در طی چند سال اخیر دربازار گجت های صوتی، هدفون های کاملاً بی‌سیم دارای محبوبیت روزافزونی شده‌اند. به این دلیل تصمیم به بررسی یکی از هدفون‌های جدید هواوی با نام FreeBuds 4i گرفتیم. در این بررسی با پارسی‌گیم همراه باشید تا قابلیت‌های این هدفون را به شما معرفی کنیم. در حال حاضر انتخاب هدفون میان رده‌ای که علاوه برقیمت پایین، کارایی و کیفیت مناسب هم ارائه دهد، بسیار دشوار شده است؛ اما در این میان هواوی با معرفی FreeBuds 4i نشان داد که برای داشتن قابلیت های رده بالا نیازی به پرداخت هزینه زیادی نیست؛ قابلیت‌هایی که در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی هدفون فری بادز 4آی

بررسی هدفون فری بادز 4آی

طراحی

اولین چیزی که بعد از در دست گرفتن این هدفون متوجه می‌شوید، تفاوت ظاهر کیس آن نسبت نسل قبل خودش یعنی FreeBuds 3i است که این بار انحنایی در دور تا دور کیس مشاهده می‌کنیم. این محصول در سه رنگ سفید، مشکی و قرمز عرضه می‌شود. روبه‌روی کیس چراغ LED قرار دارد که شارژ شدن دستگاه یا شارژ موجود درون ایرباد ها را نشان می دهد. در زیر کیس یک در گاه USB Type-C برای شارژ کیس و ایرباد های درون آن وجود دارد. روی سری این ایرباد ها یک دریچه وجود دارد تا فشار هوای داخل گوش را متعادل سازی کرده و بدین شکل آسیب کمی به گوش وارد شود.

علاوه بر این روی ساقه‌ی هر کدام از این ایربادها میکروفون‌های دوگانه‌ای قرار داده شده است. همچنین استفاده از مگنت‌های قوی مانع بیرون افتادن اتفاقی ایرباد ها از کیسشان می‌شود. وزن کیس این هدفون تنها 36.5 گرم و وزن هر کدام از ایربادها چیزی در حدود 5.5 گرم است. این محصول دارای گواهی IPX4 است که نشان دهنده‌ی مقاومت در برابر نفوذ آب و تعرق درون گوش است. البته باید اشاره کرد که با توجه به قیمت 60 یورویی این محصول با کیفیت نسبتا خوبی روبرو هستید اما جنس کیس و ایرپادها اثر انگشت را به شدت جذب می کنند.

بررسی هدفون FreeBuds 4i

اتصال

برای اینکه بتوانید بهترین تجربه استفاده را از این هدفون داشته باشید، بهتر است از اپلیکیشن Huawei AI Life که برای گوشی های اندروید و IOS عرضه شده است، استفاده کنید. این برنامه برای محصولات هوشمند هواوی بهینه‌‌سازی شده و باعث استفاده بهتر از قابلیت‌های هدفون می‌شود. البته برای اتصال به هدفون نیازی به این برنامه نیست و تنها با باز گذاشتن درب کیس و روشن کردن بلوتوث دستگاه خود، پس از فشردن دکمه‌ی مخصوص جفت‌سازی بلوتوثی در سمت راست بدنه کیس، اتصال برقرار می‌شود.

هرچند متأسفانه هدفون FreeBuds 4i قابلیت اتصال دوگانه را دارا نیست؛ یعنی نمی‌توان به طور همزمان به چند دستگاه متصل شد؛ اما به طور کلی برقراری اتصال با پشتیبانی از بلوتوث نسخه‌ی 5.2 رضایت بخش خواهد بود. در بالای ساقه ایربادها سنسورهای لمسی قرار گرفته است که با نگه داشتن انگست خود بر روی آن ها می توانید حالت پخش موسیقی را بین سه حالت Off  (پخش معمولی)، ANC (حذف نویز) و حالت Awareness (شنیدن صدای محیط در کنار موسیقی)  بدون مراجعه به گوشی خود تنظیم کنید.

همچنین می‌توانید با دو بار ضربه بر روی سنسورهای لمسی، به قطع یا وصل تماس و توقف یا پخش موسیقی بپردازید. البته تمامی این ژست های حرکتی را با مراجعه به برنامه AI Life می‌توانید شخصی‌سازی کنید. این هدفون همچنین قابلیت Smart Wear Detection را داراست که به وسیله آن در گوش قرار داده شدن ایربادها تشخیص داده می‌شود.

بررسی هدفون FreeBuds 4i

کیفیت صدا

در ساختار این ایرباد ها درایور 10 میلی‌متری دینامیک با دیافراگم پلیمری بکار رفته است که باعث بهتر بودن کیفیت صدای خروجی و بازپخش صوت مخصوصاً در صداهای باس می‌شود. جدای از آن هم می‌توان پخش صدای قابل قبولی میان فرکانس‌های متفاوت از صدای زیر تا صدای بم را انتظار داشت. همچنین سری‌های سیلیکونی این ایربادها باعث حذف نویز مناسبی حتی در حالت Off شده است.

یکی از معدود ایراداتی که می‌توان از فری‌بادز 4ای گرفت، عدم پشتیبانی از قابلیت اکولایزر صداست که نمی‌توان فرکانس های صدا را به طور دستی تنظیم کرد. یکی از حالت های پخش صدا در این محصول حالت هشیاری (Awareness) است. این حالت به شما اجازه می‌دهد در کنار شنیدن صدای موسیقی از صداهای محیط اطراف خود درک بهتری داشته باشید.

حالت دیگر پخش صدا، حالت حذف نویز (ANC) است که برعکس حالت هشیاری عمل می‌کند. در این حالت می‌توان در یک محیط شلوغ بدون مشکلی از صدای موسیقی لذت برد. سنسور های قرار گرفته در ایرباد ها با حذف صدای محیط این کار را ممکن می‌سازند. میکروفون این هدفون به دلیل دوگانه بودن، صدای محیط و شلوغی‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود صدای گوینده واضح تر به گوش برسد. در میکروفون های فری‌بادز 4ای بخاطر وجود قابلیت حذف نویز توسط هوش مصنوعی، صدای گوینده از صدای محیط جدا می‌شود و شنونده صداهای اضافی را نخواهد شنید.

اما اگر گوینده صحبتی نکند، صدا های پس‌زمینه به راحتی به گوش شنونده می‌رسد و این ممکن است کمی برای شنونده آزاردهنده باشد. به هر حال با توجه به استفاده از تکنولوژی Beamforming، صدا را میکروفون ها به خوبی دریافت و به گوشی هوشمند منتقل می‌کنند.

بررسی هدفون FreeBuds 4i

باتری و شارژ

در کیس فری‌بادز 4ای باتری 215 میلی‌آمپرساعتی بکار رفته است و در هرکدام از ایربادها باتری 55 میلی‌آمپرساعتی وجود دارد. می‌توان کیس این هدفون را توسط یک کابل و درگاه Type-C قرار گرفته در زیر کیس شارژ کرد که در حدود 50 دقیقه برای شارژ کامل کیس زمان نیاز است و ایرباد ها هم برای شارژ شدن توسط کیس به تقریباً 30 دقیقه نیاز دارند که با توجه به میان رده بودن هدفون، زمان قابل توجهی است؛ البته با توجه وجود تکنولوژی اختصاصی شارژ سریع هواوی در کیس این هدفون، می‌توان با 10 دقیقه شارژ ایرباد ها، به مدت 4 ساعت از آن ها استفاده کرد.

یکی از مشکلات این هدفون، عدم وجود تکنولوژی شارژ بی‌سیم است البته با توجه به قیمت آن می‌توان از نبود این قابلیت چشم‌پوشی کرد. هواوی درباره‌ی شارژدهی هدفون فری‌بادز 4ای ادعا می‌کند که با یک ‌بار شارژکامل ایرباد ها البته تحت یک شرایط خاص (ولوم 50 درصد، پخش صدا با فرمت AAC و ANC غیر فعال) می‌توان انتظار شارژدهی 10 ساعته را از این هدفون داشت.

باید نیز به این توجه داشت که کیس فری‌بادز 4ای خود دو برابر ایرباد ها ظرفیت دارد. در این صورت اگر ایرباد ها و کیس آن ها فول شارژ باشند می‌توانید در حدود 20 ساعت دیگر از این هدفون استفاده کنید. طبق بررسی هایی که انجام دادیم، با استفاده از هدفون در حالت حذف نویز و یا هوشیاری به شارژدهی در حدود 7 ساعت خواهید رسید؛ البته اگر شارژ یکی از ایرباد ها زود تر از دیگری تمام شود، دیگر قادر به استفاده از حالت حذف نویز و هوشیاری نخواهید بود و فقط می‌توانید از حالت معمولی استفاده کنید. برای اطلاع یافتن از درصد شارژ باتری ایربادها و کیس هدفون می‌توانید به نرم‌افزار AI Life مراجعه کنید.

جمع‌بندی

هدفون FreeBuds 4i هواوی با در اختیار داشتن ویژگی‌های نظیر حالت پخش با حذف نویز فعال و حالت هشیاری از معدود هدفون‌های میان رده بازار با این دسته قابلیت‌های رده بالاست. علاوه بر این موارد باید راحتی استفاده از هدفون در طولانی مدت و شارژدهی 10 ساعته در کنار بهره‌مندی از فناوری شارژ سریع را به عنوان دیگر نقاط قابل توجه این محصول در نظر گرفت.