کسری کاظمی

بهترین ایستراگ‌ و نکات مخفی تاریخ بازی های ویدیویی – قسمت دوم

کسری کاظمی 29 تیر 1400 1 دیدگاه
1,914 بازدید

تجربه بازی‌های ویدیوی به خودی خود می‌تواند از سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات دنیای مدرن باشد؛ با این حال می‌دانید چگونه می‌توان این سرگرمی را به مرحله‌ای متفاوت منتقل کرد؟ با قرار دادن اسراری پنهان و ایستراگ های جذاب در نقاطی از بازی که توسط چشمان غیر مسلح قابل مشاهده نبوده تا گیمرها برای بدست آوردن آن‌ها باید از مسیر اصلی و آشنای خود خارج شده تا در نهایت بتوانند با جایزه‌ای غیر منتظره رو به رو شوند. همان‌طور که در قسمت قبل، به اسرار پنهان در بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی بازار پرداختیم، در این مقاله نیز نگاهی به تعدادی دیگر از اسرار و رازهای مخفی بازی‌های ویدیویی می‌اندازیم.

Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

سری بازی‌های GTA از همان ابتدا به داشتن اسرار مخفی و بسیار نوآورانه‌ای در سراسر مناطق خود مشهور بودند و Grand Theft Auto IV هم که از بزرگ‌ترین نسخه‌های سری به حساب می‌آید، شامل این موضوع می‌شود. حتماً متوجه شباهت‌های دنیای این بازی به نیویورک سیتی در بسیاری از نواحی آن شده‌اید که می‌توان قابل‌توجه‌ترین این شباهت‌ها را مجسمه آزادی که در جزیره‌ای قرار گرفته است، در نظر گرفت. تنها راه دسترسی به این جزیره توسط هلیکوپتر است و زمانی که به جزیره برسید، می‌توانید با نردبانی از مجسمه بالا بروید. در جلوی نردبان نوشته‌ای را می‌بینید که به شما اعلام می‌کند: “هیچ راز پنهانی در اینجا وجود ندارد”؛ پس قطعاً می‌توان آن را به عنوان یک ایستراگ جالب در نظر گرفت. حال وقتی به بالای مجسمه برسید، از طریق یک در پنهان می‌تواند به داخل آن سرک بکشید و مشاهده می‌کنید که قبلی تپنده و بزرگ درون مجسمه وجود دارد که با زنجیر به بند کشیده شده است. به‌جرئت می‌توان به این ایستراگ، لقب یکی از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین رازهای پنهان بازی‌ها را داد.

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

پنجمین نسخه از سری GTA، آمده تا با دنیای بزرگ‌تر و پر جزئیات تر از همیشه، ما را برای پیدا کردن اسرار پنهان در آن، بیش‌ازپیش آشفته کند. قطعاً هنوز که هنوز است، رازهایی در این بازی فوق‌العاده با دقت پنهان شده‌اند که برای چشمان غیرمسلح آشکار نیستند. اگر به لیست رازهای کشف شده از این بازی نگاهی بیندازید، مفهوم کلی بازی از عنوانی هیجانی و جنایی، تبدیل به اثری ترسناک و دلهره‌آور می‌شود. از سفینه‌های فضایی گرفته تا یافتن اشباح و جانوران عجیب در جنگل و حتی یافتن شخصیت‌های قدیمی سری، رازهای بازی Grand Theft Auto V می‌توانند هر شخصی را پریشان کنند. یکی از این اسرار عجیب که در همان ابتدای آغاز بازی نیز می‌توان آن را مشاهده کرد، موجودی فضایی آشنایی است که درون زمین‌یخ زده، در حالی که منجمد شده است به حال خود رها شده و هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای برای حضورش در این دنیای دیوانه‌وار وجود ندارد.

Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

عنوانی قدیمی‌تر در سری GTA داریم و به این معنی نیست که قرار است کمبودی در دپارتمان رازهای مخفی داشته باشیم. بازی Grand Theft Auto: San Andreas به مانند سایر عناوین سری، شامل ایستراگ‌های بسیاری است که برخی از آن‌ها به عنوان بهترین رازهای مخفی تاریخ شناخته می‌شوند. با این حال برخی موارد دیگر نیز شامل حال این رازها است که نمایانگر شوخی سازندگان با گیمرها بوده است تا قرار دادن یک راز بسیار هوشمندانه و عمیق در بازی. یکی از این موارد، می‌توان به بالاترین نقطه پل بزرگی که دو ناحیه San Fierro و Las Venturas را به هم وصل می‌کند، اشاره کرد که در صورت رسیدن به آنجا، تنها با یک تابلو مواجه خواهید که می‌گوید: “هیچ راز مخفی‌ای در اینجا وجود ندارد؛ برو رد کارت!” بر خلاف راز پنهانی که در نسخه چهارم سری که بالاتر به آن اشاره کردیم، این بار گویا با تابلویی راست‌گو مواجه هستیم، زیرا باید در جای دیگری به دنبال یک ایستراگ بگردید.

Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City

مورد قبلی در Grand Theft Auto: San Andreas که شاهد سر به سر گذاشتن سازندگان بازی با گیمرها بودیم، گویا سابقه‌ای طولانی‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردیم داشته و همواره استودیوی Rockstar در بازی‌هایش رازهای مخفی قلابی‌ای را قرار داده تا با صبر و حوصله مشتریان خود بازی کرده و زحمات آن‌ها برای کشف تک‌تک اسرار درون بازی‌هایش را با خاک یکسان کند. یکی از این موارد در بازی Grand Theft Auto: Vice City وجود دارد؛ زمانی که به بالای یکی از ساختمان‌های بلند بازی بروید و از آن به پایین بپرید، به شکل معجزه‌آسایی از پنجره یک ساختمان دیگر به داخل اتاقی وارد می‌شوید که درون این اتاق مخفی شاهد فضایی خالی خواهید بود که در مرکز آن تنها یک پایه قرار گرفته و بر روی آن نیز یک تخم مرغ شکلاتی بزرگ (به معنای حقیقی کلمه یک ایستراگ) با پیام عید پاک مبارک نسشته است. به راستی Rockstar به خوبی بلد است که بازیکنان را به تمسخر بگیرد.

Half-Life 2

Half-Life 2

شوخی‌های تکرار شونده کمپانی Valve درون آثار مختلفش که برای افراد آشنا با تاریخچه این کمپانی دوست داشتنی و بازی‌های فوق العاده‌اش، پدیده‌ای عادی بوده و بیشتر به عنوان کمدی خصوصی میان سازندگان و گیمرها از آن یاد می‌شود. با این حال اگر واقعا قصد دارید تا بازی‌های این کمپانی را موشکافی کنید تا بتوانید به ایستراگ‌های حقیقی و خلاقانه دست پیدا کنید، شاید بهتر باشد که کمی بیشتر به نتیجه این کارتان فکر کرده و یا حداقل به تجربه بازی در شب نپردازید که ممکن است پشیمان شوید. در بازی محبوب Half-Life 2 قطعا به آن زامبی‌های خرچنگ گونه برخوردید که با سرهای ترسناک و دستهای درازشان قصد شکار شما را دارند. اگر صدای ناله‌ها و فریادهای بی‌معنی آن‌ها را ضبط کرده و سپس به صورت پشت و رو به شنیدن آن بپردازید، می‌توانید متوجه درخواست کمک آن‌ها شوید که گویا به سختی می‌خواهند به گوش شما برسانند.

Halo: Combat Evolved

Halo: Combat Evolved

در دنیای تیراندازی اول شخص علمی و تخیلی Halo شاید با وجود سفرهای حماسی فضایی و مبارزه با نیروهای شرور، آخرین چیزی که ذهن بازکنان را در این بلبشوی اکشن درگیر خود کند، پیدا کردن رازهای مخفی پیچیده‌ای است که با دقت درون لایه‌های دنیای بازی خود را پنهان کرده تا کنجکاوترین و صبورترین افراد موفق به یافتن آن شوند. در اولین نسخه این سری بسیار محبوب، ایستراگی که یافتن آن کاری بسیار دشوار است، توسط طراح اصلی بازی درون آن قرار داده شده که در اصل قرار بود هدیه‌ای برای دوست دختر وی Megg باشد. برای یافتن این راز کافیست که در طی ماموریت The Pillar of Autumn بر روی سخت‌ترین درجه بازی، پس از یورش به پایگاه و نمردن در مسیر، اگه به سقف اتاق مربوطه نگاه کنید متوجه لکه‌ای بزرگ از خون بر روی سقف خواهید که به شکل قلبی حالت گرفته است و حرف M با سوراخ‌های گلوله بر روی آن حک کرده است.

Halo 3

Halo 3

در طی ماموریت Sierra 117، پلیکان سقوط می‌کند و پس از آن شما باید به مانند سابق محیط را از دشمنان پاک سازی کنید. همینطور که در محیط پیش می‌روید، متوجه تعدادی سنگ خواهید شد که می‌توانید از روی آن‌ها بپرید و با عجیب‌ترین ایستراگ بازی Halo 3 مواجه می‌شوید. در گوشه‌ای پنهان، تعدادی موجود عجیب توجه شما را به سوی خود جلب خواهند کرد که دقیقا مشخص نیست که آدم‌های غارنشین و یا گروهی از میمون‌ها هستند. این موجودات که گویا خانواده هستند، همگی بدنی مانند میمون‌ها و صورتی عجیب و یکسان مانند غارنشینان دارند که به غریب بودن ماجرا می‌افزاید. عجیب‌تر از همه این‌ها آن است که این گروه از میمون‌ها تنها نمونه‌ای نیستند که در فرنچایز Halo با آن‌ها رو به رو خواهید شد و همواره می‌توانید یکی دیگر را پیدا کنید که از بر روی صخره‌ای در حال استراحت است و یکی دیگر نیز در آخرین میان پرده نسخه ODST حضور دارد.

Halo 4

Halo 4

شاید شما از طرفداران برنامه تلویزیونی بسیار مشهور Conan O’Brien باشید، در این صورت شاید گاهی پیش خود فکر کنید که حضور شخص Conan درون یک بازی می‌تواند اتفاق بامزه‌ای باشد، چه بسا که بازی مورد نظر Halo نیز باشد؛ خب اگر به این آرزوی عجیب اندیشیده‌اید، پس باید بدانید که این اتفاق به وقوع پیوسته و در چهارمین نسخه سری Halo می‌توانید با Conan و دستیارش Andy Richter ملاقات کنید. در قسمتی از برنامه Conan O’Brien که در اوایل سال 2012 برگذار شد، ویدیویی از این دو شخص منتشر شد که در حال ضبط دیالوگ‌هایشان برای بازی هستند. در ششمین مرحله بازی در آشیانه، می‌توانید دو سرباز را پیدا کنید که توسط این دو شخص صداگذاری شده‌اند. برای اینکه صدای آن‌ها را بشنوید، کافیست به سراغشان رفته و در کنارشان به مدت یک دقیقه بایستید و سپس می‌بینید که با همدیگر در سه حالت مختلف، به مکالمه می‌پردازند.

Hitman: Absolution

Hitman: Absolution

بازی Hitman: Absolution شاید از محبوب‌ترین عناوین این سری دوست داشتنی نباشد اما نمی‌تواند نقاط قوتش که برای یک بازی مخفی کاری مدرن در سری مناسب بودند را انکار کرد؛ یکی از این نقاط قوت، ادای احترام به نسخه‌های قبلی این سری در زمینه قرار دادن جالب‌ترین رازهای مخفی درون مراحلش است. معمولا به این راحتی‌ها قرار نیست که در یک بازی Hitman بدون تلاش، متوجه ایستراگ‌های آن شوید و باید یک سری کار خاص را به ترتیب انجام داده تا راز مخفی خودش را برایتان نمایان کند. در Hitman: Absolution و طی مرحله End of the Road، شما در ناحیه‌ای بیابانی هستید و قرار است تا یک شخص را به قتل برسانید. یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید این است که بگذارید ماشینی بستنی فروش کار کثیفتان را برایتان انجام دهد و در پایان دستانتان را به خون آلوده نکنید. برای ظاهر شدن ماشین بستنی فروش، باید به پنج لاشخور در آسمان شلیک کنید.

Hitman: Contracts

Hitman: Contracts

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، برای یافتن رازهای مخفی در سری Hitman باید به ترتیب ابتدا کارهایی را انجام دهید که بتوانید شاهد رخ دادن اتفاقی غیر قابل انتظار از محیط و اشیای اطراف خود باشید که از ابتدا تا نسخه‌های جدید این سری همواره حضور داشته‌اند. در بازی Hitman: Contracts یکی از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین ایستراگ‌های این سری را مشاهده خواهید کرد. شاید پیش خود فکر کنید که تمام کاری که در فرنچایز Hitman باید انجام دهید، مخفیانه از جایی به جای دیگر رفتن و پرت کردن حواس دشمنان است؛ با این حال در مرحله Traditions of the Trade شخصی همواره شما را زیر نظر دارد و راهی برای گول زدن وی وجود ندارد. اگر قفل دری که بر روی آن تابلوی غیر قابل دسترس نوشته شده را باز کنید، وارد راهرویی خواهید شد که پنج اتاق درون آن وجود دارد. می‌توانید متوجه روحی شوید که در راهرو در حال حرکت بوده و در هر اتاق نیز رفت و آمد می‌کند.

King’s Quest IV

King’s Quest IV

سری بازی‌های King’s Quest از قدیمی‌ترین عناوین این لیست هستند که همواره شاهد رخ دادن رازهای مخفی جالبی در طول فرنچایز بودیم که اغلب اشاراتی به سازندگان سری داشته است. برای دسترسی به این راز مخفی درون بازی King’s Quest IV باید به تجربه نسخه AGI آن بنشینید که می‌توانید کدهایی را درون آن تایپ کنید و به رازهای بسیاری دسترسی داشته باشید. در این نسخه، پس از اینکه در قالب Rosella موفق به شکست Lolotte شدید، در خارج از ناحیه زندان، کد BEAM ME را تایپ کنید. بلافاصله خود را در اتاقی خواهید یافت که شباهت بسیاری با سریال انیمیشنی The Jetsons دارد و پر از افرادی در کت‌های سفید رنگ آزمایشگاه است. پس از صحبت با آن‌ها، متوجه خواهید شد که در حال ملاقات سازندگان بازی King’s Quest IV هستید.

L.A. Noire

L.A. Noire

کمپانی Rockstar نه تنها علاقه بسیاری به قرار دادن رازهای مخفی بسیاری در بازی‌های خود دارد، همچنین ربط دادن دنیاهای مختلف بازی‌هایش به یک دیگر را کاری سرگرم کننده می‌داند که در عناوین مختلف شاهد رخ دادن بسیاری ار ایستراگ که اشاراتی به بازی‌های دیگر این کمپانی داشت، بودیم. زمانی که در مرحله The Silk Stocking Murder بازی LA Noire در حال جست و جوی سطل آشغال برای یافتن سرنخ هستید، با کلاهی کابویی درون آن مواجه خواهید شد که به احتمال زیاد به شخصیت John Marston از بازی دیگر کمپانی Rockstar یعنی Red Dead Redemption تعلق دارد. گویا این کلاه توسط افراد مختلفی در طول زمان دست به دست شده تا در نهایت به عنوان یک مدرک جرم از سطل آشغال سر در بیاورد.

Marvel’s Spider-Man

Marvel’s Spider-Man

بازی Marvel’s Spider-Man در سال 2018 برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد و علاوه بر موفقیت‌های عظیمی که برای ناشر خود کسب کرد، به دلیل دنیای بزرگ و پر جزئیات خود، میزبان حضور رازهای مخفی بسیاری بود که بسیاری از آن‌ها اشاراتی به دنیای کمیک بوکی مارول و حواشی شخصیت‌های آن داشتند. با این حال یک راز مخفی در این بازی اشاره‌ای بامزه به دنیای واقعی دارد و آن هم مرد عنکبوتی با ماسک و بدون باقی لباس مخصوصش است که در واقع به کانال Kinda Funny اشاره داشته که پیش از عرضه بازی، عضوی از این کانال به نام Greg Miller با همین ظاهر خنده‌دار در ویدیویی ظاهر شد و گویا اعضای کمپانی Insomniac این ویدیو را تماشا کرده و برای ادای احترام به وی، این راز را در بازی قرار دادند.

Metal Gear Solid

Metal Gear Solid

اگر بخواهیم تنها از یک فرنچایز به عنوان خلاق‌ترین سری بازی در زمینه ارائه رازهای مخفی بسیار پیچیده و جالب نام ببریم، قطعا نام Metal Gear Solid بیش از دیگران خواهد درخشید. از زمان عرضه اولین نسخه سری در سال 1998، خالق سری آقای Hideo Kojima علاقه بسیاری به قرار دادن نکات ریزی در جای جای بازی خود برای طرفداران نشان داد که تا آخرین نسخه نیز، این موضوع پایدار باقی ماند. در اولین بازی، زمانی که شخصیت Solid Snake با باس فایت Psycho Mantis رو به رو می‌شود، اتفاق عجیبی بین آن‌ها رخ می‌دهد. در حینی که Psycho Mantis در حال سخنرانی جاه طلبانه خود است، بازی کارت ذخیره سازی شما را اسکن خواهد کرد تا اثری از بازی‌های کمپانی Konami در آن پیدا کند و اگر ذخیره یکی از بازی‌های این کمپانی را در مموری کارت خود داشته باشید، این باس شرور به آن‌ها اشاره خواهد کرد که انگار در حال خواندن ذهن شما است.

Metal Gear Solid 3

Metal Gear Solid 3

در سومین نسخه رسمی این سری و پس از سکانس شکنجه Volgin، اگر بازی را ذخیره کرده، بازی را دوباره اجرا و سپس ذخیره قبلی را اجرا کنید. چیزی که با آن مواجه خواهید شد Metal Gear Solid آشنای قبلی نبوده و در عوض با یک بازی عجیب و سیاه و سفید به نام Guy Savage رو به رو خواهید شد که در آن باید به سلاخی خون‌آشام‌ها با چیزی شبیه به چوب اسکی بپردازید. گویا وارد سکانس کابوس Snake شده‌اید.

Metal Gear Solid 3

Metal Gear Solid 3

از آنجایی که اسرار این فرنچایز بزرگ تمامی ندارند، چرا به یک ایستراگ دیگر از بازی Metal Gear Solid 3 اشاره نکنیم؟ باس فایت بسیار مشهور این بازی یعنی The End (فردی مسن با اسلحه‌ای تک تیرانداز) از سخت‌ترین چالش‌های آن برای بسیاری از گیمرها بود. چند راه برای نابودی وی وجود داشت، زمانی که در پوزیشن تک تیراندازی خود قرار گرفته است، با مخفی کاری به وی نزدیک شوید و یا زمانی که برای بازیافت انرژی خود خوابیده است، به وی نزدیک شده و اون را با چاقو به قتل برسانید. در این میان گزینه‌ای دیگر هم وجود دارد؛ می‌توانید بازی را ذخیره کرد، از آن خارج شده و به زندگی روزمره خود از جمله تماشای چند فیلم و تجربه بازی‌های دیگر بپردازید. در نهایت یک هفته بعد به بازی برگشته و وقتی آن را بارگذاری کنید، متوجه می‌شوید که The End به دلیل گذر زمان زیاد و کهولت سن، مرده است!

Mirror’s Edge

Mirror’s Edge

در این بازی محبوب محصول کمپانی EA، زمانی که در حال تجربه Part D از مرحله Kate هستید، وقتی که متوجه رد شد کامیونی از پنجره شدید، کافیست به موتور آن شلیک کنید. پس از آن به دورترین ساختمان خیره شوید که دو تابلوی نارنجی بر روی آن قرار گرفته است. بر روی تابلوی سمت راست بزرگ‌نمایی کرده و به نقطه سفید رنگ در وسط آن شلیک کنید. ناگهان موشی عظیم الجثه از انتهای خیابان، شتابان به سمتتان حمله ور می‌شود.

NBA Jam: Tournament Edition

NBA Jam: Tournament Edition

بازی NBA Jam: Tournament Edition از محبوب‌ترین بازی‌های دوران آرکید است که بعدها برای کنسول SNES هم عرضه شد. در این نسخه شاهد تعدادی کد تقلب هستیم که با وارد کردن آن‌ها می‌توانید در نقش چند شخصیت پنهان که افراد مشهوری در دنیای واقعی هستند را بازی کنید؛ Clinton‌ها، Prince Charles و Fresh Prince of Bel Air از جمله این شخصیت‌ها هستند.

Perfect Dark

Perfect Dark

بازی Perfect Dark در سال 2000 برای کنسول N64 منتشر شد که قرار بود دنباله‌ای معنوی برای بازی محبوب GoldenEye 007 باشد. در تمامی مرحله‌های این بازی می‌توانید تکه‌ای پنیر که به خوبی در لایه‌های بازی مخفی شده، پیدا کنید. این پنیرها هیچ کاربردی نداشته و نمی‌توانید با آن‌ها کاری بکنید. گویا سازندگان در ابتدا قصد داشتند تا آن‌ها را تبدیل به آیتم‌هایی برای جمع آوری کرده و پس از مدتی بیخیال شده و به حال خود رها کردند.

Portal 2

Portal 2

زمانی که بحث فرنچایز Portal به میان می‌آید، شاید همه ما به پازل‌های سخت و طاقت فرسای آن بیاندیشیم؛ آیا امکان دارد که این بازی پازل محور سرگرم کننده چیزی فراتر از یک چالش ذهنی برای گیمرها باشد؟ اگر به خوبی اتاق‌های تست بازی را بگردید، با اتاقی که دیوارنوشت‌های فراوانی در آن وجود دارد رو به رو خواهید شد که در صورت نزدیک شدن به دیوارها، می‌توانید صدای زمزمه‌های خفیفی را از درون آن‌ها بشنوید. بنا به شایعات بسیار، فردی که درون دیوارهاست Doug Ratman نام داشته و یکی از قربانیان قبلی اتاق‌های تست است که در اثر گذر زمان دیوانه شده و در آنجا لانه کرده است.

منبع:  DigitalTrends

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ایستراگ چیست؟

ایستراگ در واقع یک راز و نکته مخفی است که معمولا توسعه‌دهنده عمدا آن را در بازی قرار می‌دهد تا بازی‌باز پیدایش کند و از بازی متحیر شود.

۱
چطور می‌توانم یک ایستراگ در بازی پیدا کنم؟

برای یافتن یک ایستراگ باید چشم و گوش خود را تیز کنید و هنگام گذشت و گذار در بازی، بخش‌های مختلف را چک کنید و حواستان به نمادها و دیالوگ‌ها باشد.

۲
اولین ایستراگ تاریخ بازی چیست؟

اولین ایستراگ مربوط به بازی Adventure است. زمانی که شخصیت خود را (که با توجه به گرافیک‌های ساده زمان خود، تنها یک نقطه بر روی صفحه است)، به یک اتاق مشخص و البته بسیار مخفی در دنیای بازی هدایت کنید، با دیواری مواجه می‌شوید که در اصل پیامی نوشته‌شده توسط طراح بازی است که به ما می‌گوید: " Created by Warren Robinett".

۳
بهترین ایستراگ‌های تاریخ بازی کدام هستند؟

برای پاسخ به این سوال مطلب ما را در پارسی گیم بخوانید

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    بهرام

    مهمان

    خیلی هم عالی

    پاسخ دهید