فیلم Gran Turismo
یحیی رحیمی

نمرات و نقد فیلم Gran Turismo: بازاری و تبلیغاتی

یحیی رحیمی 18 مرداد 1402 بدون دیدگاه
213 بازدید

فیلم Gran Turismo این ماه در سینماها اکران می‌شود و منتقدان موفق به تماشا و نقد آن شده‌اند. فیلم گرن توریسمو یک اقتباس از سری بازی مسابقه‌ای پلی‌استیشن است که قرار است اواخر ماه اوت در آمریکا و چندین کشور دیگر اکران شود. در این مطلب به نمرات و نقد فیلم Gran Turismo می‌پردازیم و نظر منتقدان و افرادی که زودتر فیلم را تماشا کرده‌اند را خواهیم خواند.

نظرات و نمرات اولیه در مورد فیلم گرن توریسمو قابل‌تعریف نیست. میانگین متاکریتیک این فیلم بر اساس پانزده نقد ثبت‌شده به 46 رسیده است. چنین نمره‌ای در دسته‌بندی Mixed یا متناقض قرار گرفته است. عده‌ای از منتقدان از فیلم تعریف کرده‌اند و عده‌ای نیز آن را کوبیده‌اند و معتقدند که این فیلم ارزش تماشا کردن را ندارد. اما چرا این نمرات به دست آمده است؟

نقد فیلم Gran Turismo

فیلم گرن توریسمو داستان واقعی زندگی جان ماردنبرو را روایت می‌کند. داستان فیلم نحوه تبدیل او از یک گیمر به یک راننده حرفه‌ای مسابقات را دنبال می‌کند و چالش‌های زندگی‌اش را نشان می‌دهد. دیوید هاربور، اورلاندو بلوم و گری هالیویل در این فیلم جدید سونی ایفای نقش کرده‌اند و کارگردانی نیز بر عهده نیل بلومکمپ، کارگردان فیلم «منطقه 9» است. این فیلم تلاش می‌کند تا حس و حال Gran Tursimo 7 را به شکل سینمایی ارائه دهد. در ادامه بخشی از نظرات منتقدان را خواهیم خواند و در نهایت می‌توانید تصمیم بگیرید که فیلم را تماشا کنید یا آن را کنار بگذارید.

نقد فیلم Gran TurismoIndieWire – امتیاز 7.5/10

در حالی که هالیوود تلاش می‌کند تا سینما را بار دیگر از مرگ نجات دهد، این فیلم‌های جدید فیلم‌سازهای مؤلف است که به روال امروزی تبدیل شده است. بلومکمپ می‌توانست اثری بازاری بسازد، اما گرن توریسمو نشان می‌دهد که یک گروه فیلم‌ساز بااستعداد می‌توان از پروژه‌های مضحک، یک کار فوق‌العاده بیرون بیاورند. سینه‌فیل‌ها می‌دانند که هنر و ساخت فیلم به هم متصل هستند. اما استودیوها به این نکته دقت نمی‌کنند و کارگردان‌های افتضاح را برای ساخت فیلم‌های بازاری استخدام می‌کنند. Gran Turismo نشان داد که خوش‌ساخت بودن فیلم به شکل هنری کاملاً امکان‌پذیر است.

Variety – امتیاز 7/10

نیل بلومکمپ کارگردانی است که چندان اهمیتی برایش قائل نبودم، اما گرن توریسمو بهترین فیلم او در طی سال‌های اخیر است. این فیلم با ظرافت خاصی ساخته شده است و سکانس‌های مسابقه که بیشتر فیلم را تشکیل می‌دهند، به طرز شگفت‌آوری کارگردانی و تدوین شده‌اند. این فیلم مخاطبان را در صندلی راننده قرار می‌دهد و کارگردانی درست و فیلم‌برداری عالی باعث شده تا حس کنید که در پیست مسابقه قرار دارید. گرن توریسمو فیلمی در مورد رانندگی، روابط پدر و پسر و لحظاتی از زندگی است که تار نازک سرنوشت را به چالش می‌کشید.

نقد فیلم Gran TurismoCollider – امتیاز 5/10

ساخت فیلم گرن توریسمو برای پلی‌استیشن پروداکشنز تصمیم جسورانه‌ای است، اینکه بازی‌ای بدون روایت را برگزید و یک ایده کلی به آن تزریق کرد. این فرصت عالی برای ساخت فیلم با ایده‌های شخصی است. اما متأسفانه Gran Turismo به اثری پیش‌پاافتاده و یک پوسته کسالت‌آور از بهترین فیلم‌های مسابقه‌ای تبدیل می‌شود. این فیلم روی کاغذ چندان مشابه سبک بلومکمپ نیست و روی صحنه نیز حس بدتری دارد. گرن توریسمو در دنیای فیلم‌های مسابقه‌ای، آن پشت مشت‌ها دست و پا می‌زند.

امپایر – امتیاز 2/5

اگرچه بازیگری‌های خوبی دیده می‌شود، اما نمی‌توان از این حس فرار کرد که این فیلم در واقع دو ساعت تبلیغ نامحسوس محصول است. (تبلیغ نامحسوس یک روش تبلیغاتی است که در آن محصول یک شرکت در صحنه‌ها نمایش داده می‌شود. تمامی صحنه‌های فیلم با محصولات سونی مانند واکمن پر شده است. مانند سریال تد لاسو که تبلیغی برای محصولات اپل و اپل تی‌وی است.)

نقد فیلم گرن توریسمونمرات فیلم Gran Turismo

بامطالعه خلاصه‌ای از نقد فیلم Gran Tursimo توسط مجلات و رسانه‌های خارجی، وقت آن رسیده نگاهی به نمرات کل بیندازیم. نمره راتن تومیتوز فیلم بر اساس 43 بررسی ثبت‌شده به 58% رسیده است. این نشان می‌دهد که با یک فیلم متوسط روبه‌رو هستیم که چندان خوب از آب درنیامده است.

Hollywood Reporter – 70/100
AU Review – 3/5
FILMINK – 13.5/20
Scotsman – 1/5
Associated Press – 2/4
The Messenger – 4/10
Screen Daily – 50/100
The Daily Beast – 45/100
Slash Film – 40/100
Polygon – 32/100
Telegraph – 20/100
Guardian – 20/100

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.