راهنمای خرید کارت گرافیک
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ – تابستان 98

حسام شالیکاریان 29 خرداد 1398 15 دیدگاه
5,471 بازدید

کارت گرافیکی یکی از مهم ترین قطعات یک کامپیوتر گیمینگ به شمار می رود و خرید کارت گرافیک بر اساس بودجه، کار به نسبت دشواریست. کارت گرافیک از بخش ها و پارامتر های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها تاثیر خود را در کارایی و پایداری آن به نمایش می گذارند. از اجزای مهم کارت گرافیک می توان به مدار تغذیه، خنک کننده، پورت ها و کانکتور برق نام برد و در کنار این موارد باید پارامتر های مهمی از جمله فرکانس پایه پردازنده و حافظه گرافیکی، فرکانس بوست پردازنده، میزان اورکلاک توسط شرکت سازنده، نورپردازی سیستم خنک کننده و فناوری های انحصاری را به لیست خود اضافه کرد.

هر چند برخی از ویژگی ها با پرداخت هزینه بیشتر در دسترس شما قرار می گیرند، اما انتخاب اینکه کدام یک از ویژگی ها اهمیت بیشتری دارند، به طور حتم به سطح نیاز و سلیقه شما بستگی دارد. برخی از کاربران، عملکرد بهتر را به هرگونه جلوه بصری از جمله خنک کننده زیباتر و نورپردازی RGB ترجیح می دهد، اما در نقطه مقابل هم کاربرانی هستند که به جلوه های بصری و ویژگی های جانبی اهمیت فراوانی می دهند و حاضر به فدا کردن عملکرد بهتر هستند.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

با توجه به موارد بیان شده، انتخاب و معرفی بهترین گزینه ها بر اساس بودجه کار بسیار دشواری به شمار می رود، از این رو سعی کردیم تا یک تعادل نسبی میان عملکرد، ظاهر زیبا و بودجه رعایت کنیم.

نحوه انتخاب کارت گرافیک هم بر اساس چهار طیف بودجه شامل موارد زیر می شود:

  1. بهترین کارت گرافیک با بودجه حداکثر 5 میلیون تومان
  2. بهترین کارت گرافیک با بودجه حداکثر 10 میلیون تومان
  3. بهترین کارت گرافیک با بودجه حداکثر 15 میلیون تومان
  4. بهترین کارت گرافیک با بودجه بیش از 15 میلیون تومان

در هرکدام از دسته‌های ذکرشده، بهترین کارت گرافیک‌ها با ذکر مشخصات و مزایا معرفی می‌شوند. البته در دسته اول که بودجه حدود 5 میلیون تومانی در نظر گرفته‌شده، به دلیل وجود تنوع بالای محصولات و ویژگی‌های نزدیک به یکدیگر، دو محصول با بودجه حدود 3.5 و 5 میلیون تومان معرفی می‌کنیم تا کاربران پرشمار این دسته را بیش‌ازپیش خوشحال کنیم!

SAPPHIRE RX 580 Nitro+ 8GB

SAPPHIRE RX 580 Nitro+ 8GB

برند سافایر سابقه طولانی‌مدتی در عرضه کارت گرافیک‌های خوش قیمت با کارایی قابل‌توجه در بازارهای جهانی و از جمله بازار داخلی دارد و به همین دلیل می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل‌اعتماد ما به شمار آید. اکنون‌که پس از مدتی غیبت و عدم موجود محصولات این برند در بازار، شاهد حضور کارت گرافیک‌های سافایر هستیم، زمان آن فرا رسیده تا یکی از بهترین گزینه‌های موجود باقیمت حدودی 3 میلیون و 200 هزار تومان را به‌عنوان کارت گرافیک برتر در این محدوده قیمت معرفی کنیم.

ظاهر این کارت در نگاه اول بسیار ساده و به‌دوراز جذابیت به نظر می‌رسد، اما سافایر نکاتی برای ارائه دارد که می‌تواند برگ برنده آن در مقایسه با رقبا باشد. دو عدد فن به‌کاررفته در RX 580 Nitro+ در کنار چهار لوله انتقال حرارت شامل دو لوله با قطر 8 میلی‌متر و دو لوله با قطر 6 میلی‌متر که آلیاژ داخلی آن‌ها از مس خالص بوده و یک‌لایه نیکل روی آن‌ها قرارگرفته، توان کافی برای مهار حرارت پردازنده گرافیکی 300 واتی را دارد.

یک کانکتور 6 پین و یک کانکتور 8 پین نیز به ما هشدار می‌دهد که توان حرارتی کارت گرافیک سافایر در حدود 300 وات است و خنک‌کننده به‌کاررفته توسط این شرکت به‌خوبی از عهده کنترل حرارت برمی‌آید. سافایر در بخشی که در تیررس چشمان تیزبین کاربران و اطرافیان آن‌ها قرار دارد، لوگوی خود را به همراه دیودهای نوری قرار داده تا با تغییر رنگ آن، تنوعی در نورپردازی سیستم گیمینگ خود ایجاد کنید.

سافایر برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی، بک پلیت اختصاصی سری Nitro+ را روی کارت گرافیک RX 580 نصب‌کرده که ظاهر بهتری به آن بخشیده است. روی سطح خنک‌کننده نیز طرح‌هایی به‌صورت نقطه درج‌شده که در نگاه اول به نظر می‌رسد حفره‌هایی برای عبور جریان هوا هستند، اما با نگاهی نزدیک به این محصول، متوجه می‌شوید که خبری از حفره نیست و فقط با یک طرح ساده مواجه هستید.

اکنون با نگاهی دقیق به مشخصات کارت گرافیک SAPPHIRE RX 580 Nitro+ می‌توانید قدرت آن را حدس بزنید تا در ادامه برخی از بنچمارک های آن را ارائه دهیم.

ویژگیمشخصات
فناوری ساخت14 نانومتری
فرکانس بوست GPU1411 مگاهرتز
فرکانس حافظه گرافیکی2000 مگاهرتز
تعداد هسته پردازشی Stream2304 واحد
میزان و نوع حافظه گرافیکی8 گیگابایت GDDR5
پهنای باند حافظه گرافیکی179 گیگابایت بر ثانیه
توان مصرفی TDP235 وات
تعداد مانیتور قابل پشتیبانی5 عدد
پشتیبانی از CrossFireدارد
DirectX12
OpenGL4.5
قیمت3.240.000

بنچمارک SAPPHIRE RX 580 در بازی های مختلف :

یکی از مهم‌ترین رقبای سافایر RX 580 Nitro+ در بازار، کارت گرافیک‌های GTX 1050Ti از برندهای مختلف است که قیمت مشابهی نسبت به نماینده سافایر دارند، اما همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، اختلاف کارایی بین این دو محصول بسیار زیاد است و سافایر با اختلاف فراوان، برنده این دوئل به شمار می‌رود.

EVGA GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB

EVGA GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB

بودجه 5 میلیون تومان برای خریداری یک کارت گرافیک با کارایی بسیار خوب کافی است و کارت گرافیک EVGA GTX 1070 FTW GAMING با 8 گیگابایت حافظه GDDR5X یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود.

کیفیت و عملکرد محصولات برند EVGA نیازی به توضیح ندارند و کاربران حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که با بهترین کارت گرافیک‌های دنیا سروکار دارند. با توجه به محدوده بودجه 5 میلیون تومانی، کارت گرافیک EVGA GTX 1070 FTW GAMING بهترین گزینه ازنظر عملکرد، کیفیت ساخت، طراحی ظاهری و قیمت در مقایسه با رقبا به شمار می‌رود.

ظاهر متفاوت کارت گرافیک که در عین سادگی، بسیار زیباست و به جزئیات در طراحی آن به‌شدت توجه شده است. دو عدد فن ACX 3.0 روی هیت سینک آلومینیومی و لوله‌های انتقال حرارت با آلیاژ مس را پوشاندند تا با قدرت بالای خود نسبت به کنترل حرارت پردازنده گرافیکی 16 نانومتری انویدیا اقدام کنند.

کارت گرافیک NVIDIA GTX 1070 در نسخه مرجع که با نام Founders Edition شناخته می‌شود، با فرکانس پایه 1506 مگاهرتز و فرکانس بوست 1683 مگاهرتز فعالیت می‌کند. مهندسین EVGA که هیچ‌گاه به فرکانس‌های مرجع و حتی ارقام نزدیک به آن نیز اکتفا نمی‌کنند، فرکانس پایه را به 1607 مگاهرتز و فرکانس بوست را به رقم قابل‌توجه 1797 مگاهرتز اورکلاک کردند. انویدیا تعداد 1920 هسته پردازشی CUDA را برای سرعت بخشیدن به پردازش داده‌های گرافیکی در نظر گرفته که رقم قابل قبولی به شمار می‌رود.

هشت گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5X با پهنای باند 8008 گیگابایت بر ثانیه و فرکانس مؤثر حافظه به میزان 10008 مگاهرتز به همراه رابط 256 بیتی ازجمله مشخصات بخش حافظه به شمار می‌روند.

در ادامه می‌توانید مشخصات اصلی کارت گرافیک EVGA GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 را در جدول زیر مشاهده کنید.

ویژگیمشخصات
فناوری ساخت16 نانومتری
فرکانس پایه و بوست GPU1607 / 1797 مگاهرتز
فرکانس موثر حافظه گرافیکی10008 مگاهرتز
تعداد هسته پردازشی CUDA1920 واحد
میزان و نوع حافظه گرافیکی8 گیگابایت GDDR5X
پهنای باند حافظه گرافیکی8008 گیگابایت بر ثانیه
توان مصرفی TDP215 وات
تعداد مانیتور قابل پشتیبانی4 عدد
پشتیبانی از SLIدارد
DirectX12
OpenGL4.5
قیمت5.000.000

در انتها نیز نتایج برخی از بنچمارک های کارت گرافیک EVGA را مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده تأثیر اورکلاک مهندسین این کمپانی در ارائه عملکرد قدرتمندتر و البته پایداری کامل در تست‌های مختلف است.

بنچمارک EVGA GTX 1070 FTW GAMING در بازی های مختلف :

ASUS DUAL RTX 2070 8GB

ASUS DUAL RTX 2070 8GB

اکنون به محدوده بودجه ایدئال برای گیمرهای حرفه‌ای رسیدیم و در حال حاضر بودجه‌ای در حدود 5 تا 10 میلیون در اختیارمان قرار دارد. بودجه قابل قبولی که دستمان را برای خریداری یک کارت گرافیک جدید از سری RTX 20 انویدیا باز می‌گذارد. این بار قرعه به نام کارت گرافیکی از برند ایسوس افتاده تا با توجه به حداکثر مبلغ قابل پرداخت که 10 میلیون تومان است، کارت ASUS DUAL RTX 2070 را پیشنهاد دهیم.

یک کارت گرافیک مملو از فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید که در بحث کارایی می‌تواند به‌سادگی از پس GTX 1080 و VEGA 64 برآید. هر چند دو محصول یادشده به‌مراتب ارزان‌تر از RTX 2070 هستند اما هیچ‌کدام از ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد سری جدید انویدیا را با خود یدک نمی‌کشند.

فناوری‌های نوظهوری ازجمله DLSS و RAY Tracing که فقط در کارت‌های سطح بالای RTX 20 قابل‌ارائه هستند، به شکل قابل قبولی کارایی را در حالت HDR و اجرای بازی‌ها با رزولوشن بالا بهبود می‌بخشند. از سوی دیگر به‌کارگیری چیپ ست‌های حافظه GDDR6 و معماری ریزپردازنده Turing انویدیا با فناوری 12 نانومتری، بخشی از فناوری‌های جدید در حوزه کارت گرافیک هستند که هر کاربری را نسبت به برخورداری از آن‌ها وسوسه می‌کند.

کارت گرافیک 2.7 اسلاته و مجهز به دو عدد فن در سیستم خنک‌کننده، برای پراکنده کردن حرارت از یک هیت سینک آلومینیومی بزرگ بهره می‌برد و دیگر خبری از لوله‌های انتقال حرارت قدیمی نیست. در حقیقت ایسوس با این روش، ساختار خنک‌کننده‌های کارت گرافیک را تغییر داده و بر این عقیده است که هیت سینک بزرگ‌تر، تأثیر بیشتری در کاهش دما دارد.

ایسوس دو پروفایل متنوع برای فرکانس کاری پردازنده گرافیکی در نظر گرفته که شامل دو حالت گیم و اورکلاک می‌شود. فرکانس هسته پایه در حالت گیمینگ و اورکلاک برابر با 1410 مگاهرتز و مشابه با یکدیگر است، اما فرکانس BOOST در دو حالت گیمینگ و اورکلاک، اختلاف 30 مگاهرتزی را به نمایش می‌گذارند.

هشت گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 با فرکانس مؤثر 14000 مگاهرتز و رابط 256 بیتی، وظیفه انتقال پهنای باند قابل‌توجه کارت RTX 2070 را بر عهده دارد. همچنین در کارت RTX 2070 اثری از پورت DVI نیست و پورت‌های جدیدتر از جمله USB Type-C جای آن را گرفته‌اند.

توان موردنیاز کارت گرافیک ایسوس DUAL RTX 2070 8GB توسط یک کانکتور 6 پین و یک کانکتور 8 پین تأمین می‌شود و طبق اعلام ایسوس برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ مجهز به این کارت باید از یک پاور با حداقل توان 550 وات استفاده کنید.

ویژگیمشخصات
فناوری ساخت12 نانومتری
فرکانس پایه و بوست GPUپروفایل گیمینگ: 1410 / 1620 مگاهرتز

پروفایل اورکلاک: 1410 / 1650 مگاهرتز

فرکانس مؤثر حافظه گرافیکی14000 مگاهرتز
تعداد هسته پردازشی CUDA2304 واحد
میزان و نوع حافظه گرافیکی8 گیگابایت GDDR6
پهنای باند حافظه گرافیکی
توان مصرفی TDP
تعداد مانیتور قابل پشتیبانی4 عدد
پشتیبانی از SLIدارد
DirectX12
OpenGL4.5
قیمت9.670.000

بنچمارک ASUS DUAL RTX 2070 8GB در بازی های مختلف :

پس از مرور مشخصات ASUS DUAL RTX 2070، نوبت به مرور بنچمارک های نسخه مرجع RTX 2070 رسیده که به طور حتم کارایی کمتری نسبت به دست پرورده ایسوس دارد؛ اما با همین توصیفات نیز عملکرد نسخه مرجع انویدیا به‌مراتب بهتر از GTX 1080 و VEGA 64 است.

ASUS DUAL RTX 2080 OC 8GB

ASUS DUAL RTX 2080 OC 8GB

با افزایش بودجه به 15 میلیون تومان، بار دیگر نماینده‌ای از کارت‌های قدرتمند سری RTX 20 را در نظر گرفتیم تا از امکانات متعدد آن بهره‌مند شوید. کارت گرافیک ASUS DUAL RTX 2080 OC 8GB یکی از قدرتمندترین محصولات موجود در بازار به شمار می‌رود که فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد سری RTX از جمله RAY TRACING و DLSS را به ارمغان می‌آورد.

سیستم خنک‌کننده این کارت مشابه با RTX 2070 معرفی‌شده در بخش قبلی است و یک هیت سینک بزرگ به همراه دو عدد فن، وظیفه کنترل حرارت پردازنده 12 نانومتری انویدیا را بر عهده دارند. وضعیت فرکانس در RTX 2080 نیز شباهت فراوانی به کارت رده پایین تر یعنی RTX 2070 دارد و تفاوت میان فرکانس بوست پروفایل گیمینگ و اورکلاک، فقط 30 مگاهرتز است. به‌هرحال حداکثر فرکانس 1830 مگاهرتز در دسترس کاربران قرار دارد که رقم قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

انویدیا تعداد هسته های پردازشی CUDA را به رقم 2944 مگاهرتز افزایش داده تا کارایی کارت گرافیک ایسوس در مقایسه با محصولات مشابه موجود در بازار، بهبود چشم‌گیری پیدا کند. هر آنچه از یک کارت گیمینگ قدرتمند نیاز است، همه در نماینده گران قیمت ایسوس گردآوری شدند و برای خریداری آن در هفته پایانی خرداد 1398 باید مبلغی در حدود 14 میلیون و 690 هزار تومان بپردازید.

کارت گرافیک RTX 2080 نسبت به محصول قدرتمندی همچون GTX 1080 Ti نیز عملکرد بهتری ارائه می‌دهد، هرچند اختلاف این دو در برخی موارد، چندان ملموس نیست؛ اما به هر صورت هیچ گیمر حرفه‌ای علاقه‌ای به خریداری یک محصول از نسل گذشته ندارد و همه ترجیح می‌دهند جدیدترین کارت و جدیدترین فناوری‌ها را مورداستفاده قرار دهند.

ایسوس مدعی است که ساعت‌های طولانی برای تست کارت گرافیک خود زمان صرف کرده و در یکی از موارد به مدت 144 ساعت بازی League Of Legends را با استفاده از DUAL RTX 2080 OC اجرا کرده و چندین بار نیز بنچمارک های جدید 3D MARK را با بهره‌گیری از نماینده قدرتمند خود به اتمام رسانده است.

ویژگیمشخصات
فناوری ساخت12 نانومتری
فرکانس پایه و بوست GPUپروفایل گیمینگ: 1515 / 1800 مگاهرتز

پروفایل اورکلاک: 1515 / 1830 مگاهرتز

فرکانس موثر حافظه گرافیکی14000 مگاهرتز
تعداد هسته پردازشی CUDA2304 واحد
میزان و نوع حافظه گرافیکی8 گیگابایت GDDR6
پهنای باند حافظه گرافیکی
توان مصرفی TDP
تعداد مانیتور قابل پشتیبانی4 عدد
پشتیبانی از SLIدارد
DirectX12
OpenGL4.5
قیمت14.690.000

بنچمارک ASUS DUAL RTX 2080 OC 8GB در بازی های مختلف :

تمامی محصولات معرفی‌شده در راهنمای خرید کارت گرافیک پس از بررسی گزینه‌های موجود در بازار انتخاب شدند و پارامترهای بسیاری مورد مقایسه قرار گرفتند تا درنهایت لیست پیش رو آماده شود. همان‌طور که در بخش‌های مختلف راهنمای خرید اشاره شد، موارد مهمی از جمله قیمت، عملکرد و پایداری به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب در نظر گرفته شدند تا بهترین گزینه‌های بازار را معرفی کنیم.

این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید کارت گرافیک رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 15 دیدگاه
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    سلام می خواستم بدونم گرافیک gtx4g گیمنگ برای گیم خوبه یانه ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به مهدی

      پشتیبانی

      سلام
      مدل دقیق کارت گرافیک رو بگید

  • Avatar

    احسان

    مهمان

    من تا قبل از این مقاله چشمم دنبال 1060 6g بود ولی الان متوجه شدم rx580 چقدر بهتر می تونه باشه .دوستان من ی اشتباه ریزی می کردم می گم ک اگر کسی اینو می خونه اون اشتباه رو نکنه . دنبال چیز شکیل نباشید چرا ک قیمتش خیلی می ره بالاتر اگر مثل من دنبال ی سیستم هستید ک فقط بتونید بازی کنید و فعلا تو کف رنگ خوشگلی نیستید پولتونو برای این چیزا بیرون نریزید ب جاش اگر هم دارید روی جاهای دیگه مثل سی پی یو سرمایتونو بزارید

    پاسخ دهید
  • Avatar

    متین

    مهمان

    سلام خواهشن راهنمایی کنید کارت گرافیک برای گیمینگ تا 3.5 میلیون چی میتونم بخرم؟

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به متین

      پشتیبانی

      سلام
      میتونید RX580 یا GTX 1050ti تهیه کنید

  • Avatar

    سروش مهرور

    مهمان

    سلام کارت گرافیک gtx 1080 ارزانتره یا rtx 2060؟

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به سروش مهرور

      پشتیبانی

      2060

    • Avatar

      سروش‌مهرور در پاسخ به سروش مهرور

      مهمان

      ممنون و اینکه 2060 نسبت به قیمت کارایی ام داره ؟ چون میخوام بخرمش

    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به سروش‌مهرور

      پشتیبانی

      برای بازی کردن روی رزولیشن بالای ۱۰۸۰ مناسبتره
      چند تا قابلیت خاص هم دارد

  • Avatar

    علی

    مهمان

    سلام
    کارت گرافیک
    GT 730 4gig DDR3
    برای گیمینگ چطوره

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به علی

      پشتیبانی

      سلام
      ضعیف است و به درد بازیهای روز نمیخوره

  • Avatar

    amd

    مهمان

    بسیار مختصر و مفید

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به amd

      نویسنده

      ممنون از نظرتون

  • Avatar

    علیرضا

    مهمان

    با اینکه انتخاب ها کم بود ولی کارت گرافیک های نسبتا خوبی معرفی شد البته میشد مثلا چند مدل دیگه مثل 1080ti یا حتی 1050 یا 1060 ام معرفی کرد.
    البته به جز ۲ تا کارت گرافیک دوم الباقی کارت ها نهایتا تا ۱-۲ سال اینده گیم ساپورت کنن بعدش خیلی نمیشه روشون حساب کرد.

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به علیرضا

      نویسنده

      انشالله در مقالات بعدی راهنمای خرید، گزینه های جایگزین هم به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.