حسام شالیکاریان

راهنمای خرید ماوس گیمینگ – بخش اول – پاییز 98

حسام شالیکاریان 12 آبان 1398 1 دیدگاه
4,044 بازدید

ماوس به‌عنوان یکی از دو ارکان اصلی و موردنیاز گیمرها، وظیفه قابل‌توجهی در برقراری ارتباط میان کاربر و کامپیوتر ایفا می‌کند. از سوی دیگر برخی از پارامترهای مهم یک ماوس خوب ازجمله ارگونومی، دقت و نوع سنسور در عملکرد آن به شدت تأثیرگذار است و شرکت‌های تولیدکننده باید به این موارد دقت کنند. در راهنمای خرید ماوس گیمینگ که شامل دو بخش می‌شود، به معرفی بهترین ماوس‌های گیمینگ موجود در بازار می‌پردازیم.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

به چه امکاناتی نیاز دارید؟

سطح سلیقه و نیاز کاربران بسیار متفاوت است، به‌خصوص برای گیمرها که با توجه به ژانر موردعلاقه خود باید یک ماوس با مشخصات متناسب با همان ژانر خریداری کنند. به‌عنوان‌مثال یک گیمر در ژانر شوتر نیازی به کلیدهای جانبی زیاد ندارد، اما چنین رویه‌ای برای یک گیمر در ژانر استراتژیک به طور کامل متفاوت است.

ماوس‌های گیمینگ مشخصاتی دارند که به‌سادگی قابل‌تشخیص هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ابعاد بزرگ‌تر نسبت به ماوس‌های معمولی
  • ماوس‌های گیمنگ به طور معمول سیمی هستند
  • طراحی آن‌ها متفاوت و در برخی موارد منحصربه‌فرد است
  • مجهز به کلیدهای جانبی و اضافی هستند
  • مجهز به کلیدهای قابل‌برنامه‌ریزی توسط نرم‌افزار هستند
  • به نورپردازی مجهزند (تک‌رنگ یا RGB باقابلیت برنامه‌ریزی)
  • سنسور حرفه‌ای لیزری یا نوری با دقت بالا دارند
  • طول سیم آن‌ها بلندتر از ماوس‌های معمولی است (1.8 متر در بیشتر مدل‌ها)

ممکن است یک ماوس گیمینگ برخی از این مشخصات را برخوردار بوده یا اینکه در مدل‌های حرفه‌ای، همه این موارد را شامل شود. وجود هرکدام از قابلیت‌های ذکرشده در قیمت نهایی محصول تأثیرگذار است، به‌خصوص در مورد کلیدهای اضافی قابل‌برنامه‌ریزی (کلیدهای ماکرو) و نورپردازی RGB که همین دو مورد به افزایش قیمت ماوس گیمینگ منجر می‌شوند.

اگر هدف شما از کلیدهای اضافی، دو کلید Back و Forward است، باید به این نکته اشاره‌کنیم که کلیدهای اضافی گیمینگ فراتر از این دو تلقی شده و در مدل‌های حرفه‌ای قابلیت برنامه‌ریزی و اعمال یک دستور خاص رادارند.

در خصوص کابل نیز مواردی ازجمله طول کابل (که در ماوس‌های گیمینگ به‌طورمعمول 1.8 متر است) و روکش آن از اهمیت بیشتری برخوردارند. ماوس‌های گیمینگ از روکش بافته شده بهره می‌برند تا مقاومت آن‌ها در برابر جابجایی، قطع و وصل متعدد به کامپیوتر و حوادث مختلف افزایش یابد. همچنین ماوس‌های گیمینگ در بخش پورت USB به روکش طلا مجهزند تا از اتصالی باکیفیت و بدون نوسان و نویز بهره‌مند شوید.

برندهای موجود در بازار

در بخش ماوس شاهد حضور برندهای متعدد در بازار داخلی هستیم که نمی‌توان همه آن‌ها را در دسته محصولات باکیفیت قرار داد. برندهای معتبر در کنار قابلیت‌های متعدد و کیفیت ساخت بالا، علاقه‌ای به زرق‌وبرق فراوان ندارند و شکل و شمایل محصولات آن‌ها بسیار شیک و منحصربه‌فرد است.

نکته مهمی که در خصوص برندهای متفرقه به وفور مشاهده می‌شود، وجود کالای مشابه در سبد محصولات دو یا چند نام تجاری مختلف است. به‌عنوان‌مثال دو برند، سفارش کالای موردنیاز خود را به یک تأمین‌کننده ملحق می‌کنند و تنها موردی که دراین‌بین تفاوت ایجاد می‌کند، درج نام تجاری آن‌هاست. چنین اتفاقی در سال‌های اخیر برای چند برند داخلی رخ‌داده و همه آن‌ها کالای خود را از یک تأمین‌کننده OEM در چین تهیه‌کرده‌اند.

این اتفاق برای برندهای مطرح و شناخته‌شده به‌هیچ‌وجه رخ نمی‌دهد و آن‌ها از سبک طراحی و المان‌های انحصاری خود در ساخت محصول استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب نمی‌توان یک ماوس را در سبد کالای دو نام تجاری معتبر مشاهده کرد.

هشدار جدی: گول ظاهر ماوس‌های گیمینگ ارزان قیمت را نخورید. در بازار داخلی به تعداد بسیار زیادی ماوس گیمینگ با طرح‌های اغوا کننده وجود دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها از کیفیت ساخت، عملکرد، ارگونومی و طول عمر بالا بهره‌ای نبرده‌اند.

از برندهای تولید کننده ماوس گیمینگ می‌توان به RAZER، Logitech و Steel Series اشاره کرد که توسط بازیکنان حرفه‌ای در مسابقات متعدد جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برندهای دیگری از جمله Corsair، Cooler Master، Rapoo، ASUS، A4tech، MSI، Cougar و Gamdias نیز ماوس‌های گیمینگ متعددی تولید می‌کنند که بسیاری از آن‌ها در بازار داخلی فعالیت مداوم دارند.

در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های سازنده قطعات کامپیوتر از جمله ایسوس و ام اس آی نیز به تولید تجهیزات جانبی پرداختند تا سبد کالای خود را کامل کنند. به دلیل جایگاه این دو برند در بازارهای جهانی، تجهیزات جانبی آن‌ها نیز با استقبال قابل‌توجه کاربران مواجه شده است.

Green GM401

ماوس گیمینگ Green GM401

نام تجاری گرین به‌عنوان یک تولیدکننده داخلی و واردکننده محصولات MSI، Chenbro و TOTO Link از سال‌های گذشته نسبت به عرضه ماوس و کیبرد در بازار داخلی اقدام کرده است. به‌مرورزمان و دریافت بازخورد از کالاهای عرضه‌شده، دامنه محصولات وسیع‌تر شده و اکنون ماوس گیمینگ نیز در سبد کالای گرین مشاهده می‌شود. یکی از ماوس‌های گیمینگ خوش قیمت این برند بانام GM401 باقیمت 148 هزار تومان به فروش می‌رسد. طراحی ظاهری ماوس گرین GM401 در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد و وجود نورپردازی روی بدنه سبب ایجاد ظاهری متفاوت می‌شود. کلیدهای روی ماوس شامل کلید چپ و راست، بک و فروارد، اسکرول و درنهایت کلید مخصوص تنظیم دقت سنسور یا همان DPI می‌شود.

بخش پایین بدنه ماوس که دست کاربر روی آن قرار می‌گیرد، به‌صورت طرح دار است تا از تعریق و لغزش دست روی آن جلوگیری شود. بخشی از این قسمت نیز رنگی متفاوت از پلاستیک ABS مشکی‌رنگ بدنه دارد تا نمای متفاوتی ایجاد کند. نورپردازی بخش پایین بدنه به‌صورت دقیق دورتادور همین ناحیه طرح دار قرارگرفته است.

حس‌گر اپتیکال به‌کاررفته در ماوس گرین GM401 از دقت 2400 نقطه در هر اینچ (DPI) پشتیبانی می‌کند و توسط کلید اختصاصی قادر به انتخاب دفت سنسور در چهار سطح 800/1200/1600/2400 نقطه در هر اینچ خواهید بود. اتصال ماوس به کامپیوتر و تجهیزات مختلف توسط پورت USB و یک کابل 1.5 متری انجام می‌شود.

  1. بدنه پلاستیک فشرده ABS
  2. 6 کلید شامل Back و Forward
  3. سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 2400DPI
  4. نورپردازی تک‌رنگ (رنگ بنفش!)
  5. کابل 1.5 متری
  6. طول 127 میلی‌متر / وزن 110 گرم
قیمت این محصول در ایران : 148,000 هزارتومان

Rapoo V280

ماوس گیمینگ Rapoo V280

برند رپو ازجمله تولیدکنندگان تجهیزات جانبی کامپیوتر است که محصولاتی با طراحی خاص، ظاهر جذاب، کارایی بسیار خوب و قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند. ماوس گیمینگ رپو مدل V280 نیز تمام موارد ذکرشده را در خود جای‌داده و با توجه به قیمت 370 هزارتومانی، ارزش خرید بالایی دارد.

رپو V280 از طراحی بسیار زیبا به همراه نورپردازی RGB در نقاط مختلف بدنه بهره می‌برد و ارائه طیف رنگ RGB به‌صورت خطی سبب زیبایی دوچندان آن شده است. ارگونومی ماوس با توجه به طول 130 میلی‌متری و وزن 140 گرمی در سطح خوبی ارزیابی می‌شود، هرچند ارتفاع 35 میلی‌متری آن برای برخی از کاربران ناخوشایند جلوه می‌کند.

تعداد، نوع و کاربرد کلیدهای رپو V280 همانند ماوس گرین GM401 است و شامل 6 کلید می‌شود. سنسور اپتیکال به‌کاررفته در این محصول رپو از حداکثر دقت 7000 نقطه در هر اینچ پشتیبانی می‌کند و با استفاده از کلید اختصاصی DPI می‌توانید دقت سنسور را روی محدوده موردنظر خودتنظیم کنید.

سطح بدنه به رنگ مشکی طراحی‌شده و فقط بخش کلیدهای اسکرول و تنظیم DPI دارای رنگ نقره‌ای است. دو سمت بدنه در محل قرارگیری دست، طرح‌های لانه‌زنبوری در نظر گرفته‌شده که سبب افزایش ارگونومی و راحتی کاربر در کار با ماوس می‌شود.

  1. سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 7000DPI
  2. 6 کلید شامل Back و Forward
  3. نورپردازی RGB قابل تنظیم
  4. کابل 1.8 متری بافته‌شده
  5. طول 130 میلی‌متر / وزن 140 گرم
قیمت این محصول در ایران : 355,000 هزارتومان

SteelSeries Rival 100
ماوس گیمینگ استیل سریز مدل SteelSeries Rival 100

برند شناخته‌شده در صنعت گیم و تجهیزات جانبی که محصولات آن همواره موردتوجه گیمرها قرار دارد. شاید با شنیدن نام Steel Series و دانستن سابقه این برند در تولید تجهیزات گیمینگ، این موضوع به ذهنتان خطور کند که اجناس استیل سریز قیمت بالایی دارند؛ اما مدیران شرکت برای فراگیر شدن استفاده از این برند، محصولاتی با سطح قیمت متنوع طراحی و تولید کردند تا با هر بودجه‌ای قادر به خریداری تجهیزات گیمینگ باشید.

ماوس گیمینگ استیل سریز مدل Rival 100 بدنه‌ای کوچک به طول 120.6 میلی‌متر و وزنی برابر 90 گرم دارد که نشان‌دهنده ابعاد کوچک آن است. بااین‌وجود استیل سریز 6 عدد کلید همانند دو ماوس پیشین روی رایوال 100 نصب کرده است. سنسور اپتیکال به‌کاررفته روی آن از حداکثر دقت 4000CPI پشتیبانی می‌کند که در درجات مختلف توسط کاربر قابل تنظیم است.

تعداد 4000 واحد CPI (مخفف Count Per Inch) به معنی سنجش این تعداد گام در هر اینچ است. نورپردازی در ماوس Rival 100 روی دو بخش از بدنه شامل ناحیه دور کلید اسکرول و روی لوگوی این برند در نظر گرفته شده است. نورپردازی ماوس Steel Series از نوع RGB بوده که افکت‌هایی نیز برای آن قابل انتخاب است. رنگ‌بندی متنوع بدنه ازجمله مشکی، سفید، زرد، قرمز، طلایی، سبز و بنفش به کاربران برای ست کردن تجهیزات گیمینگ کمک می‌کند.

  1. سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 4000CPI
  2. 6 کلید شامل Back و Forward
  3. نورپردازی RGB
  4. کابل به طول 1.8 متر
  5. طول 120.6 میلی‌متر / وزن 90 گرم
قیمت این محصول در ایران : 485,000 هزارتومان

ASUS ROG Strix Impactماوس گیمینگ ASUS ROG Strix Impact

ایسوس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزار، تبلت، نوت بوک و تجهیزات شبکه، یک زیر برند گیمینگ به نام ROG دارد که محصولات مختص به گیم خود را تحت این برند تولید و روانه بازار می‌کند. ماوس گیمینگ ROG STRIX Impact نیز یکی از همین محصولات اختصاصی و البته خوش قیمت و کارآمد از این برند تایوانی است.

طراحی یکدست ماوس سبب شده تا ابعاد آن بزرگ‌تر از چیزی که هست، به نظر آید. طول 115 میلی‌متری ماوس ایمپکت برای گیمرهایی با دستان کوچک مناسب است و وزن 112 گرمی آن به بهبود ارگونومی آن کمک می‌کند. به‌طور حتم گیمرها علاقه‌ای به یک ماوس کوچک ندارند، اما طراحی Impact به گونه ایست که به‌خوبی دست روی آن قرار می‌گیرد.

سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 5000DPI و کلید اختصاصی برای تنظیم آن در مقادیر از پیش تعیین‌شده، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماوس ایمپکت ایسوس به شمار می‌روند. محصول حرفه‌ای ایسوس با وجود مشخصات خوب خود، فاقد کلیدهای بک و فروارد است که همین موضوع احتمال حذف آن از لیست انتخاب برخی از گیمرها را افزایش می‌دهد.

سوییچ OMRON به‌کاررفته در کلیدهای ماوس سبب افزایش طول عمر آن‌ها به بیش از 50 میلیون بار کلیک می‌شود. نورپردازی روی لوگوی ROG از نوع RGB و قابل شخصی‌سازی توسط کاربر است. همچنین با استفاده از نرم‌افزار AURA SYNC ایسوس می‌توانید نورپردازی و افکت‌های آن را با سایر قطعات ایسوس که دارای این قابلیت هستند، همگام‌سازی کنید.

  1. سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 4000CPI
  2. 4 کلید فاقد Back و Forward
  3. نورپردازی RGB با قابلیت همگام‌سازی توسط نرم‌افزار AURA SYNC
  4. طول 115 میلی‌متر / وزن 112 گرم
قیمت این محصول در ایران : 690,000 هزارتومان

Lenovo Y Gaming Precisionماوس گیمینگ Lenovo Y Gaming Precision

نام تجاری Lenovo بیشتر به‌واسطه تولید لپ‌تاپ‌های متنوع و همچنین کامپیوترهای آماده شناخته می‌شود، اما بخش گیمینگ این برند فعالیت‌هایی برای تولید تجهیزات جانبی ازجمله ماوس دارد. ماوس گیمینگ Y Gaming Precision یکی از محصولات حرفه‌ای لنوو برای بازیکنان حرفه‌ای به شمار می‌رود که طراحی ظاهری جالبی دارد.

مهم‌ترین ویژگی ظاهری ماوس، وجود نقش Y روی بدنه به شمار می‌رود که زیر آن توسط دیودهای نوری احاطه‌شده است. طول حدود 139 میلی‌متری ماوس به گیمرها نوید یک کالای خوش‌دست با ارگونومی بالا را می‌دهد، به‌خصوص اگر بدانید که وزن این ماوس با بهره‌گیری از چهار عدد وزنه تا 170 گرم افزایش می‌یابد. لنوو وزنه‌های مخصوص ماوس را درون یک قاب به شکل حرف Y قرار داده که نکته قابل‌توجهی ازنظر دقت به جزییات به شمار می‌رود.

تمام این نکات ریز در طراحی و مشخصات نشان می‌دهد که Lenovo توجه ویژه‌ای روی جزییات دارد و برای تولید Y Gaming Precision سنگ تمام گذاشته است. ماوس لنوو برای آن دسته از گیمرهایی که به دلیل ژانر بازی موردعلاقه خود به کلیدهای متعدد نیاز دارند، بسیار مناسب است. وجود 9 کلید در نقاط مختلف ماوس صحت این ادعا را تائید می‌کند، نکته‌ای که در ماوس‌های پیشین راهنمای خرید در این سطح وجود نداشت.

سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 8200DPI فعالیت کرده و کاربر می‌تواند از مقادیر از پیش تعیین‌شده، نسبت به انتخاب دقت موردنظر اقدام کند. سوییچ‌های OMRON به‌کاررفته در ماوس لنوو قابلیت کارکرد به میزان 20 میلیون بار کلیک را دارند که مدت‌زمان کمتری نسبت به ماوس ایسوس ایمپکت است. نورپردازی به‌کاررفته فقط شامل یکرنگ قرمز می‌شود و اثری از طیف وسیع رنگ‌های RGB نیست که می‌تواند به‌عنوان یک نکته منفی تلقی شود.

  • سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 8200DPI
  • 9 کلید شامل Back و Forward و کلیدهای جانبی
  • نورپردازی قرمزرنگ
  • قابلیت نصب وزنه‌های اضافی
  • کابل به طول 1.8 متر بافته‌شده
  • طول 133.8 میلی‌متر / وزن 170 گرم
قیمت این محصول در ایران : 890,000 هزارتومان

Razer DeathAdder Eliteماوس گیمینگ Razer DeathAdder Elite

سرانجام انتظار شما برای معرفی یک ماوس گیمینگ از برند RAZER به پایان رسید و ماوس Deathadder Elite یکی از گزینه‌های راهنمای خرید وب‌سایت پارسی گیم به شمار می‌رود. محصولی زیبا، خاص و متفاوت که هر سه خصلت محصولات برند ریزر را در خود جای‌داده است.

طبق اعلام ریزر، تاکنون بیش از 10 میلیون عدد ماوس Deathadder Elite در سراسر جهان به فروش رسیده که نشان‌دهنده شدت موفقیت آن است. سنسور فوق حرفه‌ای ریزر از حداکثر دقت 16000DPI پشتیبانی می‌کند و این میزان توسط دو کلید زیر کلید اسکرول قابل‌افزایش یا کاهش است. سوییچ‌های OMRON به‌کاررفته در ماوس گیمینگ ریزر، طول عمر قابل‌توجه 50 میلیون بار کلیک را ارائه می‌دهد. نورپردازی ماوس در دو بخش روی کلید اسکرول و لوگوی ریزر لحاظ شده که از طیف وسیع 16.5 میلیون رنگ دامنه RGB پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزار Synapse 3 قابلیت شخصی‌سازی و اعمال افکت‌های متعدد را در دسترس کاربران قرار می‌دهد تا باسلیقه خود و بر اساس تم نورپردازی سایر قطعات، رنگ یا افکت موردنظر خود را انتخاب کنند.

  1. سنسور اپتیکال با حداکثر دقت 16000DPI
  2. 7 کلید شامل Back و Forward و کلیدهای جانبی
  3. نورپردازی RGB با نرم‌افزار اختصاصی Synapse 3
  4. سوییچ‌های OMRON با طول عمر 50 میلیون کلیک
  5. کابل به طول 2.1 متر بافته‌شده
  6. طول 127 میلی‌متر / وزن 105 گرم
قیمت این محصول در ایران : 1,650,000 هزارتومان

Razer Lanceheadماوس گیمینگ Razer Lancehead

دومین نماینده از برند ریزر و اولین ماوس راهنمای خرید که مجهز به سنسور لیزری است و با نام LanceHead در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. نکته جالب‌توجه دیگر در خصوص LanceHead، نوع ارتباط آن با کامپیوتر، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات دارای فناوری بی‌سیم بلوتوث است.

ماوس گیمینگ ریزر لنس هد اولین محصول بی‌سیم حاضر در راهنمای خرید پارسی گیم است و برای ارتباط از یک دانگل 2.4 گیگاهرتزی بهره می‌برد. برد مفید ماوس در حدود 10 متر است و با توجه به شرایط محیط، امکان افزایش یا کاهش میزان برد وجود دارد. حداکثر دقت سنسور لیزری ریزر برابر با 16000DPI بوده که توسط کلیدهای اختصاصی قابل تنظیم توسط کاربر است.

ریزر روی ماوس گیمینگ بی‌سیم خود تعداد 9 کلید قرار داده که شامل بک و فروارد، افزایش یا کاهش دقت سنسور و کلیدهای جانبی می‌شود. کلیدهای مکانیکی به‌کاررفته روی ماوس سبب افزایش طول عمر و کارایی آن‌ها می‌شود. برخلاف اعلام برخی از وب‌سایت‌ها، ماوس LANCEHEAD قابلیت کارکرد با هر دودست راست و چپ را دارد و کلیدها به توازن یکدیگر در دو سمت بدنه نصب‌شده‌اند.

نورپردازی در این محصول به کلیدهای جانبی امتدادیافته و از طیف وسیع رنگ‌های RGB پشتیبانی می‌کند. به‌منظور شخصی‌سازی نورپردازی و سایر تنظیمات این محصول، نرم‌افزار اختصاصی Synapse 3 ریزر ارائه می‌شود. ریزر یک کابل 2.7 متری به همراه یک تبدیل برای عملیات شارژ باتری داخلی ماوس در نظر گرفته است.

  1. سنسور لیزری با حداکثر دقت 16000DPI
  2. ارتباط بی سیم بلوتوث با دانگل 2.4 گیگاهرتزی
  3. برد مفید 10 متر
  4. 9 کلید قابل‌برنامه‌ریزی توسط نرم‌افزار اختصاصی
  5. نورپردازی RGB با نرم‌افزار اختصاصی Synapse 3
  6. کابل شارژر به طول 2.1 متر بافته‌شده
  7. طول 117 میلی‌متر / وزن 111 گرم
قیمت این محصول در ایران : 2,850,000 هزارتومان
این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید ماوس گیمینگ رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    امیر

    مهمان

    سلام شما فروشگاه ندارید این محصولات رو بفروشین ؟ یا میشناسین جایی رو داشته باشه ؟

    پاسخ دهید