transistors
یحیی رحیمی

یورش کمپانی TSMC به جدول تناوبی برای زنده نگه‌داشتن قانون مور و افزایش ترانزیستورها

یحیی رحیمی 27 مرداد 1398 بدون دیدگاه
627 بازدید

قانونی به مور وجود دارد که بر اساس آن تعداد ترانزیستورهای در یک مساحت ثابت، هر دو سال، دو برابر می شود. این قانون در دهه های مختلف پایدار بوده است و همین طور است که حالا تجهیزات فوق العاده قدرتمندی را در حجم کوچکی مشاهده می کنیم. رسیدن به امر این قانون در سالهای گذشته فوق العاده سخت شده است و حتی Nvidia گفته است که این قانون دیگر به درد نمی خورد و البته اینتل مخالف این نظر است. کمپانی TSMC اما به شدت در حال کار روی این قانون است.

TSMC یک کمپانی تولید پرازنده تایوانی است که یکی از بزرگ ترین تامین کننده های سخت افزار مستقل در جهان است. اخیرا مدیر بخش بازاریابی جهانی این کمپانی به دفاع از قانون مور پرداخته است و گفته است که این قانون هنوز زنده است. AMD اخیرا از TSMC درخواست تولید نسل سوم پردازنده های Ryzen را کرده است و مشتریان دیگری مانند Qualcomm نیز در این لیست دیده می شود. Cheng در مورد قانون مور گفته است که:

تعدادی باور دارند که قانون مور مرده است زیرا که دیگر نمی توان ترانزیستورها را از این کوچک تر کرد و حد معمول نیز 20 نانومتر است. یک مولکول آب دارای اندازه 2.75 انگستروم یا 0.275 نانومتر است. حالا می توانید تعداد اتم های داخل ترانزیستور را بشمارید. با چنین مقیاسی، کار برای تولید ترانزیستور سخت می شود. چالش اصلی این است که کنترل مواد را در سطح اتمی به دست آوریم.

من به جد می گویم که TSMC سالها خلاقیت را پیش روی خود دارد و می توانیم روی بهبود ترانزیستورها کار کنیم. در ماه ماه های آینده از برنامه های ما بیشتر خواهید فهمید. یکی از راه ها برای ادامه قانون مور نیز استفاده از مواد دو بعدی به جای سیلیکون است و ما در حال یورش به جدول تناوبی برای پیدا کردن این ماده هستیم. ما می توانیم اتصال هم بسته سه بعدی داشته باشیم و حتی روی کارت گرافیک یک CPU قرار داد و لایه هایی از رم را نیز در میانه گذاشت.

به نظر می رسد که TSMC به شدت در حال پیدا کردن راهی برای ادامه قانون مور است. نظر شما چیست؟

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.