امروزه شاید پیدا کردن بازی مناسب در سبک Battle Royale چندان ساده نباشد. این ژانر که در مدت کوتاهی محبوبیت بالایی میان بازیکنان پیدا کرد، باعث شد که تا به امروز عناوین متعدد زیادی با سبک و سیاق‌های متفاوت در زیر سایه آن پا به عرصه وجود بگذارند. حال سؤال اینجا است که در دریای وسیع این ژانر محبوب، کدام قایق را برای حرکت انتخاب کنیم. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Apex Legends از استودیو Respawn Entertainment بپردازیم، عنوانی متفاوت، رایگان و آینده‌گرایانه در ژانر Battle Royale.

همیشه مهیج، همیشه تازه، همیشه رایگان!

از زمان انتشار بازی در سال 2019 تا به امروز، این بازی در مسیرهای مختلفی رشد و توسعه پیداکرده و با اضافه کردن ایده‌های جدید در گیم پلی در کنار محتوای تازه، این ژانر را که به‌ظاهر می‌تواند زود خسته‌کننده شود، به روشی متفاوت برای بازیکنان طراحی کرده است تا آن‌ها را به بازی علاقه‌مند نگه دارد. هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از نبردهای سریع و اکشن که در آن‌ها همواره باید در حال پریدن، لیز خوردن روی زمین و جاخالی دادن از گلوله‌های دشمنان باشید، نیست. سرعت این بازی در کنار تنوع گیم پلی و همکاری تیمی داخل آن، چیزی است که تجربه Apex Legends را نسبت به سایر عناوین در ژانر Battle Royale جذاب و سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. رایگان بودن این بازی بی‌نظیر، شاید در عصری که سودجویی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی امری عادی بوده، عجیب باشد اما واقعیت دارد. این بازی کاملاً رایگان است.

نقد و بررسی بازی Apex Legends

تفاوت‌های کوچک اما کلیدی

اصول گیم پلی اینجا هم همان چیز همیشگی است. شما از داخل هواپیمایی داخل یک نقشه بزرگ رها می‌شوید، به دنبال سلاح‌ها و تجهیزات مختلفی که به‌صورت تصادفی در آن نقشه پراکنده‌شده می‌گردید و خودتان را برای نبرد با سایر بازیکنان در حلقه‌ای که به‌مرورزمان کوچک و کوچک‌تر می‌شود آماده می‌کنید. درنهایت آخرین نفر یا تیم، برنده بازی اعلام می‌شود؛ اما Apex Legends چیزهای دیگری هم در چنته دارد تا خودش را از سایر Battle Royale ها متمایز کند. اولین قدم در ایجاد این تمایز، وجود 17 قهرمان منحصربه‌فرد در بازی است که از آن‌ها با نام Legends یاد می‌شود. برخلاف سایر بازی‌ها در این ژانر که تفاوت کاراکتر شما صرفاً با تجهیزات و سلاحی که دارد مشخص می‌شود، در Apex Legends از همان ابتدا هر قهرمانی قابلیت‌های مخصوص به خودش را دارد که این موضوع تنوع بسیار زیادی را به بطن گیم پلی بازی اضافه کرده است. تعامل این کاراکترها در مقابل هم با قابلیت‌های منحصربه‌فردشان و یا همکاری تیمی آن‌ها، مبارزات به‌یادماندنی‌ای را داخل بازی رقم میزند. برای مثال تلفیق بمب دودزای کاراکترهای Caustic یا Bangalore با قابلیت Bloodhound که به هم‌تیمی‌هایش اجازه می‌دهد دشمنان را از پشت دود هم ببینند، از مواردی است که همخوانی قابلیت‌های مختلف موجود در بازی را در پیروزی در درگیری‌ها نشان می‌دهد.

حال که بحث تفاوت قهرمان‌ها مطرح است شاید این سؤال به وجود آید که کدام‌یک قوی‌ترین هستند و آیا سازندگان توانسته‌اند تعادل و توازن را در گیم پلی بازی پیاده‌سازی کنند یا خیر. در پاسخ باید گفت باوجوداینکه برخی از قهرمان‌ها در ظاهر قدرتمندتر هستند، اما به‌طورکلی، پیروزی در Apex Legends بیشتر به مهارت فردی شما، دقت در تیراندازی و استفاده از تجهیزات وابسته است و برخلاف عنوانی مانند Overwatch که قابلیت قهرمان‌ها در آن بسیار پراهمیت است، اینجا این قابلیت‌ها کمتر نقش کلیدی را بازی می‌کنند تا بازی به اصول Battle Royale پایبند بماند.

Apex Legends

داستان برای یک بازی Battle Royale؟ چرا که نه!

شاید برای شما عجیب باشد اما Apex Legends روایت داستانی جزئی‌ای هم داشته که در دنیای سری محبوب دیگر Respawn Entertainment با نام Titanfall روایت می‌شود. بازی 30 سال پس از وقایع Titanfall 2 جریان دارد و سازندگان همواره با به‌روزرسانی‌ها و رویدادهای متنوع داخل بازی، این دنیا را گسترده‌تر کرده و چیزهای بیشتری از آن را برای بازیکنان نمایان می‌کنند. هرچند بخش اعظم این بخش داستانی توسط صحنه‌های سینمایی و یا Comic ها به شما نمایش داده می‌شود و داستان پس‌زمینه هر Legend، به وجود آمدن مسابقات Apex، نحوه راه‌یابی آن‌ها به این مسابقات و تعامل‌های آن‌ها با یکدیگر خارج از میدان نبرد برای شما روایت خواهد شد. خلاقیت و نوآوری‌ای که در بخش داستانی و ساختن دنیای این بازی توسط سازندگان ارائه‌شده، با ذکر این موضوع که سری Titanfall هرگز در بخش داستانی قوی ظاهر نشد، شایان تقدیر است و نشان می‌دهد که Respawn Entertainment دوست دارد روایت داستانی از بازی‌هایش را توسط Apex Legends گسترش دهد.

مهارت ارجح‌تر از شانس

یکی از نکاتی که در Apex Legends متوجه می‌شوید، این است که برخلاف سایر عناوین Battle Royale که در آن‌ها تجهیزات و سلاح شما عنصری بسیار مهم برای پیروزی در مبارزات هستند، اینجا حتی اگر سلاح چندان قدرتمندی نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از مهارت، شرایط محیطی نقشه و یا همکاری تیمی، دشمنی که سلاح سطح بالاتری دارد را هم از پا درآورید. سلاح‌های آینده‌گرایانه بازی که برخی از آن‌ها مستقیم از بازی Titanfall به Apex Legends منتقل‌شده‌اند همگی در شرایط مخصوص خود کارایی داشته و تعادل خوبی میان قدرت آن‌ها توسط سازندگان پیاده‌سازی شده است. همچنین اکثر سلاح‌ها در Apex Legends حتی بدون قسمت‌های جانبی و Attachment ها، کارآمد بوده و می‌توانند در مبارزات برگ برنده شما باشند. این سلاح‌ها بیشتر از هر چیز مهارت تیراندازی و هدف‌گیری شما را به چالش می‌کشانند تا عنصر شانس از این هم کمرنگ‌تر شود.

اما به‌هرحال نمی‌توان شانس را در یک بازی Battle Royale در نظر نگرفت. خصوصاً در دقایق ابتدایی مسابقه، اینکه بتوانید سلاح و زره مناسب را از همان ابتدا پیدا کنید، برتری نسبی زیادی را از همان ابتدا به شما می‌دهد. بازی در هر به‌روزرسانی جدیدش و معرفی Season جدید، گاهی سلاح‌های جدید اضافه کرده و یا سلاح‌های فعلی را دستخوش تغییرات جزئی می‌کند تا طیف گسترده تجهیزات جنگی خودش را همواره تازه و جدید نگه دارد. برای مثال در Season ششم بازی سلاح R-99 از نقشه حذف شد و به‌جای آن در پکیج‌های مخصوصی که به‌صورت تصادفی در نقشه توسط هواپیما پرتاب‌شده قرار گرفت زیرا از دید بسیاری یکی از قوی‌ترین SMG های بازی محسوب می‌شد.

این تغییرات دائمی در بازی باعث می‌شود هر Season از بازی متفاوت باشد و سلاح‌های مختلفی به‌عنوان ” قوی‌ترین” شناخته شوند. هرچند این موضوع ممکن است کمی آزاردهنده هم باشد زیرا زمانی که شما به یک سبک خاص عادت کرده‌اید، در Season جدید کاملاً چیز متفاوتی عرف است و باید سبک گیم پلی خود را با آن تطبیق دهید. سیستم زره هم در Apex Legends سبک و سیاقی متفاوت و جذاب دارد. 4 سطح از زره که با نام Evo Sheild شناخته می‌شوند در بازی وجود داشته که دو حالت برای به دست آوردن آن‌ها وجود دارد. یا باید آن‌ها را در نقشه پیدا کنید و یا با صدمه زدن به دشمنان سطح زره خود را بالاتر ببرید. این مکانیک جذاب همواره شما را به مبارزه و درگیری ترغیب می‌کند و حتی اگر در دقایق ابتدایی بازی نتوانستید زره پیدا کنید، مبارزه روشی برای گرفتن سطح اول آن است.

Apex Legends

سریع‌ترین Battle Royale

با توجه به ریشه‌های Apex Legends که از Titanfall نشئت‌گرفته شده، می‌توان گفت بهترین نوع حرکت و گیم پلی اکشن را در سبک Battle Royale شاهد هستیم. باوجوداینکه قابلیت معروف Wall Run اینجا غایب است، اما دویدن، لیز خوردن‌های طولانی، پرش‌های بلند و قابلیت تغییر ارتفاع با استفاده از عوامل محیطی مثل طناب‌های متحرک، زیپ لاین‌ها و سکوهای پرتاب گشت‌وگذار و مبارزات در نقشه‌های این بازی را به‌شدت لذت‌بخش کرده است. این موارد به اکشن و سریع شدن گیم پلی بازی کمک شایانی کرده و نشان می‌دهد که سبک شوتر اول‌شخصی که Respawn ارائه می‌دهد همچنان بی‌رقیب و منحصربه‌فرد است.

به‌جز این مورد سیستم پینگ دادن و تگ کردن آیتم‌ها، تجهیزات و همچنین دشمنان در این بازی بسیار ساده و کارآمد است و شما را از هر مدل مکالمه صوتی بین هم‌تیمی‌های خود بی‌نیاز می‌کند. شما به‌سادگی با استفاده از چند کلیک می‌توانید هر چیزی را در بازی تگ کنید و اطلاعات را با سایر افراد تیم به اشتراک بگذارید. این ویژگی بازهم به سریع شدن گیم پلی بازی منجر می‌شود و به دلیل طراحی کارآمد آن، برای افزایش مهارت کار گروهی زمانی که به‌تنهایی و با غریبه‌ها وارد بازی می‌شوید مناسب خواهد بود.

نقشه‌های کم تعداد اما کافی

Apex Legends در حال حاضر 3 نقشه متفاوت دارد که هرکدام سبک متفاوتی از گیم پلی را می‌طلبند و ابعادشان نیز با یکدیگر فرق می‌کند. نقشه Kings Canyon اولین نقشه معرفی‌شده در بازی بود که در طول زمان تغییرات زیادی در آن اعمال‌شده اما نسبت به دو نقشه دیگر ازلحاظ ابعادی کوچک‌تر است. این سایز کوچک بازیکنان را به نبردهای زودهنگام بیشتر تشویق می‌کند، همچنین امکان برخورد چند تیم به‌طور هم‌زمان با یکدیگر بسیار زیاد است. نقشه دوم World’s Edge نام داشته که بزرگ‌ترین نقشه بازی است که برای بازی‌های طولانی‌تر و مبارزات کمتر مناسب است. جدیدترین نقشه بازی با نام Olympus که زیباترین میان آن‌ها است ابعادی متوسط داشته و همچنین تنها نقشه بازی است که در آن در آن وسایل نقلیه وجود دارد. وجود این وسایل نقلیه حرکت و تغییر موقعیت در Olympus را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. در هر Season بازی دو نقشه به‌صورت تصادفی برای هر راند بازی انتخاب می‌شود تا تجربه بازیکنان را از تکراری شدن نجات دهد.

بحث زیبایی پیش آمد و باید گفت که گرافیک بازی، جزییات کاراکترها، محیط و سلاح‌های بازی همگی بی‌نظیر، چشم‌نواز و حیرت‌انگیز هستند و هیچ‌چیزی از بازی‌های نسل جدید کم ندارند. رنگ‌بندی‌های زنده از نکات کلیدی در به وجود آمدن زیبایی تصاویر بازی بوده که به‌خوبی توسط سازندگان پیاده‌سازی شده است.

حالت‌های مختلفی که می‌توانید بازی Apex Legends را تجربه کنید

به‌جز بخش کلاسیک Battle Royale بازی که همواره در تیم‌های دو تا سه‌نفره اجرا می‌شود، Respawn حالت‌های جدیدی را برای مدت‌زمانی محدود در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا اگر بازیکنان از قوانین همیشگی بازی کلاسیک خسته شدند، بتوانند چیز جدیدی تجربه کنند. یکی از جذاب‌ترین رویدادها حالتی با نام Winter Express است که در آن تیم شما باید از قطاری که در ایستگاه‌های مختلفی در نقشه Word’s Edge توقف می‌کند، دفاع کند. در این حالت نیازی به پیدا کردن تجهیزات ندارید و قبل از بازی سلاح خود را انتخاب کرده و مستقیم وارد نبردهای مهیج مانند عناوین کلاسیک شوتر اول‌شخص می‌شوید. وجود این رویدادها در بازی، تکراری شدن آن را حذف کرده و باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند تجربه‌ای متفاوت را در دنیای Apex داشته باشند، انتخاب‌هایی داشته باشند. همچنین این موضوع تلاش سازندگان و تمرکز آن‌ها بر دیگر جوانب گیم پلی چندنفره آنلاین Apex Legends را نشان می‌دهد.

بخش Ranked نیز در ابتدای Season دوم بازی معرفی شد که وجودش برای یک بازی در سبک Battle Royale دور از ذهن است و به دلیل وجود عنصر شانس و ماهیت گیم پلی این سبک، ممکن است چندان جالب به نظر نرسد؛ اما با تمام این حرف‌ها، سیستم Rank این بازی طراحی خوبی دارد و بازیکنان را به ماهرتر شدن ترغیب می‌کند. همچنین شما در این حالت از بازی همواره با افرادی وارد مسابقه می‌شوید که سطح مهارتشان نزدیک به شما است تا توازن و عدالت حفظ‌شده و کسی که تصمیم‌گیری بهتری داشته باشد پیروز میدان معرفی شود؛ اما به دلیل ماهیت بخش Ranked در بازی‌های آنلاین چندنفره و عطش بسیار زیادی که برای پیروزی در بازیکنان القا می‌کند تا حدودی جنبه سرگرمی و لذت بردن بازی را کم کرده و تمام تمرکز بازیکن به بردن در مسابقه معطوف می‌شود. این موضوع برخی از مشکلات این بازی بی‌نظیر را هم نمایان کرده است.

نقد و بررسی بازی Apex Legends

هیچ‌چیزی کامل نیست

اما این بازی که سراسر به تمجید از آن پرداختیم بدون مشکل هم نیست. بحث سرورها و پینگ ناپایدار امری بوده که برای بازیکنان خارجی نیز بسیار شایع است. حال حساب کنید هم‌وطنان ما چه خواهند کشید! هرچند این موضوع امری دائمی نیست و سازندگان برای پایدار کردن ارتباط با سرورها دائم در تلاش‌اند اما بین 10 راند بازی ممکن است 2 راند را با پینگی بالا و متغیر تجربه کنید که بسیار در یک بازی شوتر اول‌شخص که هرلحظه در آن مهم است، آزاردهنده خواهد بود. متأسفانه به‌روزرسانی‌های اخیر بازی این موضوع را بدتر هم کرده است. باگ فنی دیگری که در تجربه شخصی به آن برخوردم، مربوط به صدای بازی بوده و منجر به عدم شنیدن صدای پای دشمنان در برخی از موقعیت‌ها می‌شود و این موضوع می‌تواند سرنوشت یک درگیری داخل بازی را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. بااین‌حال این باگ صوتی، شایع نیست و اگر طرفدار دوآتشه بازی هستید که روزی بیش از 10 راند بازی می‌کنید، ممکن است با آن مواجه شوید. در غیر این صورت چیزی نیست که چندان به چشم آید.