راهنمای خرید حافظه رم گیمینگ
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید حافظه رم گیمینگ – پاییز 98

حسام شالیکاریان 11 مهر 1398 16 دیدگاه
6,243 بازدید

حافظه رم RAM یکی از قطعات مهم و مؤثر در کامپیوترهای شخصی به شمار می‌رود که انتخاب بهترین مدل متناسب با سخت‌افزار شما، وابسته به چند پارامتر مختلف است. مهم‌ترین پارامترهایی که توسط کاربران موردتوجه قرار می‌گیرد، ظرفیت و فرکانس کاری (در اصطلاح عامیانه باس رم) هستند؛ اما در راهنمای خرید حافظه رم گیمینگ قصد داریم علاوه بر معرفی چند مدل حافظه DDR4 مخصوص کاربرد گیمینگ، به معرفی عوامل مؤثر در انتخاب حافظه رم بپردازیم.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

چند گیگ رم لازم دارم؟

شاید بتوان این سؤال را به عنوان مهم‌ترین و دارای بالاترین مرتبه پرسش در خصوص RAM دانست. پس بهتر است به‌جای بحث اضافه به پاسخ اصلی بپردازیم.

  1. 4 تا 8 گیگابایت: برای کاربرد اداری و خانگی، وبگردی، تماشای فیلم و البته اجرای بازی در سطح متوسط
  2. 8 تا 16 گیگابایت: اجرای انواع بازی در سطح متوسط و حرفه‌ای، رندرینگ و انجام چند کار به صورت هم‌زمان (مالتی تسک)، استریم آنلاین
  3. 16 تا 32 گیگابایت: رندرینگ حرفه‌ای، اجرای بازی با وضوح تصویر 4K و در نظر گرفتن بالاترین تنظیمات گرافیکی، استریم آنلاین، مالتی تسک پیشرفته با تعداد پردازش‌های هم‌زمان بیشتر

در حال حاضر وجود حافظه رم با ظرفیت کمتر از 4 گیگابایت به‌عنوان یک معضل بزرگ به شمار می‌رود و شما در اجرای پردازش‌های ساده نیز با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان می‌شوید. درصورتی‌که کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ شما از حجم حافظه کمتر از 4 گیگابایت پشتیبانی می‌کند، این به معنی منقرض شدن نسل آن دستگاه است!

فرکانس بیشتر چه کاربردی دارد؟

این پرسش هم بسیار مطرح می‌شود که فرکانس بیشتر حافظه رم چه کاربردی دارد و چرا باید هزینه به‌مراتب بیشتری برای فرکانس بالاتر پرداخت کرد. در حال حاضر بیشتر دستگاه‌های تولیدشده از حافظه‌های DDR4 پشتیبانی می‌کنند و فرکانس‌های 2133 مگاهرتز در انواع لپ‌تاپ‌ها و 2400 مگاهرتز در کامپیوترهای شخصی به‌عنوان فرکانس پایه شناخته می‌شوند. البته موارد استثنایی نیز برای هر دو مورد وجود دارد و ممکن است فرکانس پایه در برخی مدل لپ‌تاپ‌های 2400 مگاهرتز و در برخی مادربردهای مخصوص PC 2133 مگاهرتز باشد.

افزایش فرکانس حافظه سبب افزایش پهنای باند و در نتیجه سرعت بخشیدن به عملیات دسترسی به داده‌ها می‌شود. هر چند برای خریداری و نصب حافظه‌هایی با فرکانس کاری بالا محدودیت‌هایی وجود دارد، به‌عنوان‌مثال مادربرد و چیپ ست پردازنده قادر به پشتیبانی از فرکانس مورد نظر نیستند. البته از قیمت به مراتب بالاتر حافظه‌های رم با فرکانس بالاتر نباید به‌سادگی عبور کرد.

  1. 2133 تا 2400 مگاهرتز: درصورتی‌که یک کاربر خانگی و اداری هستید که هر از گاهی به اجرای بازی‌های نه چندان قدرتمند و به روز می‌پردازید، فرکانس کاری 2133 تا 2400 مگاهرتز به‌طور کامل جوابگوی نیاز شما خواهد بود.
  2. 2400 تا 3000 مگاهرتز: وقتی می‌خواهید برای اجرای گیم، رندرینگ و مالتی تسک مسلح شوید، فرکانس در محدوده 2400 تا 3000 مگاهرتز به کارتان می‌آید. بسیاری از مادربردهای دسکتاپی از این محدوده فرکانس پشتیبانی می‌کنند و حافظه‌های بی‌شماری با فرکانس‌های مورد نظر در بازار وجود دارند.
  3. بالاتر از 3000 مگاهرتز: وقتی اسپانسر خرید کامپیوتر حرفه ای شما، پدر گرانقدر است، به فرکانس‌های بالاتر از 3000 مگاهرتز فکر می‌کنید، در غیر این صورت نزدیک شدن به چنین حافظه‌هایی دل شیر می‌خواهد و جیب پر از پول!

زمان پاسخ‌دهی یا CAS Latency

زمان پاسخ‌دهی در حافظه رم که به‌اختصار CL شناخته می‌شود، به مدت‌زمان بین خواندن دستور توسط رم و دستیابی به داده گفته می‌شود. حافظه‌های DDR4 از نظر زمان پاسخ‌دهی بر اساس یک عدد دو رقمی دسته‌بندی می‌شوند و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد، به معنی سرعت بالاتر در دسترسی به داده هاست.

به عنوان مثال انواع حافظه رم DDR4 از زمان پاسخ‌دهی در محدوده CL16/CL17/CL18 بهره می‌برند و در جدال میان دو ماژول رم با ظرفیت و فرکانس مشابه، حافظه‌ای سریع‌تر محسوب می‌شود که از زمان پاسخ‌دهی کمتر برخوردار است. باید به این نکته توجه کنید که در صورت افزایش فرکانس، احتمال افزایش زمان پاسخ‌دهی نیز وجود دارد. به‌این‌ترتیب اگر قصد خرید حافظه رم DDR4 با فرکانس بالا دارید، گزینه‌هایی با CL کمتر را در اولویت قرار دهید.

چند تا ماژول رم لازمه؟

اینکه چند ماژول رم خریداری کنید، بستگی به نیاز شما در مجموع حافظه و البته قابلیت پشتیبانی مادربرد PC یا لپ‌تاپ شما دارد. به طور حتم محدودیت‌های شما در به‌کارگیری ماژول‌های حافظه در لپ‌تاپ‌ها به مراتب بیشتر است. قبل از انتخاب کیت حافظه باید به موارد زیر توجه کنید:

  • به صفحه مدل مادربرد خود در سایت سازنده مراجعه کرده و تعداد اسلات ها، حداکثر ظرفیت قابل نصب روی هر اسلات و در نهایت حداکثر فرکانس قابل پشتیبانی را بررسی کنید.
  • برای اطمینان خاطر بیشتر، لیست حافظه‌های رم تست شده توسط مادربرد کامپیوتر شخصی خود را از وب سایت سازنده چک کنید.

تعداد ماژول قابل نصب به چیپ ست مورد استفاده روی مادربرد بستگی دارد، به این صورت که در بیشتر مادربردها قادر به استفاده از چینش دو کانال (بهره‌مندی از ترکیب قدرت و پهنای باند دو ماژول در کنار یکدیگر) هستید. حتی اگر مادربرد شما دارای 4 اسلات رم باشد، حافظه‌ها به صورت اسلات های زوج و فرد شناسایی می‌شوند تا عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

هیت سینک و نورپردازی

وقتی‌که در خصوص قطعات گیمینگ صحبت می‌کنیم، به‌طور حتم ظاهر زیبا از جمله نکات بسیار مهم به شمار می‌رود. در خصوص انواع حافظه رم، عملیات زیباسازی از دو طریق هیت سینک و نورپردازی تک‌رنگ یا RGB صورت می‌پذیرد. هر دو ویژگی ذکرشده به طور معمول در حافظه‌های به نسبت گران‌قیمت بازار ارائه می‌شوند. هیت سینک در رم ها از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند که علاوه بر هزینه ساخت ارزان، به‌سادگی قابل شکل‌دهی هستند. از سوی دیگر انتقال حرارت در این آلیاژ بسیار سریع انجام می‌شود و به‌طور کلی آلومینیوم طبع سرد دارد!

آلومینیوم به سادگی قابل فرم دهی و البته رنگ‌آمیزی است و بنا بر دلایلی که به آن‌ها اشاره کردیم، این آلیاژ توسط شرکت‌های تولیدکننده حافظه رم مورداستفاده قرار می‌گیرد. هیت سینک با اتصال به چیپ ست های حافظه سبب کاهش دما شده و علاوه برای بهبود عملکرد طولانی‌مدت به افزایش طول عمر حافظه منجر می‌شود. نورپردازی حافظه رم نیز در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه شرکت‌های تولیدکننده و کاربران قرارگرفته، به‌گونه‌ای که بسیاری از حافظه‌های گیمینگ و حرفه ای به قابلیت نورپردازی مجهزند. نورپردازی در RAM به دو صورت تک‌رنگ (سفید، قرمز، آبی و در موارد بسیار محدود در رنگ‌های دیگر) و RGB (رنگ‌های متنوع و بی شمار) تقسیم می‌شود. در مدل‌های RGB باید به محدوده و طیف رنگ‌ها، قابلیت شخصی‌سازی و اعمال افکت‌های از پیش تعیین‌شده دقت کنید. به طور حتم حافظه‌هایی که از تمامی موارد ذکرشده پشتیبانی کنند، قیمت بسیار بالاتری دارند.

Geil Evo X RGB 4GB DDR4 2400 CL16

حافظه رم تک کانال Geil Evo X RGB 4GB DDR4 2400 CL16

برند Geil یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده انواع حافظه رم در سطح جهان به شمار می‌رود و مدت کوتاهی است که برخی از محصولات این برند در بازار داخلی نیز به صورت منظم به فروش می‌رسد. ابتدا به معرفی یک رم تک کانال یا تک ماژول با ظرفیت 4 گیگابایت و فرکانس 2400 مگاهرتز می‌پردازیم که گزینه‌ای مناسب برای گیمرهایی با بودجه بسیار محدود است.

البته این دسته از کاربران می توانند در آینده با افزودن یک ماژول رم مشابه، از ترکیب دو کاناله و ظرفیت حافظه بیشتر بهره‌مند شوند. ماژول رم Geil Evo X برای خنک‌سازی چیپ ست های حافظه از یک هیت سینک آلومینیومی سفید یا مشکی به همراه دیودهای نوری RGB استفاده می‌کند که ترکیب جالب‌توجهی را به وجود آورده‌اند.

  1. یک ماژول با ظرفیت 4 گیگابایت
  2. فرکانس 2400 مگاهرتز
  3. زمان پاسخ‌دهی CL16
  4. ولتاژ کاری 1.2 ولت
  5. مجهز به هیت سینک آلومینیومی سفید یا مشکی
  6. مجهز به نورپردازی RGB
قیمت این محصول در ایران : 355,000 هزارتومان

 

ADATA SPECTRIX D41 8GB RGB 3000 CL16

حافظه رم تک کانال ADATA SPECTRIX D41 8GB RGB 3000 CL16

معرفی یکی از بهترین ماژول‌های حافظه جهان که انتخاب اول بسیاری از اورکلاکرهای حرفه‌ای برای ثبت رکورد به شمار می‌رود، کار چندان سختی نیست. برای انتخاب و معرفی چنین حافظه رم قدرتمندی نیاز به تعلل وجود ندارد و بی‌درنگ باید این محصول را در لیست خرید خود قرارداد.

البته فقط یک مشکل کوچک وجود دارد و آن‌هم قیمت بیش از 1 میلیون تومانی آن به ازای یک ماژول 8 گیگابایتی با فرکانس 3000 مگاهرتز است. فرم خاص طراحی هیت سینک به دفع سریع تر حرارت چیپ ست های حافظه منجر شده و در نتیجه دستیابی به فرکانس‌های بالاتر از طریق اورکلاک به سادگی امکان‌پذیر می‌شود.

نورپردازی RGB به‌کاررفته در شانه هیت سینک برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای بسیار جذاب است و هماهنگی زیبایی با سایر قطعات RGB ازجمله مادربرد و کارت گرافیک به وجود می‌آورد. فرکانس 3000 مگاهرتزی ماژول 8 گیگابایتی ADATA SPECTRIX D41 فقط به مادربردهایی با چیپ ست های قدرتمند Intel و AMD اجازه بهره‌مندی از این رم DDR4 را می‌دهد.

  1. یک ماژول با ظرفیت 8 گیگابایت
  2. فرکانس 3000 مگاهرتز
  3. زمان پاسخ‌دهی CL16
  4. ولتاژ کاری 1.35 ولت
  5. مجهز به هیت سینک آلومینیومی مشکی
  6. مجهز به نورپردازی RGB
  7. قابلیت اورکلاک بی نظیر
قیمت این محصول در ایران : 1,200,000 هزارتومان

G.Skill RipjawsV DDR4 16GB 2400 CL17

حافظه رم دو کانال G.Skill RipjawsV DDR4 16GB 2400 CL17

پس از معرفی دو حافظه رم تک ماژول تک کانال، اکنون زمان معرفی یک حافظه دو کاناله متشکل از دو ماژول رم DDR4 فرارسیدهاست. بعید به نظر می‌رسد که یک گیمر یا کاربر حرفه‌ای، برند جی اسکیل را در بخش حافظه رم به خاطر نیاورد. یک برند حرفه‌ای و معتبر در سطح جهان که همواره محصولاتی باکیفیت و کارایی قابل‌توجه را در کنار قیمت بسیار مناسب عرضه می‌کند.

حافظه‌های سری RipjawsV از اولین سال معرفی و ورود به بازار، همواره به‌عنوان انتخاب اول یک کامپیوتر گیمینگ و حرفه‌ای شناخته می‌شد. این بار نیز در لیست راهنمای خرید حافظه رم وب سایت پارسی گیم، محصولی از خانواده RipjawsV جی اسکیل شامل دو ماژول با ظرفیت 8 گیگابایت و فرکانس 2400 مگاهرتز را برگزیدیم.

فرکانس و ظرفیت رم جی اسکیل در سطحی قرار دارد که بسیاری از مادربردهای نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای بازار قادر به پشتیبانی از آن هستند. ازاین‌رو نگرانی بابت پشتیبانی مادربرد از آن وجود ندارد و همین موضوع، ارزش خرید RipjawsV را افزایش می‌دهد.

هیت سینک زیبا در رنگ‌های متنوع که بیشتر در دورنگ مشکی و قرمز در بازار یافت می‌شود، وظیفه کنترل حرارت را بر عهده دارد. باوجوداینکه این محصول فاقد نورپردازی است، اما کیفیت ساخت بالای هیت سینک آلومینیومی و کیفیت رنگ بالای آن سبب پدید آمدن جلوه خاصی می‌شود.

  1. دو ماژول با ظرفیت 8 گیگابایت به‌صورت دو کاناله
  2. فرکانس 2400 مگاهرتز
  3. زمان پاسخ‌دهی CL17
  4. ولتاژ کاری 1.2 ولت
  5. مجهز به هیت سینک آلومینیومی در دو رنگ مشکی و قرمز
  6. کیفیت ساخت بالا
قیمت این محصول در ایران : 1,400,000 هزارتومان

Team Group DELTA RGB 16GB DDR4 3000 CL16

حافظه رم دو کانال Team Group DELTA RGB 16GB DDR4 3000 CL16

دو ماژول حافظه 8 گیگابایتی ساخت شرکت Team Group که در مجموع ظرفیت 16 گیگابایت را فراهم می‌سازند. فرکانس 3000 مگاهرتزی که توسط مادربردهای حرفه‌ای پیشینانی می‌شود، نشان‌دهنده سطح کاربری حرفه‌ای این محصول است.

حافظه DELTA RGB از سری محصولات T-Force شرکت تیم گروپ است که در کنار مشخصات قابل توجه خود، با قیمت به نسبت مناسبی وارد بازار می‌شود. طراحی روی هیت سینک آلومینیومی بسیار ساده و به دور از طرح‌های پیچیده است و دیودهای نوری نیز به شکل یک نوار، سرتاسر شانه بالای هیت سینک را تحت پوشش قرار داده‌اند.

قابلیت شخصی‌سازی و کنترل نورپردازی توسط نرم‌افزار انحصاری T-Force Blitz و وجود افکت‌های نوری از پیش طراحی‌شده Force Flow RGB به کاربران اجازه اعمال تنظیمات خاص و متنوع را می‌دهد. از سوی دیگر، نورپردازی حافظه رم تیم گروپ قابلیت همگام‌سازی با نرم‌افزار AURA SYNC ایسوس را دارد تا در کنار استفاده از مادربرد و کارت گرافیک ایسوس، قادر به همگام‌سازی نورپردازی و افکت‌ها باشید.

  1. دو ماژول 8 گیگابایتی به‌صورت دو کاناله
  2. فرکانس 3000 مگاهرتز
  3. زمان پاسخ‌دهی CL16
  4. ولتاژ کاری 1.35 ولت
  5. مجهز به هیت سینک آلومینیومی در دو رنگ مشکی و سفید
  6. مجهز به نورپردازی RGB با افکت‌های متعدد
  7. قابلیت شخصی‌سازی نورپردازی توسط نرم‌افزار انحصاری T-Force Blitz
  8. قابلیت همگام‌سازی نورپردازی با نرم‌افزار AURA SYNC ایسوس
قیمت این محصول در ایران : 1,850,000 هزارتومان

Kingston HyperX Predator DDR4 32GB 3000 CL15

حافظه رم دو کانال Kingston HyperX Predator DDR4 32GB 3000 CL15

پس از معرفی دو حافظه رم با ظرفیت مجموع 16 گیگابایت، زمان آن فرا رسیده تا محصولی ویژه با ظرفیت مجموع 32 گیگابایت را معرفی کنیم. کیت حافظه Kingston HyperX Predator شامل دو ماژول 16 گیگابایتی و فرکانس قابل‌توجه 3000 مگاهرتز که برای یک گیمر فوق حرفه‌ای و هرگونه فعالیت رندرینگ و مالتی تسک مناسب است.

حافظه شرکت کینگستون فاقد نورپردازی است، اما یک هیت سینک شانه بلند زیبا و با کیفیت ساخت قابل‌توجه وظیفه خنک‌سازی و البته زیباسازی آن را بر عهده دارد. طراحی روی هیت سینک آلومینیومی با ترکیب رنگ روی آن هماهنگی بسیار خوبی دارد و جلوه خاصی به اسمبل شما می‌بخشد. البته محدودیت نصب خنک‌کننده پردازنده بادی (Air Cooler) را به دلیل ارتفاع بلند هیت سینک نباید از یاد برد و هنگام خرید خنک‌کننده باید به این محدودیت توجه کنید.

به طور حتم 32 گیگابایت حافظه برای گیمر های حرفه ای نیز به عنوان یک رویا شناخته می‌شود، اما گیمرهای امروزی علاقه دارند تا هنگام اجرای بازی به انجام چند پردازش دیگر از جمله استریم آنلاین، دانلود، آپلود و اجرای چند سرویس مورد نیاز و ضروری برای اجرای بازی بپردازند. همه این پردازش‌ها به طور حتم به پردازنده مرکزی و حافظه رم نیاز دارند و از این رو به کارگیری حجم حافظه مناسب می‌تواند از بروز محدودیت‌ها و مشکلات جلوگیری کند.

حافظه موردنظر ما از برند کینگستون در بخش زمان پاسخ‌دهی که پارامتر مهمی در حافظه رم به شمار می‌رود، بسیار عالی ظاهرشده و با زمان‌بندی CL15 می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن، پهنای باند 24000 مگابایت در ثانیه را در اختیار مادربرد و پردازنده قرار دهد.

  1. دو ماژول با چینش دو کاناله و ظرفیت مجموع 32 گیگابایت
  2. فرکانس 2400 مگاهرتز
  3. زمان پاسخ‌دهی CL15
  4. ولتاژ کاری 1.35 ولت
  5. هیت سینک آلومینیومی با کیفیت ساخت بالا
  6. طراحی ظاهری جذاب
  7. قدرت اورکلاک قابل قبول
قیمت این محصول در ایران : 3,100,000 هزارتومان
این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید رم گیمینگ رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 16 دیدگاه
  • Avatar

    فخرالدین

    مهمان

    با سلام و خسته نباشید
    mother board: z 490 ud
    cpu:i5 – 10400
    ssd:samsung 850 pro 256 gig
    hdd:1 tb
    vga:nvidia gtx 1060 6 gig ddr5 256 bit
    من فقط در رم موندم 3200 بخرم یا 4000 mhz ?

    پاسخ دهید
  • Avatar

    mahyar

    مهمان

    با سلام من 2 تا رم 4 گیگ ddr4 دارم خواستم بدونم اگه مثلا یه بازی که 12 گیگ رم مورد نیازشه رو رو 8 گیگ اجرا کنیم چه اتفاقی میفته؟ ویه سوال دیگه داشتم من توی فارکرای نیوداون مشکل تار بودن صفحه به میزان خیلی کم رو دارم و همچنین خیلی کم حالت برفکی بودن رو مشاهده میکنم، میخواستم بدونم بر میگرده به رم 8؟ بازی هم سیستم پیشنهادی زده رم 8، مثلا وسط فایت یهو صفحه بیشتر تار میشه یکم وایمیستم اوکی میشه در صورتی که من تو فارکرای 5 که سیستم مورد نیازش دقیقا شبیه نیوداون هست اصلا همچنین مشکلی رو ندارم و بازی کاملا شفاف هست، جهت اطلاع تو بازی بین 65 تا 80 فریم رو میگیرم rx570, i3 8100

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به mahyar

      پشتیبانی

      سلام
      هیچ بازی ای تا امروز برای اجرا شدن به رم بیشتر از ۸ نیاز نداشته
      سیستم و ویندوز و کارت گرافیک خود را آپدیت کنید

    • Avatar

      mahyar در پاسخ به mahyar

      مهمان

      ادمین عزیز همه ی درایو های من نسخه 2020 هست
      نمیدونم چرا این مشکلو دارم،تا به الان فقط تو این فارکرای نیوداون این مشکل واسم پیش اومده، به نظرتون میتونه مشکل از کابل hdmi باشه؟ تنظیمات رزولیشن هم رو فول اچ دی هست،اینم بگم با اینکه مانیتور من فول اچ دی هست ولی تو تنظیمات فارکرای نیوداون میشه تا فورکی(3840 × 2160) هم بالا بردش، خیلی عجیبه ،حتی با بالابردن فریم هم میاد پایین، تو تنظیمات بخش رزولیشن مانیتور تو ویندوز هم نوشته 3840 × 2160، وقتی انتخابش میکنم کلمات تار میشه و وقتی میزارم رو فول اچ دی کلمات و نوشته ها کاملا شفاف میشن، با اینکه مانیتور من فول اچ دی هست!!!!! اینارو گفتم شاید ربطی به هم داشته باشن، و فک کنم بهترین جا واسه مطرح کردن مشکل همینجا بود، لطفا اگه باز نظری داشتین در میون بزارین ممنون

    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به mahyar

      پشتیبانی

      از داخل تنظیمات بازی رزولیشن را روی ۱۰۸۰ قرار دهید و گرافیک را کاهش دهید

    • Avatar

      mahyar در پاسخ به mahyar

      مهمان

      والا گرافیکو گذاشتم رو low و رزولیشن رو گذاشتم رو 720 p بازم همین مشکلو دارم، تو metro exodus که خیلی سنگین تر از اینه این مشکلو ندارم رو high بازی می‌کنم، به هرحال ممنون از پاسخگوییتون.

    • Avatar

      mahyar در پاسخ به mahyar

      مهمان

      ادمین عزیز مشکل از ویندوز 10 بود عوض کردم الان همه چی اوکیه
      ممنون از پاسخگوییتون

  • Avatar

    امیر حسین

    مهمان

    سلام . اقا من کارت گرافیک 2g r9 270x دارم تا 4گیگ جواب میده با اور کلاک . سوالم اینجاست . رم من 8گیگه دارم فرکانس 2400کوریسر الان به راحتی بازی نید فور اسپید هیت اجرا می‌کنه البته بعضی وقتا یه لگد میزنم و تصویر یه کوچولو رگه یا دوتیکه میشه و بازی روشنه ایا رم کنم 16 خوب میشه یا کارت گرافیکمو ولی گرافیکمو دوست دارم سگ جونه. موندم یه جا میگن گرافیک مهمه یه جا میگن رم مهمه کی راست میگه سیستم اینه
    Cpu i5 4690k گرافیکم2g asus r9 270x
    رم 8 گیگ کوریسر فرکانس 2400
    مادربورد msi 97 gaming3 ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به امیر حسین

      پشتیبانی

      سلام
      تمامیه قطعات در اجرای بازی ها مهم هستند
      پیشنهاد میشه کارت گرافیک خودتون رو ارتقا بدین

  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    سلام من میخوام رم 6 بخرم که مدلش خوب باشه و سرعت خوب میشه یکی معرفی کنین

    پاسخ دهید
  • Avatar

    اصغر

    مهمان

    با سلام و عرض احترام فراوان، سوال فنی!؟! آقا برای سریع نصب شدن بازی عوامل زیر تاثیری دارند: از هارد ssd به had فرکانس و حجم رم و تعداد هسته و رشته های cpu خیلی ممنون.

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به اصغر

      نویسنده

      سلام
      برای اجرای بازی سه قطعه تاثیر بیشتری دارند:
      پردازنده
      کارت گرافیک
      حافظه رم
      باقی قطعات مانند SSD تاثیر به مراتب کمتری دارند.

  • Avatar

    محسن

    مهمان

    سلام . ممنون بابت توضیحات تخصصی ولی با بیان/متن ساده
    برا بدبخت بیچاره ها تا زیر 250 رمی پیشنهاد ندارین?

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به محسن

      نویسنده

      سلام
      صادقانه بگویم، با 250 هزار تومان فقط می توانید مموری کارت برای گوشی موبایل خریداری کنید. 🙂

  • Avatar

    mohammad

    مهمان

    سلام خیلی مطلب خوبی بود ولی یکجا اشاره اشتباهی کردید و گفتید رم 4 سیستم تاریخ انتضا گذشته است! درست هست که واقعا کارهای متوسط هم خیلی سخته انجام دادن با رم 4 ولی خود من با رم 4 DDR3 و سی پی یو i3 کار برنامه نویسی و دیزاین انجام میدم و کارهای دیگه ولی خب مجبورم چندین سیستم رو ریستارت کنم یا تسک ها رو همیشه end کنم در واقع از لحاظ فنی هنوز کارای داره به نظر من، و سوال دیگه ای که داشتم این مقالات که پارسی گیم منتشر می کنید برای تولید محتوا هم مناسبه یا صرفا مختص ویدیو گیم هست؟

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به mohammad

      نویسنده

      سلام دوست عزیز
      رم سیستم و لپ تاپ فعلی خودم هم 4 گیگابایته و واقعا تاریخ انقضای این حجم از رم گذشته!
      به راحتی بعد از باز کردن چند نرم افزار به صورت همزمان مانند کروم، ورد، مدیا پلیر شاهد بالا رفتن میزان استفاده از رم به حدود 70 تا 80 درصد هستم که مشکلات زیادی برای کارایی صحیح سیستم عامل به وجود می آورد.
      مقالات راهنمای خرید و سیستم پیشنهادی به صورت اختصاصی برای گیم کاربرد دارند ولی برای سایر کاربرد ها هم قابلیت استفاده دارند.