اگر شما هم یکی از طرفداران پروپاقرص بازی‌های دو بعدی هستید، حتماً نام یکی از بازی‌های محبوب این سبک یعنی Trine را شنیده‌اید. این سری به دلیل داشتن گیم پلی زیبا همراه با پازل‌های پیچیده و جذاب، توانست به یکی از عناوین محبوب این سبک مبدل شود. نسخه‌ی سوم بازی با نام Trine 3 The Artifacts of Power روانه‌ی بازار شد ولی آن‌طور که باید همانند نسخه‌های قبلی نتوانست بدرخشد. حال می‌خواهیم این بازی را دقیق‌تر بررسی کنیم که چرا این نسخه نیز نتوانست همانند دو نسخه‌ی قبلی خود موفق ظاهر شود و هواداران خود را ناراضی کند.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که سه قهرمان‌بازی ما یعنی Amadeus، Pontius و Zoya به این نتیجه رسیدند که زندگی کردن زیر سلطه‌ی یک شی جادویی، ارزش چندانی ندارد پس تصمیم گرفتند که خود را از چنگ این شی نجات دهند اما در این حین دست به کاری می‌زنند که ایجادکننده‌ی خطری بسیار برای دیگران است پس سریعاً به دنبال آن هستند تا این اشتباه را جبران کنند قبل از اینکه مردم زیادی در به خاطر آن در خطر قرار گیرند.

Trine 3 The Artifacts of Power

داستان بازی بسیار ضعیف و مضحک است و هیچ گونه پایان کاملی برای داستان در نظر گرفته نشده و داستان نصف و نیمه رها می‌شود! بسیاری از طرفداران بر این عقیده بودند که این حرکت سازندگان برای آن است که در آینده محتویات اضافی را برای فروش قرار دهند تا پول بیشتری به جیب بزنند ولی این در حالی است که سازندگان بازی این مسئله را کاملاً تکذیب کردند. مهم‌ترین تغییری که در بازی مشاهده می‌شود، خارج شدن بازی از حالت دو بعدی و تبدیل شدن آن به یک بازی سه بعدی است. این جاه طلبی بالای Frozenbyte باعث شد که هزینه‌ی ساخت بازی به طرز غیرقابل‌باوری بالا رود و ادامه‌ی ساخت بازی و پایان بندی درست آن غیرممکن شود. در نگاه اول می‌توان گفت که سازندگان دلیلی منطقی دارند اما آن‌ها باید می‌دانستند که سه‌بعدی کردن کل بازی نیازمند هزینه‌ای گزاف است ولی این تنگ‌نظری سازندگان باعث شد که سه‌بعدی کردن بازی به قیمت افت بازی از تمام جهات تمام شد؛ در این بازی منتظر یک پایان‌بندی درست‌وحسابی برای داستان نباشید!

همان‌طور که گفته شد، شما در بازی سه شخصیت Amadeus، Pontius و Zoya را کنترل می‌کنید. آمادیوس یک جادوگر قدرتمند است ولی اعتماد به نفس بسیار کمی دارد و به قدرت‌هایش اعتماد زیادی ندارد اما تقریباً می‌تواند هر شی‌ء را در بازی با جادویش بلند کند. پونتیوس یک شوالیه‌ی شجاع و قدرتمند است که قدرت رزمی او در بازی حرف اول را می‌زند. زویا یک دزد مشهور و سریع است؛ او با تیرکمان خود می‌تواند اجسام را به هم متصل کند و نقش اساسی در حل کردن پازل‌های بازی دارد.

گیم پلی بازی دارای معماها پازل های جذابی است که می تواند شما را چند ساعتی سرگرم کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سری استفاده از هر سه شخصیت برای حل کردن پازل ها و معماهای درون بازی است اما متأسفانه در این نسخه می‌توان گفت که این فقط زویا است که بار حل کردن پازل های محیط را به دوش می‌کشد و دیگر شخصیت‌ها استفاده‌های بسیار کمی دارند. پونتیوس فقط در مبارزات به کارتان می آید و آمادیوس به جز جا به جا کردن دو سه شی کار دیگری نمی‌کند اما این زویا است که می‌تواند با متصل کردن برخی از اشیا یا تیراندازی به سوی موانع، پازل های بازی را حل کند. این مسئله می‌تواند باعث یکنواختی شدیدی در گیم پلی بازی شود و بعد از چند ساعت پازل های بازی سریع تر و راحت تر حل می‌شوند چراکه شما می‌دانید که دو احتمال آنکه دو شخصیت دیگر نقشی در حل کردن پازل داشته باشند بسیار کم است؛ از طرفی گیم پلی بازی بسیار کوتاه است و اگر به صورت معمولی بازی را انجام دهید، می‌توانید بازی را در عرض 4 ساعت به اتمام برسانید. این مقدار بسیار کمتر از مدت زمان گیم پلی نسخه دوم است و این در حالی است که هزینه‌ی ساخت نسخه‌ی سوم چندین برابر نسخه دوم است؛ پس اگر می‌خواهید که بازی به سرعت به اتمام نرسد کمی از وقت خود را صرف جمع آوری آیتم‌های درون بازی کنید تا با پازل‌های جدیدتر مواجه شوید. درست است که هزینه‌ی ساخت بازی نزدیک به 15 میلیون دلار بوده است اما گیم پلی بازی تفاوت چندانی به نسخه‌های قبل ندارد.

Trine 3 The Artifacts of Power

همان‌طور که گفته شد بازی Trine 3 The Artifacts of Power بر خلاف دو نسخه‌ی قبلی، یک بازی سه‌بعدی است که باعث می‌شود بازیبازها تجربه ای متفاوت را در زمینه‌ی گرافیک داشته باشند. هر چه قدر هم بازی مشکل داشته باشد نمی‌توان گفت که گرافیک بازی چیزی کم دارد. جلوه‌های زیبای بازی و طراحی محیط بدون شک شما را مات و مبهوت می‌گذارد و مطمئن باشید که در هیچ بازی دیگری چنین گرافیک هنری زیبایی را مشاهده نکرده‌اید. محیط‌های متنوع باعث می‌شود تا رنگ‌آمیزی‌های متنوعی را بازی مشاهده کنید. در واقع همین گرافیک زیبا و چشم نواز بازی می‌تواند دلیل محکم برای تهیه‌ی این بازی باشد حتی اگر دیگر قسمت‌های بازی تعریف خاصی نداشته باشند. نورپردازی‌های بسیار طبیعی و زیبا نیز یکی دیگر از المان‌های مثبت بازی است. بدون شک در بازی شما با یک گرافیک قدرتمند و خیره کننده روبه‌رو خواهید شد و ایرادی نمی‌توان از گرافیک هنری هنرمندانه آن گرفت.

شما در بازی نه با داستان قدرتمندی روبه‌رو هستید نه با گیم پلی جذابی؛ اما تلفیق گرافیک با موسیقی‌های زیبای در بازی، می‌تواند دلیلی برای تجربه‌ی این عنوان باشد. شما موسیقی‌های زیبا و متنوعی را در بازی می‌شنوید و همین موسیقی‌ها می‌تواند دلیلی باشد تا شما از بازی به این راحتی‌ها خسته نشوید. صداگذاری شخصیت‌ها هم قابل قبول است و مشکلی ندارد. در کل بخش موسیقی بازی همانند بخش گرافیک، قوی کار شده و می تواند دلیلی برای تجربه‌ی این عنوان باشد.

در پایان باید گفت که سه‌بعدی کردن این نسخه باعث شد تا بخش گیم پلی و داستان بازی متحمل ضربه‌ی زیادی شود و نتواند آن‌طور که باید مورد توجه قرار بگیرد اما گرافیک خارق‌العاده‌ی بازی همراه با موسیقی‌های شنیدنی آن می‌تواند دلیلی برای تجربه‌ی این عنوان باشد. با اینکه حدود 15 میلیون دلار هزینه‌ی ساخت این بازی بوده است، تهیه کردن این بازی به قیمت 19 دلار توصیه نمی‌شود چرا که زیبایی‌های گرافیکی هم در عرض 4 ساعت به اتمام می‌رسند و نمی‌توانند دلیلی کافی برای دادن چنین مبلغی باشند.