتش، وارد کردن آسیب کم به صورت مداوم بدون آنکه حریفش بتواند به او برسد است. از این رو اگر بتوانید با تیمو به خوبی بازی کنید، می‌توانید در سطوح پایین، گریه هر بازیکنی را در بیاورید. یکی از استراتژی‌های دیگر هم آن است که در وسط لاین بدون آنکه حریفتان متوجه شود غیب شوید، و هنگامی که او بی‌خبر نزدیک به شما شد به او حمله کنید و قبل از آنکه قهرمان دشمن بتواند آسیبی به شما وارد کند، نصف خط سلامتی او را غیب کنید!

League of Legends Jax

6- Jax

«جکس» یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای کشتن دشمنانی است آسیب‌رسانی آنها، از طریق ضربات عادی است. این قهرمان فایتر است اما واقعیتش را بخواهید شما می‌توانید هرگونه آیتمی که دلتان می‌خواهد را برای او بخرید! جکس هم می‌تواند تانک باشد، هم با آیتم‌های «اَبیلیتی پاوِر» می‌تواند تبدیل به اساسین شود و یا با آیتم‌های استانداردش، فایتر باشد! پیشنهاد من آن است که در ابتدا همان آیتم‌های فایتر او را خریداری کنید تا خیلی گیج نشوید.

Passive: ضربات عادی جکس باعث می‌شود تا سرعت ضربات او تا 2.5 ثانیه افزایش یابد و این قضیه تا 8 ضربه صدق می‌کند؛ یعنی تا هشت بار سرعت ضربات جکس پس از هر ضربه افزایش پیدا می‌کند. اگر برای 2.5 ثانیه به هیچ هدفی ضربه نزنید، سرعت ضربات شما پس از مدت کوتاهی به حالت عادی باز خواهد گشت. این افزایش سرعت در ابتدای بازی تا 11 درصد است اما با افزایش لول، تا 88 درصد هم خواهد رسید.

قابلیت Q: Leap Strike

جکس با یک پرش بلند، به سمت هدف انتخاب شده می‌رود. هدف انتخابی شما برای این قابلیت، مینیون‌ها، قهرمانان و حتی وارد‌ها هستند. اگر شما از این قابلیت روی قهرمان حریف استفاده کنید، هنگام رسیدن به او، آسیب کمی به او وارد خواهید کرد. این قابلیت هم به شما اجازه فرار کردن را می‌دهد و هم مانع از فرار کردن قهرمانان حریف می‌شود.

اگر به هر دلیلی قصد فرار با این قابلیت را دارید، یک Ward روی زمین بگذارید و سریع روی آن از قابلیت Q استفاده کنید تا فراری بی‌نظیر را رقم بزنید! اگر هم قهرمانی در حال فرار کردن از دست شما بود، با استفاده از این قابلیت، فاصله‌ای که بین شما و او وجود دارد را می‌توانید از بین ببرید و کار حریف را تمام کنید. در ضمن این قابلیت برای شروع کردن یک مبارزه بسیار مناسب و کارآمد است.

قابلیت W: Empower

با فعال کردن این قابلیت، ضربه بعدی جکس طی 10 ثانیه آینده، آسیب بیشتری به حریف وارد خواهد کرد. این قابلیت خاصیت کنسل کردن «اتک تایمر» را دارد اما توضیح دادن این فاکتور به بازیکنان تازه‌کار ممکن است کمی گیج کننده باشد. بهتر است با دید خیلی ساده به این قابلیت نگاه کنید؛ در طول یک مبارزه، هربار که کول‌داون این قابلیت تمام شد، بالافاصله از آن استفاده کنید! با توجه به کول‌داون نسبتا پایین این قابلیت با افزایش لول، باید حواستان باشد که سریع این قابلیت را فعال کنید تا آسیب شدیدتری را به دشمنان وارد کنید.

قابلیت E: Counter Strike

جکس، حول محور این قابلیت بازی می‌کند! هنگام فعال کردن این قابلیت، تا 2 ثانیه هیچ‌گونه آسیبی از طریق ضربات عادی نخواهید خورد. یک ثانیه پس از فعال کردن این قابلیت، شما دوباره می‌توانید آن را فعال کنید تا تمام دشمنانی که در اطرافتان قرار دارند را برای یک ثانیه «استان» کنید. البته اگرهم خودتان دستی این قابلیت را دوباره فعال نکنید، پس از دو ثانیه به صورت خودکار این قابلیت برای بار دوم فعال می‌شود و دشمنان اطرافتان را استان می‌کند.

با استفاده از این قابلیت علاوه براینکه قهرمانانی که روی ضربه زدن تمرکز دارند تا دو ثانیه نمی‌توانند آسیبی به شما وارد کنند، احتمال استان شدن را نیز دارند که به شما اجازه می‌دهد تا آسیب به شدت سنگینی را در طول این یک ثانیه به آنها وارد کنید. نحوه استفاده بهینه از این قابلیت را در بخش کامبو توضیح خواهیم داد.

آلتیمیت: Grandmaster’s Might

این قابلیت دو حالت دارد. یکی حالت خودکار که پس از زدن دو ضربه، ضربه بعدی شما آسیب بیشتری را به حریف وارد خواهد کرد. البته این ضربات باید به صورت متوالی باشند و اگر بین ضربات فاصله زیادی بیفتد، ضربه بعدی شما به عنوان ضربه اول حساب می‌شود و نه ضربه سوم.

حالت دوم این قابلیت هنگام فعال کردن آن است که باعث می‌شود تا جکس برای هشت ثانیه، آرمور و مجیک رزیست بگیرد. پس از شروع یک مبارزه، سریعا این قابلیت را فعال کنید تا آسیب کمتری را از جانب حریف دریافت کنید.

کامبو:

اگر شما بتوانید کامبوی جکس را به خوبی پیاده‌سازی کنید، به راحتی می‌توانید زندگی را به کام قهرمان مقابلتان تلخ کنید. هر موقع که خواستید مبارزه را خودتان شروع کنید، ابتدا قابلیت E رو فعال کنید و سریعا با Q روی دشمن بپرید و دوباره قابلیت E را فعال کنید تا حریف استان شود. سپس از W برای آسیب رساندن بیشتر استفاده کنید و با زدن ضربات متوالی، آسیب‌رسانی بخش خودکار آلتیمیت شما فعال خواهد شد و می‌توانید خط سلامتی حریف را نابود کنید. اگر حریفتان تانک باشد، آسیب آنچنان شدیدی نخواهد دید و این پروسه را باید چندین بار تکرار کنید.

نکته قابل توجه آن است که مبارزه را هنگامی شروع کنید که Passive شما پر شده باشد؛ یعنی با زدن 8 ضربه به مینیون‌ها، سرعت ضربات شما به بیشترین حد خودش رسیده باشد تا بتوانید پس از شروع مبارزه، با سرعت بالایی به حریفتان ضربه بزنید. اگر هم حریفتان برای مبارزه به سمت شما آمد، با قابلیت E او را استان کنید اما Q خود را استفاده نکنید و آن را برای خلاص کردن کار حریف نگه‌ دارید. در کل جکس می‌تواند آسیب شدیدی را در طی یکی دو ثانیه به حریف وارد کند و تعداد قابل توجهی از قهرمانان لاین بالا را می‌تواند به سادگی بکشد.

League of Legends Malphite

7- Malphite

«مَلفایت» می‌تواند تانکی به شدت قدرتمند باشد و یا با خریدن آیتم‌های آبیلیتی پاور، آسیب به شدت بالایی‌ را به دشمنان وارد کند. برای تازه کاران پیشنهاد می‌شود تا سراغ آیتم‌های تانک بروند و فعلا بیخیال آیتم‌های ابیلیتی پاور او شوند. ملفایت علاوه بر قدرت بالا در تک به تک، تاثیر به شدت بالایی در مبارزات تیمی دارد و می‌تواند برگ بردی برای تیمش باشد.

Passive:

ملفایت شیلدی به اندازه ده درصد خط سلامتیش به صورت دائم خواهد داشت. در صورت آسیب خوردن و شکسته شدن این شیلد، پس از 6 الی 10 ثانیه آسیب نخوردن از جانب قهرمان حریف، این شیلد دوباره بر روی ملفایت خواهد آمد. با اینکه میزان این شیلد زیاد نیست اما در واقع قابلیت W شما باعث می‌شود زمانی که این شیلد روی شما باشد، به شدت سفت شوید و آرمور بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، به ازای میزان آرموری که دارید، ملفایت بزرگ‌تر خواهد شد.

قابلیت Q: Seismic Shard

ملفایت سنگی را به سمت هدف انتخاب شده پرتاب می‌کند که علاوه بر آسیب‌رسانی، سرعت حرکت حریف را برای سه ثانیه کاهش می‌دهد. از طرفی سرعت حرکت ملفایت به میزانی که سرعت حرکت حریفش کاهش پیدا کرده، به مدت سه ثانیه افزایش پیدا می‌کند. از این قابلیت برای اذیت کردن قهرمان حریف در اوایل بازی استفاده کنید.

با اینکه میزان آسیب‌رسانی این قابلیت در صورت خریدن آیتم‌های تانک زیادی نیست، اما با استفاده متعدد آن روی حریف، متوجه کاهش یافتن شدید خط سلامتی آنها خواهید شد و با توجه به آرام شدن سرعت حرکتشان، می‌توانید به سرعت به سمت آنها بروید و کارشان را تمام کنید. این قابلیت برای فرار کردن نیز ایده‌آل است چراکه سرعت حرکت حریف را کاهش اما سرعت حرکت شما را افزایش می‌دهد.

قابلیت W: Thunderclap

این قابلیت دو حالت دارد. یکی حالت خودکار به میزان آرمور ملفایت را به صورت دائمی افزایش می‌دهد. این افزایش آرمور تا زمانی که شیلد Passive فعال باشد، سه برابر خواهد بود! در کل ملفایت قهرمانی است که تمرکز اصلی خود را بر روی خریدن آیتم‌های آرمور می‌کند و قهرمانانی که نوع آسیب‌رسانی فیزیکال دارند، نمی‌توانند آسیب خاصی را به ملفایت وارد کنند. البته قابل ذکر است که ملفایت در برابر آسیب‌های مجیک ضعیف است.

حالت دوم این قابلیت هنگام فعال کردن آن است که باعث می‌شود تا ضربه بعدی ملفایت طی 6 ثانیه بعد، آسیب بسیار بیشتری را وارد کند. از طرفی ضربات بعدی ملفایت طی 5 ثانیه آینده، به دشمنانی که پشت هدف انتخابی شما قرار دارند هم آسیب خواهد رساند. دقت داشته باشید که هرچقدر آرمور بیشتری داشته باشید، آسیب این ضربات نیز بیشتر خواهد شد. از این قابلیت می‌توانید برای فارم کردن سریع استفاده کنید.

قابلیت E: Ground Slam

ملفایت به زمین ضربه می‌زند و به دشمنانی که اطرافش هستند آسیب قابل توجهی می‌رساند. علاوه بر این، قهرمانانی که تحت تاثیر این قابلیت قرار می‌گیرند تا سه ثانیه، سرعت ضربه زدنشان بین 30 الی 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. این قابلیت برای مبارزه با قهرمانانی که تمرکز بالایی روی ضربه زدن دارند بسیار کارآمد و مهم است و سعی کنید که در صورت شروع یک مبارزه، اول از این قابلیت استفاده کنید. همانند قابلیت W، میزان آسیب‌رسانی این قابلیت نیز با افزایش میزان آرمور شما، بیشتر خواهد شد.

آلتیمیت: Unstoppable Force

ملفایت به سرعت به سمت منطقه انتخاب شده می‌رود و آسیب قابل توجهی را به تمام دشمنانی که در آن منطقه هستند وارد می‌کند. علاوه بر این، تمام دشمنانی که در این ناحیه هستند برای 1.5 ثانیه به هوا پرتاب می‌شوند و هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. این آلتیمیت می‌تواند مسیر بازی را به کلی تغییر دهد! بگذارید مفصل درباره فایده و اهمیت این آلتیمیت صحبت کنیم.

اگر دشمنان نزدیک به یکدیگر باشند، شما می‌توانید هر 5 تای آنها را با این آلتیمیت گیر بیندازید و تیمتان به راحتی می‌تواند تک تک آنها را بکشد. از طرفی قهرمان به اسم Yasou در بازی وجود دارد که در صورت پرت شدن دشمنان به بالا، می‌تواند آلتیمیش را روی آنان بزند و آسیب شدیدی را به آنها وارد کند و از این رو ملفایت بهترین یار برای او به حساب می‌آید. از طرفی دشمنانی که در این آلتیمیت گیر کنند، تا 1.5 ثانیه هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و این قضیه باعث می‌شود که علاوه بر یارهایتان، خودتان هم بتوانید آسیب قابل توجهی را به آنها در طول این 1.5 ثانیه وارد کنید.

شما از این آلتیمیت برای فرار کردن نیز می‌توانید استفاده کنید. اگر متوجه شدید که در وضعیت بدی هستید، می‌توانید با استفاده از این آلتیمیت به سرعت به عقب برگردید. این قضیه به شما کمک می‌کند تا Flash خود را بتوانید برای موقعیت‌های خطرناک‌تر نگه دارید. از طرفی این آلتیمیت برای مبارزات تک به تک نیز بی‌نظیر است و به راحتی می‌تواند به شما برای کشتن قهرمان حریف کمک کند.

کامبو:

ملفایت کامبوها و انتخاب‌های زیادی دارد. شما می‌توانید مدام با Q دشمن را اذیت کنید و پس از کم شدن خط جانش، با آلتیمیت به زیرپای او بروید و با استفاده از قابلیت E و W کارش را به سرعت تمام کنید. سعی کنید در مبارزات تک به تک، همان اول کار از آلتیمیت خود استفاده نکنید وگرنه حریفتان فرار می‌کند و دیگر ابزاری برای کشتن او تا تمام شدن کول‌داون آلتیمیت، نخواهید داشت. پس سعی کنید تا خط سلامتی حریفتان را تا نصف ببرید و سپس به فکر استفاده کردن از آلتیمیت خود باشد.

نکته حائز اهمیت دیگر مانا است؛ اگر مانای کمی دارید، به فکر استفاده از آلتیمیت نباشید چراکه اگر بعد از استفاده از آلتمیت نتوانید از قابلیت‌های خود به دلیل کمبود مانا استفاده کنید، احتمال اینکه حریف را بکشید به شدت کم است و برعکس ممکن است حریفتان به راحتی بتواند شما را بکشد! دقت داشته باشید که ملفایت از طریق قابلیت‌هایش آسیب‌رسانی می‌کند و از طریق ضربات عادی (مگر آنکه قابلیت W فعال باشد) نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

ملفایت در تیم‌فایت‌ها می‌درخشد! سعی کنید قبل از شروع تیم‌فایت، آلتیمیت خود را آماده داشته باشید و منتظر موقعیت خوب برای استفاده از آن باشید. در مبارزات تیمی، برعکس مبارزات تک به تک باید عمل کنید؛ یعنی اولین کاری که می‌کنید باید زدن آلتیمیت باشد چراکه در مبارزات تیمی دیگر قرار نیست شما آسیب‌رسانی کنید و این تیمتان است که باید بیشترین آسیب را به حریف برساند. پس سعی کنید با آلتیمیت خود بیش از یک نفر از تیم حریف را هدف قرار دهید تا تیمتان به راحتی بتواند آنها را بکشد.

League of Legends Nasus

8- Nasus

با اینکه بازی کردن با «ناسوس» خیلی ساده است، اما استفاده درست از این قهرمان برای بازیکنان تازه‌کار کمی سخت است. با این وجود شما با بازی کردن ناسوس، در فارم کردن بسیار پیشرفت خواهید کرد و متوجه اهمیت بالای آن خواهید شد. این قهرمان ترکیبی از فایتر و تانک است و با فارم کردن بسیار زیاد، قدرتمند می‌شود؛ یعنی در اوایل بازی این قهرمان نمی‌تواند کار خاصی بکند و به راحتی کشته می‌شود! نحوه درست بازی کردن این قهرمان را کمی جلوتر به شما آموزش خواهیم داد.

Passive:

10 الی 27 درصد (متناسب با لول) آسیبی که به دشمنان وارد می‌کنید، باعث هیل شدن شما می‌شود. به عبارتی اگر خط سلامتی کمی داشتید، سعی کنید به مینیون‌ها و قهرمانان آسیب برسانید و به مرور، خط سلامتی شما پر خواهد شد. در صورت وارد کردن آسیب شدید، خط سلامتی شما به سرعت پر خواهد شد که البته ناسوس حداقل بیست دقیقه باید فارم کند تا بتواند آسیب قابل توجهی را وارد کند!

قابلیت Q: Siphoning Strike

مهم‌ترین قابلیت ناسوس این قابلیت است و به همین دلیل با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت. با فعال کردن این قابلیت، ضربه بعدی ناسوس آسیب بیشتری را به هدفش وارد می‌کند. اگر شما مینیون کوچکی را بتوانید با این قابلیت بکشید، میزان آسیب‌رسانی این قابلیت 3 واحد به صورت دائم بیشتر خواهد شد. اگرهم با این قابلیت مینیون‌های بزرگ (سوار ماشین) یا هیولاهای بزرگ (باف قرمز، آبی، اژدها، ریفت و بارون) را بکشید، میزان آسیب‌رسانی این قابلیت 12 واحد به صورت دائم افزایش پیدا خواهد کرد.

آسیب‌رسانی اصلی ناسوس از طریق این قابلیت است پس شما باید زمان زیادی را صرف فارم کردن مینیون‌ها با استفاده از این قابلیت کنید تا بتوانید میزان آسیب‌رسانی این قابلیت را به طرز وحشتناکی بالا ببرید. میزان آسیب‌رسانی این قابلیت تا بی‌نهایت می‌تواند بالا برود و هرچقدر که بازی بیشتری طول بکشد و شما بتوانید بیشتر با استفاده از این قابلیت فارم کنید، میزان آسیب‌رسانی شما به طرز عجیبی بالا خواهد رفت؛ تا حدی که اکثر قهرمانان بازی را با دو ضربه Q می‌توانید بکشید.

با توجه به اینکه آسیب‌رسانی ناسوس با این قابلیت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، نیازی به آیتم‌های فایتر برای آسیب‌رسانی نیست و بهتر است صرفا سراغ خرید آیتم‌های تانک بروید. از طرفی حواستان باشد که تا زمانی که حداقل 300 واحد به آسیب Q اضافه نشده، سراغ مبارزه نروید چراکه نمی‌توانید آسیب خاصی را وارد کنید. اگرهم در طول بازی دفعات زیادی کشته شدید، اصلا مهم نیست؛ صرفا به فارم کردن خود با Q ادامه دهید و اگر بازی طول بکشد، حتی اگر 15 بار هم مرده باشید، دیگر کسی نمی‌تواند در برابر شما مقاومت کند!

قابلیت W: Wither

با فعال کردن این قابلیت روی قهرمان حریف، سرعت حرکت و ضربه زدن آنها را بین 47 الی 95 درصد کاهش خواهید داد و مانع از فرار کردن یا رسیدن آنها به شما می‌شوید. از این قابلیت هنگامی که دشمنی خط سلامتی کمی دارد و در حال فرار است استفاده کنید تا سریعا به او برسید و با Q کار او را تمام کنید. از طرفی اگر در حال فرار کردن هستید، با استفاده از این قابلیت روی قهرمان حریف، مانع از رسیدن او به ناسوس شوید.

قابلیت E: Spirit Fire

ناسوس یک حلقه آتش را در منطقه مشخص شده ظاهر می‌کند که به تمام دشمنانی که در آن آتش هستند آسیب‌رسانی می‌کند. این حلقه آتش تا پنج ثانیه باقی می‌ماند و دشمنانی که حداقل یک ثانیه در آن بمانند، به میزان 25 الی 45 درصد از آرمورشان کاهش می‌یابد. این قابلیت با کاهش آرمور، باعث می‌شود تا میزان آسیب‌رسانی قابلیت Q شما به آنها افزایش یابد.

آلتیمیت: Fury of the Sands

با فعال کردن این قابلیت، ناسوس برای 15 ثانیه بزرگ‌تر می‌شود و به خط سلامتی، آرمور و مجیک رزیست او به میزان مشخصی اضافه می‌شود. دشمنانی که هنگام فعال بودن این قابلیت اطراف ناسوس باشند در هر ثانیه به صورت خودکار آسیب می‌بینند و میزان کول‌داون قابلیت Q شما در طول این 15 ثانیه، نصف خواهد شد. هرگاه به دنبال یک مبارزه با قهرمان حریف هستید، این قابلیت را فعال کنید و تند تند، قابلیت Q خود را فعال کنید و به قهرمان حریف آسیب وارد کنید. دقت داشته باشید که اگر با قابلیت Q کم فارم کرده باشید، نمی‌توانید آسیب خاصی را به حریف وارد کنید و در این صورت به دنبال استفاده از این آلتیمیت و مبارزه کردن با قهرمان حریف نباشید.

کامبو:

شما تا قبل از اینکه میزان آسیب‌رسانی Q خود را حداقل 300 واحد افزایش نداده باشید، نمی‌توانید کاری از پیش ببرید و اصلا نباید به دنبال مبارزه کردن باشید. البته 300 واحد هم یک حداقل پایین است و بهتر است نیم ساعت اول بازی را صرفا به فارم کردن با Q بپردازید و با 600 واحد افزایش Q وارد مبارزات شوید! در هر صورت اگر حس کردید میزان آسیب‌رسانی شما با Q به حد قابل توجهی رسیده است، این کامبو را پیاده کنید.

اگر حریفتان به شما نزدیک بود، آلتیمیت بزنید و قابلیت E را زیرپای او فعال کنید. سپس ضربات متوالی Q را به او وارد کنید تا خط سلامتیش را نابود کنید و در صورتی که او قصد فرار داشت، با W مانع از فرار او شوید. اگر حریفتان از شما دور بود، ابتدا از قابلیت W استفاده کنید و سپس قابلیت E را زیرپای او قرار دهید و سپس آلتیمیت بزنید و با زدن ضربات Q، کار او را تمام کنید. اگر حس کردید که آسیب کمی را دارید وارد می‌کنید، به این معنی است که هنوز به اندازه کافی با قابلیت Q خود فارم نکرده‌اید.

League of Legends Sion

9- Sion

«سایون» یکی از تانک‌های قدرتمند بازی است که می‌تواند در مبارزات تیمی به شدت درخشان ظاهر شود و مسیر بازی را تغییر دهد. این قهرمان نیز به فارم کردن نیاز دارد که البته فارم کردن سایون به اندازه و جدیت ناسوس نیست. یکی از نکات جالب سایون، قدرت او پس از مردن است که جلوتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

Passive:

1.5 ثانیه پس از اینکه سایون کشته شود، در قالب یک زامبی زنده خواهد شد که میزان آسیب‌رسانی به شدت بالایی دارد. هنگام زامبی شدن، خط سلامتی شما به صورت خودکار کم خواهد شد اما ضرباتی که به حریف وارد می‌کنید به اندازه‌ای که آسیب وارد می‌کند، شما را هیل خواهد کرد. در حینی که زامبی هستید، یک قابلیت جدید نیز دارید که با فعال کردن آن، برای 2.5 ثانیه سرعت حرکت شما افزایش پیدا می‌کند.

این قدرت باعث خطرناک شدن سایون در لاین می‌شود. در صورتی که قهرمان حریف شما را کشت، پس از زامبی شدن به سرعت سمت او بروید و با توجه به آسیب شدیدی که در حالت زامبی می‌توانید به دشمنان وارد کنید، احتمال اینکه بتوانید حریف را بکشید بالا است. البته این به آن معنا نیست که مردن برایتان مهم نباشد! قرار نیست که برای آسیب رساندن صرفا روی این قابلیت حساب کنید. یکی دو بازی که با سایون بروید، متوجه این صحبت‌ها خواهید شد.

قابلیت Q: Decimating Smash

سایون تبرش را شروع به شارژ کردن می‌کند که تا دو ثانیه می‌تواند ادامه پیدا کند. از زمان شروع شارژ، هر موقع که خواستید می‌توانید با فعال کردن دوباره این قابلیت، شارژ این قابلیت را تمام کنید و سایون تبرش را به زمین می‌کوبد و به میزانی که این قابلیت شارژ شده باشد، آسیب‌رسانی می‌کند. اگر زمان شارژ کردن شما از یک ثانیه عبور کند، بین نیم تا یک ثانیه، دشمنانی که در منطقه ضربه هستند به هوا پرتاب می‌شوند و بعد از به زمین آمدن، بین یک تا دو ثانیه استان خواهند شد. اگرهم این قابلیت کمتر از یک ثانیه شارژ شود، سرعت حرکت دشمنان برای برای مدت کوتاهی کم می‌شود.

شما با شارژ کردن این قابلیت، در سر جایتان ثابت هستید و به دشمن اجازه می‌دهید تا به راحتی به شما آسیب وارد کند پس باید حواستان باشد که اگر در منطقه بدی در حال شارژ کردن این قابلیت هستید، به سرعت آن را با فعال کردن دوباره این قابلیت، کنسل کنید. اگر بتوانید تبر شارژ شده را به حریف وارد کنید، علاوه بر اینکه آسیب شدیدی را به آنها وارد می‌کنید، برای مدت قابل توجهی آنها را استان می‌کنید که به شما اجازه تمام کردن کارشان یا وارد کردن چندین ضربه دیگر می‌دهد. بهترین زمان‌های استفاده کردن از این قابلیت را جلوتر توضیح می‌دهیم.

قابلیت W: Soul Furnace

به صورت خودکار، سایون با کشتن دشمنان، 4 واحد به صورت دائم به خط سلامتیش اضافه می‌کند. با کشتن مینیون‌های بزرگ یا قهرمان حریف، 15 واحد به صورت دائم به خط سلامتی او اضافه خواهد شد. در صورت فعال کردن این قابلیت، یک شیلد نسبتا زیاد به سایون اضافه می‌شود. اگر پس از سه ثانیه این شیلد هنوز نابود نشده باشد، سایون می‌تواند این قابلیت را دوباره فعال کند تا شیلد را از بین ببرد و به دشمنان اطرافش آسیب وارد کند.

همیشه هنگام وارد شاید در یک مبارزه از این قابلیت استفاده کنید چراکه میزان بالای شیلد، به شما برای زنده ماندن و کشتن حریف کمک خواهد کرد. از طرفی اگر دشمن در حال فرار کردن بود، با استفاده از این شیلد به سمت او بروید و با فعال سازی دوباره این قابلیت، می‌توانید آسیب قابل توجهی را به او وارد کنید.

قابلیت E: Roar of the Slayer

سایون در جهت مشخص شده فریاد می‌زد و اولین قهرمان که با این فریاد اصابت کند، از سرعت حرکتش برای 2.5 ثانیه کم خواهد شد و میزان آرمورش برای 4 ثانیه به میزان 20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.از طرفی اگر سایون فریادش را به یک مینیون وارد کند، آن مینیون به سمت عقب پرتاب می‌شود و اگر به قهرمانی برخورد کند، تمام موارد بالا بر روی آنها اعمال می‌شود.

شما اگر بتوانید به درستی از این قابلیت روی یک مینیون استفاده کنید، می‌توانید باعث کاهش سرعت حرکت دشمنی که در فاصله دور قرار دارد شوید. سپس به سرعت به سمت او بروید و قابلیت Q خود را به اندازه یک ثانیه (تا زمانی که خط دور منطقه مورد ضربه کامل قرمز شود) شارژ کنید و با فعال کردن دوباره Q، از آن استفاده کنید. با توجه به اینکه سرعت حرکت حریفتان به دلیل قابلیت E کم شده است، به احتمال زیاد شارژ یک ثانیه Q به او برخورد می‌کند.

آلتیمیت: Unstoppable Onslaught

سایون در حالت Unstoppable قرار می‌گیرد (هیچ گونه استان، روت، کاهش سرعت و پرتاب به هوا روی او تاثیر نخواهد داشت) و برای 8 ثانیه به جهتی که موس شما قرار دارد شروع به دویدن می‌کند. دقت داشته باشید که فلش موس شما است که جهت حرکت او را مشخص می‌کند و نه کلیک کردن. اگر در حین دویدن به قهرمان یا قهرمانانی برخورد کنید، تمام آنها برای بین یک تا دوثانیه (متناسب به میزانی که دویده‌اید) به هوا پرتاب خواهند شد و به همان میزان نیز پس از رسیدن به زمین استان می‌شوند. اینجا است که قسمت جذاب بازی شروع می‌شود!

اگر شما بتوانید قهرمانی را با این قابلیت مورد اصابت قرار دهید، بلافاصله شروع به شارژ کردن Q خود کنید و سراغ شارژ کامل (دو ثانیه) باشید. پس از شارژ کامل، دشمنان دوباره به دلیل ضربه Q به هوا پرت می‌شوند و سپس استان خواهند شد و عملا برای 4 الی 6 ثانیه هیچ کاری نمی‌توانند بکنند! فقط به پتانسیل این کامبو در مبارزات تیمی فکر کنید و متوجه می‌شوید که چقدر سایون می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. از طرفی از این قابلیت برای رسیدن از چشمه (مقر اصلی) به لاین خود (بالا) هم می‌توانید استفاده کنید.

کامبو:

بهترین کامبوی سایون، استفاده از آلتیمیت او است. آلتیمیت را فعال کنید و به سمت قهرمان حریف بدوید. هنگام برخورد با او، Q خود را کامل شارژ کنید و با اون ضربه بزنید. سپس قابلیت W را برای گرفتن شیلد و زنده ماندن فعال کنید و پس از تمام شدن استان Q، از قابلیت E استفاده کنید تا سرعت حرکت حریف را کاهش دهید. اگر شیلد W هنوز باقی مانده بود، با فعال کردن آن به دشمنان اطرافتان آسیب وارد کنید و در غیر این صورت به دنبال زدن ضربات عادی باشید. دقت کنید که اگر به دنبال استفاده از این قابلیت روی چندین قهرمان هستید، از حضور یارهایتان در اطراف آن قهرمانان مطمئن شوید چون شما قابلیت کشتن دو قهرمان را به صورت تنهایی ندارید.

یک کامبوی ساده برای اذیت کردن حریفتان در لاین بالا، استفاده از Q یک ثانیه شارژ پس از قابلیت E است. پس از استان کوتاه مدت Q، یک الی دو ضربه عادی را به حریف بزنید و به عقب برگردید و با تکرار این روند، گریه قهرمان حریف را در بیاورید. توجه داشته باشید که در صورت کشته شدن، به زامبی تبدیل خواهید شد و توانایی کشتن دشمنان را خواهید داشت.

League of Legends Volibear

10- Volibear

«وُلی بِر» یکی قهرمان فایتر است که می‌تواند با کامبوهایش در لاین، قهرمان حریف را به شدت اذیت کند. از طرفی مبارزه طولانی مدت با او، پایان خوشی نداره و از طرفی جزو معدود قهرمانان بازی (در کنار Bard) است که توانایی غیر فعال کردن سازه‌های دفاعی حریف را برای مدت کوتاهی دارد. این مسائل باعث می‌شود تا وُلی بِر تبدیل به قهرمان خطرناک و قدرتمند در لاین بالا شود.

Passive:

وُلی بِر با وارد کردن ضربه عادی یا قابلیت به دشمنان (مینیون یا قهرمان) یک شارژ برای 6 ثانیه دریافت خواهد کرد. با رساندن تعداد شارژها به پنج عدد، سرعت ضربات عادی وُلی بِر افزایش می‌یابد و با هر ضربه، یک برق کوچک به وجود می‌آورد که به 4 دشمن نزدیک به هدف اصلیش، آسیب کوچکی وارد می‌کند. افزایش سرعت ضربات بعد از رسیدن به 5 شارژ، باعث می‌شود که توانایی این قهرمان در مبارزات تک به تک افزایش پیدا کند و از طرفی برقی که به دشمنان اطراف وارد می‌شود، باعث می‌شود تا قهرمان حریف اگر نزدیک به مینیون‌ها باشد، آسیب کمی را در هر ثانیه ببیند.

قابلیت Q: Thundering Smash

اگر پس از فعال کردن این قابلیت به سمت قهرمان حریف بروید، سرعت حرکت وُلی بِر، افزایش پیدا می‌کند و ضربه بعدی او تا 4 ثانیه پس از فعال کردن این قابلیت، حریفش را به مدت یک ثانیه استان می‌کند. اگر در طول این چهار ثانیه، وُلی بِر استان، روت، یا به هوا پرتاب شود، این قابلیت به کول‌داون نمی‌رود و دوباره می‌توانید از آن استفاده کنید. همانطور که گفته شد، وُلی بِر یک قهرمان با کامبوی قدرتمند است و به همین دلیل نحوه استفاده خوب از قابلیت‌هایش را در بخش کامبو توضیح خواهیم داد.

قابلیت W: Edit Frenzied Maul

با فعال کردن این قابلیت روی قهرمان حریف، وُلی بِر به هدفش آسیب نسبتا بالایی را وارد می‌کند و برای 8 ثانیه قهرمان دشمن را زخمی می‌کند. اگر وُلی بِر روی قهرمانی که زخمی است، دوباره از قابلیت W استفاده کند، 50 درصد آسیب بیشتری را به او با این قابلیت وارد خواهد کرد. برای آنکه متوجه شوید قهرمانی هنوز زخمی است یا نه، یک علامت بزرگ روی سر آن قهرمان هنگام استفاده از قابلیت W، ظاهر خواهد شد. استفاده کردن مجدد از W روی قهرمانی که زخمی شده است، وُلی بِر را به میزان زیادی هیل خواهد کرد.

قابلیت E: Sky Splitter

وُلی بِر مکانی را برای ظهور یک رعد و برق قدرتمند مشخص می‌کند. پس از دو ثانیه، در منطقه مشخص شده یک رعد و برق بزرگ ظاهر می‌شود که به دشمنان آسیب وارد می‌کند و سرعت حرکت آنها را برای دو ثانیه کاهش می‌دهد. اگر وُلی بِر در منطقه‌ رعد و برق باشد، یک شیلد بزرگ دریافت می‌کند. اگر در حال فرار هستید، این قابلیت رو در جلوی خود فعال کنید تا به هنگام فرار و رسیدن به آن منطقه، یک شیلد دریافت کنید که احتمال کشته شدن شما را کم کند. از طرفی از این قابلیت برای جلوگیری از فرار دشمنان با کاهش سرعت حرکتشان می‌توانید استفاده کنید.

آلتیمیت: Stormbringer

وُلی بِر خود را به سمت منطقه انتخاب شده پرتاب می‌کند و برای 12 ثانیه به خط سلامتی و اندازه او اضافه می‌شود. دشمنانی که در منطقه فرود وُلی بِر باشند، آسیب بسیار زیادی خواهند دید و برای یک ثانیه، سرعت حرکتشان نصف می‌شود. از طرفی اگر یک سازه دفاعی در منطقه فرود باشد، بین 3 الی 5 ثانیه (متناسب با لول این قابلیت) غیرفعال خواهد شد و هیچ‌گونه ضربه‌ای را وارد نمی‌کند. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید قهرمانانی که خط سلامتی کمی دارند و زیر سازه دفاعی خود قایم شده‌اند را به راحتی بکشید و بدون آسیب دیدن، فرار کنید. از طرفی این قابلیت برای فرار کردن نیز ایده‌آل است.

کامبو:

هدف از پیاده کردن کامبوی اول وُلی بِر، کم کردن تدریجی خط جان قهرمان حریف است. ابتدا سعی کنید کمی به قهرمان حریف نزدیک‌ شوید و سپس با فعال کردن قابلیت Q، به سمت او بدوید. پس از استان کردن او، بلافاصله قابلیت E را در مکانی که هستید فعال کنید و پس از آن از قابلیت W روی حریف استفاده کنید. اگر قهرمان دشمن فرار کرد که به عقب بازگردید و این پروسه را تکرار کنید اما اگر قهرمان حریف به فکر مبارزه بود، احتمالا می‌توانید او را بکشید.

با توجه به شیلد قابل توجهی که روی شما به دلیل استفاده از قابلیت E قرار گرفته است، قهرمان حریف بعد از خارج شدن از استان باید آسیب زیادی را برای کشتن شما به وُلی بِر وارد کند اما شما به راحتی می‌توانید ضربات عادی به او وارد کنید و پس و تمام شدن کول‌داون W، دوباره از آن استفاده کنید که به دلیل زخمی بودن قهرمان حریف، هم هیل خواهید شد و هم آسیب جدی را به او وارد می‌کنید. پس در صورتی که کامبوی شما موفق‌آمیز بود و قهرمان حریف فرار نکرد، به زدن ضربات عادی به او ادامه دهید و مدام از قابلیت W روی او استفاده کنید.

از طرفی اگر خط سلامتی حریف آنقدر کم شد که به سمت سازه دفاعی فرار کرد، با آلتیمیت به زیر سازه دفاعی حریف بروید و با استفاده از Q و W، کارش را تمام کنید. دقت داشته باشید که بیش از اندازه زیر سازه دفاعی باقی نمانید وگرنه بعد از فعال شدن دوباره آن، ممکن است کشته شوید. پس تا زمانی که خط سلامتی قهرمان حریف زیر 25 درصد نرسیده است، فکر رفتن زیر سازه دفاعی حریف نباشید.

از طرفی آلتمیت شما در مبارزات تیمی نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. اگر بتوانید در منطقه‌ای که چندین قهرمان حریف هستند فرود بیایید، هم آسیب جدی را به آنها وارد خواهید کرد و هم کار تیمتان را برای کشتن تیم حریف ساده‌تر می‌کنید. البته پس از فرود آمدن، تمرکز خود را بر روی کشتن یک قهرمان بگذارید و از قابلیت‌های خود بر روی چندین قهرمان متفاوت استفاده نکنید. اگر هم آلتمیت شما در کول‌داون قرار دارد، شروع کردن یک مبارزه تیمی بزرگ، ایده خوبی نیست و ممکن است باعث کشته شدن سریع شما شود.

منبع: Redbull

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی League of Legends چه سالی منتشر شده است؟

این بازی اواخر سال 2009 منتشر شده ولی هنوز پشتیبانی بسیار قوی از آن می‌شود.

۱
آیا می‌توان لیگ آن لجندز را داخل ایران بازی کرد؟

تقریبا دو سال پیش بود که لیگ آف لجندز ایرانی‌ها را تحریم کرد و برای بازی کردنش باید از نرم‌افزارهای دورزدن تحریم استفاده کنید.

۲
سبک بازی لیگ آف لجندز چیست؟

این بازی هم سبک DOTA 2 یعنی سبک MOBA و تماما آنلاین هست و بازیکنا در قالب دوتا تیم پنج نفری جلوی هم بازی می‌کنند.

۳
آیا یاد گرفتن بازی League of Legends سخت است؟

با توجه به اینکه بالای 150 قهرمان توی بازی وجود دارد، یاد گرفتن هر کدام میتواند زمان‌بر و به شدت چالش برانگیز باشد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.