کنسول پلی استیشن 5
یحیی رحیمی

کنسول پلی استیشن 5 معرفی شد: از طراحی، سخت‌افزار و بازی‌ها چه می‌دانیم؟

یحیی رحیمی 23 خرداد 1399 5 دیدگاه
1,761 بازدید

آینده‌ای که سونی از آن صحبت می‌کرد بالاخره معرفی شد. کنسول پلی ‌استیشن 5 در رویدادی هیجان‌انگیز رونمایی شد و بالاخره ظاهر زیبای این سخت‌افزار جدید را به همراه مدل بدون دیسک آن مشاهده کردیم. یک سری بازی‌های مهم نیز برای PlayStation 5 معرفی شدند و با پارسی گیم همراه باشید تا از زیر و بم این سخت افزار جدید همچون قیمت پلی استیشن 5 و طراحی زیبای آن باخبر شویم

طراحی

همان‌طور که در تریلر معرفی کنسول می‌توانید ببینید، سونی از یک طراحی کاملاً رادیکال استفاده کرده است. دو نسخه از PS5 را شاهد هستیم. اولین نسخه همراه دیسک بلوری 4K خواهد بود و دیگر نسخه نیز بدون دیسک و کاملاً دیجیتال است. این باعث شده است که ظاهر این نسخه کمی باریک‌تر و جذاب‌تر باشد. هر دو این کنسول‌ها از درگاه USB-C برای شارژ دسته استفاده می‌کنند و البته که تجهیزات جانبی آن نیز چشم‌گیر است.

ps5

در مورد طراحی باید گفت که سونی یک ترکیب زیبا از پلاستیک بارنگ سفید و مشکی را انتخاب کرده است که باحالت خم به‌نوعی قدرت کنسول را به‌صورت بصری نشان می‌دهد. همراه کنسول یک‌پایه قرار دارد و می‌توانید پلی استیشن 5 را به‌صورت عمودی قرار دهید. البته که کنسول به‌صورت افقی نیز قرار داده می‌شود و در این حالت بخش مشکلی کنسول بیشتر به چشم می‌آید.

مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5

در مورد سخت‌افزار کنسول پلی استیشن 5 در خبرهای پیشین شنیده‌ایم. باید گفت که سونی از نسل سوم پردازنده AMD Ryzen استفاده کرده است که دارای 8 هسته پردازشی است و از معماری 7 نانومتری بهره می‌برد. خود کنسول توانایی پشتیبانی از گیم پلی 8K را هم دارد اما فعلاً صفحه‌نمایش آن در دسترس نیست.

کارت گرافیک کنسول اما مدل تازه‌ای از Radeon Navi است که ویژگی‌های مهمی همچون Ray-Tracing را پشتیبانی می‌کند. نورپردازی بسیار بهبودیافته است و البته صدای سه‌بعدی کنسول نیز یک ویژگی جدید است. این فناوری یک‌صدای کاملاً 360 درجه مطابق گوش خود کاربر ارائه می‌دهد و به این صورت کاملاً در فضای بازی غرق خواهیم شد.

سونی همچنین قول داده است که کنسول مصرف انرژی پایین‌تری داشته باشد و این به لطف سخت‌افزار و نرم‌افزار تازه است که بسیار بهینه‌تر ساخته‌شده است. دیگر لازم نیست کل سیستم مشغول پردازش باشد و راه‌حل تازه‌ای برای این مشکل پیداشده است. در کنفرانس معرفی سخت‌افزار PS5 در این مورد بیشتر شنیدیم.

مهم‌ترین ویژگی PlayStation 5 وجود یک حافظه SSD است که سریع‌ترین مدل در بازار است و به‌صورت اختصاصی برای این کنسول ساخته‌شده است. این حافظه با سرعت 5.5 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌شود که در نوع خودش بی‌نظیر است. همچنین می‌توان یک حافظه جداگانه نیز برای آن خریداری کرد که البته ارزان نخواهد بود. تابه‌حال افراد زیادی از این حافظه تعریف کرده‌اند. می‌توانید در زیر نگاهی به مشخصات سخت‌افزار کامل کنسول بیندازید.

مشخصاتپلی استیشن 5
پردازنده مرکزیAMD Zen 2-based CPU with 8 cores at 3.5GHz (variable frequency)
پردازنده گرافیکی10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
معماری پردازندهCustom RDNA 2
حافظه گرافیکی16 گیگابایت GDDR6
رابط حافظه256 بیت
پهنای باند448 گیگابایت بر ثانیه
ظرفیت ذخیره‌سازی 825 گیگابایت SSD
IO throughput5.5GB/s (raw), typical 8-9GB/s (compressed)
ذخیره سازی قابل ارتقاNVMe SSD slot
فضای ذخیره سازی خارجیUSB HDD support (PS4 games only)
درایو نوری4K UHD Blu-ray drive

دسته بازی پلی استیشن 5

PS5-Controller-DualSense

سونی در دسته بازی جدید پلی استیشن 5 تمرکز جدی روی ارائه یک تجربه واقعی دارد. به این صورت که یک سری ویژگی‌های خاص در نظر گرفته‌شده است که کاربر را کاملاً در عمق بازی فرو خواهد برد. ازجمله آن‌ها می‌توان به بازخوردهای حسی اشاره کرد. دیگر تنها شاهد ویبره خوردن دسته نیستیم و به‌نوعی حس‌های مختلفی همچون تکان خوردن و پریدن را خواهیم چشید و این بستگی به بازی دارد که چه حسی را به شما منتقل کند.

دیگر ویژگی دسته بازی جدید، محرک‌های تطبیقی است. می‌توان از دکمه‌های L2/R2 به هر منظوری استفاده کرد. به صورتی که توسعه‌دهنده می‌تواند از این دو دکمه استفاده خاصی کند. یکی می‌تواند درکشیدن کمان و پرتاب تیر از آن استفاده کند و دیگری نیز برای افزایش شتاب اتومبیل. دکمه‌ها کاملاً با شرایط تطبیق می‌یابند.

در مورد باتری دسته باید گفت که شاهد یک باتری قابل شارژ هستیم. همچنین با نگاه به طراحی آن می‌توان وجود یک میکروفن داخلی را مشاهده کرد و همچنین خود دسته نیز با پورت USB-C شارژ می‌شود و عمر باتری بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دکمه Create نیز می‌تواند به‌منظور انتشار تصاویر و ویدیوها استفاده شود.

وسایل جانبی

در کنار معرفی خود کنسول، یک سری تجهیزات جانبی نیز برای پلی استیشن 5 معرفی شد. ازجمله آن‌ها می‌توان به هدست PULSE 3D اشاره کرد که برای شنیدن صدای سه‌بعدی کنسول لازم است و همچنین قابلیت کاهش نویز نیز در این هدست استفاده‌شده است.

دیگر وسیله جانبی نیز دوربین HD است. این دوربین از دو لنز 1080p استفاده می‌کند و برای استریم فوق‌العاده است. همچنین می‌توان خود گیم پلی را نیز باکیفیت بالایی منتشر کرد و به‌طور کل یک ابزار استریم فوق‌العاده در اختیار شما قرار داده می‌شود و لازم نیست به دنبال خرید وبکم برای کنسول خود باشید. دیگر وسیله جانبی نیز DualSense Charging Station نام دارد و به‌منظور شارژ دودسته بازی هم‌زمان و به‌صورت وایرلس استفاده می‌شود که وسیله‌ای بی‌نظیر است.

اطلاعات کامل در مورد این تجهیزات قرار است در ماه‌های آینده منتشر شود و این تنها یک معرفی اولیه است.

نرم‌افزار

در ابتدا باید گفت که سونی از یک رابط کاربری جدید برای پلی استیشن 5 استفاده کرده است. این رابط کاربری سریعاً بوت می‌شود و اجرای بازی‌ها در کسری از ثانیه انجام می‌شوند. استفاده از حافظه SSD باعث سریع‌تر شدن رابط کاربری شده است. به این منظور می‌توانید کنسول را خاموش‌کنید و با روشن کردن دوباره آن، به‌یک‌باره به وسط بازی قبلی بدخواهید گشت. این باعث شده است که رابط کاربری درروان ترین حالت خود باشد.

خوشبختانه شاهد بازی‌های مختلفی هستیم. در همین رویداد معرفی پلی استیشن 5 چندین بازی انحصاری را مشاهده کردیم. ازجمله آن‌ها می‌توان به Horizon Forbidden West اشاره کرد. این بازی دنباله عنوان Horizon Zero Dawn است و با تماشای تریلر معرفی آن، می‌توانید جزئیات خیره‌کننده و فضای بی‌نظیر بازی را مشاهده کنید. همچنین عنوان‌های دیگری همچون Spider-Man جدید نیز در اختیار شماست.

یکی از ویژگی‌های کنسول PlayStation 5، اجرای بازی‌های قدیمی است. در آغاز 4000 بازی از PS4 در دسترس خواهند بود و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین بازی‌های انحصاری همچون The Last of Us Part II نیز با گرافیک بهتری روی این سخت‌افزار جدید منتشر خواهند شد. می‌توانید در زیر نگاهی اجمالی به بازی‌هایی که برای این کنسول معرفی‌شده‌اند بیندازید.

لیست بازی های معرفی شده برای پلی استیشن 5 :

  1. Grand Theft Auto V
  2. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  3. Gran Turismo 7
  4. Ratchet & Clank: Rift Apart
  5. Project Athia
  6. Stray
  7. Returnal
  8. Sackboy: A Big Adventure
  9. Destruction Allstars
  10. Kena: Bridge of Spirits
  11. Goodbye Volcano High
  12. Oddworld: Soulstorm
  13. Ghostwire: Tokyo
  14. Jett: The Far Shore
  15. Godfall
  16. Solar Ash
  17. Hitman 3
  18. Astro’s Playroom
  19. Little Devil Inside
  20. NBA 2K21
  21. Bugsnax
  22. Demon’s Souls
  23. Deathloop
  24. Resident Evil: Village
  25. Pragmata
  26. Horizon: Forbidden West

PlayStation 5

تاریخ انتشار و قیمت پلی‌ استیشن 5

رویداد معرفی PS5 قیمت این کنسول را در اختیار ما قرار نداد. با توجه به اینکه از تجهیزات جدید و گران‌قیمتی استفاده‌شده است، بعید است دیگر شاهد قیمت 400 دلاری باشیم. هرچند سونی از قیمت PS3 درس گرفته است و فعلاً منتظر رقیب خود، Xbox است. البته باید دقت که نسخه دارای دیسک بلوری قیمت بالاتری خواهد داشت. چند روز پیش از قیمت 600 پوندی برای پلی استیشن 5 رونمایی شد که البته این نیز شایعه بود و توسط خود آمازون رد شد. باید منتظر خبرهای بیشتری در این مورد باشیم.

تاریخ انتشار PS5 نیز واضح و مشخص است و تعطیلات آخر سال 2020 به‌عنوان نقطه شروع این کنسول عنوان‌شده است. سونی قول داده است که در ماه‌های آینده رویدادهای بیشتری برای معرفی این سخت‌افزار تازه داشته باشد و درنتیجه منتظر خبرهای بیشتری در این مورد باشید.

سوالات متداول در رابطه با پلی‌ استیشن 5

قیمت کنسول پلی استیشن 5 چقدر است؟ ?

  • در حال حاضر قیمت رسمی پلی استیشن 5 در دسترس نیست. سونی تنها از ظاهر این کنسول رونمایی کرد. مایکروسافت نیز هنوز از قیمت Xbox Series X رونمایی نکرده است و احتمالا هر دو منتظر یکدیگر هستند. به دلیل استفاده از سخت افزاری بسیار پیشرفته مانند SSD اختصاصی، احتمالا شاهد قیمت بالاتر از پلی استیشن 4 باشیم. شایعاتی از قیمت 600 دلاری خبر می دهند و سونی قرار است در رویدادهای آینده ما را از این موضوع با خبر کند. پس فعلی چیزی مشخص نیست.

تاریخ عرضه پلی استیشن 5 چه زمانی است؟ ?

  • هنوز تاریخ رسمی انتشار کنسول پلی استیشن 5 مشخص نشده است اما احتمالا تعطیلات آخر سال 2020 به‌عنوان نقطه شروع این کنسول عنوان‌شده است. سونی قول داده است که در ماه‌های آینده رویدادهای بیشتری برای معرفی این کنسول داشته باشد و درنتیجه منتظر خبرهای بیشتری در این مورد باشید.

فرق بین نسخه های پلی استیشن 5 چیست؟ ?

  • سونی دو نسخه مختلف از این سخت افزار نو را معرفی کرده است. اولین نسخه قابلیت خواندن دیسک های بلوری 4K را دارد و با خرید دیسک فیزیکی بازی می توان آن را مستقیم نصب کرد. هر چند این باعث شده است که ظاهر کنسول کمی ضخیم تر شود. نسخه دیگری دیجیتالی است و بدون هیچ گونه دیسک است. در این نسخه تمامی بازی ها را باید به صورت دیجیتالی و از طریق فروشگاه آنلاین سونی خریداری و دانلود کرد. این باعث شده است که کنسول ظاهری لاغرتر داشته باشد و به نوعی سبک تر است.

پلی استیشن 5 قوی تر است یا ایکس باکس سری ایکس؟ ✴️

  • هر دو کنسول سونی و مایکروسافت ویژگی های خاصی داخل کنسولشان گنجانده است و همین جواب به سوال را سخت می کند. از سویی سونی از حافظه SSD با سرعت 5.5 گیگابیت بر ثانیه استفاده کرده است که در نوع خودش بی نظیر است و اکس باکس از این نظر کم می آورد. در سوی دیگر کارت گرافیک Xbox Series X دارای ترافلاپ بیشتری است و همین قدرت پردازشی بیشتری را در اختیار کنسول قرار می دهد. با مقایسه ای ساده، کنسول Xbox از نظر پردازنده و کارت گرافیک قوی تر است.

آیا بازی های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 هم اجرا می شوند؟

  • سونی به منظور کشاندن افراد بیشتری به سمت پلی استیشن 5 از قابلیت اجرای بازی های کنسول پلی استیشن 4 روی این سخت افزار جدید پرده برداشته است. بیش از 4000 بازی از کنسول نسل هشتم روی این سخت افزار جدید در دسترس خواهند بود. در ابتدا تنها چند صد بازی در دسترس خواهند بود و در طی زمان شاهد اضافه شدن بازی های بیشتری خواهیم بودیم. می توانید از بازی های قدیمی نیز استفاده کنید و جواب سوال شما بله است.

کنسول پلی استیشن 5 تنها به صورت عمودی قرار می گیرد؟

  • سونی کنسول تازه خود را با قرار دادن آن روی یک پایه مخصوص معرفی کرد. این به معنی آن نیست که کنسول را نمی توان در حالت عمودی نیز قرار داد و در این مورد نگران هیچ چیز نباشید. هر چند طراحی کنسول به صورت عمودی زیباتر خواهد بود. در حالت افقی نیز رنگ مشکی کنسول بیشتر به چشم خواهد آمد.

نظر شما چیست؟

منبع: GameSpot

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

قیمت کنسول پلی استیشن 5 چقدر است ؟

در حال حاضر قیمت رسمی پلی استیشن 5 در دسترس نیست. سونی تنها از ظاهر این کنسول رونمایی کرد. مایکروسافت نیز هنوز از قیمت Xbox Series X رونمایی نکرده است و احتمالا هر دو منتظر یکدیگر هستند. به دلیل استفاده از سخت افزاری بسیار پیشرفته مانند SSD اختصاصی، احتمالا شاهد قیمت بالاتر از پلی استیشن 4 باشیم. شایعاتی از قیمت 600 دلاری خبر می دهند و سونی قرار است در رویدادهای آینده ما را از این موضوع با خبر کند. پس فعلی چیزی مشخص نیست.

۱
تاریخ عرضه پلی استیشن 5 چه زمانی است ؟

هنوز تاریخ رسمی انتشار کنسول پلی استیشن 5 مشخص نشده است اما احتمالا تعطیلات آخر سال 2020 به‌عنوان نقطه شروع این کنسول عنوان‌شده است. سونی قول داده است که در ماه‌های آینده رویدادهای بیشتری برای معرفی این کنسول داشته باشد و درنتیجه منتظر خبرهای بیشتری در این مورد باشید.

۲
فرق بین نسخه های پلی استیشن 5 چیست ؟

سونی دو نسخه مختلف از این سخت افزار نو را معرفی کرده است. اولین نسخه قابلیت خواندن دیسک های بلوری 4K را دارد و با خرید دیسک فیزیکی بازی می توان آن را مستقیم نصب کرد. هر چند این باعث شده است که ظاهر کنسول کمی ضخیم تر شود. نسخه دیگری دیجیتالی است و بدون هیچ گونه دیسک است. در این نسخه تمامی بازی ها را باید به صورت دیجیتالی و از طریق فروشگاه آنلاین سونی خریداری و دانلود کرد. این باعث شده است که کنسول ظاهری لاغرتر داشته باشد و به نوعی سبک تر است.

۳
پلی استیشن 5 قوی تر است یا ایکس باکس سری ایکس ؟

هر دو کنسول سونی و مایکروسافت ویژگی های خاصی داخل کنسولشان گنجانده است و همین جواب به سوال را سخت می کند. از سویی سونی از حافظه SSD با سرعت 5.5 گیگابیت بر ثانیه استفاده کرده است که در نوع خودش بی نظیر است و اکس باکس از این نظر کم می آورد. در سوی دیگر کارت گرافیک Xbox Series X دارای ترافلاپ بیشتری است و همین قدرت پردازشی بیشتری را در اختیار کنسول قرار می دهد. با مقایسه ای ساده، کنسول Xbox از نظر پردازنده و کارت گرافیک قوی تر است.

۴
آیا بازی های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 هم اجرا می شوند ؟

سونی به منظور کشاندن افراد بیشتری به سمت پلی استیشن 5 از قابلیت اجرای بازی های کنسول پلی استیشن 4 روی این سخت افزار جدید پرده برداشته است. بیش از 4000 بازی از کنسول نسل هشتم روی این سخت افزار جدید در دسترس خواهند بود. در ابتدا تنها چند صد بازی در دسترس خواهند بود و در طی زمان شاهد اضافه شدن بازی های بیشتری خواهیم بودیم. می توانید از بازی های قدیمی نیز استفاده کنید و جواب سوال شما بله است.

۵
کنسول پلی استیشن 5 تنها به صورت عمودی قرار می گیرد ؟

سونی کنسول تازه خود را با قرار دادن آن روی یک پایه مخصوص معرفی کرد. این به معنی آن نیست که کنسول را نمی توان در حالت عمودی نیز قرار داد و در این مورد نگران هیچ چیز نباشید. هر چند طراحی کنسول به صورت عمودی زیباتر خواهد بود. در حالت افقی نیز رنگ مشکی کنسول بیشتر به چشم خواهد آمد.

۶
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    فرشاد

    مهمان

    سلام OMG
    PS5 کی میاد؟

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به فرشاد

      نویسنده

      سلام
      آخر سال میلادی 2020 همون اواخر آذر

  • Avatar

    عرفان

    مهمان

    با سلام و خسته نباشید.آیا بازی های ps5 قابلیت اجرا بر روی ps4 را خواهند داشت؟

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به عرفان

      مدیر سایت

      سلام
      پایین مقاله نوشته شده دوست گرامی

    • Avatar

      هادی در پاسخ به عرفان

      مهمان

      هاااااااااا