اپیک گیمز
یحیی رحیمی

ضرر 130 میلیون دلاری اپیک گیمز از بازی‌های انحصاری و رایگان

یحیی رحیمی 14 مرداد 1400 بدون دیدگاه
333 بازدید

اپیک گیمز با راه‌اندازی فروشگاه بازی کامپیوتر و شروع رقابت جدی با استیم و شرکت Valve، تصمیم گرفت تعدادی از بازی‌ها را به‌صورت انحصار یک‌ساله و تعداد را هم به‌صورت رایگان منتشر کند. تابه‌حال بازی‌های بزرگی مانند GTA V و NBA 2K21 به‌صورت کاملاً رایگان در دسترس کاربران این فروشگاه قرارگرفته اما به نظر می‌رسد که موج اول انتشار بازی‌های انحصاری و رایگان، چیزی جز ضرر برای اپیک گیمز نداشته و این شرکت، بیش از 130 میلیون دلار از قراردادهای به ثبت رسیده با ناشران بازی، ضرر کرده است.

پرونده‌ی حقوقی میان اپیک گیمز و اپل ماه گذشته بسته شد اما با توجه به آنکه مدارک ارائه‌شده به دادگاه، همچنان در دسترس عموم قرار دارد، افراد زیادی در حال جستجو در آن مدارک، به‌منظور یافتن اطلاعات و سرنخ‌های جدید هستند. بر اساس سندی که به‌تازگی پیداشده، Epic Games حدود 444 میلیون دلار برای ثبت قرارداد انتشار بازی‌های انحصاری و رایگان به ناشران بزرگ پرداخت کرده و این قراردادها، شامل بندی می‌شوند که اگر میزان فروش از حد انتظار فراتر نرفت، آنگاه باید اپیک گیمز، هزینه‌ی بازی را به ناشر پرداخت کند.

همان‌طور که می‌دانید، انتشار انحصاری بازی‌ها به مدت یک سال، حربه‌ی مهمی بود که تعدادی از کاربران شبکه‌ی استیم را به‌سوی فروشگاه اپیک گیمز کشاند و بازی‌های مهمی مانند Detroit Become Human به مدت یک سال انحصاری شدند؛ به‌هرحال موج اول قراردادهای انحصاری، نتیجه‌ای جز شکست برای مدیران اپیک نداشته و این شرکت آمریکایی، مجبور به پرداخت 130 میلیون دلار اضافه به ناشران شده است.

شکست استراتژی اپیک گیمز در سال 2019

سند منتشرشده، شامل اسامی بازی‌های بزرگی است که در سال 2019 و به‌صورت انحصاری در فروشگاه اپیک گیمز منتشرشده شده‌اند و همچنین نشان‌دهنده‌ی میزان هزینه‌ی پرداخت‌شده برای هر بازی بر اساس میلیون دلار است. در قسمت بعدی، میزان فروش پیش‌بینی‌شده توسط Epic Games هم نوشته‌شده و اگر به مجموع ارقام نگاه کنیم، خواهیم دید که اپیک انتظار 217 میلیون دلار درآمد را از عناوین انحصاری داشته اما تنها 86 میلیون دلار به دست آورده است. این به معنی ضرر 131 میلیون دلاری در سال 2019 از بازی‌های انحصاری است و درنتیجه، سرمایه‌گذاری اپیک گیمز، تنها 40 درصد بازگشت سرمایه به همراه داشته است.

ضرر فروشگاه اپیک گیمز

متأسفانه اسامی بازی‌ها مخدوش شده و نمی‌توانیم میزان فروش هرکدام از این عناوین را ببینیم اما ازآنجایی‌که تاریخ انتشار بازی‌ها پاک نشده؛ قادر به یافتن اسامی بازی‌ها هستیم. بر اساس فهرست منتشرشده، تنها دو بازی Dauntless و Satisfactory موفق به بازگردانی سرمایه‌ شده‌اند که هر دو، بازی‌های بزرگی هستند و فروش مناسبی در استیم هم داشتند. بزرگ‌ترین بازندگان فروشگاه اپیک گیمز، بازی‌های Metro Exodus و The Division 2 بودند که هر دو، پایین‌ترین میزان برگشت سرمایه را رقم‌زده‌اند. جالب است که فروش هر دو بازی در استیم، فوق‌العاده بود و موفقیت بزرگی برای ناشران به‌حساب آمدند.

آمار منتشرشده، مربوط به سال 2019‌ بوده و عملکرد اپیک گیمز در سال 2020 در دسترس ما نیست؛ اما صحبت‌های مدیرعامل شرکت، حاکی از ضرر دوباره‌ی سیاست انحصاری کردن بازی‌های کامپیوتر است. نظر شما در مورد این سیاست چند سال اخیر چیست؟‌

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.